Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Då var årets hubertusjakt avklarad och jag säger bara:

:love: A V A L O N :love:

Han skötte sig så himla bra hela turen. Vi red från stallet 10.15 ungefär. Skrittade till heden och fick skritta där nere en stund också medan alla samlades. Klockan 11 startade vi därifrån och sedan red vi en tur med totalt 4 hinderkombinationer, 3 hinder i varje. Han var lite uppspelt i början och taktade en del och så men inte ett enda bocksprång på hela turen! Han gick raskt på hela tiden och hoppade allt jag styrde honom på; Stockar, häckar, häckar med granris i. Han hade superlajbans! :p Fikapaus 30 minuter på halva turen så han fick slippa min tyngd på ryggen ett tag. Och precis som marwin sa så sken solen med sin närvaro.

Klockan 14 red vi hemåt igen efter att ha fått plakett och sådär. Och han hade energi kvar absolut. Jag är så himla stolt över honom! Kändes verkligen som en liten avstämning på träningsterminen och nu börjar jag faktiskt tro att han skulle kunna bli en bra terränghäst, som jag önskade från början.

Kommer sova gott i natt efter en hel dag i sadeln. Film kommer om en stund, ska bara klippa lite först (pojkvännen filmade lika mkt i bilen som på hästarna).

gud vad härligt det såg ut :love:

synd att det är så ovanligt med hubertusjakter häruppe, det är ngt jag gärna skulle vilja vara med på!

var iväg på P&J idag. jag jätteförkyld och kunde knappt andas men hade hyrt transport och allt så åkte ändå..

vi var felfria i 50 och ett pet i 60. hoppning är ju verkligen inte min grej, känner det mer och mer. är ju urusel på det där :P. men vi båda gör vårt bästa iallafall.'
det roliga för dagen var att han faktiskt var rätt pigg och bjöd på bra.
han tittar ju i princip aldrig på hinder oavsett sort (idag var det endel titthinder) och är väldigt duktig så. får vi bara ordning på galoppen och flytet där så kommer det gå mkt bättre :).

färdighoppat för i år! nu är det hårdträning i vinter och i vår ska förhoppningsvis min jobbarkompis dotter ta över hopptävlingarna, så jag slipper ;).

Åh vad kul det såg ut med jakt :) Fick såna flashbacks från när jag och mina systrar red ponny för mer än 20 år sen. Då var det tradition att rida jakt varje höst.

DSCF0278.jpg

Vilken dröm :love:!
Jag har ju kommit fram till att min häst hade varit sååå fin framför en vagn, en sån där gammal svart fin trävagn *drömmer*:).

Men jag kan inte ens tömköra! Othello är tömkörd en gång, av läraren på naturbruk som håller på med körning. Gick super! Men när jag tog över tömmarna blev det bara trassel! Hur svårt som helst! Ska förhoppningsvis få lite mer hjälp av denna personen igen. Men någon körhäst kommer han väl tyvärr inte att bli :cry:. Mattes kunskap tryter.

Har även kommit på att min häst hade blivit en perfekt ridskolehäst :D.

För övrigt har jag haft en hästfri helg, nästan. Helt fruktansvärt egentligen. Skulle egentligen åkt till Sthlm i helgen och har hittat en familj (mor o dotter) som ska hjälpa mig. De kan inte speciellt mkt, men det är väldigt gulliga och gillar verkligen Othello och gör så gott de kan. Blev ingen resa, men de ville gärna ta hand om honom ändå. Fre och lör skulle de ta hand om honom. Råkade åka dit o mocka på fre :angel:. Hittade ett träd i skogen (asp som jag blev rekommenderad tidigare i tråden :bow:) som jag sågade ner och slängde in i hagen = var i stallet i lör oxå (och kollade så allt var fixat, fixade kraftfoder som var missat). Men idag sön, har min väldigt hästkunniga kompis tagit hand om honom, så har känt mig trygg. Inte varit där idag ALLS.

Känner mig som en usel hästägare, en usel mamma, som överger mitt barn i 3 dagar. Men imorgon, äntligen, ska jag till stallet igen :bump:!

Har ni lätt/svårt för att lämna över era hjärtan till någon annan? Känner mig jättelöjlig som inte vågar lita på att han klarar sig ändå!

Hmm, låter som min! Humöret går verkligen upp och ner, vissa dagar är hon lugn som en filbunke, andra dagar som en handgranat som någon dragit ut sprinten på. Som det här med bilarna, nu struntar hon i bilar i alla fall, men de gula bussarna, då får hon panik, verkligen. Men de är ju snart 5 år, det brukar väl vara en jobbig tonårsperiod för de flesta hästar?

Jag kan inte rida just nu p g a mycket jobb, nästa ridtur blir först på onsdag:(. Men, jobba måste man väl för att ha råd med den här sporten:crazy:.

Jag är precis lika hönsig. Att låta nån annan mocka och sätta mat en dag är väl okej, även om jag helst vill göra det själv så jag vet att allt är rätt. Däremot låta någon rida honom är en helt annan femma. Jag har väl 1, högst 2 vänner som skulle få. Och då sitter jag på nålar hela dagen.

Vad duktiga ni var på jakten! Såg helt underbart ut! Konstigt att det inte ordnas jakter i norrland så ofta, det kanske händer men har inte hört talas om det. Här skulle det iofs få bli genom skog o olika marker men rolig tillställning för både hästar o folk! Tror det kanske skulle motivera några "skogsmullar" att kanske vara med o galoppa o hoppa lite utan att för den delen behöva lära sig en bana eller träna som en dåre på ett dressyrprogram :)

Mocka o fodra o in/utsläpp kan jag överlämna till vem som helst, jag gör oftast i ordning flera hinkar med kraftfoder o skriver på hinkarna vilken som ska ges när. Missar nån en hink så är det ingen katastrof o om lite blir slarvigt mockat så inte tror jag hästen bryr sig.

Men som du säger Charlotta... rida... nä, det är samma här. Tror jag har tre vänner som skulle få rida och sen min tränare utöver dessa tre. O två av dem bor 50 mil från mig :D

Wiiiiie va häftigt! Va duktiga ni är :laugh: Såg superhärligt ut. Vet att dom brukar ordna jakt på klubben här hemma också, den ska vi vara med på när Brixie är igång!!

*kl*

Igår provade jag rida några minuter utan tyglar och i början fattade han inget alls utan sket fullständigt i mej men huxflux så helt plsötsligt så kunde jag få honom att gå i 8 volter och även att stanna:love:

Athena: Vad fint det såg ut på jakten. Han verkar ju inte ha tvekat det minsta på hindren ju. Väldigt trevligt.
För övrigt, är det inte något ämne i Max E-glo som finns på förbudslistan? Jag tänkte nämligen börja ge det till Kimbi ett tag men när jag kollade upp det så fanns det något i det som låg på Förbudslistan. Du kanske har koll på det och inte ger Avalon det när det blir dags för tävling, men tänkte bara kolla.

Själv så ger jag inte Kimbi några tillskott för tillfället. Dock så tycker min tränare att jag ska testa att ge henne Magnesium, så det kanske blir det så småningom. Gav det till min C-ponny som var rätt knäpp, och han blev mycket mer harmonisk av det, och med tanke på att Kimbi har lite för mycket pappa i sig kan hon också behöva bli lite mer harmonisk.

Magnesium sägs ju vara lugnande för stressade hästar. Men det är snarare ett preparat som förhindrar muskelvärk ("träningsvärk"). Det som kan tolkas då är att vissa stressade hästar är just det pga värk och med detta tillskott så minskar det och hästen i sig mår bättre/ blir lugnare.

:)

Det tycker jag absolut ni ska vara! Oerhört bra miljöträning och så himla kul :)
Jag ska till nästa år boka in lite fler jakter tänkte jag. Förutom den jag red nu så kanske Övedskloster och Hallaröd.

Idag har jag skrittat Avalon för att kolla till om där var någon stelhet efter lördagen, men han var precis som vanligt och benen var torra och fina. Har dessutom skrivit upp mig i kö för boxplats i ett stall här i byn. Nyrenoverat med murade tegelboxar, ridhus, ridbana och dessutom samma ställe som vi tränar hoppning. Får hoppas det blir 2 platser lediga snart. Är så urbota trött på stället jag står på nu :mad:

Ingen aning faktiskt, vad skulle det vara? Där e typ 98% rent riskli. Kan du inte kolla upp vad det skulle vara isåfall?

Idag var jag ute på en lugn tur, blev 7 km, och Pselma var jätte pigg och tog faktiskt ett skutt i början :eek: men då röt jag i lite åt henne och hon kom på mitt i skuttet att ojsan hoppsan, nu gjorde jag visst bort mig. Lite förnärmad blev hon även över att jag sa till henne... (hon är så söt när hon är förnärmad)

Har upptäckt att jag behöver finslipa bromsen lite, jag var faktiskt tvungen att använda tyglarna flera ggr idag, känns inte bra! Jag vill behöva använda rösten, kanske påminna nån gång med tygeln, lite lätt. men inte så mkt som jag fick idag!

Sedan måste jag visa mitt senaste "ha begär objekt"!

Nämligen en sådan här! http://shop.textalk.se/se/article.php?id=10413&art=2281963&ref_lp=prisjakt

Gud så smidigt det vore med en apparat till både puls, hastighet, sträcka och allt! Så kan man lägga in det i datan sen, och se precis vart hästen hade en viss puls, om det var en backe eller något annat...

Jag ska ta reda på om den går att ansluta till min pulsmätare på häst på ett smidigt sätt, och funkar det så kommer jag önska mig den i julklapp!:love:

Athena: Det var gamma-oryzanol som jag tänkte på. Det står med på förbudslistan och Max E-glo innehåller detta enligt denna sida.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka