Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

*dregglar*!! Superfina hästar o duktiga du!

Athena - Avalon ser jättefin ut :) Jag ska försöka mig på tömkörning med lillkråka när det bär hän.... får resa ned t Skåne m henne ;)

KL

Glada besked :-D Försäkringsbolaget tar operationen för min pålle, så den 10/11 ska han operera lösa benbitar i has VB+HB och kota VB. Känns skönt att få det gjort efter mycket strul med veterinären som konstaterade det. :bump: Så slipper han gå och skrota för länge i onödan, stackarn! Och jag vill rida (sen att jag inte kan pga foglossning är ett annat problem :angel:)!!!!!! Jag har sån abstinens!! Ska be någon påminna mig om detta om jag någon gång vräker ur mig att jag vill sälja hästen eller något annat dumt :p

vad bra att försäkringsbolaget tar det! Jätte skönt att få tid så att operationen blir av! De brukar vara lite kinkiga med lösa benbitar så grattis! De Tog ju min med men som sagt det var mycket strul innan man fick beskedet!
Hoppas att operationen och återhämtningen går utan problem!

Veterinären hade skrivit hälta på alla fyra ben (1,5 grad BB och 0,5 grad BF) och muskelömhet i rygg och dålig muskelutveckling i kruppan och gallor. Så hon var utförlig och då tog dom det! :laugh:

Tack! Ja kom ner här så ska vi tömköra tills vi kräks :) Haha, jag kände nu sist att jag inte gjort det på ett tag, fy sören vad trött jag blev! Fick stanna några gånger och andas ett tag :p

Idag var jag ute med Sandra på heden och galopperade. Mycket bra miljöträning då heden befolkas av närmare 1000 kor. Vi skrittade mitt ibland dem på sådär en 2 meters avstånd och Avalon tittade lite på dem men skötte sig fint. Sedan tog vi en lååång galopp och han var rätt het i början. Han är lite listig för han accelererar utan att bli stark i munnen, vilket gör att man inte märker det mer än att vinddraget tilltar. Han var rätt trött de sista 100 meterna men han kämpade på bra och galopperade ända fram i "mål". Känns skönt att de får ta ut sig ordentligt någon gång, utan att för den delen tokrida som man gjorde på ponnytiden :angel:

Om 1 vecka är det jakt och då ska vi vara fit for fight!

Agria, har veterinärvård för 60.000, Agria Plus (medicin, resor mm), Agria Incident (för människor som vistas runt min häst) och Agria Extra (dolda fel)
Självrisk 2300 + 20%
Har livförsäkring för det beloppet jag köpte honom som föl för och kommer nog inte ändra det.

Nu har jag ridit på sidepull 2 ggr i rad, och jag måste säga att damen känns väldigt nöjd på sidepull!

Denna gången fick hon tyvärr ett litet skavsår igen:( så jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till det... jag tror att om jag sätter på fårskinn så blir det lite för milt för damen i dagsläget... men samtidigt så vill jag gärna fortsätta på bettlöst iomed att hon fungerar så himla bra på det!

Vad säger ni här?

Har övat lite på sidoförande när jag varit ute och ridit, och idag märkte jag stora resultat! Innan har jag tyckt att reaktionen varit lite sisodär, men nu trycker jag lite och hela hästen försvinner! givetvis orkar hon inte så länge, men några steg här o där klarar vi allt!

Hon gick väldigt bra idag, framförallt i galoppen på vägen hem, fick henne samlad o bra, hon fick faktiskt mjölksyra efter ett tag, och skuttade till, så vi bytte galopp och kämpade på ett litet tag till! Min mjölksyra var inte nådig då kan jag lova!

Föresten kan jag meddela att jag har varit hos veterinären med åringen! Och hon har aldrig travat snyggare. Nej jag skojar inte, vi släppte henne i ridhuset och satan vilken snygg trav hon visade upp! Så jag sa till dem att jaha, det var ju trevligt att träffa er här då! men vi åker väl hem igen :love:

*kl*

Nu var det ett tag sen jag följde tråden, men OJ vad det har hänt grejer med allihop :laugh:!! Roligt att läsa om er!

Själv känner jag att det har lossnat jättemycket i ridningen med min sedan i somras. Han känns mkt mer stabil och JAG har blivit mkt mer stabil. Galoppen är väl inte helt ok, men det går framåt. Oftast blir det rätt galopp! Det är tom så jag anmält oss till vår första klubbtävling i dressyr :laugh:!

Har även varit med på hoppträning, vilket går super! Han hoppar allt även om det blir lite snett ibland. Han har inte suget, men det kommer hoppas jag. Han är bara hoppad 4 ggr med ryttare än så länge.

Även uteritterna går bra :laugh:! Fortfarande är ryttaren problemet, men jag övar. Och som mål för 2010 är att kunna rida ut, utan att vara rädd eller nervös för det! Jag har ju världens snällaste häst dessutom :angel:.

Och så måste jag ju visa upp min "dressyrhäst". Han fick använda sin julklapp (schabrak o lindor) från förra året för första gången i okt i år :angel:. (taget med mobil, så kass kvallitet)
29753177.jpg

29753176.jpg

Roligt att se er igen! Funderade precis häromdagen på hur det gått för din bråkstake (för det var han då vill jag minnas). Och nu hoppar ni hinder också!

Måste bara ställa en fråga till er bukefalister: det här med att rida ut själv med unghäst, hur tänker ni om det? Jag ska rida ut med min, men jag kommer sällan till stallet samtidigt som de andra (nästan alla är MORGON människor) och de har redan ridit när jag känner att det är dax...det börjar bli ett problem nu, för jag vill ut och pållen behöver komma ut. Ilandsproblem:o, jag vet, men jag är så van att kunna pula i stallet själv och är ganska nöjd med att inte behöva anpassa mig till andras tider....

Så, hur har ni gjort? Anni vet jag ju har ridit själv med sin, men ni andra?

Grattis, skönt med åringen! Ibland behöver man bara se en veterinär så ordnar det sig...:D.

Jag hade samma problem där vi stod förra sommaren/hösten. Där var ingen som riktigt ville rida ut med oss just för jag hade en unghäst som kunde ta sig för både det ena och det andra. De var väl lite rädda att något skulle hända. Dock hade vi en stubbåker utanför stallet och där tog jag mod till mig och red själv. Då kunde jag göra det till någon blandning av uteritt och markarbete. Jag hade ju jääättestor yta att rida på så det blev inte känslan av att vara instängd i ett ridhus/paddock. När vi bytte stall till där jag står nu (där jag haft häst i 10 år) så hade vi helt andra ridvägar. Mycket skog och fält, inte så mkt bilar etc. Jag började rida ut med en kompis och sedan när vi kände oss säkra så red jag ut själv. Nu är vi ofta ute själv och han är mkt mer koncentrerad när vi är ute på egen hand. Men skulle jag stått i det stallet jag står nu, helatiden, så hade jag nog börjat med att rida ut själv tidigare. Man får helt enkelt ställa in sig på lite skuttande, skyggande, frustande och många fastfrysningar. Ha som regel att det är okej att hoppa av och leda förbi om det verkligen inte går från ryggen.

En god idé är att gå promenader med hästen den vägen ni ska rida. Det gjorde jag mycket med min. Gå där och öva ledövningar, titta på postlådor etc. Efter några gånger känner hästen igen sig och då går det mkt lättare.

Roligt att se er igen! Funderade precis häromdagen på hur det gått för din bråkstake (för det var han då vill jag minnas). Och nu hoppar ni hinder också!

Måste bara ställa en fråga till er bukefalister: det här med att rida ut själv med unghäst, hur tänker ni om det? Jag ska rida ut med min, men jag kommer sällan till stallet samtidigt som de andra (nästan alla är MORGON människor) och de har redan ridit när jag känner att det är dax...det börjar bli ett problem nu, för jag vill ut och pållen behöver komma ut. Ilandsproblem:o, jag vet, men jag är så van att kunna pula i stallet själv och är ganska nöjd med att inte behöva anpassa mig till andras tider....

Så, hur har ni gjort? Anni vet jag ju har ridit själv med sin, men ni andra?

Japp, min bråkstake har blivit en "tråkig valack"! Det är min inställning till valacker, att de är tråkiga :angel:! Men ingen är gladare än jag att han är en tråkig valack :D! Det är så skönt! Ni ser ju på bilderna ^^ att han tom kan stå själv i ridhuset utan att man håller i honom. Innan kunde han sticka även om man höll i honom.

Tacka vet jag kunniga veterinärer som kan räkna till två! Nu i somras blev han av med sin sista testikel och han är en helt annan häst när man är i närheten av andra hästar! Han bryr sig inte alls om dem :)!

Det här med att rida ut. Jag har inte vågat rid ut själv innan, och inte haft någon att rida ut med. Så det var promenader som gällde för oss. Vi gick och gick. Drog med en kompis som gick med mig när jag red ut första gången, och sen provade jag själv. har gått jättebra alla gånger. Men känns tryggare att rida med någon annan, eftersom jag är så rädd att stöta på otäcka djur när jag är själv :crazy:!
Känner mig fortfarande väldigt osäker på att rida ut, just om man stöter på något "otäckt". Och rider bara ut när jag verkligen vill göra det. Känner jag att jag är osäker eller att det inte känns bra helt enkelt, då strutar jag i det.

Ser inga problem i att rida ut ensam med unghäst, bara man börjar i rätt ända :)
1. välj en lämplig kortare runda.
2. vänj hästen vid att bli ledd rundan.
3. Tömkör rundan (hästen vänjer sig att gå först)
4. Rid rundan
Utöka sedan antalet rundor, känner man sig osäker, led/tömkör där innan man provar att rida.

Tycker det är otroligt jobbigt att vara beroende av andra, och för eller senare ska man ju ändå kunna rida ensam, så då väljer jag hellre att göra det redan från början :)

Ang uteritter.. Jag har från första början ridit ut min själv. I början så hade jag någon som gick bakom och kunde ta tag i honom och leda förbi om det var något, men sen tar jag alltid med mej mobilen och säger vilken runda jag ska rida. och än så länge har det gått bra, visst kan ha bli rädd å kasta sig och så men han är nästan lugnare när jag rider ut själv än har någon med mej..
Dock är jag inte förtjust i att möta dessa j**la mopeder.. Han är totalt livrädd för dem.. Suck..
Sen är ju min häst rätt så juste han kastar sig inte helt plötsligt för ingenting utan man märker så väl på honom innan han blir rädd.. han stannar och hjärtat dunkar, märker jag då att han verkligen är rädd och att det inte går att övertala honom så hoppar jag avoch leder förbi honom för jag är säkrare själv då med..
som ex förra veckan, vi hade varit ute och skrittat och skulle bara ta en lite extra runda för att rida i 40 min, och då var det halvmörkt, vi ska gå nedför en brant och lång backe och jag märker på honom att han är skitskraj.. för ett par rådjur eftersom han inte ser dem så väl men hör dem, och visst jag hade säkert fått fram honom att gå förbi, men det kändes bara dumt, han helt stirrig och hoppade och för på alla håll å jag blev ju förstås också lite orolig för har ingen lust att flyga av, så då hoppar jag av i stället, och då var jag lugn, ledde förbi honom och han var verkligen rädd!! Och sen när han hade lugnat sig så hoppar jag på en bit bort.. och allt var frid och fröjd..
så jag hoppar av ute om jag känner att det inte går vägen.. och det har nog bara hänt 3-4 gånger under dessa år han har varit riden.
så rid ut och se hur din häst är ute! Gör ingen stor grej av det utan var bara lugn så ska du se att det löser sig!!

Fnyser han när han är rädd?

Min fnyser sånna monsterfnys där typ all luft han har i lungorna pressas ut i en enda fnysning :D
Han började med det då när vi skrämde bort rottweilern och efter det så har han testat det på det mesta. Islandshästar, vattendunkar, spannar och lite annat :p

Idag har jag äntligen fått tag på kavajen jag vill ha! Det blev en affär ända upp i Gävle! Hittade deras hemsida och de hade kavajen fast med "fel" färg på kragen. Ringde dem och nu har det fått sin egen leverantör att skicka kavajen med "rätt" färg på kragen direkt hem till mig. Så den ska förhoppningsvis komma innan jakten nästa lördag. Såhär ser den ut; http://hepshop.e-butiken.se/hepshop/images/shop/lshcv.jpg och är stört omöjlig att hitta här nere i någon annan storlek än S och XS.

Senast ändrad:

Ända uppe i Gävel.. det är mina trakter det :D Kul att du hittade kavajen du ville ha. Idag har jag varit och frågat om stallplats till Brixie över vintern, men det svider i hjärtat att inte ha dem hemma på gården :cry: fast de kommer ju hem igen till sommaren :laugh:

Kimmis. Angående skavet. Kanske du kan prova sånt där sprayplåster eller sätta fixomull för den är ju så tunn att sidepullen borde fugera bra utanpå det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 761
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17
  • Föräldrar till barn som rider