Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

.... o se till att hästen reagerar DIREKT på hjälpgivningen så att den blir kvick och rapp.

Jag har alltid systemet "Säte - skänkel - pisk" i huvudet. Dvs hästen får själv välja om den vill gå fram redan för sätet för att slippa de lite hårdare hjälperna eller så får den "gå emot" och då få sig ett litet rapp i röven ;) Hittills har alla hästar reagerat likadant, efter några få igångsättningar så väljer de att lyssna redan vid sätesgivningen :D

Det lät mkt vettigt! har nog bara ridit honom med sppö tre gånger men funderar på att kanske börja andvända det.

*kl*
Idag lastades han smalt två gånger!!! Och då inledd av en 11 åring som aldrig lastat honom förut. Vilka framsteg vi gör! Nu har jag skaffat ridhuskort på ett annats ställe med än mitt vanliga som ligger 2 km bort. men detta har hinderpark och vanliga träväggar, dock 8km bort men det har bättre belysning och ngt varmare vintertid.

I morgon åker vi de 6-7 milen till Jönköping och Charlies häst och hund för sadelutprovning. Hoppas kunna hitta en vettig dressyrsadel då jag sålde min gamla som inte passade Phigalle då den var utprovad till stoet som är i avelboxen i år.

Hur mkt rider ni andra inomhus nu?

Sj har jag nästan enbart ridit ute men nu när vädret är som det är och mörkret faller fort så blir det nästan enbart ridhus.

Så här ligger vårat schema för tillfället som ska försöka hållas.Lite olika beroende på tävling,träning brist på motivation osv:D

Måndag: Ridskole lektion. 2 dagar i månaden dressyr, en dag hoppning i månaden och en dag markarbete i månaden.

Tisdag: Vila

Onsdag: Ridhus dressyr/western

Torsdag:Vila

Fredag:Ridhus dressyr/western

Lördag:ut

Söndag:Ridhus dressyr/ut/löshoppning en gång i månaden

Vad duktig han är!

Jag försöker rida enl. följande:

Mån: Ute
Tisd: Dressyrträning
Ons: Vila varannan vecka och hoppträning varannan vecka.
Tors: Skritta/Vila beroende på onsdagen.
Fre: Ute
Lörd: Vila
Sönd: Markarbete

*kl*

I morgon är det dags för jakt! Alla saker är kirrade och hästen är badad :) Håll tummarna för att jag överlever :eek:

Låter spännande!!

*kl*
ingen som vet hur man tränar galoppfattning? Phigalle bockade förut men det gör han inte så ofta längre. Dock så skjuter han bog och springer på i traven istället. Jag försöker hålla koll på innerbogen samtigigt som jag flyttar in baken och fattar med ytterskänkeln men jag känner att vi inte riktigt får kläm på det.

Va kul! :bump:Håller tummarna stenhårt! (blir svårt att köra bil m.m men vad gör man inte):D

nu ska jag äntligen få hjälp av min pappa att sätta dörren för vagn. :laugh:

så nu ska vi börja med inkörningen! tror inte det blir några som helst problem, med tanke på hans bra psyke :).

jag kör dock honon med travsele och sulky, fast en långvagn sas. inte tävlingsulky, för dom sitter man ju mkt närmare hästen med. detta ska vi ha som kompliment till träningen för att dels bygga kondition och dels bygga rumpmuskler!

dörren är väldigt fin i hals, bog och ryggmuskulatur nu och rumpan är inte muskelfattig heller. men han är bra mkt mer uppbyggd fram.
så körning 1 dag/vecka kommer bli bra tillsammans med ridträningen.

vi kommer även lägga in ett ordentligt konditionspass på travbanan 1 dag/vecka nu.

på söndag åker vi på pay and jump och fega lilla jag har valt att hoppa 50 + 60 :D

Jag har gett Phigalle E vitamin i ett halvår och märkt resultat. Annars fick han B ett tag i höstas.

Jag gav B-vitamin vid fällningen. Kommer ge något ledpreparat (nypon kanske) nu i samband med operationen och rehabiliteringen. Annars inget. :)

Dörren får något som innehåller olika D- (främst D3) och A-vitaminer.
Sedan får han även nypon, gurkmeja, magnesium och b-vitamin.

DSCF0286.jpg

DSCF0272.jpg

DSCF0276.jpg

DSCF0278.jpg

DSCF0268.jpg

duktiga lilla häst! :love:
DSCF0290.jpg

......... och så var han inkörd!

min familj och jag går efter principen att inte göra en för stor grej av att lägga på en vagn, och så sunt förnuft. är hästen lugn och med på det hela så fortsätter vi, om inte så tar vi mindre steg.

körde in min gamla ponny (han är väldigt lik dörren på otroligt många sätt) och det var helt problemfritt det med, då var vi ute och körde redan första gången han hade vagn efter sig.

iallafall så hade D vagn efter sig för första gången idag! han var stencool och betedde sig som om han aldrig hade gjort något annat. så det slutade med två varv ( 2km) på travbanan i trav och jag är så stolt över honom!!

jag slutar aldrig förvånas av den här hästen...! :)

ohh cool häst!! Super! :bow:

Jag ska köra in min lilltjej har jag bestämt! Hon verkar inte speciellt rädd för miljön som Brosus, han vågade jag aldrig köra in för han var så jäkla skvättig :( Tror det blir en bra förberedande och uppbyggande träning inför inridning!

CindyLou - du kanske gör FÖR mycket när du fattar galopp?
Börja om lite från början, trava på friskt längs långsidan, rid lätt, när du kommer till hörnan, fatta galopp i fältsits - se till att smacka rejält så han får rejäl bjudning = mindre bockande oftast! Beröm!!

Fatta hellre många korta galopper än att galoppera varv på varv som eg inte "ger" så mkt.

Att han rusar beror nog mest på att orken tryter, det är superjobbigt att hålla ihop i övergångar. Mer fys.arbete :D

Athena - Hejja Hejja Hejja!!! Hoppas ni har bättre väder än oss idag på er Stora Dag för här SPÖregnar det o ser inte så mysigt ut att rida jakt *brr*
Allt gick säkert super för er :)

Vad fint det ser ut!! Jag gjorde ungefär samma med min vid inkörningen dvs är han cool så kör vi på ;) och det gick alldeles utmärkt! Längtar efter körningen mycket nu när jag ser dina fina bilder! Snart är min egen rockard färdig och operationen är på tisdag så snart kanske :d

ja han är så himla härlig :laugh:

låter ju bra! och inet bara förberedande och uppbyggande inför inridning utan även som ett komplement tillsammans med ridningen, tycker jag :). här har man chans att bygga muskler och kondis på ett helt annat sätt :).

vi kommer köra 1 dag/ vecka eller ev. 2 nu. anledningen till att jag kanske ska köra 2 dagar i veckan är för att jag tycker det är så förbaskat tråkigt att ge sig ut i skogen själv när det är becksvart (som det alltid är i veckorna efter jobbet nu) så då är det bättre att hålla till på banan och i paddocken.

kommer bli perfekt att bygga upp hans motor bak med :laugh:

tack!

får hoppas att ni kommer igång snart ni med :).

jag skulle vilja skaffa en "riktig" sele framöver och en finare rockard. Vanlig rockard har jag hemma men den är så förbaskat tung och sen är den inte den snyggaste vagnen ;).

men om några veckor kanske man kan lägga på just den rockarden för att få lite extra tyngd för honom att dra.

men om inte annars är det ju väldigt smidigt med quickit-selen. man klickar ju bara fast vagnen så tjopp så sitter den där :D. så slipper man remma !

Kan berätta att vädret här kunde inte varit bättre! Har varit med hundarna just på Revingehed idag där jakten går. Solen skiner och det är helt vindstilla och ganska behaglig temperatur! Nu vill vi väl alla se härliga bilder från jakten?!
Väntar.....

Det är så jag alltid gjort innan men då bockar han bara. han bockar inte så när man försöker samla honom lite innan.suck inget roligt problem.

*kl*

Kan berätta att min lille prins gått och fått åldersnojja eller något. ;)
Han är superkaxig men samtidigt "rädd för lite allt möjligt" & lite allmänt jobbig just nu. När man rider så tvärnitar han rätt var det är och gör caprioler. Mycket kul... :d

Dock i går och i förrgår var han superbra i skallen igen så jag tror det har att göra med att han fått vila och är lite ostimulerad. Sedan testar han väl gränser med. T ex har han i perioder varit superrädd för huvudet (han gick inte att få på grimman på när han kom) men det har lixom blivit jättebra, men nu en period har man knappt kunnat sätta fast honom på gången för han sliter sönder/spränger grimman rätt var det är. Sedan när man skulle leda in honom går han och småstegrar och slår med frambenen. Men somsagt i igår var detta beteende helt borta igen, det är väl bara att hålla dom lite kort.

Ridmässigt är han bara lite "tråck" om jag råkar "göra för mycket", han hatar verkligen det och skickar gärna ett bakben om jag råkar störa för mkt. Där har jag kommit på att det bästa är att bara låta honom vara och gå på med pisken på bogen istället i de lägena. Man får verkligen känna av honom hur mycket han klarar av att bli "pressad". Vissa dagar är han hur med som helst och då kan man dutta till honom med pisken bak utan minsta protest och andra dagar blir han verkligen ARG :devil: om jag gör så.

Det är väl det här som är det underbara med unghästar. Ingen dag är den andre lik. För på något konstigt sätt har jag aldrig haft en "färdig" häst utan köpt dessa unga... så då får man ju räkna med lite trots-perioder. ;)

Min andre har ju varit trotsig (till och från men veckovis) i typ 4 år och det är först nu han börjar komma till ro & Ove är ju trotsig kanske 5 minuter på ett helt ridpass 1 gång i veckan och sedan släpper det som att det aldrig har hänt. (SÅ jag ska verkligen inte klaga)
Kram på er!

vad kul att han är så lugn!!
Athena- hoppas det gick bra för dej/er på jakten! :)

Själv så står det still just nu.. ska ju in på återbesök på onsdag så vi får se om jag får börja "rida" igen, just nu så åker jag bara häst eftersom jag bara får skritta och trava, på raka spår, så just nu är vi bara ute i skogen, men det är bra miljöträning! så mycket rådjur har vi alrig stött på innan! han har dessutom blivit mycket bättre ute, han stannar inte och backar lika ofta/länge nu som innan,, idag så stannade han å backade 5 steg när han hade lust att gå hem istället för att fortsätta men sen gav han upp och gick bara! innan så var det ett himla ordnande innan han gav sig, vi kunde stå på ett ställe i 10 min lätt. Så något har ju detta givit i alla fall :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka