Sv: Hur går det för era -05'or #8
Det är inte så svårt som det ser ut faktiskt.
Enklaste sättet är att göra det obehagligt utanför transporten och sedan låter man helt enkelt hästen vara ifred i transporten i lugn och ro. Med den metoden finns det hästar som bara springer in i transporten
Det handlar ju inte så mkt om att hästen vill gå in i transporten
igentligen Jag säger ju till hästen att denne ska gå in, och hon vet att det blir otrevligt om hon inte gör det.
Vilken metod som funkar bäst att få det "otrevligt" är olika från häst till häst. På de flesta funkar det om man bara jobbar dem utanför transporten, och när de går in så får de vara ifred. Inte jätte komplicerat alltså. Viktigt är att man inte håller på o klappar på hästen när den är där inne, utan att den verkligen får fundera på vad som som hände och vara i fred.
På Pselma räcker det med att sätta lite tryck på henne som ni såg, jag vevade med repet, och hon blev som ni såg lite stressad av detta eftersom att hon vet att det betyder gå framåt. när hon går in så fick hon vara fred.
Vissa hästar, som min förra märr tar det istället som en utmaning, och hon försökte trycka upp mig i transportväggen, (detta får ni säga vad ni vill om) och då slår jag helt enkelt med grimskaftet tills hästen flyttar på sig. Det är inte ok att gå på mig, och hota med att sparka! Den damen var lätt i arslet, och hon har nu tydligen sparkat den nya ägaren som inte är lika stark ledare som mig.
Den damen hade jag då inte ledarskapet utan använde transporten för att stärka det iomed att jag visste att hon var svårlastad, men inte rädd för transporten. Första gången tog en halvtimma, andra typ 10 min, och 3 e ungefär 1 minut, och efter det har hon travat in i transporten. Henne var jag ju oxå betydligt tuffare emot än jag någonsin varit mot Pselma. Men Pselma är ju mkt mjukare i tempramentet mot oss människor.
Nu har ju Pselma åkt transport hur många ggr som helst, och jag har inte behövt säga till henne att gå in på säkerligen 2-3 år, och det måste väl ändå vara nån form av kvitto på att hon inte tycker transporten är så hemsk?
Oftast händer det ju roliga saker när man kliver ur den
Åringen har varit med om en olycka i hagen, antagligen snubblat omkull REJÄLT och sprängt bort en benbit från ett ben runt kotan (kommer inte ihåg vilket så här på rak arm). Hon gick på 3 ben ett tag, men enligt förra röntgen så läkte skadan som den skulle, benbiten växte fast igen, inte riktigt där den skulle utan närmre leden, men just då så verkade det inte så farligt.
Men vi får väl se... jag ska över till morsan o prata med henne nu, jag kanske om jag har tur kan få låna hennes bil.
Känns ju jätte trisst detta, och så kommer ju Pselma bli ensam, hur tusan ska jag lösa detta?
Tillägg, är det en häst som flyttar sig bra för tryck så ska det ju "bara" vara att be hästen gå in, du driver ju halvt bakifrån. Repet kan ju bytas ut mot pisk om man känner sig mer bekväm med det, det viktigaste är ju att man kan driva hästen framåt.