Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Vad roligt!! var hon lugnare tyckte du bara för att hon hade en person som stod på backen när du red eller?

KL

Måste ju berätta vad duktig Pselma var idag. Vi red ut, som vanligt, halvmörkt när vi började. Rider under en tunnel (E4 ovanför) och i världens fart kommer en modell STOR skåpbil bakifrån, saktar inte ner nåt, och han kör om oss när vi är mitt i tunneln, och skvätter massor vatten eftersom det regnat så mkt!

Pselma spände upp nacken lite, och ryckte till när han körde genom vattenpölen! Duktig flicka!

Dagens ridtur gick ut på att hon fick gå på långa tyglar i fri form, och "fri" hastighet. Poängen med det är alltså att hon ska hitta en fart i traven som hon är bekväm i, och vilar i. Jag fick göra kanske 2-3 halvhalter när jag tyckte hon höll på att hamna i en fart som är skadlig. I övrigt gick det mkt bra! Hon fick en mkt bra takt och höll den sen när hon hade blivit av med den värsta energin.

Red ungefär 1 mil, på ca 1,5 timma, vilket blir 7,5 km/timma. Med detta så kan ni nog räkna ut att det var övervägande skritt.

(minsta tillåtna hastighet på distanstävlingar brukar ligga runt 9-10 km/h, så ni har nåt att jämföra med)
Damen var pigg och glad hela turen, lite väl pigg i början men lugnade sig snart.

Jag hade ont i ena axeln när jag kom hem, varför förstår jag inte alls eftersom jag ridit på långa tyglar hela ritten? och därmed inte använt axeln nåt speciellt.... nån som har nån ide om vad det kan bero på kanske?

Vad roligt!! var hon lugnare tyckte du bara för att hon hade en person som stod på backen när du red eller?

Kanske matte som va lugnare när hon hade sällskap. Man brukar ju smitta av sig till sina hästar :)

Werze: SUPER roligt att det gick så bra. Jag är säker på att ni kommer att bli ett riktigt fint ekipage, brukar vara så när man får kämpa med sina hästar tycker jag. Tänk på det när det är jobbigt :)

Kanske långsökt- men om du höll tyglarna i en hand nästan hela vägen så kanske du varit sned?. Jag har själv problem med att jag inte är 100 rak. Kompenserar med att höja ena axeln. Kan ha skrittat en runda och ha ont i axeln när jag kommer hem. Vet om problemet och ska( igen) gå till kiropraktiker. Tänker verkligen på det när jag rider och försöker vara rak för att inte skada hästen. Svårt att be hästen vara rak och liksidig när man själv är som ett smält ljus:crazy:
Babbel,babbel- tja min tanke var kanske att du hade höjt ena axeln som sagt. Kolla i spegeln om axlarna är i samma höjd.

Jag vet att jag är sned, men har inte haft detta problem förut.
Vågar inte riktigt gå till kiropraktor heller iomed min sjukdom som gör att kotorna växer ihop... flyttar nån på dem på fel sätt är jag rädd att det blir tusen ggr värr! Och de kan ju inte veta hur de ska flytta dem utan röntgen.

Men visst kan det vara att jag red med en hand, aldrig tänkt på! Förr red jag ju jämt på en hand, styrde och allt med sätet.

får ta o tänka på det nästa gång, som kommer bli imorrn, men då blir det baaara skritt.

vet själv när man skrittar på långa fria tyglar- då brukar jag hålla med en hand rätt långt fram och en bit upp - blir ju att ena axeln åker fram då särskilt då den andra armen hänger rätt upp och ner bakom benet- lät konstigt - men du fattar..

hm... jo det stämmer nog... *försöker visualisera mig på hästryggen*

Fast jag rider ju på helt långa tyglar i trav och galopp med. Galopperade uppför en lång backe ( jag bor på östgötaslätten, en lång backe är max (!) 100 meter) och hon ökade inget utan bara trampade på!

*KL*
Idag så köpte jag ytterligare en 05.a. Det verkar som om jag lyckas springa på massor av fina 05.or som jag bara inte kan motstå. Så nu är jag plötsligt ägare av tre stycken underbara små flickor f.05 + Picasso som jag rider regelbundet. Tur att lillponnyn har världens duktigaste tjej som tar hand om och utbildar henne. För annars hade det nog varit omöjligt att få tiden att räcka till!

Den lilla nya är iaf. en tysk import som är e.Dr Doolittle - Donnerhall ue.Weltmeyer. Kolsvart givetvis (ingen har väl lyckats undgå min färgfixering! :D), ska tydligen röra sig VÄLDIGT trevligt så förhoppningarna är höga! :laugh: På onsdag nästa vecka anländer förhoppningsvis lastbilen på stallplan så då får jag äntligen se det nya underverket live! SPÄNNANDE! :bump:
Här är lite foton på henne.
319166.jpg

319170.jpg

319173.jpg

319175.jpg

Men hur lyckas du hitta alla finingar?!?! :p (och hur har du RÅD människa! :angel: *inte alls avis* :p )

Spännande! Snabbt in med film när damen anländer ;)

Delvis kl och till Werze samtidigt

Jag tror att ryttaren blev lugnare med sällskapet ;) precis som Monell skriver... Eller vad tror du själv Werze?? Kul att det gick så bra! Passa på att njuta! Man får ta dagarna som de kommer med dessa unga små liv!

Det kan vara supersvårt att känna själv om man sitter snett, men om du har tyglarna i en hand hela tiden så blir ju den sidan automatiskt "mer belastad" så att säga även om du har långa tyglar. Testa ha långa tyglar men håll i med båda händerna så att dina båda sidor får samma position.

Delvis kl och till Werze samtidigt

Jag tror att ryttaren blev lugnare med sällskapet ;) precis som Monell skriver... Eller vad tror du själv Werze?? Kul att det gick så bra! Passa på att njuta! Man får ta dagarna som de kommer med dessa unga små liv!

monell och anni (och AthenaAvalon): ni har nog satt huudena på spiken:D. En viss dressyrtant blev en aning lugnare av sällskapet! Att sitta upp på Welvette när knäna är som gele, och hon hoppar omkring har inte varit lätt!

Tack för peppningen, igår kändes det hoppfullt igen! Få se hur länge det håller... det som är jobbigt är bara att hon nog måste ridas betydligt oftare än jag hade tänkt mig, hon får hållas igång minst 5 dagar per vecka för att hålla sig på mattan. Jag hade sett fram emot 3 dagar i veckan enligt alla böcker...då hade jag haft tid. Tänkte mig rida ut om den här positiva trenden fortsätter tillsammans med hennes favoritkille, 4-åriga tinkern Camelot. Håll tummarna för att vi kommer ut ur ridhuset nästa vecka!

smulan87: vilken snygging! Jag såg henne på annons och dreglade ordentligt över bilderna! Har du köpt fler hästar av den säljaren? Nyfiken bara eftersom hon annonserar en hel del hästar som ser väldigt fina ut (nyligen en Wolkentanz avkomma som var Welvette upp i dagen!)

Kimmis: Vilken cool häst du har! Intressant också att läsa hur du tränar henne, och hur du tänker om form och tempo. Jag har alltid undrat hur man tar sig fram dessa långa sträckor på ett bekvämt sätt som inte sliter för mycket på hästen!

Det är tredje hästen som jag köper därifrån, och de är toppen att ha och göra med. Flisan kommer därifrån och också Rocky som jag köpte samtidigt som Flis. De stämde väl överrens med deras beskrivning och jag kunde inte bli annat än nöjd. De håller bra priser och säljer därför sina hästar fort så ska man köpa därifrån så får man vara snabb. Både Flis och Rocky köptes osedda och så också denna nya lilla tjej. Jag blir oftast så väldigt besviken när jag åker iväg och provrider så när det handlar om unga hästar så är jag inte alls främmande för att köpa dem osedda så tillvida att allt är ok med ev. röntgen och besiktning. Även Picasso köptes osedd då han kom låångt uppifrån norr. Så jag hoppas att jag även denna gång ska bli nöjd! :laugh:

Ja just nu verkar det som om jag samlar på 05.or. :o Nä som jag beskrev i tidigare inlägg så har jag gott förtroende till denna säljare och jag har VÄLDIGT svårt att låta en fin häst gå mig förbi (speciellt om den är svart :angel:). Denna gång är det faktiskt min underbara pappa som är financiär och det är han gladeligen då han väldigt gärna är delaktig i vårat hästeri.

Medryttare?

Måste hon RIDAS eller är det den fysiska energin hon måste få utlopp för? Då kanske det räcker att longera, ta promenader för hand ute i skogen eller bara driva henne lös i ridhuset för att hon ska få bralla av sig de dagar du inte hinner rida.

Men är det HUVUDET som ska aktiveras(gissar att det är så av nån anledning :angel: ) så är det kanske bästa att skaffa en medryttare om du själv inte hinner? Hästarna ska vara skoj o inte bara fyllt av stress o dåligt samvete :(

Jo, i bomsadel är det supersvårt att känna om man sitter snett...
MKT lättare i bomlös, anledningen är enkel, det finns inget som tar stopp, så sitter man snett så hamnar man snett helt enkelt, ofta jätte snett då!

Men så här när jag tänker efter så fick jag faktiskt trampa ner mer i ena stigbygeln på ena långa raksträckan, får fundera mer på det. Synd att jag bara ska skritta idag, får försöka komma ihåg det på söndag. Hinner nog inte rida på lördag eftersom vi ska iväg till en distanstränare, vara där i 6 timmar, bara teori...

Werze: Det är väldigt viktigt att man har en häst som kan bära sig naturligt. Det funkar inte att ha en häst som bara faller på bogarna så fort man ger dem fria tyglar, då vet i fasen om de håller ens en tävling :crazy:.

Samtidigt får hästen inte gå med huvudet uppe i himlen, för då sänker de ju ryggen för mkt, och det är ju inte heller så bra.

Det man försöker med är helt enkelt att få hästen att gå i balans, med bra, jämn takt. Inte jätte lätt om man har en het häst, eller om hästen helt enkelt saknar den kvaliten på gångarterna.

Pselmas starka sidor är just hennes gångarter samt hennes temprament. Det finns inte mkt som skrämmer henne! Förutom vattenpölar, men de finns ju inte i öknen påstår hon! Säger jag till henne att gå i så gör hon ju det, men det är ju så träligt att behöva säga till.

Nu har jag iaf planerat in min första tävling!!
Den går den 4 e april, och är 40 km lång! :banana:
Jag hade kanske tänkt att starta lite senare på säsongen igentligen (sträckan brukar ligga på 5 mil) men iomed att denna var kortare, och dessutom bara 4-5 mil hemifrån så känns det som att jag "måste" ta den. Får se hur det känns i vår, det går en 2 milare samtidigt, men de får ju inte räknas in i km listan, så det är inte riktigt lika kul!

jag kan tänka mig det, att det känns massor om man rider i bomlös. Det jag märkte på att jag var sned, var att jag - som du, fick trampa om i stigbyglarna, o sen länga ett stigläder ett helt hål för att det skulle kännas jämnt... så red jag länge (begriper inte HUR jag kunnat rida o vara så blind så länge?!!)
Men sen när jag köpte unghäst så blev man mer noga helt plötsligt (o fick ont i höger axel i höger ländrygg) gick till kiro o var JÄTTEsned.... hmmmzz...

Sen har jag varit till en Osteopat oxå, mkt mkt bättre än kiro! Har du testat sån behandling? borde ju fungera även på dig, hon jag var till knäcker inga kotor eller ben utan gör på nått annat mysko sätt ;) men blev superbra!

Min lillsnärta här hemma har en väldigt naturlig "form" när hon rör sig oxå, jag hoppas hon får behålla den som äldre (o att JAG inte sabbar den...!)
Kul att planera tävling! :) Själv har jag nog nyss kommit hem från BB den 4 april :p

En liten bebis på G alltså! vet du vad det blir eller väntar du tills den dagen "den" kommer?

Tävlandet är något jag verkligen saknat! Sist jag tävlade var ju för tusan 2007 :eek:
Nästa tävling jag hade tänkt ta går dock den 24 e, och det blir lite tajt emellan, jag ska höra med min tränare imorrn o se vad han säger.
Ska bli spännande att se vad han säger om lille Fille med!

Jag brukar mäta mina stigläder så att de verkligen är jämna, jag har nämligen råkat ut för stigläder där numreringen inte stämt och de har varit rätt rejält olika långa :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 751
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 097
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka