Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Tack :D Håller med att det känns som att alla ligger långt före med sina bäbisar :p Har inte gjort så mycket heller med min bebb, hon har haft träns men tränar henne i repgrimma så tränset bara hänger och dammar :D har inte haft sadel eller liknande på henne då hon fortfarande e mattes bäbis :p

Så nu måste jag skärpa mig och ska ha på mig hjälmen om jag ska hantera honom eller vara runt honom hädanefter - även om han är snäll är han ju mer sprallig och oberäknerlig än de vuxna hästarna. Hur gör ni? Har ni alltid hjälm? Ibland? Säkerhetsväst? Stålhätteskor? Handskar? Medhjälpare? Vore intressant att höra...

Jag har alltid på mig hjälm, handskar och andvänder longerlina när jag hanterar mina unghästar. Dock inte när jag tar dem till och från hagen måste jag tyvärr säga.
Men jag har som tur var aldrig varit med om att nått hänt. Min röda har ställt sig på bakbenen några gångar men då har jag haft hjälm, longerlina mm. som tur är.

Tack :D Håller med att det känns som att alla ligger långt före med sina bäbisar :p Har inte gjort så mycket heller med min bebb, hon har haft träns men tränar henne i repgrimma så tränset bara hänger och dammar :D har inte haft sadel eller liknande på henne då hon fortfarande e mattes bäbis :p

En fundering bara... hur mycket tycker ni att en tvååring klarar av "i huvudet"... jag gör ju ganska mycket med min tjej men kräver nästan aldrig (ännu) något av henne annat än att följa med mig när jag går, stanna etc. eller gå runt med sadeln på ryggen och beta, eller ha på tränset lite... har ju provat att tömköra lite men då märktes det jättetydligt att hon tyckte att det var jättejobbigt efter bara några minuter sådär... så jag tror nog att min tjej verkligen inte är redo för någon mer krävande träning men hur vet jag? Kan det likagärna vara så att hon bara inte vill eller tycker att det är tråkigt att gå runt på en volt i paddocken med en massa linor? :confused:

Lite tankar bara... kommentera gärna! :)

Måste bara berätta om kvällen idag. Har ju bara haft på sadel 2 gånger i stallgång och en utanflr stallet en snabbis för fotografering i mars. Ikväll fick jag ide om att prova rundkorallen för första gången men då den var halvfull med vatten och sambon samtidigt kom ut en sväng så bestämde vi oss för att kasta på sadeln utomhus för första gången. Ja efter lite enkla övingar, flytta bak,följa,backa så testade vi att ge efter för tryck i nacken och detta var första gången som han inte slog sej fril. Testade även tryck på sidan av mulen. Har sista gångerna börjat med att trava något varv på volt och även idag så funkade det i båda varven och stannar mjukt och fint när jag säger whoo och lutar mej lite bakåt för att förtydliga stoppet. Det han har problem med är att inte villa flytta framdelen och att stå stilla med framdelen och bara flytta bak, hur gör jag då? En annan sak är att han ska naffsa i grimmskaftet hela tiden vi står stilla och ska flytta för tryck och så. Iaf så blev han lite spänd när vi tog ut sadeln men efter lite rep över rygg och sadelgjordsläget, padd stryken över rygg,lagd på och av några gånger och dunkat på den lite så la jag försiktigt på sadeln och spännde gjorden (hittade hans egna gjord senare det klart:mad:) Oerfarna sambon och Phigalle traskade runt lite på måfå på stallplanen, men så fort de stannade ville Phigalle smaka på sadeln:rofl: Sedan tog jag över och gjorde lite lättare övningar igen men bara typ raktfram,volt,lite halt och bak och så där sedan var jag super nöjd!!
senastenytt235.jpg

senastenytt241.jpg

senastenytt245.jpg

Jag tycker det är så kul att se de små när de är "lite påklädda". Då får
man plötsligt se att det kommer bli en vuxen rid-/körhäst av dem en dag,
jag är så van att bara se dem som bebisar.

ja visst är det, Phigalle är otroligt mkt bebis men ändå inte. Det växlar från stund till stund. Mätte honom så gott som det gick och han var inte 144-145 längre utan runt 149:eek: Så nu är han häst:bump: Undrar om han växer om mej jag är ju själv bara 155 men det hoppas jag han inte gör.

Phigalle kommer galopperande varenda gång jag visslar nu för tiden, och om en häst kan ser glad ut så är det just han när han hör mej vissla! Idag hade vi lite besök och han ville visa upp sej så han sparng och nöp shettisen i rumpan och han var verkligen på honom som bara den tills shettisen travade lite och Phigalle galloperade som värsta idioten och visade upp sej men han är så dum och ser aldrig vart han springer så han fick då och då hoppa över en massa stenar:rofl: Vig är han om inte annat.

Vilken duktig söt sak :love:
Sj har Bebb inte ens en sadel så vi har inte ens kunnat testa :o
Men har haft schabrak och ländtäcke på henne från rumpa till huvudet, och även viftat på dom utan att hon brytt sig :) ska ha ut en NH-tränare snart vilket kommer i första hand, har ingen bråska med sadel vänja henne. Märke dock idag att hon skiter fullständigt i longerpisken :p hade med den då vi släpte ihop en annan pålle med mina och hon tyckte att pisken va en väldigt rolig sak :D

Märke dock idag att hon skiter fullständigt i longerpisken :p hade med den då vi släpte ihop en annan pålle med mina och hon tyckte att pisken va en väldigt rolig sak :D

Min har varit likadan. Hon har verkligen inte brytt sig minsta lilla om pisken, vilket faktiskt bara har varit jobbigt. Visst är det bra att hon inte är rädd för den, men när hon inte bryr sig om den alls så har jag ingen större användning för den heller. Jag longerade henne en kort stund i lördags och försökte peta på henne med pisken (alltså bara peta med änden på den för att flytta på henne) men ingen reaktion alls. Men då gav jag faktiskt henne en liten snärt med den och vips så fungerade det precis som jag ville: hon var inte rädd, men flyttade sig undan när jag motade undan henne. Hon var dock väldigt arg på pisken, då och då la hon öronen bakåt och stirrade väldigt argsint på den.. ;)

Mätte honom så gott som det gick och han var inte 144-145 längre utan runt 149:eek:

Då har han vuxit om Zakira nu, hon är 147 cm. Men min mätning har väl visserligen inte varit så väldigt seriös och korrekt så den ska man kanske inte lita på. ;)

Phigalle kommer galopperande varenda gång jag visslar nu för tiden, och om en häst kan ser glad ut så är det just han när han hör mej vissla! Idag hade vi lite besök och han ville visa upp sej så han sparng och nöp shettisen i rumpan och han var verkligen på honom som bara den tills shettisen travade lite och Phigalle galloperade som värsta idioten och visade upp sej men han är så dum och ser aldrig vart han springer så han fick då och då hoppa över en massa stenar:rofl: Vig är han om inte annat.

Haha, ibland undrar man hur mycket de tänker när de kutar omkring.. Zakira kommer alltid när jag ropar på henne, det har hon alltid gjort, och visst är det kul, men ibland är hon nästan på gränsen till dryg för att hon så gärna vill umgås med människor. Hon är nästan påflugen och svår att vifta bort om man inte vill ha med henne just då. Som för några månader sedan när vi släppte in en ny häst till flocken och alla hästar kutade omkring för fulla muggar.. Gissa vem som inte brydde sig om dem alls utan bara skulle försöka krypa upp i knät på oss och gosa? Eller som när vi satte ny stolp och gick omkring med skottkärran full av isolatorer och tillbehör, vem tror du skulle vara med och hjälpa till på så nära håll det bara gick? ;)

haha kan tippa på att min dam oxå skulle bli arg på den :D nu va det bara en väldigt rolig leksak som man ska försöka fånga när matte viftar med den för glatta livet för att få bort henne :p

Vad roligt! Våran unghäst är likadan! När han var på hingstbete hade alla hingstarna rymt en dag.. Och när de skulle fångas kubbade alla ifrån dom som skulle fånga dom.. ;) Utan våran, han sprang rakt i famnen på dom, och ville bara klappas. :D Alltid först fram i hagen, och ska alltid vara närmast. Det är mysigt. :) //Ellinor

En tjej i stallet sa till mig att alla unghästar glatt kommer till en i hagen (då jag så stolt pratade om hur min tjej alltid kommer som ett skott när jag ska hämta henne och glatt traskar efter mig utan att jag ens behöver ta på henne grimman) och sedan när de börjar att ridas så gör de inte det längre... hm... det kan man ju fundera över vad det beror på! :smirk:

Ja..lägg in ett foto om du kan på det.

Alltså jag är ingen expert och är det någon annan som kan mer så inflik gärna med ett inlägg i så fall...

Ett överben kan människor också få...det blir en förstärkning över det vanliga benet (skelettet) som på nåt vis har blivit skadat (typ kraftig smäll eller liknande).
Oftast är det inga problem med dessa överben..men det beror ju på var dom sitter. Sitter de på en led så är det ju inte svårt att räkna ut att de kan ställa till med problem ;).

Ett överben som är på tillväxt..alltså i början av skadan...kan man massera bort. Det är inte alltid det fungerar.
Däremot om det gått ett tag eller är gammalt så kan man inte göra nåt åt det....inte utan kirurgiskt i så fall....vad jag vet.

Men...återigen...är du osäker så kolla med vet om h*n rekommenderar klinik besök....

Alltså 10 minuter koncentrerat arbete är mycket för dem i början. Även för en otränad äldre häst, för en "bebus" är det ännu tydligare. Men de är mycket formbara och lär sej mycket under de där 5-10 minutrarna! :)
Med min kille så märks det stor skillnad från dag till dag också. Han styrs väldigt mycket av dagsform, men det är väl inte så konstigt när de växer och formas både fysiskt och psykiskt. Jag tror att det är allra jobbigast för dem som 2-åringar, det är som för människor i tidiga tonåringem, särskilt för hingstarna/valackerna - som 2-åringar kan de börja stötas från flocken och "frigöra" sej för att sedan stryka runt i "ungkarlsflockar" innan de mognat helt för att ha en egen flock när de närmar sej 4-5 årsåldern.

Han kan jobba längre stunder nu, med koncentration, men det gäller att vara lyhörd redan innan "passen", så att man inte hamnar i soppatorsk-läget där hjärnan inte klarar mer.

Phigalle är oxå väldigt "människotokig" tyvärr, det är väl både bra och dåligt men han tar inte "tillsägnelser" så bra, han vill vara i knä,gå så nära så möjligt, och pilla hela tiden. Det är ganska jobbigt i längden fast det ändå är lite mysihgt men jag vill ha en häst som respekterar mitt utrymme och kommer in när jag säger till...det är bara att han bara inte bryr sej när man gör det.

Jag haft ute en "NHtränare" eller rättare sagt en som är otroligt bra på det och dessutom på araber. Phigalle är ganska respektlös av sej och otroligt smart. Vissa saker måste man vara hård med och vissa otroligt mjuk med.

Och sadeln köpte jag en begagnad billigare för strax under 4 tusen ifall det skulle hända ngt vid sadelvänjning,synd då att förstöra en för 15 tusen.

En tjej i stallet sa till mig att alla unghästar glatt kommer till en i hagen (då jag så stolt pratade om hur min tjej alltid kommer som ett skott när jag ska hämta henne och glatt traskar efter mig utan att jag ens behöver ta på henne grimman) och sedan när de börjar att ridas så gör de inte det längre... hm... det kan man ju fundera över vad det beror på! :smirk:

Unghästar har en helt annan nyfikenhet än vuxna hästar. De vill gärna bita och undersöka allting. Det är en fas i hästens liv som den sedan oftast växer ifrån.

Kompisens treåring (inriden) och våran tvååring (påbörjad inridning) är forfarande nyfikna när vi är i hagen och är alltid de första som kommer fram till oss. Att de sedan är mest i vägen när man grejar med staket och liknade är en annan sak.

Mvh

Tora

Phigalle är oxå väldigt "människotokig" tyvärr, det är väl både bra och dåligt men han tar inte "tillsägnelser" så bra, han vill vara i knä,gå så nära så möjligt, och pilla hela tiden. Det är ganska jobbigt i längden fast det ändå är lite mysihgt men jag vill ha en häst som respekterar mitt utrymme och kommer in när jag säger till...det är bara att han bara inte bryr sej när man gör det.

Min lilla är också väldigt "klia mig och gosa med mig" typen. Men hon är väldigt signalkänslig så det är aldrig jobbigt på något sätt.

Men jag tycker personligen att ungston oftast är mindre buffliga än valacker och hingstar.

Jag hoppas dock att han är lättare att hantera nu och att ni har gjort framsteg. Bra att ni har fått kontakt med en tränare. För det var väl han som var ganska så jobbig att hantera ett tag?

Mvh

Tora

O jo, visst var det han som var bråkig allt. han stod mer eller mindre på bakbenen mellan januari till dagen före påskafton. Sedan har det bara eller nästintill bara gått frammåt. Det enda är väl den den gången vi skulle ut i skogen och en kompis rida efter. han är så jäkla tuff och frammåt i skogen så han trängde mej bara och fick honom inte ifrån mej så det slutade med att han fick gå som handhäst den turen. Då försökte han bita ryttaren och den hästen men tillslut så följde han lekande lätt med dom!

Det svåra är att sedan jag skaffade Phigalle i december så har jag ändrat synsätt och hanteringssätt, har börjat tänka på mer kroppspråk och kräva andra saker med honom än andra hästar jag har haft hand om. Jag vill att han ska respektera mejoch tillämpar NH i den nybörjar grad jag försöker förstå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar