Sv: Hur går det för era -05'or #8
Jag har ingen film men kan berätta hur jag gjorde med Brosus.
Han VAR lättlastad, men blev skrämd och ville sen inte gå på. Vi testade med linor bakom rumpan (dem släpper man ju om hästen snurrar eller hittar på nå tok!) men det kändes bara som om vi TVINGADE på honom på släpet och det tog bara längre o längre tid.
Så en dag ändrade jag taktik. NÅGOT gör att de inte vill kliva på, obehag/rädsla/envishet, så jag ville helt enkelt ta bort allt obehag.
Jag plockade ur mellanväggen o bakbommar. Hade Brosus i vanlig grimma o grimskaft o en hink med massa havre i. Målet första dagen var att alla fyra hovar skulle komma upp på rampen o att han skulle äta ur hinken.
Jag strödde havre på rampen som han mumsade i sig, längre o längre upp så han tvingades kliva upp m framhovarna tillsist. Själv satt på golvet inne i släpet.
Strödde havre längre o längre upp och tillsist stod han med alla fyra hovar på rampen o mumsade havre. Jag berömde honom med lugn röst men utan att göra någon "affär" av det. Sen bad jag bara honom att backa ned så han inte fick chans att backa själv.
Nästa dag gjorde vi samma sak, men med målet att framhovarna skulle stå inne i släpet, dock klev hela hästen in på en gång så det gick väldigt smidigt
Sen körde vi så i flera dagar på rad att jag lastade honom o han fick stå helt lugnt o mumsa havre utan att vi stängde eller nått bakom.
Sen började vi stänga o köra lite o det gick fortfarande HUR bra som helst! Lite krångel på bortaplan då kunde man få ta en lina runt rumpan men då var han redan trygg så då räckte det med att smacka o spänna linan så klev han bara på o började äta
Så den tekniken kan man applicera på MATVRAK