Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

men hon kan ju blöta ned sina små tassar eller reva upp sina fina ben juh!!

:D

Här har man inte skrivit på ett tag.

Kommer med lite nya bilder på min 05-a

felle-1.jpg

SDC11477.jpg

Debuten :)
SDC11494.jpg

... och det blev en felfri runda
SDC11497-1.jpg

Nyklippt
SDC11501.jpg

Jäääj. Någon som står på min sida i alla fall. Min hopptränare står nog på min sida också, för han tycker att Kimbi hoppar väldigt fint.

Härligt hoppkort och grattis till er fina debut! :laugh:

Här kommer två nya kort på Picasso i det härliga höstvädret:
30oktober012.jpg

30oktober014.jpg

Åh vad go' han ser ut! Och vilket härligt väder ni har. Här blåser det rakt igenom en, som vanligt...

*kl*

Igår på träningen hade jag en häst som inte riiiktigt ville gå framåt och ta för sig för att komma i bra form. Däremot följde han mej överallt och bröt inte ut i något varv eller försökte gå åt andra hållet. Eva berömde honom och sa att han koncentrerar sig på att lyda och då kan han inte riktigt gå framåt lika bra. Vi tränade lite mer galopp igår och då var han mer framåt. Fattar fint och så rider vi en stor volt, går ut på rakt spår och bryter sedan av. Detta för att han ska bryta av när jag vill och inte när han själv vill.

Galoppen är långt i från någon form men vi jobbar på det. Och det är faktiskt riktigt roligt! Går era i form i galoppen och skritten?

Åh vad go' han ser ut! Och vilket härligt väder ni har. Här blåser det rakt igenom en, som vanligt...

*kl*

Igår på träningen hade jag en häst som inte riiiktigt ville gå framåt och ta för sig för att komma i bra form. Däremot följde han mej överallt och bröt inte ut i något varv eller försökte gå åt andra hållet. Eva berömde honom och sa att han koncentrerar sig på att lyda och då kan han inte riktigt gå framåt lika bra. Vi tränade lite mer galopp igår och då var han mer framåt. Fattar fint och så rider vi en stor volt, går ut på rakt spår och bryter sedan av. Detta för att han ska bryta av när jag vill och inte när han själv vill.

Galoppen är långt i från någon form men vi jobbar på det. Och det är faktiskt riktigt roligt! Går era i form i galoppen och skritten?

Hehe, form, nej:angel:

*kl*

Tack för alla svar angående uteridning! Jag har faktiskt alltid ridit ut alldeles själv med mina hästar (även nya) utan att tänka på det och det brukar gå bra...men de har ju varit inridna! Sen har ju Welvette fått så dåligt "rykte" i mitt stall, alla verkar tro att min lilla goa fuxdam är ett stegrande monster hela tiden, och det påverkar hur jag själv tänker om henne. Hemskt faktiskt! Hon har ju varit helt lugn att promenera med ute, så det är väl att prova tömköra nu som är nästa steg. Annars lär vi väl aldrig komma ut.:( Är lite beviken på stallkompisarna faktiskt, tycker att man kan ha lite förståelse en sån här gång och kanske själv bjuda till och t e x skriva på tavlan när man ska ut. Men icke, jag får tjata och tjata och alla ska rida kl 8 på morgonen:devil: när jag frågar....

/Werze, ingen morgonmänniska någonsin:mad:

min kunde gå i form kortare stunder i galoppen innan han fick knäledsinflammation.. Men som sagt ingen stadig form utan bara korta stunder. Men inte i skritten, jo kanske en halv kortsida men det räknar jag inte :p
Man måste ju ha en häst som är på framåt om man ska kunna begära form annars blir det bara jättesakta och då tycker jag att vi väntar lite iaf på banan.. ute kan han söka sig neråt även i skritten, men då är han ju verkligen framåt..

Taskigt av dina stallkompisar! :mad:
Det borde ju inte vara så svårt att du skulle kunna få följa med dem på en sväng, men det måste ju vara för att de är osäkra på sina hästar själva! Just nu rider jag med min kompis, hennes häst står i sjukhagen, men hon ska ut och rida honom nu innan återbesöket och det är spännande vill jag lova! En unghäst som är pigg som bara den (Dacke) Och hennes häst som verkligen är wild and crazy! hoppar och flyger och är väldigt lättskrämd, varpå det han sätter i gång och bockar, å då är inte min sen med att hänga på :grin:

Men vi rider tillsammans ändå! så jag tycker att det är taskiga kompisar du har..
Dock så kan du ju behöva offra dig lite själv någon gång att gå upp och vara med när de rider kl 8. så ni får komma ut! :)
Har du varit med någon gång så löser det sig nog ska du se! Annars får du komma till småland så kan vi ta en tur ihop!

som dacke oxå skriver, kanske du får kliva upp tidigt nån morgon, om det är logistiskt möjligt m barn osv, o rida ut ihop m de andra så de oxå får se hur din häst reagerar o att hon inte alls är nån bitch egentligen.

Själv står jag ju i eget stall så jag har inte ens valmöjligheter, jag MÅSTE rida ut ensam! Så det är bara att ge sig ut. Brosus hade blivit riden 4 ggr när jag red ut första gången ensam. Det gick jättebra!
Visst, han blev lite harigare som 4åring än som 3åring, o då blev det jobbigt att rida ensam, men jag fick ju göra det ändå :D Det var bara att hålla i hatten o se till att rida på bra vägar o kanske inte ge sig ut på superlånga rundor om man rider ensam. Just ifall det händer nått. (risken att det händer nått m unghäst är ju lite större än med en äldre menar jag :p )

Kimbi går oftast i form mer eller mindre i alla gångarter. Inte någon superform och inte jättestadigt, men ändå. Övergångarna funkar det dock inte i, utan då brukar huvudet vara någon helt annanstans. Sedan om Kimbi är upprörd eller spänd över något så går hon inte heller i form, men det är väl ganska vanligt antar jag. Hon har dock nästan alltid försökt gå i form så länge jag ridit henne. Hon var ju precis inriden när jag fick henne, så jag vet inte om det berodde på att inridaren red henne på graman vid inridningen (vilket jag INTE gillar) eller om hon helt enkelt är gjord sån.

din häst är ju av naturen "byggd i form" så hon strävar säkert dit av sig själv tror jag :) , sen är det såklart jobbigt att hålla ihop kroppen i de olika övergångarna.

Att rida in en unghäst på graman tror jag INTE påverkar den framtida formen i den anda att hästen "alltid går i form i framtiden", snarare att den påverkar framåtbjudningen negativt så att hästen får mycket "Backtänk" när den blir inriden m graman o därför borde ha svårare att gå i en ärlig form eftersom den kommer bakifrån.

Sen kanske inridaren hade nån "god" tanke bakom sitt agerande men i mina ögon låter det helt upp åt väggarna att RIDA IN en häst m graman. Det är ju en hjälptygel för att få bukt med ett problem o bara en tillfällig lösning.

Det är lite så jag tänker också. Jag tycker att det verkar väldigt konstigt. Och då ska Kimbi ändå vara inriden på något ställe som verkligen arbetar med inridning och tillridning av hästar, och vad jag förstår ifrån uppfödaren ha ett väldigt bra rykte. Jag skulle vilja veta varför de gjorde som de gjorde. Men Kimbi verkar ju inte tagit skada av det. Inte vad jag märkt i alla fall.

Min kan lyckas gå i form i galoppen, men så klart inte perfekt form ;). Men det är på väg.
Om bara jag slutar slita och dra i tyglarna så går det kanon :mad:. Tränade övergångar skritt/trav i mån, och det ända jag koncentrerade mig på var att göra INGENTING! Hur svårt kan det vara att göra INGENTING? Jättesvårt!!
Men när jag verkligen gjorde ingenting i övergångarna mer än att använda sitsen, höll han kvar huvudet på plats både från skritt till trav och till skritt igen.

Hästen har fått vila två dagar nu. Byggt staket. Så första dagen fick han gå i paddocken, vilken lycka! Bredvid stona + yta att springa på + att det fanns gräs under staketet! Idag var trästaketet klart och han fick gå ut i sin lilla leriga hage, bara eltråden kvar.
Trodde jag skulle få krupp på Othello, han skulle bära iväg hinken med isolatorerna i, bita (hålla) i kläder/hår. Han fick till slut en pinne som han sprang runt med och som han sen tryckte upp i håret på en. Tuggade på eltråd innan vi fått upp den skulle vara med när isolatorerna skulle skruvas i. Bet lite på hästen på andra sidan staketet (fanns ju ingen eltråd ännu). Ja, jisses vad han höll på! Det värsta var nog när kvinnan som hjälpte mig gav honom hammaren :crazy:! "NEJ inget vapen för guds skull!!!" Den bet han i och kastade runt med, helt livsfarligt! (då fick han pinnen istället). Men han var nog glad att han fick lite sällskap iaf. Han är en otroligt social häst, och det får man ju vara glad över ;)!

Måste lägga in lite att gnaga på till honom. Vilka träd är ok att tugga/äta på för hästarna?

Hur går det med tänderna på era förresten? Othello har precis tappat sina sista (tror jag att det är). De längst ut där nere. Har suttit löst i 2 mån nu, men båda rök för några dagar sedan. Det kliar nog lite nu när det växer i munnen på honom.

Hmm, kanske en tur till Småland då:D, bara inte på morgonen:o...

Ni har ju förstås rätt båda två, jag borde masa mig upp någon morgon, men usch att vara kamikazepilot det första man gör på dagen:crazy:.

Min dårhäst har börjat att kasta sig när det kommer bussar och bilar nu! Helt plötsligt bara! Bilarna går bra om jag håller henne kort, men de gula bussarna, när de kommer blir hon helt blockerad! Hon kastar sig bakåt, halvreser sig och idag var det så nära att hon kom framför bussen. Så trött på eländet, både häst och busschaufförer.:mad:

Hmm, kanske en tur till Småland då:D, bara inte på morgonen:o...

Ni har ju förstås rätt båda två, jag borde masa mig upp någon morgon, men usch att vara kamikazepilot det första man gör på dagen:crazy:.

Ja då du är så välkommen!

Ja eller så ser du det så att gör du det tidigt på morgonen så har du det gjort! då behöver du inte gå å oroa dej å tänka för mycket, utan då är det bara upp och i väg till stallet! :)

Ja det där när det kastar sig och håller på framför bilar är inte kul! Min har inte gjort så framför bilar, men han är livrädd för mopeder! Men det sitter nog mycket i mitt huvud nu med, så fort jag ser/hör en moped så blir jag spänd och nervös.. försöker hitta en flyktväg och det gör ju inte saken bättre.. Dock går det hyfsat att möta mopeder om vi är en liten bit i från ex i en korsning då mopeden inte kommer för närma.. dessa mopeder låter ju som tusan också :mad:
Men som sagt, mycket sitter nog med i ditt huvud efter detta har hänt, eller är hon rädd för bilarna eller bussarna? eller är hon bara "dum"? Blir det inte bättre med min och hästens mopedrädsla ja då ska vi träna på det! Jag kör själv Mc och Mc och moped påminner om varandra så då får jag träna på att han inte ska vara rädd.. be pappa komma körandes på olika ställen, när jag leder osv.. Kul är det inte att behöva oroa sig! Men som sagt kämpa på!!

Ang. tänder så fällde min sina sista precis efter sommaren. Men de satt på svaj lääänge innan de till sist gav med sig. Men enligt tandläkarna var det de sista och inga vargtänder har vi sett till.

Min kan gå i någerlunda form i skritt, men det är inte helt lätt då han gärna blir lite långsam eftersom det är jobbigt. Men när vi övar skänkelvikning och så så brukar han gå ganska trevligt i form. Förm. för att jag koncentrerar mig mer :angel: I galoppen har vi 0 form inne, ute kan vi ha det om jag sätter mig ner i galoppen och håller om, men då har han så mkt bjudnig naturligt. Inomhus kan jag få en bättre form i höger varv än i vänster.

Samling i halt och övergångar är inte att tänka på än...

och idag gick det att lasta Phigalle smalt! Lätt som en plätt. Skönt att slippa vara tre personer för att få in honom i transporten. Nu knallar han bara rakt in och detta på enbart en lastning per vecka i två månader. Det är guld att ha egen transport.

Vet nog om hur man får mer bakbensaktivitet hos hästen?

övergångar övergångar övergångar

tempoväxlingar tempoväxlingar tempoväxlingar

:D :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka