Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Fixomull? har jag aldrig hört talas om, du får gärna förklara med vad det är, samt hur det används!

japp! Han fnyser :D
Vet inte varför, men när han fnyser så är han riktigt rädd. Så han gör annat innan han börjar fnysa, han kanske ser det som en sista sak..

Har varit ute och ridit i dag med en kompis och travat för första gången sen han var sjuk..
Var så härligt han skötte sig så bra, vi var först vilket vi inte brukar vara å han gick fram där kompisens 9 åring vägrade!! så stolt över honom! :love:

*kl*

Min stora 4-åring börjar så smått växa i sin kropp nu och jag hade tänkt visa film från gårdagens träning...

Tänkt var ordet, jag och filmredigeringsprogrammet verkar vara totalt inkompatibla... :mad:

SJU SEKUNDER film lyckades jag få ur eländet, och nästa som sker är att filmen (som är i widescreen) när den kommer upp på youTube blir ihoptryckt...
Blääääää.....

Men om jag nu jäklats så med filmen så får ni se den fast hästen är typ 2 dm lägre än normalt och har tax-ben! ;)

http://www.youtube.com/watch?v=ojRC28ABM_Y

Nu har det varit tyst från min sida ett tag, men har inte haft nåt särskilt att skriva om. Men nu så har jag plötsligt fått en 05a till i stallet. Idag var jag hos Vickan och hämtade hem ett 4-årigt sto e. Jeopardy-RObin Z som jag ska utbilda och så småningom sälja. Är halvsyster till min 04a och ägs av uppfödaren. ska bli himla spännande att jobba med denna fina lilla häst:D
1-22.jpg

KL

Längesen jag uppdaterade nu!
Det har gått riktigt mycket framåt, speciellt nu det sista. Har börjat träna hoppning varannan vecka nu och skrutten tycker att det är tokroligt! Tränar även dressyr på måndagar och varannan torsdag, och det har börjat funka riktigt bra nu. Pållen trotsar inte längre och har verkligen fattat vad det går ut på. :) Satsar på att debutera lokal dressyr och hopp till våren.

Några bilder för x antal veckor sen
15439_171454145123_719625123_3364241_3140822_n.jpg

15439_171454170123_719625123_3364242_965172_n.jpg

15439_171454185123_719625123_3364243_3484657_n.jpg

Fin häst! Ser på dessa få bilder ut som den skulle behöva länga ut halsen lite - ser ut som den blir låst i korset. Kanske heeeelt fel av mig! bilder blir lätt missvisande!;)

Kimmis; om det är vaxat rep på din sidepull( typ lasso) hade jag lindat ett par varv med vetflex ( eller coflex, vetwrap eller allt vad det kallas)

Tack! Jo, han är för kort i halsen på bilderna egentligen, men har gått mycket framåt sen dess, han blir lätt för hög och för kort. Men det jobbas på! :)

*kl*
5:e gången uppsutten hoppning med en ung tjej som rider honom ca en gång i månaden. Vi har problem med galoppen så det tränades detta passet.

Fixomull används när man ska lägga om sår (ofta större sår). Det har hudvänlig häfta och man kan klippa ut en ganska stor bit som täcker ett lite större område runt skavet. Den är bara någon millimeter i tjocklek och säljs på apoteket. Den har olika bredder och är dessutom "hålig" så den andas hur bra som helst. Jag brukar använda den när hästarna fått sår på kotan eller andra otacksamma ställen för att den fäster bra, men inte är svår att dra bort och är så luftig att såren andas. Så då får man en tät och säker omläggning som inte stasar. Så jag tänkte att den bara måste vara det enklaste sättet att slippa skav. Kanske inte råsnyggt, men absolut värt att prova. Den är inte så himla dyr heller. Lycka till. Om du provar får du gärna berätta om det funkade =)

Din medryttare ser lite spänd ut o ser inte ut att sitta så bra i sadeln / kniper med benen, kan det vara därför hästen får svårt att galoppera oxå? Att ryttare inte är följsam o mjuk? Bara en fundering, det såg inte "bekvämt" ut i sadeln, men det kan ju vara för att hon rider den så sällan oxå :) Men hästen ser cool o duktig ut!

Tjejen är bara 14 år och hon har en egen tävlingsponny men jag försöker få henne att komma och rida då hon är mer framåt i ridningen än vad jag är. Dock har hon inte så mkt tid så det blir ca en gång i månaden. Min vanliga dressyrsadel sålde jag i fredags då den inte passade och medans jag väntar på sadelutprovningen som är på lördag har jag lånat några sadlar från en annan ridsportaffär för att se vad som kan tänkas passa. Så filmen är från provridningen med just den sadeln. Den sitter bättre än min gamla men den är tyvärr för smal så den blir det inte. sadeln var en 16,5" om tjejen behöver 17,5" för att få plats med sina långa ben. Galoppen är mest problem när jag rider. Bockningar i fattningar bla för jag håller mot med tygeln, sedan har han bara varit igång i två månader så det fattas nog lite muskler. tack för din kommentar om filmen!:)

Senast ändrad av en moderator:

Liten snabb uppdatering.

dsc_0029_59301654.jpg

Chico hade sin tävlingsdebut i helgen. Felfri på både 80 & 90 :). Tyvärr klantade jag mig på framhoppningen & lyckades trilla av :rofl:

dsc_0048_59302158.jpg

dsc_0025_59300227.jpg

Fler bilder hittar du om du KLICKAR HÄR!!

Medryttare är otroligt svårt att hitta!
Jag skulle vara nöjd om jag vore dig, och utbilda henne på vägen så att säga så att hon rider bättre.

riktigt bra medryttare verkar det vara väääääldigt ont om!

ja o kanske framförallt på unga hästar där man som ryttare lätt o alldeles för snabbt kan förstöra något som tagit månader eller ÅR att bygga upp...(även när det kommer till vuxna hästar)

Själv är jag alldeles för petig så ingen annan än möjligtvis min tränare o några av mina ridande vänner (inte ens alla ridande vänner får rida :p jag är HEMSK! ) får sitta på mina hästar ;) Köper jag en häst som jag inte känner att jag har tid för eller inte klarar av/vågar rida så säljer jag hellre än att gräma mig över att nån annan förstör den *skratt*

CindyLou - ja DÅ förstår jag varför det såg himla knöligt o bökigt ut i sadeln ;)

Jag skulle mer än gärna ha denna tjej som medryttare men hon har egna ponnyer som hon tävlar fullt på och rider lektioner två gånger i veckan så hon hinner tyvärr inte hjälpa mej så ofta.

KL

Här kommer en film på Kimbi från helgen då hon fick springa lite på ridbanan. Hon tyckte det var tråkigt och dessutom höll det på att mörkna, men en liten film blev det i alla fall. Man kan väl se lite hur hon rör sig i alla fall trots den dåliga kvalitén.

http://www.youtube.com/watch?v=LgMuJvfGse0

Supersnygg!! :d Verkligen kanonfin ju! *dregglar*

Vadå byggd i uppförsbacke?? :laugh:

Den där kan du ju inte tvinga runt på nån terrängbana, hon vill ju dansa runt i dressyrmanegen ser du väl?!? ;) :D

Hhaa, nu låter du precis som hon som äger ridhuset där vi hopptränar (och alla som kommenterat oss när vi hoppat clear round). Kommer väl sluta med att jag blir en dressyrtant ändå så som alla tjatar :P.

Seså, tyst med dig nu. Klart hästen ska ut i terrängen! Mycket roligare än att harva runt i sågspånet ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka