Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Mäh! Va fräckt att säga att du ska rida med hjälptyglar utan att ens ha sett dej rida! Tycker pselma ser väldigt välmusklad o fin ut i överlinjen så vad menade han eg med det? Stå på dej!

Vad roligt att läsa om alla planer inför 2010 och kul att det faktiskt är sådan skillnad på hästarna som det faktiskt är, några "gröna" några som redan är tävlingsrutinerade o några som ska ut på sina första starter.
Hade varit en tråkig tråd om alla red på samma nivå :p

Jag Hejjar högt på er alla!! :banana:

Jag antar att det svaret var till mig? :D

Jo jag tyckte oxå det var lite fräckt, men hon är ju lite lång i ryggen, så han antog väl bara att hon hade svårt för att bära sig :crazy: Och med lång menar jag att man får på en vanlig sadel i längd, något som jag tycker är bra... men det är jag det.
(sedan är min åsikt att man måste vara riktigt duktig för att rida med hjälptyglar, och när man är så duktig så behöver man dem inte :p )

Igår hade jag tänkt att rida en längre tur ( 1 mil) och öva den där långsamma traven. Red på stång eftersom jag hade en kass dag igår. det spöregnade, och man rider förbi ett ridhus på vägen... så jag red in där istället, och jag red lite dressyr... och jag säger bara detta, dressyr på stång var ingen höjdare! I galoppen dök hon totalt, jag fick hålla upp huvudet på henne liksom (inte med nån tyngd, men ändå några gram). Men men, då vet jag ju det. Ingen dressyr på stång!

Och jag bara så måste köpa en dressyr sadel!!!! Jag kom ju inte åt henne alls! gaaah! Men jag vill inte betala 16 000 för en sadel i dagsläget!

Idag tänkte jag rida på sidepull igen, det funkade ju sist, men hon fick lite skav på näsan, därav har vi inte provat det på ett tag. Näsan är helt läkt sedan länge.

Senast ändrad:

ja det var dej jag svarade ang fräckheten o sen lite allmänt svammel om allas planer :p

Han borde ju sett att hon är rund o bred över rygg o rumpa = bra tränad ;)

Finns ingen beg dressyrsadel då?

Under 2010 är det tänkt att jag och Kimbi ska komma ut och starta lite tävlingar. Tänkte väl försöka starta 90-1m och sedan kanske en och annan dressyr i lättare klasser. Dressyr är verkligen inte min grej men har man en flicka efter Briar så måste man väl göra sin plikt :P. Närå, men tanken är ju att jag ska kunna tävla fälttävlan med henne, och då måste hon ut på dressyr också. Och om hon nu inte vill bli den hoppehästen som jag vill så får vi väl tyvärr sälja henne, och då är det ju bäst om hon varit ute lite på dressyrbanorna också. I dressyren ligger nog mest problemen hos mig dock. Jag har svårt att rida Kimbi när jag sitter ned i traven. Kan man inte då dispens och rida lätt?

Om din tränare Kimmis vill att du ger dig ut och travar så säger min tränare att jag inte ska ligga i trav på Kimbi utan ut och ligga i galopp. Tyvärr har vi inte så bra sånna vägar här, så jag får väl köra upp henne till ridklubben någon dag och rida i skogen där :P.

Du lär dig att sitta ned :) Skaffa en bra tränare så blir dressyren mkt roligare!

Mja, jag har inte hittat någon dressyrtränare än. Jag vet vilken tränare som jag skulle vilja rida för, men det är otroligt många som vill det så det är typ omöjligt att få en plats där. Men min hopptränare hjälper mig med de delarna också just nu. Men så småningom hoppas jag att jag hittar någon riktig dressyrtränare också.

Ja dressyren verkar ha en tendens att bli mkt roligare när man rider för bra tränare ;) Inte sagt att din hopptränare är dålig, men du fattar :p

Jag har oxå en Sån Tränare som jag VILL rida för men där köerna är på flera mil.... Kanske ska ställa mig i kö för att kunna rida där när fölis är fyra år?!? :p

Jag behöver ju en bomlös sadel som är uppbyggd och smal i midjan, som är godkänd att rida dressyr i, och som dessutom inte glider fram på hästen...

Den modellen som jag tror kan funka finns inte beg tyvärr :(

Har ni några tips så är dessa varmt välkommna!!

Red ut en lugn tur i mörkret!
Pselma och jag har även travat igenom vattenpölar utan problem!

Red i Torsionen idag, den fungerar bättre förutom att jag får så himla mkt sämre balans i den, men det får jag väl ta. Hon gick väldigt bra idag, väldigt bra takt i traven, långsamt, bärande. Frågan är om det är sadeln, eller om det är att jag red på sidepull...?

Himla bra gick det iaf! Red ca 6-7 km, tog en liten galopp på ca 50 meter på hemvägen när jag kom på att vi ju inte hade galopperat nåt, var så himla fokuserad på traven att jag helt enkelt glömde bort att galoppera :p

Dessvärre glider även den sadeln fram, men det är främst i galoppen, så jag kanske ska sluta galoppera? :angel:

Vad är skälet att du vill ha just en bomlös? Är tanken att du ska ha den även under framtida distansritter tro? Jag är väldigt dålig på just bomlösa sadlar så märken där kan jag tyvärr inte uttala mig om men visst är väl de väldigt populära just inom distans??

Just bomlös är för att hästarna ändrar sig så mkt, så fort, och jag har inte råd att ha 25 bomsadlar hemma...

Jag har haft hästar som har ändrat sig från storlek 34 till 37 på 3 veckor... Pselma verkar väldigt formbar hon med, och hon går upp/ner från dag till dag. så därav vågar jag inte riktigt med en bomsadel.

I distansen är det ju oxå så att hästen startar i en storlek, men det är ju inte säkert att den har samma när man kommer i mål ;) därav är det himla smidigt med bomlöst, man behöver inte bry sig lika mkt. Sen jag bytte till bomlöst har jag aldrig haft en häst som har haft ont i ryggen! Inte ens efter 12 mil liksom! en hel dag med sadel på ryggen + ryttare!

Jag arbetar ju som bekant med bomsadlar men är helt oviss när det gäller just bomsadlar. Kanske är det just därför som jag är lite skeptisk till hela det konceptet, men det har säkert med bristen på kunskap att göra. Ryggproblem uppstår inte med en väl anpassad sadel, utan snarare av fel ridning.
Självklart ändrar hästar sig i ryggen och just med unghästar är det svårt då man måste vara väldigt observant när hästen börjar bredda sig eller ändra sin ryggprofil. Menar du att det inte spelar någon roll om hästen ändrar sig i ryggen om man har en bomlös sadel? Är bomlösa sadlar lättare viktmässig, eller bekvämare för ryttaren under längre ritter eller varför är de så populära för just distans?

Ta detta nu inte som kritik utan det är ren nyfikenhet från min sida och jag accepterar/respekterar till fullo om man hellre väljer att rida i bomlöst även om det inte skulle vara ett alternativ för mig.

Nej ryggproblem sa jag väl inte? men vid en opassande bomsadel så får ju hästen ont i ryggen, något som bara är muskulärt, men ack så jobbigt ändå!

Det kan spela roll hur hästen ändrar sig i ryggen, men inte på samma sätt som en bomsadel, för med en bomsadel räcker det ju med att hästen blir 1 mm bredare, eller 1 mm mer/mindre sänkt osv osv.
Hittar man en bra bomlös som fungerar för den hästen så fungerar ofta den "hur länge som helst", till skillnad från bomsadlar som jag skulle behöva byta ut 1 gång/vecka om sadeln ska passa 100% helatiden.

Bomlösa är givetvis mjukare än en bomlös, eftersom det inte finns något som är hårt i dem! och därmed även mjukare mot hästens rygg. Men alla hästar kan inte ha alla bomlösa sadlar, så det är inte bara så lätt heller.

Jag har ridit mkt i bomsadlar tidigare, men gav helt enkelt upp pga att jag var tvungen att byta så himla ofta! och även om utprovaren sa att sadeln passade så kändes hästen stel och ovillig, och fick även ont i ryggen av sadeln... Pselma försökte jag ju hitta bomsadel till, men det funkade inte just då iaf, hittade ingen som passa, och Pselma blev stel som en planka. Hon är ju van att kunna ställa sig ordenkligt genom hela ryggen, något som hästen inte gör lika lätt med en bomsadel.

kort sagt så är de så populära för att de funkar för hästen, hästen får inte ont i ryggen av en bomlös, du kan sitta på hästen hur länge som helst, den får ändå inte ont. Och det är inte min erfarenhet av bomsadlar tyvärr.

Fast nu tycker jag att du är ute och cyklar lite grann, eller så har du haft en utprovare som inte haft tillräckligt mycket kunskap för att hitta något lämpligt till dig och dina hästar. En korrekt anpassad bomsadel vill jag påstå främjar hästen i arbete och inte alls hämmar på det vis som du påstår. Att Pselma kändes stel och ovillig bör ju med andra ord berott på att det var fel sadelmodell för henne och inte att det just var en bomsadel. Självklart har jag varit med om hästar som har haft ryggproblem men då beror det till 99,9% utav fel ridning eller en fel anpassad sadel. När man sedan har åtgärdat problemet genom en ny sadel och eventuellt en hjälpande behandling så brukar problemen försvinna. En del hästar är svårare än andra att hitta något lämpligt till men om man är beredd att lägga tid (och pengar!) på att hitta rätt sadel så kan jag lova att man inte har en häst med några framtida ryggproblem. Givetvis krävs det då också rätt ridning och rätt hantering i övrigt. Kanske även ska inflika att jag har mött flera kunder som har haft hästar med ryggproblem efter just användning av bomlöst. Men för det påstår jag inte att det är just för att den inte har någon bom utan snarare för att sadeln har varit fel för just den hästen.

Sedan ska även sägas att det tyvärr finns många oseriösa sk. "sadelutprovare" vilka förstör branchens rykte, så många gånger tror jag att man ska gå på sin egen känsla och lyssna på hästen. Tycker du att bomlöst är det bästa alternativet för dig och din häst så är det ju toppen. Men jag tycker att du ska akta dig för att dömma ut alla bomsadlar då jag verkligen tror att du bara har haft oturen att fått använda fel utprovade sadlar. Vilket givetvis varken gynnar dig eller din häst vid arbete.

Vill bara tillägga, att då det är svårt i text att få fram det man i själva verket vill, och jag menar inte att ha någon tråkig och otrevlig ton. Utan ville bara föra en diskussion gällande våra olika synvinklar på ett vänligt sätt. :laugh:

Fast pselma känns ju stel för att hon är van vid en totalt rörlig sadel, spelar ingen roll hur pass bra utpassad en bomsadel är, rider vi på volt så passar den inte längre, höjer hon ryggen mindre/mer än hon gjorde när den provades ut så passar den inte längre. Detta just för att den är stel, den går inte att böja, hur gärna man än skulle vilja så kommer hästens rörelser alltid att hindras av den.

Sedan vill jag inflika att man får vad man betalar för, även inom bomlösa sadlar. Min billigaste sadel kostade 10 000, då beg 4 år gammal....
Hööks tex skulle jag aldrig lägga på en hästrygg.

Många människor som är sneda får problem med bomlösa, upptäcker de inte att de är sneda så går detta ut över hästen. En duktig ryttare som rider väl balanserat får inte detta problem. Det är farligare med sneda människor med en bomlös sadel än med en bomsadel.

Ang sadelutprovaren så var jag på sharpman och provade sadlar, hittade inte en enda som passade. och de har, så vitt jag vet ett rätt bra rykte.
Sedan så vägrar jag köpa sadlar som inte går att ändra bommen på, det är möjligt att vi hade hittat nåt då, men då hade den inte passat idag då hon redan är bredare igen...

Jag kan oxå tillägga att jag inte tar illa upp alls! jag tycker det är en intressant diskussion!
Och givetvis får hästen inte ont av en passande bomsadel, men när hästen ändrar sig varje vecka så funkar det ju helt enkelt inte! Jag vet inte om det har kanske med rasen att göra som jag har valt? men mina har alltid ändrat sig rätt så rejält, tex min ena valack 34, 37, 35 detta på en period av 5 veckor, och ja, storlekarna är i rätt ordning...

Det är extremt svårt detta med araber och dess sadlar. Än så länge så har ingen sadelutprovare hittat en passande.

*kl*

Var på ridlektion på ridskolan igår, dressyr denna gång. Hemma gick Phigalle rakt in i transporten utan hjälp så det var bara för min man att stänga därbak. Lastar fortfarande brett men flyter det på nu att han går in på en gång så ska vi börja träna lasta smalt. Att lasta ur själv är inga som hellst problem:love:
På ridpasset så var han fullkomligt mjuk och lyhörd:love: Lektionen gick mest i trav och vi fick vända rätt upp, svänga vänster, öppna längs långsidan,vänd rätt upp,svänga höger, öppna längs långsidan och så fortsatte det ett tag. Vi har aldrig ridit öppna i trav men det gick mkt bra! Den andra övningen var att trava längs fyrkantspåret och göra en 10 meters volt i varje hörn med avsaktning til skritt några steg i mitten på varje långsida. Sedan tränades det galoppfattningar men han fattade fel massor av gånger innan vi fick kläm på det. Saken är att jag rider med händerna för nära magen och när jag fattar galopp och han börjar bocka som vanligt så blir det inget framåt så det tränade jag på.
Sedan gick han rakt in i transporten igen utan hjälp!

jag är helt överväldigad av lycka under hela kvällen igår.
:love:Phigalle:love:

vad kul att det gick bra! :)
har bara en lite fundering, varför ska du träna på att lasta smal?
åker han smalt? eller har nu bredbom? eller är det för att slippa ett moment i lastningen? Hoppas du fattar vad jag menar, blev lite luddigt :p

Jag lastar brett men han åker smalt. Målet är att kunna lasta smalt så det blir lättare och mindre moment att stänga bak när jag åker själv.:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 758
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 099
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka