Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

*kl*
Inte mycket nytt från oss nu för tiden.. men jag vill iaf berätta att jag lyckades ta BE-kortet i morse.. hehe...

:D

ok! då förstår jag, jag lastar också brett och han åker smalt än så länge, men har beställt nya bommar bak, (bredåkarbommar) eftersom han verkar inte riktigt trivas med att åka smalt. så då slipper jag också det extra momentet..

grattis! till er båda! :banana:
jag och en kompis funderar på att ta och läsa tillsammans, och peppa varandra! Men det måste vara jätteskönt att ha!
Var det svårt att ta BE kort? Mycket vikter och så att hålla i ordning på va?
Har ju både bil och Mc kort så jag är inte så orolig att jag inte klarar det utan mer oroad för kostnaden.. min ekonomi är inte den bästa.. När alla räkningar är betalda så är det inte mycket kvar.
jaja slut på mitt " gnäll"

Var ute och red nu i kväll i mörkret och visst tyckte han att det var läskigare i mörker. Men det var ju bara att rida på som ingenting.. fick dock hoppa av eftersom han fick halvt panik när han så några rådjur på ett fält.. Men bättre att hoppa av eftersom han inte gick atrt få mycket kontakte med, de var ju jätteläskiga i mörker :eek: :p Restan av turen skötte han sig galant! gick till och med där han brukar stanna och växa fast.
Hur reagarar era på mörker? Är de lugnare eller mer lättskrämda? Min förra häst var alltid lugnare i mörkret, varför vet jag inte, hon blev dock sällan rädd i vanliga fall heller.. :p
Oj vad mycket svammel, Kom lite utanför tråden. :)

Gött med BE-kort, det vill jag också ha!
*kl*

Tömkörde på träningen idag eftersom han haft ofrivillig vila sedan förra onsdagen. Dagen till ära hade vi Sandra med och hon insisterade på att knoppa honom innan han skulle filmas så han blev lite extra fin denna gången :)
Han skötte sig fint och Eva satte lite högre krav på honom nu. Han går i fin balans och i ett stadigt tempo men nu ska vi försöka korta upp honom lite och ändå ha bakbensaktivitet (= SVÅRT!) Jag sprang tills jag var totalt slut! Att försöka GÅ med bakom i hans tempo är svårt till och med för mig som är så lång. Men vi övar vidare.

Filmen håller på att laddas upp på tuben men här är iaf den aktuella länken: http://www.youtube.com/watch?v=Wj4vL3eadC4

Jag gjorde så här med BE-kortet (är snål..) :D Jag övningskörde med lätt släp bara så jag lärde mig manövrera släpet vid backning, det innebär att jag slapp leta handläggare och betala för det (visserligen bara 170 kr). Så fick jag hjälp av dels mig själv (har kört släp en del innan) och sen fick jag hjälp av min mammas gubbe som har kört lastbil/last bil med släp hela sitt liv. Jag gick alltså inte på bilskola alls. Pluggade själv, köpte de "riktiga" böckerna från STR och det får man nog göra om man ska gör allt privat tycker jag. Jag körde upp med eget släp och lastade det med betonggrisar som jag lastsäkrade med spännband.
Total kostnad:
Lämp: 220 kr
Böcker: 690 kr
Teoriprov: 220 kr
Uppkörning: 1500 kr
Tillverkning körkort: 200 kr
Lånebil (vi har automatlåda): 700 kr

Totalt 3530 kr

helt okej pris! :bump:

Jag håller också på med BE kortet :)
Hur svårt var teoriprovet?
Måste man läsa precis allt i alla böcker?
Hade du tillgång till frågor på nätet?

Jag tror att det praktiska inte är någon svårighet för mig, däremot teorin... Berätta gärna :)

blir lite off-topic kanske ;)

men jag läste mycket teori! och frågorna på provet är baserade exakt så som i teoriböckerna, dvs står det något är tillåtet i boken så är frågan på provet formulerad så så att man måste veta om man får göra något alltid, ibland eller inte alls. Tycker inte det var svårt men man måste plugga noga (tycker jag iaf)!! Jag hade tillgång till körkortsfrågor online (fick lämpligt nog ett prova-på erbjudande dagen innan skrivningen(!)) :banana:

Yes. off-topic men tack i alla ;)
Idag ska vi lastträna och jag hoppas att det går lika bra som sist, snart är det nämligen dags för höstens första inomhus träning en bit bort :)

GRATTIS till BE-kortet! Jag tog mitt förra sommaren efter att ha kört olagligt allt för många gånger. :crazy: Riktigt skönt när man väl har det gjort!

Idag kom den nya lilla pärlan till stallet! Hon tog det hela med ro trots att hon alldeles nyligen kom ifrån Tyskland och idag fick resa från Malmö till Örebro. Hon var verkligen JÄTTE fin, kolsvart med härlig halsansättning, trevliga vinklar och ett underbart sött och utrycksfullt huvud. Hon var dock lite mindre än vad jag hade tänkt men hon lär nog växa lite till. Jag släppte henne lös i ridhuset för att hon skulle få sträcka på benen och jag blev helt salig när jag såg henne röra sig. :love: Jag visste ju att hon skulle röra sig bra men såhär bra trodde jag aldrig. Jag jagade inte på henne något utan hon skrittade och travade runt lite grann, inte överilat och spänt utan helt avslappnat och hon visade en otrolig fin takt och balans. Skritten var väldigt vägvinnande och traven var helt fantastisk! :love: Hennes bakben var helt underbara och jag kan inte vänta tills att jag får börja jobba med henne ridmässigt!! Nu får hon dock ta det lugnt ett par dagar så att hon kan komma till rätta i sitt nya hem. I morgon får hon gå i grannhagen till Flisan och sedan på fredag ska de få gå tillsammans. Hoppas nu att de är snälla mot varandra och att de förstår att de tillhör samma familj.

Det blev ett litet "skryt"-inlägg men jag är så himla glad och svävar på små moln!! :bump:

Åhh! Vill se film på henne! Roligt att hon var så fin!

*kl*

Imorgon ska vi ut i naturen med sällskap. Det har gått såpass bra i ridhuset nu och senast kunde jag sitta upp trots att det var en massa andra ekipage där samtidigt (vilket hon iofs är van vid från OS) och hon gick framåt trots en liten läskig B-ponny:D. Om inte annat är jag sååå innerligt trött på att vara i ridhuset, man undrar ju hur Welvette känner inför det...är så glad i henne nu, hon är så positiv att jobba med för tillfället! Hennes tidigare struttiga galopp har utvecklats till en stor galopp! Jättehärlig att sitta på i galopp! :love:

Ja film och bilder kommer i helgen!! :laugh: Idag ska hovis komma och ta en titt på hennes fötter, just nu går hon ju barfota.

Kl
Min Brixie är formligen helt galen just nu! Hon har inte gjort nåt på länge, hennes fölis har varit halt och då har jag inte kunnat rida..... funderar på att stalla upp Brixie över vintern där det finns lite ridsällskap och ridhus (fast jag har stall hemma på gården) Känns som det skulle vara en bra lösning när Brinova åker på lösdrift över vintern (brrrr matte får dåligt samvete, hönsig ja jag vet)

*kl*

Min tränare har varit uppe i 3 dagar och drillat mig och mina hästar lite. :) Bjuder på ett litet filmklipp från träningen.

Romance film

Har påbörjat lite arbete inför LA med Romance, han tar det bra tycker jag. Han är något tjock just nu men vi håller ju på att rida bort den... :o
Något som känns riktigt skoj är att han känns så mjuk och smidig, trots den stora magen. ;)

Magge tränar program Skickar med en liten bonusfilm på min äldre som ska tävla i helgen. Tycker faktiskt att min sits på honom blivit lite bättre. :) På Romance är det fortfarande en del flax, men jag jobbar på det.

Ha en bra dag!
Kram från oss!

Jag satt som vanligt och tittade på annonser idag och fick då syn på den här: http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=292546&inriktning=&typ=5 var inte den väldigt lik din fina i en lite nättare och yngre upplaga? :laugh:

faktiskt otroligt lik min som 2-3 åring :laugh: ;) ! speciellt huvudet och uttrycket, sen är vänstersidan väldigt lika varandra om man täcker fläckar :laugh:

SP_A0132.jpg

KL

provridningen gick bra och på tisdag kör jag honom till en hoppträning bit bort som hon ska rida honom på. blir spännande :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 761
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17
  • Föräldrar till barn som rider