Hur går det för era -05'or #8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #8

Skönt att han sköter sig så galant lilla herren! Hur ser det ut med knäinflammationen då?

Min lilltös har varit svälld i sitt skadade bakben i 2 dagar så igår åkte lindan på igen :( Inget halt eller öm men lite svälld, vill INTE ha lymfangit :(

vi hade ett återbesök inbokat 28, men det fick vi skjuta på till den 11 i stället.
så får vi se hur han har det med inflammationen! Men märker inget på han när han bara går i hagen..
Så det visar väl sig på kliniken om det är kvar. Ska ju bara ridas i gång 2 veckor innan återbesöket och då bara i skritt och trav på raka spår, det var ju i gallopp i manegen det blev såå tydligt att något inte stod rätt till..

Vad tråkigt med din lilla! Har hon skadat sig innan som har gjort att hon har svullnat? Hoppas att det blir bättre så att du slipper linda.

För mig är det inget alternativ, sakerna får helt enkelt inte plats i bilen så det är inte mkt att välja på tyvärr.

Ser fint ut med Avalon. Sådär långt har inte jag och Kimbi kommit i lastningen, men jag får väl visa henne filmen och säga till henne att göra likadant. Jag åker dock brett med henne, och då är jag lite rädd för att hon försöker vända sig om, för hon har haft tendenser till att vilja göra det, så jag måste följa med henne in i transporten. Målet är dock att jag ska slippa göra det.

Jag är inte partisk gällande Pselma. Jag tycker faktiskt hon är fin. Till skillnad från dig som tycker att Kimbi är ful : (

Hoppas Dacke blir bättre. Inte kul när det sla hålla på att strula så. Men skönt att han skötte sig så bra : )

Jag tycker inte kimbi är ful! Däremot gillar jag inte hennes huvud, det är helt enormt om man jämför med mina små huvade hästar!

ställ datorskärmen precis utanför boxen o tryck filme på repeat så kanske hon blir "hjärntvättad" under natten :D :D :p

Hoppar in här lite i bebistråden.

Undrar om någon har några tips på att få fram den där naturliga framåtbjudningen? Håller på att sätta igång min 05a lite lätt (haft föl i år), var tidigare riden fram till treårstestet och åkte sedan till insiminering. Och har alltså inte blivit riden sedan dess. Vill kunna rida ut mycket mer men står på egen gård och har inga hästvänner men ska höra med granngården om jag kan få lite hjälp, vågar inte rida ut själv än riktigt. Rider iallafall på utevolt och ja, det finns inte mycket bjudning i damen ! Så har ni några tips? Vill ju inte behöva sitta och driva och driva.

Enda tipset jag har är nog att rida ut tyvärr... Det är klart att det blir tråkigt att bara rida på inhängnat område helatiden, tyvärr.

Jag red ju ut själv första gången jag red min dam, är hästen lugn och väluppfostrad så är det ju inte så farligt, är ju bara att hoppa av om det händer nåt.

Denna dam är ganska så stor och blåser gärna upp sig och fjompar runt = jag är en liten mygga på ryggen. Ska nog börja gå lite i skogen så kan mamma gå med ifall hon börjar. Men ja, rida ut är guld ! Det är ju målet att jag ska kunna rida ut så snart som möjligt. Tänkte bara om det fanns något tips på att få fram lite framåtbjudning inne på banan.

*kl*

Ja, min har i alla fall mer bjudning nu än innan. Men idag var det mer humör i henne vid ridningen. Hon visar tydligt att hon tycker det är helt fel att jag bestämmer, hoppade runt lite för en jacka som hängde på sargkanten idag. Usch. Jag känner mig inte kompetent för detta just nu. Men inga andra incidenter idag i alla fall. Jag hoppas att det är vanligt unghästbeteende att testa om man verkligen måste? Hon är ju nästan 5 år, och det känns som att hon kommit i "kax-åldern".

Lösa benbitar ? :o

Ja tyvärr.. fick anmärkning på kvalitén att han hade gallor lite här och var så jag åkte in och kollade honom. Han hade en stor benbit i vadera hasen (diffust halt) och var överansträngd i båda bakkotorna och omogen i framknäna. :( Så nu väntar operation och låång konvalescens :grin:

min 05a är opererad för lösa benbitar i vb has.
Det var en ganska så smidig operation. han fick åka hem samma dag. Minns jag inte helt fel så var det boxvila 1 vecka sen sjukhagen i 3 veckor men med skritt promenader. min återhämtade sig väldigt snabbt, och allt gick bra! Så du ska inte vara så orolig. det går säkert kalas för dej med!

Är ju ganska vanligt med lösa benbitar på så stora hästar. Jag har en kompis som också har en stor häst och den har också opererats bort lösa benbitar på. Den vilade ett tag (kommer inte ihåg hur länge) men den var lite yngre än din. Men den rids för fullt nu och är helt okej.

kl*

Idag var det dags för den tredje riktiga hoppträningen för mig och Kimbi. När vi skulle åka dit började hon med att gå rakt i transporten, och jag blev stolt över min bebis redan då. Sedan skötte hon sig riktigt bra på träningen, och vi fick massor beröm av tränaren och flera andra som befann sig i ridhuset. Hon var prickfri förutom att hon blev rädd för ridhusväggen ett tag efter att hon råkat gå in i den så att min skänkel skrapade emot. Vi hoppade enklare kombinationer och tränade mycket lydnad, och hon hoppade riktigt fint. Vi hoppade hela 90 cm, vilket är nytt rekord för oss. Sedan gick hon rakt in i transporten igen när vi skulle in, så jag känner mig som världens stoltaste hästägare just nu. Med tanke på hur mycket framsteg Kimbi gjort på sistone borde hon snart backa lite igen. Men men, det tar vi då.

Det är mest för att han ska lära sig att stå kvar utan att bli uppehållen av mat. Vill att han ska kunna stå avslappnat ändå. Speciellt om vi är på bortaplan och han inte kan lastas ut direkt, då ska han kunna stå där inne utan att försöka sätta sig på bakbommen. Han har ju rätt mycket tyngd att komma med om man säger så :grin: Så nästa gång ska jag öva med godis i fickan tror jag; ge honom en bit när han kommer in, sedan bara klappa och gosa som belöning, backar han så håller jag emot som vanligt och går han fram igen får han godis igen. Som belöning liksom, inte som "uppehållande" syssla för att inte backa.

Katarina_dacke; När jag skickar in honom första gången på filmen så backar han ut självmant, dock var jag rätt snabb att säga "back" där. Andra gången jag skickar in honom så är det jag som backar ut honom, men jag gör det ganska snabbt efter han kommit in för att hinna innan han gör det själv. När jag går på andra sidan mellanväggen så är det alltid jag som bestämmer när han ska gå ut igen. Skillnaden är ju att när jag skickar in honom finns ingen mat som uppehåller honom, därför är det svårare att få honom att stå kvar. Kanske löser jag hela biten enkelt med ett hönät, men jag vill öva lite till utan det. Det är ju faktiskt ganska kul att lastträna :)

Jag tycker det ser super ut! Det kommer att fixa sig så klart, att han vill stå kvar alltså. Han är ju hur lugn som helst :) Sist vi åkte transport va till hästkliniken med fölis. När vi skulle åka hem så hade Brixie inte tid att vänta på fölis utan klev på transporten direkt, och fölis knatade snällt efter in i transporten.
Brixie är svårare att lasta hemma, då vill hon inte åka från gården men när vi ska hem är det raka spåret in. Hemmakär lite dam :love:

Tror det är svårt att få en bra, ärlig bjudning när man enbart rider inhägnat, tyvärr. Men värt att prova är att aktivera hjärnan hela tiden på ridbanan, lägg ut bommar på marken att både rida över och rida runt, ställ upp hinderstöd o rid serpentiner runt, rid mycket övergångar och tempoväxlingar (Inte samla men korta o länga steglängden osv) Glöm inte bort att hon är som en treåring så du inte ställer samma krav som en snart femåring!

Att din dam blåser upp sig ute är ju inte så konstigt, hon är ju inte van att vara nån annanstans än hemma.
Gå ut o gå promenader med henne i omgivningarna så hon får miljöträning, efter bara några gånger efter samma slinga så brukar de coola ned sig rejält :)
Jag red alltid ensam på min treåring trots att han var rätt så rädd för det mesta, det är nog sådant man helt enkelt får räkna med om man har unghäst, att det blir mycket tittighet o svårt att vänja om när man alltid tvingas rida ensam.
När man sen ridit samma väg flera gånger så brukar de som sagt var lugna ned sig, så börja med att leda henne runt kanske??

Åh vad skönt att det gick bra med din. Min veterinär målade upp en bild av en mycket längre konvalescens, skönt om det inte blir så!! Tog förs. bolaget det? Du får gärna PM:a mig om vilket bolag du har och vad det kostade :laugh:

Varför rider du honom på graman? Bara nyfiken :)

En sak som jag och tränaren kommit överrens om :)
Han har en tendens till att slänga med huvudet och sedan lägga sig på bettet för att komma undan och fortsätter han med de kommer
han till slut att sätta fel muskler och bygga underhals istället för nacke. Så för att undvika de ger vi honom ett hjälpmedel att slappna av.
Han blir sjukt harmonisk och trevlig att rida med den :love: Så den får vara på ett par veckor till, tills han blir så pass stark i sig själv :)

kl

film från gårddagens hoppträning! :D
http://www.youtube.com/watch?v=Nk_6j-Hqf2w

*kl*

Idag är jag glad! Jag gick och skruvade mig innan ridningen, men som tur var fanns det en mycket sysslolös stalltjej (=ängel) som höll mig och Welvette sällskap idag. Och bara för det gick det kanonbra idag!

Hon var lugn vid uppsittningen, och hoppade inte runt lika mycket idag och travade på med riktigt fin bjudning! Och idag blev det galopp, och hon har en riktigt härlig gunghästgalopp, stora språng, den lilla hästen:love:. Så nu är jag jättenöjd med henne! Inget konstigt alls idag, bara kul. Härligt också att hon verkar ha fattat att hon ska framåt.

Ska njuta ikväll, det svänger snabbt här...;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 752
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 097
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka