Sv: Hur går det för era -05'or #8
Jo, i bomsadel är det supersvårt att känna om man sitter snett...
MKT lättare i bomlös, anledningen är enkel, det finns inget som tar stopp, så sitter man snett så hamnar man snett helt enkelt, ofta jätte snett då!
Men så här när jag tänker efter så fick jag faktiskt trampa ner mer i ena stigbygeln på ena långa raksträckan, får fundera mer på det. Synd att jag bara ska skritta idag, får försöka komma ihåg det på söndag. Hinner nog inte rida på lördag eftersom vi ska iväg till en distanstränare, vara där i 6 timmar, bara teori...
Werze: Det är väldigt viktigt att man har en häst som kan bära sig naturligt. Det funkar inte att ha en häst som bara faller på bogarna så fort man ger dem fria tyglar, då vet i fasen om de håller ens en tävling
.
Samtidigt får hästen inte gå med huvudet uppe i himlen, för då sänker de ju ryggen för mkt, och det är ju inte heller så bra.
Det man försöker med är helt enkelt att få hästen att gå i balans, med bra, jämn takt. Inte jätte lätt om man har en het häst, eller om hästen helt enkelt saknar den kvaliten på gångarterna.
Pselmas starka sidor är just hennes gångarter samt hennes temprament. Det finns inte mkt som skrämmer henne! Förutom vattenpölar, men de finns ju inte i öknen påstår hon! Säger jag till henne att gå i så gör hon ju det, men det är ju så träligt att behöva säga till.
Nu har jag iaf planerat in min första tävling!!
Den går den 4 e april, och är 40 km lång!
Jag hade kanske tänkt att starta lite senare på säsongen igentligen (sträckan brukar ligga på 5 mil) men iomed att denna var kortare, och dessutom bara 4-5 mil hemifrån så känns det som att jag "måste" ta den. Får se hur det känns i vår, det går en 2 milare samtidigt, men de får ju inte räknas in i km listan, så det är inte riktigt lika kul!