Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Hmm, när du säger det så... blev kanske bara lurad av ögat, såg ut att vara lindat typ två varv runt handen. Förlåt om jag la mig i;) Jag skäller på min sambo så fort han råkar hålla grimskaftet fel, är så rädd att det ska hända honom något...

Har ni alltid hjälm? Ibland? Säkerhetsväst? Stålhätteskor? Handskar? Medhjälpare? Vore intressant att höra...

Jag brukar ha hjälm när jag tömkör, annars inte. Stålhätta har jag på de skor jag vanligtvis drar på mig när jag går ner till stallet... men det bara råkar vara stålhätta på dom. Ofta byter jag dock till gympaskor ifall vi är ute och promenerar för att jag annars lätt får ont i fötterna. Handskar hör också till rutinerna så slipper man ev. brännsår av grimskaft samt får bättre fäste.

Medhjälpare har jag bara när det krävs dvs sällan. Säkerhetsväst har jag aldrig använt.

Jag vet alltså inte, jag bara hade en teori om det :) Jag är också mkt noggrann med det. Det gör så ont bara om hästen slänger till med huvudet för en fluga eller dylikt.

När det gäller 2 åringen har jag alltid hjälm på mig på promenader och då jag introducerar något nytt. Dock inte in/ut från hagen, spola benen, i stallet osv.

Känns dock skönt att ha det ute i stora stygga världen, då det finns mycket okända saker där. Har ju hänt att hon gjirt luftsprång av rädsla...!

Kan berätta att vi igår hängde på Peia för första gången. Jag höll och Jennifer hängde. Det hela gick superbra och Peia var lika lugn och sansad som vanligt. Lite fundersam i början men det gick snabbt över :)

Oj vad kul! Hände du på henne utan sadel? Är hon sadelvan annars?

Nej, hon hade sadel på. Hon är sadelvan sedan länge :) Det kan nog komma bilder, så fort jag hinner fixa in dem på datorn :)

Hej, tänkte att jag kunde få vara med här! Har en tvåårig liten tjej hemma. Väldigt lik din kille, Cindy Lou, dvs. Pighalle. Och så är de släkt också för min tjej är efter Milagro och hade inte din häst Milagro i sin stam? :)

Tyvärr har min tjej skadat sig i hagen den här sommaren, först trodde de att det var en senskada men efter två turer till klinik för röntgen och ultraljud så hittade de inget, och har tappat massor av muskler och vikt. Förhoppningsvis får hon komma ut på betet igen snart.

Men under boxvilan har vi tränstränat en del. Har ett rakt, lite böjt bett, som verkar passa henne bra... har haft sadel några gånger också utan problem och tömkört en del. Annars har vi mest varit ute på massor av skogspromenader (innan skadan såklart) och tagit det lugnt med träningen.

Ha det bra allihopa! :)

Hej, tänkte att jag kunde få vara med här! Har en tvåårig liten tjej hemma. Väldigt lik din kille, Cindy Lou, dvs. Pighalle. Och så är de släkt också för min tjej är efter Milagro och hade inte din häst Milagro i sin stam? :)

Tyvärr har min tjej skadat sig i hagen den här sommaren, först trodde de att det var en senskada men efter två turer till klinik för röntgen och ultraljud så hittade de inget, och har tappat massor av muskler och vikt. Förhoppningsvis får hon komma ut på betet igen snart.

Men under boxvilan har vi tränstränat en del. Har ett rakt, lite böjt bett, som verkar passa henne bra... har haft sadel några gånger också utan problem och tömkört en del. Annars har vi mest varit ute på massor av skogspromenader (innan skadan såklart) och tagit det lugnt med träningen.

Ha det bra allihopa! :)

hej, välkommen och vad kul att du har en arab;) Phigalle blev sparkad i slutet av maj, det har gått ner massor men är fortfarande lite kvar så nu ska jag smörja med en salva någon vecka och funkar inte det så får vi åka in till kliniken och titta. Men han har aldrig haltat eller varit öm eller så. Milagro är hans mormorsfars! Han är så vacker den hästen!:love:Ikväll ropade jag på Phigalle i hagen och han kom i full galopp längst bort från hagen, tvärnitade och ville gosa. Vad jag älskar denna underbara häst! Sedan in och stod prickstilla i stallgången(till skillnad från i fm när han bara stod och skrapade med framhoven) när jag gjorde rent karllederna pga småangrepp av mugg och smörjde in med grönsopa, sedan den nya salvan på hans bakben. Släppte in honom i boxen och tränsade honom och dömm av all förvåning :eek:han öppnade munnen frivilligt!!! :love:Liten stund var det på ,han brydde sej inte alls. Kan man älska en häst så mycket som jag gör fast alla nedgångar ibland. Dom små stunder av framgång och lycka väger upp alla dåliga dagar!

Ett dåligt kort på Phigalle från denna dag. Han görs inte rättvis på kort då han alltid ser ut som en åsna på dom fast han är fantastiskt vacker i verkligheten.
senaste_nytt_221_1184009244.jpg

Åh..nej du..nån åsna ser han inte ut som :D

Jag tror bara din häst har fått ett överben. Svårt att säga så här över nätet förstås utan att man ser eller kan känna på det men det är väldigt vanligt att hästar får överben efter sparkar tex.
Oftast får det inga problem alls med sådana....det beror ju förstås på var någonstans det sitter...men min tant har 4 st överben..varav ett sitter vid hennes framknä.....märks inget och inga problem alls.

tror du jag behöver åka in till klinik? knakse lika bra ifall att. Veterinären var här och tittade strax efter skadan men hon sa bara att vi skulle vänta och se i sommar och försvann det inte skulle vi ev åka in.

Jag tror inte du behöver åka till klinik. Satsa i stället att ta ut vet. en gång till och be han/hon kolla på det igen.
Var sitter det någonstans?

Som sagt...jag kan ju inte sitta här och säga ATT det inte är något men eftersom han inte haltat eller haft ont av det så är det troligtvis ingenting.
Men vill du vara på den absolut säkra sidan så kan du ju åka in...det känner du själv.

Det sitter på höger bakben ovanför kotan tror jag att det hetet. ska försöka hinna ta ett kort och visa.

Min lilla pålla har kanske samma skada som Pighalle då... syntes ingenting på utsidan först, bara väldigt svullet och hon stod på tre ben länge. Allt tycktes tyda på senskada men som sagt har vi varit på klinik två gånger (hemska upplevelse med en vettskrämd tvååring!) och de har ju inte hittat något. Nu är hon dock bara lite svullen och haltar inte men har jätteläskiga skavsår efter stödbandagen som hon haft. Mne håll tummarna för att det går bra för oss... de ska komma ut från kliniken och kolla igen nästa vecka...

Hur visar sig Pighalles skada då? Om han nu inte är halt eller öm? Min tjej har också ett överben som hon hade när jag köpte henne och antagligen fått ett nytt nu på ett annat ben (en skada i våras som bildat en hörd benknöl på ett bakben)... hur är det men överben, någon som vet? Växer de bort? Min uppfödare sa ngt om det...

Milagro är jättefin!! Var och hälsade på honom igen förra helgen. Sån go häst :)

Idag var jag och Zizi ute på vår första promenad efter skadan... väldigt pigg och "arabig" men så kul att vara utanför stallet igen! :)

Tänkte försöka lyckas med att lägga in en bild på underverket och undra sa en flundra om detta fungerar nu... :)

Bilden är från i vintras (som ni ju kan se!) och min lilla tjej lyckades till slut med konstverket att få iaf lite vinterpäls! :rofl:

y1pJo3KlVTELuZjGyx8U0y0IC97Hvgt5ZvRKr4wL36dnWr13cOUYAWOkidIjB6NGaAe

Verkar som om alla kommit så mycket längre än mig och min "lilla" bebis :)
Min snutta har semester nu och ska få ha det ett tag till har jag tänkt, vi ska nog hinna med det vi ska iaf :angel:
Men igår vart det lite träning iaf, matte kunde inte motstå..hihi...kompisen hade varit iväg med sin häst så hennes transport stod framme så då tog jag tillfället i akt och tänkte att lilla fia skulle få kolla in transporten lite. Robyn tyckte tydligen det var en bra ide för hon knallade bara rakt på och till hennes lycka fanns det lite hö där inne som man kunde mumsa på...snacka om att matte vart stolt
:love::love:
Det enda hon tyckte va lite läskigt var att baka ut, men det gick lungt till det med :)
Tänk att man kan bli helt överlycklig över en sådan "liten" sak. hihihi.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar