Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

En till fundering till er alla! Hur tänker ni kring sadel? Någon mer än jag som funderar på bomlöst eftersom unghästar utvecklas och förändras länge? Min lilla tjej är ju en riktig tunnis nu men hennes mamma och mormor är båda riktigt runda och breda över ryggen och jag hoppas att min tjej blir det också. Frågan är då hur man ska göra med sadel och vilken sadel som är bäst?

Jag har oxå varit i dom banorna lite men har själv aldrig ridit i en sådan. Dom väger inte så mkt heller lr? Phigalles sadel väger nästan 12kg,konstigt att han inte bryr sej om den.

Dumma tumstock, såg nu att den fvar av en bit längst ner så Phigalle är runt 146 nu och fortfarande ponny!

Ärligt talat så vet jag inte vad en bomlös sadel väger... men jag vill gärna ha en lätt sadel även om jag hört att belastningen på ryggen inte är värre med en tung sadel som fördelar trycket över en stor yta än en väldigt lätt sadel som kanske inte gör det.

Zizi verkar inte heller bry sig om tyngden på sadeln (använder en ganska tung ponnysadel just nu) utan verkar då mer bry sig om att det knarrar och rör sig lite på ryggen när hon går. Hon kikar lite oroligt på sadeln då och första gången tyckte hon att hon nog borde försöka fly från den där tigern som bitit sig fast på hennes rygg!

Idag pratade jag med veterinären igen och har fått lov att ha Zizi i en större hage! Äntligen!! :) Är dock jättenervös att något ska hända... usch, efter den här sommaren kommer jag nog aldrig mer sova helt lugnt på nätterna men man måste ju vänja sig och inse att de små liven kan skada sig närsomhelst och hursomhelst och att det är ngt man måste leva med. :(

*kl*

Min dam är på utbildning i tömkörning och allmänt hyffs och idag var vi på besök för att se hur det går!

Tömkörningen såg fin-fin ut, fantastisk mun tyckte utbildaren och kan nu alla kommandon och är på en BRA nivå för en 2-åring.
Skritt och trav på böjda spår, fin i styrningen, halter och stå stilla fungerar BRA!

Däremot är hon fortsatt en rödhårig märr emellanåt och blir FÖRBANNAD :devil: när livet är orättvist (hon inte får som hon vill) så arbetet med det går vidare! ;)

Två bilder, hon är oborstad, omatchad (svart träns och brun gjord), har grimma + halsrem (står bunden i den) på sig...
Inte snyggt på en fläck alltså men ni får ha överseende med det!

12310594.jpg

Tyvärr suddig:
12310597.jpg

Okei, låter lite lik Bebb, hon är väldigt tuff av sig men ändå försiktig, ska va i mattes famn konstant och helst äta upp grimskaft eller mattas jacka samtidigt :p Som vid ihopsläppet igår, ingen av pållarna brydde sig om nya pållen utan kom till matte istället :love:
hagen022.jpg

hagen028.jpg

För oss går allt lugnt till. Vi har inte "gjort" så mycket än, men har ingen brådska. Idag blev Pemba duschad med vattenslang på framdelen av kroppen, och det gick bra. Det har tagit några gånger för henne att vänja sig, men nu verkar det ganska okej. Vi har också gått över pressenning och grejar med sprayflaskor. Tjejen är fortfarande cool som en filbunke, förutom när det gäller spraflaskan... den ÄR konstig.

Hon har lärt sig att man inte går PÅ matte, stannar och backar fint. Jag blir inte heller uppäten så ofta längre, även om hon kan få något glupskt i blicken ibland när vi är ute och går. Allt flyter på i lugn takt, och hon är fortfardne galet social. Står alltid vid grinden när man går, och ska försöka följa med gammelhästen ut på ridtur. Mätte henne idag också, ca 148-149 cm.

*kl*
Släpte ihop sista hästen till pållarna idag vilket fick Bebban att bli väldigt kinkig över, hon va allmänt tjurig och bossade :p

hagen005.jpg

hagen018.jpg

Men innan dess va hon jätte duktig, testade detta för första gången igår, vilket hon klarade på första försöket :love:
hagen001.jpg

På första bilden ser hon ut som en pissmärr som inte låter sej bossas över men den sista,åhh vad duktig hon är!!

Hon är otroligt vacker!:love::love:

Åh, vad kul att lära hästen sånt! =) Fast när ska man ha "användning" av det? Skulle också vilja lära mig att lära hästen sånt, hade varit kul att visa släktingarna och vännerna ;) Jätte fin häst. =) //Ellinor

Jag måste bara berätta, jag är ännu kärare i Phigalle efter ikväll.Hur är det möjligt?
Jag har läst att ni hoppat vid sidan om era hästar för att vänja vid senare uppsittning och det testade jag herromdagen och han bara tittade på mej och vändes sedan bort huvudet. Idag var sambon med ute så jag tänkte,varför inte så jag tog på mej hjälmen och studsade upp och ner ,nehe ingen reaktion. La armarna över ryggen..hmm går det att bita katten i svansen säger han och tar ett tjuvnyp. Iaf så försiktigt så hjälpte sambon mej upp liggandes/hängandes över ryggan och han bara jaja, tog några steg frammåt lite ostabilt men ingen reaktion, ner igen och samma sak två gånger till och inga problem med skritten där inte. Jag hade så väldans gärna velat sitta upp men sambon sa till mej att lägga band på mej och gå sakta fram med allt nytt. (han som är totalt nybörjare med hästar men följer gladerligen med på diverse westerntävlingar och även köper en massa inridningsfilmer för dyra pengar).

Iaf är jag mäkta imponerad av denna häst,trots motgångar ibland.

La armarna över ryggen..

Jag provade samma sak igår efter att jag hade läst det här i tråden. Jag har bara haft en arm över ryggen på henne tidigare, men nu la jag över båda armarna och la lite mer tyngd på. Jag hade trott att hon skulle gå omkring lite, men vänja sig fort. Men nej då, hon blev så jäkla sur och stod med öronen bakåt och stirrade på mig! Haha, hon är så jäkla oförutsägbar. Det kan inte ha berott på att hon har ont någonstans i alla fall, för det tog kanske fem minuter och sedan hade hon vant sig och då stod hon med öronen framåt och brydde sig inte längre. Så nu har vi mer att träna på! (Bara bra det för min fantasi har börjat ta slut.)

Men det var ju kul att det gick bra för dig i alla fall! ;)

Visst är hon :love: matte blev så stolt över bebbs när hon visar sig på den sidan :p Duktig din bebb är :) har inte hängt på bebban ännu få ta och testa, men bruka gå och hänga med en arm över henne när jag leder henne vilket hon inte har brytt sig om :D

Ellinor * : Tränar henne så mer för att hon ska få något att tänka på då hon är väldigt smart och vill göra nya saker hela tiden :)

Igår var en sån lyckans dag för mig. Jag hade full stridsmundering på lillan, dvs schabrak, sadel, stigläder/byglar, gjord och så träns förstås. Har endast haft en lättare sadel på innan och då utan krimskrams (schabrak, byglar m.m.) Det känns ju helt otroligt att se dem påklädda, de ser ju så VUXNA ut! Det var nästan så jag ville svinga mig upp och ta en liten tur...:D

Kan inte lägga in bildbevis tyvärr, då jag inte har en aning om hur det går till:o

*knapplån*

Satt och tittade på bilder igår på Zakira, från innan jag hämtade hem henne fram till nu. Det syns så jäkla stor skillnad på henne när man jämför bilderna emellan! Var tvungen att ta några nya idag också, lägger upp de också..

Tagen den 22 april 2006, innan jag köpte henne. Mamma Telizka bredvid.

Tagen samma dag

30 juni 2006

16 oktober 2006

11 februari 2007

Och så var det bilderna från idag...

Det har verkligen hänt en hel del..

Så här såg min älskling ut dagen efter vårt andra klinikbesök... hon var helt däckad hela dagen, stackars liten. :( Hoppas verkligen att hon inte skadar sig så igen...

Nu har hon fått gå ut i en större hage och det var helt underbart att få se henne röra på sig igen. Nu hoppas jag att hon snart får tillbaka hull och muskler också.

Hoppas ni kan se bilden, säg gärna till annars så att jag vet!
y1pJo3KlVTELuaJYukqcFv6FsRTgJp0In1_Cg6hoe_O8OGl3n9SrjxkYs6KVQOlCUmQf9uX1aS0T-Y

oj vad hon har vuxit till sej!!!:eek:

Hon är så otroligt feminin och vacker:love::love:

hon ser väldigt medtagen ut stackars liten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar