Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Vilken fining!! Jättebra bilder o han ser verkligen ut att gå trevligt! Kul att se! Blir inte alls avis :p

Vad tråkigt med åringen :( Vad hade hänt innan? jag minns inte ... Hoppas verkligen att det går att åtgärda!

Så där vill jag oxå kunna lasta fölis i framtiden! Jag har alltid lastat genom att gå före hästen men det blir ju alltid så struligt när man ska stänga bakom dem :eek:

Men hur GÖR man för att de ska VILJA gå in utan mig?? Mina hästar har varit så "beroende" av mig så de följer mig som små knähundar, på gott och ont. Går jag före så följer de mig genom eld o vatten, men transporten brinner ju inte så där får de gärna gå in själva så jag kan stänga :D

O Pselma är lika vacker som vanligt! :love: Gillar araber som har lite mer massa än de där supertunna man ser ibland :)

Jag tror att har man en nyfiken häst så är det lite lättare. Min kan ju gå på sådär men det gjorde han aldrig i början, då gick jag före för det var så jag var van att göra med hans mamma. Sedan när han började vägra gå på (ni minns i vintras när vi skulle byta stall) så var vi ju två som höll på. Då stod han på rampen och vi "snurrade" rep på vars en sida om honom för att få honom att gå fram (eftersom han inte gick efter mig in) och för att han skulle sluta gå vid sidan av. Till slut greppade han och traskade in. Sedan dess så har det varit lättare än att gå framför. Han vill liksom ha fri sikt in :D

Om man lär dem från marken att backa mha repet, gå åt sidan och framåt mha repet. Så är det rätt logiskt för dem sen när man skickar in dem i transporten. Det svåra är att få dem att stanna kvar inne när man är bakom dem! Men börjar du öva med den lilla nu så är ni snart i hamn, utan tvekan.

Ska testas! Jag har bara använt min egen kropp för att lära ut signaler som "back" och "sidan" "stanna" etc och av gammal vana trogen alltid gått före hästen in i transporten. Nu är man ju dock hemma i eget stall (förr inackorderad) så nu är det ju bra att kunna stå kvar ute själv o stänga bakom :p Får montera en höpåse med lite godis där framme så hästen stannar kvar :D

Ska testa att flytta liten med hjälp av grimskaftet nån kväll, hon flyttar ju för tryck mest nu bara, har inte lagt så stor vikt vid " träningen " ännu.

Det är inte så svårt som det ser ut faktiskt.

Enklaste sättet är att göra det obehagligt utanför transporten och sedan låter man helt enkelt hästen vara ifred i transporten i lugn och ro. Med den metoden finns det hästar som bara springer in i transporten :p

Det handlar ju inte så mkt om att hästen vill gå in i transporten igentligen Jag säger ju till hästen att denne ska gå in, och hon vet att det blir otrevligt om hon inte gör det.

Vilken metod som funkar bäst att få det "otrevligt" är olika från häst till häst. På de flesta funkar det om man bara jobbar dem utanför transporten, och när de går in så får de vara ifred. Inte jätte komplicerat alltså. Viktigt är att man inte håller på o klappar på hästen när den är där inne, utan att den verkligen får fundera på vad som som hände och vara i fred.

På Pselma räcker det med att sätta lite tryck på henne som ni såg, jag vevade med repet, och hon blev som ni såg lite stressad av detta eftersom att hon vet att det betyder gå framåt. när hon går in så fick hon vara fred.

Vissa hästar, som min förra märr tar det istället som en utmaning, och hon försökte trycka upp mig i transportväggen, (detta får ni säga vad ni vill om) och då slår jag helt enkelt med grimskaftet tills hästen flyttar på sig. Det är inte ok att gå på mig, och hota med att sparka! Den damen var lätt i arslet, och hon har nu tydligen sparkat den nya ägaren som inte är lika stark ledare som mig.
Den damen hade jag då inte ledarskapet utan använde transporten för att stärka det iomed att jag visste att hon var svårlastad, men inte rädd för transporten. Första gången tog en halvtimma, andra typ 10 min, och 3 e ungefär 1 minut, och efter det har hon travat in i transporten. Henne var jag ju oxå betydligt tuffare emot än jag någonsin varit mot Pselma. Men Pselma är ju mkt mjukare i tempramentet mot oss människor.

Nu har ju Pselma åkt transport hur många ggr som helst, och jag har inte behövt säga till henne att gå in på säkerligen 2-3 år, och det måste väl ändå vara nån form av kvitto på att hon inte tycker transporten är så hemsk?
Oftast händer det ju roliga saker när man kliver ur den :p

Åringen har varit med om en olycka i hagen, antagligen snubblat omkull REJÄLT och sprängt bort en benbit från ett ben runt kotan (kommer inte ihåg vilket så här på rak arm). Hon gick på 3 ben ett tag, men enligt förra röntgen så läkte skadan som den skulle, benbiten växte fast igen, inte riktigt där den skulle utan närmre leden, men just då så verkade det inte så farligt.
Men vi får väl se... jag ska över till morsan o prata med henne nu, jag kanske om jag har tur kan få låna hennes bil.

Känns ju jätte trisst detta, och så kommer ju Pselma bli ensam, hur tusan ska jag lösa detta? :confused:

Tillägg, är det en häst som flyttar sig bra för tryck så ska det ju "bara" vara att be hästen gå in, du driver ju halvt bakifrån. Repet kan ju bytas ut mot pisk om man känner sig mer bekväm med det, det viktigaste är ju att man kan driva hästen framåt.

Senast ändrad:

Tack för tipsen! Jag håller helt med dej om att en häst som utmanar en faktiskt får "smaka" litegranna... Brosus var ju sådan som utmanade om man lade press på honom *morrar*

Jag ska hem o testa med den lilla nån dag, jag brukar ha pisken med mig när vi går ut o går för att kunna korrigera henne snabbt o smidigt (jag o rep har en förmåga att trassla in oss i varandra :angel: så kanske pisk är bättre för mig som "pådrivare" än att vifta med grimskaftet... vi får se! :) )

Låter jättehemskt med åringen :( Fy! Vad mkt tok som kan hända bara ute i hagen :(

Jo, och den åringen har världens otur med! En gång rymde hon ur hagen, gick omkull på grusvägen och skrapade upp bogen, ungefär lika stort som 1,5 hand (med spretande fingrar). Hon har alltid fullt med sår överallt, man kan tro att jag misshandlar henne eller nåt om man tittar på henne. Jag vet ju att Pselma är rätt taskig mot henne tyvärr.

Föresten, Pselma skulle nog räknas som en ädlare arab faktiskt :p
Men hon har runda och fina former överallt, och mellan frambenen är hon riktigt bred! 30 cm mätte jag till när hon var 3! Hon är betydligt bredare än Martys halvblod som är över 170 :p

Jag gillar inte araber med kantiga kors, jag vill ha en rund rumpa

Och nu tror alla att Kimbi är helt ihoptryckt mellan frambenen ^^. Men Pselma är faktiskt en finingarab, till skillnad mot många andra.

Haha nej inte alls så jag menade, Kimbi är väl bara normalt bred, medans Pselma är superbred :p

Hehe är du inte lite partisk nu när du säger så? bara för att vi är vänner? Jag tål kritik vet du ;)

Jag är ju partisk och tycker hon är en av de finaste som går på denna planet :angel:
Haha ska jag vara kritisk så vet jag att hon inte är så fin, men vi kan ju låtsas? :p

Det ser ju jätte bra ut!

Att lasta så där och gå upp brevid skulle nog inte funka med mig. Jag brukar ha så mkt andra grejjer där, om det inte står nån annan häst där. Min sadel tex är ju så stor att den inte får plats i sadelkammaren (sadeln är ca 65-70 cm lång). Vidare om jag tävlar så har man ju med sig en bal hö, minst 75 liter vatten, hinkar och skit till förbannelse :p (en hink till varje fodersort, samt drick hink och svamp hink...)

Tack! Nu ska vi bara öva på att stanna kvar inne längre, utan att få mat. Han tycker det är högst onödigt om det inte bjuds något gott ;)

Sådär mycket saker har inte jag med :) Ett hönät och en dunk vatten. Resten ligger i bilen. Men får jag för mig att köpa en sadelbock så får den väl komma in i släpet efter hästen gått på.

lånar din knapp delvis?

tänkte på det där med grejer i transporten på andra sidan mellanväggen. jag vågar då inte ha någonting bredvid hästen. tänker bara på om det skulle ske en olycka ute på vägen och man välter med transport eller vad som helst. och så är då transporten fylld med både hinkar, grepar, skyfflar och ja vad nu allt lastar med sig :S.
nej, jag vill inte ha de grejerna i transporten om det skulle hända en olycka.

eller hur resonerar ni :)?

idag har jag ramlat av! har bara ramlat av D en gång tidigare och det är mer än 1½ år sedan. idag red vi på travbanan och galopperade, sen fick han syn på nåt längre fram och gjorde ett tvärstopp ;). jag ramlade av över halsen och landade på mitt ena knä. aj!
annars gick det bra. vi hade vår åring bakom oss (travhäst) som inte är sådär väldans mkt körd ännu. men han stannade lugnt och fint och dörren stod kvar bredvid mig.
hoppade upp och red klart passet och nu har jag rätt ont :( suck!

Det ser ju kanonbra ut :) Varför måste du ta bort godiset åt honom? Bara nyfiken! Alla mina hästar har alltid fått godis i transporten även om de bara knallar på o står som ljus :) Mkt för att de ska uppmuntras lite extra där inne ;)

Beauspirit - Ajjj! Hoppas det går snabbt över!
Jag har heller inte så mkt grejor i transporten på nått vis så brukar det alltid lyckas åka fram å hästen får det in under sig :p

Men ibland har vi ju haft sadelskåp å det går ju inte in i bilen, men då får man se till att det står stadigt osv :)

Jaha, då blir det Beauspirit och jag som får bjuda på tårta denna veckan då!:d

Idag ska jag rida, damen fick nya skor igår och skötte sig utmärkt! Idag hade jag inte tänkt trilla av:mad::devil:.

Hej :) trevligt med ny tråd! Min pålle vilar ju nu i väntan på operation för lösa benbitar :( har abstinens och en ny hobby när jag inte kan rida.. jag kan inte bestämma mig för om jag ska ha svart eller brun utrustning och om jag ska ha samma färg rätt igenom på allt (tex körutrustningen kanske får va brun men dressyrutrustningen svart) osv :angel: Suck.. ;)

Lösa benbitar ? :o

ser ju jättebra ut! Vet inte om det är du som ber honom gå ut eller om han gör det självmant?

Uppdatering.
var ju igår på klinik med Dacke, nu har han åkt på lymfangit i hb. så nu har han fått en engångsdos cortison och sen ska jag spruta honom hemma med antiinflammatoriskt..
Han skötte sig så bra på kliniken, så himla lugn! Fick beröm av vet som trodde han var äldre! :laugh:
Och när vi skulle åka hem så klev han på transporten direkt! :love:
Och han var inte ens svettig när hn klev av hemma!
Nu tycker jag att han kan blir bra snart så vi kan komma igång igen! Dessutom är matte pank! Men vad gör man inte för sin ögonsten?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 750
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 097
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka