Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Phigalle har återigen blivit utjagad genom staketet av haflingern som varit här på bete, ännu ett långt sår över hela bogen och jag skickade hem den hästen + dennes kompis ögonaböj. Nu går Phigalle hos grannen istället ihop med em 4 åring och en på 5. Än så länge har de sprungit massor, även betet en bit från varandra men just nu är han hemma och vilar i sin box. Det känns skönt att bara behöva gå över vägen för att komma till honom men ändå känns det tomt att inte se honom i hagen hela tiden. Tyvärr har han fått mugg med men då passar vi på att börja träna med att spola benen och det går jätte bra men lite kallt och lite otäckt är det så han står och holler upp den hoven hela tiden som ska spolas.

Lite mer underbara bilder på Phigalle från igår.
http://s105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/?action=view&current=8c037a33.pbw

Jag smälter varenda gång jag ser honom! :)

Hoppas såren läker bra och att det går bättre för honom att gå ihop med de andra hästarna. *håller tummarna*

index-5.php.jpg
Igår lasttränade vi och det gick jättebra! Vanni tyckte att det här var en rolig lek..!:D
Tidigare ägare sa att dom hade lasttränat henne men det var nog mer locka-in-med-morot-lastträning.
index-4.php.jpg
index-3.php.jpg

Idag fick min lilla tjej röra på sig litegrann för första gången sedan skadan... det var mycket roligt sa hon. :)

55.jpg

Maffig:d Hoppas min lille också växer till sig under sommaren...

Maffig:d Hoppas min lille också växer till sig under sommaren...

Ja, hon är maffig när hon rör sig och "blåser upp sig" sådär och hon har växt till sig en hel del upptäckte jag när jag kollade gamla foton från förra året. :)

En bild från i höstas...

zizi.jpg

Visst har hon väl vuxit till sig? :)

Kanske de gör, jag kan absolut inget om distans... Men rätta mig gärna om jag har fel, är inte en bomsadel att föredra när man rider i lätt sits eller skuttar omkring lite extra - den fördelar ju trycket över en större yta. Man ska ju exempelvis aldrig hoppa i en bomlös och det borde väl vara p.g.a. att den inte kan fördela trycket lika bra?

Hm, jag vet inte heller men vad jag har läst så är det som är bra med en bomlös sadel just det att de fördelar trycket över en större yta, till skillnad från en bomsadel... :confused: Men hoppa i en bomlös har jag också hört att man inte ska göra för att man då kan skada ryggraden om man dunsar i sadeln vid landning. Jag kan ha helt fel dock, minns inte var jag läst detta!

Hm, jag vet inte heller men vad jag har läst så är det som är bra med en bomlös sadel just det att de fördelar trycket över en större yta, till skillnad från en bomsadel... :confused: Men hoppa i en bomlös har jag också hört att man inte ska göra för att man då kan skada ryggraden om man dunsar i sadeln vid landning. Jag kan ha helt fel dock, minns inte var jag läst detta!

Det där låter väldigt ologiskt... Hur skulle en sadel som bara har en tryckutjämnande pad fördela vikten bättre än en bomsadel??
Sittbenens tryckpunkter blir möjligen mer "utjämnade" med paden men en bom fördelar ju vikten över hela sadelns anläggningsyta (om den är väl inpassad).

Det där låter väldigt ologiskt... Hur skulle en sadel som bara har en tryckutjämnande pad fördela vikten bättre än en bomsadel??
Sittbenens tryckpunkter blir möjligen mer "utjämnade" med paden men en bom fördelar ju vikten över hela sadelns anläggningsyta (om den är väl inpassad).

Kolla länken... jag har ju som sagt ingen egen erfarenhet, bara läst på internet. http://www.torsion.se/Annat/Sadelbeskrivning.htm

För det första; de e klart att dom som säljer sadlarna skriver så mycket positivt om dem som dom bara kan.;)

För det andra; barbacka alt m diverse filtar och fällar var väl det folk började rida med när man började rida hästar. Varför e frågan började man då med bomsadlar och höll kvar vid det ända fram tills idag? Det kan ju knappast ha varit för att det var sämre än att rida utan bom...:angel:

"Bomsadlar formar sig inte efter hästen och ligger inte an längs hela ryggen. Därför blir det tryck vid manke och länd som är de punkter där sadeln har kontakt med hästens rygg. En bomlös sadel däremot, formar sig efter hästens rygg och ger en väldigt stor anläggningsyta i förhållande till bomsadeln. Ju större anläggningsyta desto lägre blir trycket per ytenhet."

Vad har dom haft för bomsadlar eg? En väl anpassad bomsadel ligger an mot hela ryggen utom längs ryggraden och manken. Ett formbart material kan aldrig fördela tryck på samma sätt som ett icke-formbart. Har dom haft sadlar som legat som en brygga på sina hästar tidigare kan man förstå att dom blev helt till sej av den bomlösa...;)

"Den bomlösa sadeln kan aldrig bli en brygga med stort lidande för hästen."

Se ovan.

"Det säger sig självt att en sadel som är stum, hård och orörlig är obekväm för hästen som är mjuk och rörlig i varje steg. En bomsadel kan passa utmärkt när hästen står still men vid minsta rörelse blir den en belastning och hämmande för hästen. Den bomlösa sadeln ger hästen total rörelsefrihet och leder till att hästen oftast får ett helt annat och bättre steg."

En sadel som passas in på ett fackmannamässigt sätt provas inte bara vid stillastående utan i alla gångarter.
Att hästen får ett bättre steg har jag aldrig märkt, däremot att om ryttaren inte har en oklanderlig sits påverkas hästen ännu mer av dennes snedhet.
Tycker man att en vanlig bomsadel är för stum finns det flexibommar i dom allra flesta sadeltyper där du ändå får bomsadelns tryckfördelning.

"De första som köpte bomlösa sadlar var distansryttarna som behövde en sadel för krävande ridning en hel dag och de som hade hästar med ryggar där ingen annan sadel passade. Även de som har unghästar köper bomlösa sadlar eftersom en unghäst musklar sig efter hand och måste ha en flexibel sadel som alltid passar."

Distans kan jag inte uttala mej om då jag inte har någon större erfarenhet av det.
Jag är inte sån som lägger diverse padar och underlägg under sadeln för att den ska passa bättre men i en unghästs fall skulle jag kunna tänka mej göra det under en övergångsperiod om den ändrar sej mycket i ryggen. Dock skulle jag aldrig välja en MINDRE vikt/tryckutjämnande sadel än en bomsadel på en unghäst!:eek:

Dom som kan profitera av en bomlös sadel är möjligtvis dom som har hästar där ingen sadel passar.

_Smulan_: Jag är nyfiken i en strut - vart i Halland håller du till?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar