Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Nu är min kille inkörd! Vi har ju övat på med linor, däck, skaklar osv hemma nu i ett halvår, och nu i helgen har vi varit iväg på ett 4-dagars körläger. Mycket nyttigt för en 2-årig russhingst :D med hela vistelsen och upplevelsen. Han imponerar på mej, jag ÄLSKAR verkligen den där ponnyn! :love:

Körläraren öste lovord över honom och menade på att jag borde kunna få honom godkänd OM jag lyckas utveckla gångarterna ett snäpp, jag förstår precis vad han menar för jag tycker ju inte heller att rörelserna riktigt "räcker fram" idag (men de är utvecklingsbara och han är ju bara 2).

I alla fall så har han gått i vagn 4 dagar och senaste 2 dagarna har jag kört "själv". Häftig känsla! Speciellt med tanke på att jag inte kommer rida honom något (eller ja, kanske någon gång, men han är ju för liten för mej), så blir det ÄNDÅ roligare :bump: :banana:
Han är så stencool och bryr sej NADA om vagnen, första dagarna var han lite laddad över situationen med andra hästar men särskilt idag (sista passet) så var han väldigt lydig och jätteduktig och lyssnade fint = mycket nöjd och stolt matte. :love:

Bildbevis kommer om någon dag :)

Jag har alltid handskar, är så känslig i händerna så det är av den
anledningen. Skor med stålhätta har jag ibland, men slarvar ganska
mycket. Hjälm har jag nog aldrig haft men fr.o.m nu så tänker jag börja
med det, i alla fall under promenaderna. Ganska korkat att inte ha
det egentligen, speciellt som jag vet att hon någon gång då och då
ställer sig på bakbenen och skickar iväg frambenen.

Gud vad roligt! Det är väl bara att gratulera då? :)

Här är ett bildbevis :D

11961500.jpg

Låter vettigt med hjälm. Brukar också slarva med det.. Men egentligen bör man ha säkerhetsväst också, så jobbigt är det ju inte att ha på den, och så mycket den skyddar.. Inlägget var inte bara menat till dig micra ;) //Ellinor

Igår provlastade jag..eller tanken var att utan krav och utan mutor få honom att ev ta en hov på vad heter det rampen/lemmen? Det slutade med att han var nästan inne hela han och hade bakhovarna på rampen/lemmen oxå.:bump::bump:
24002_1183442764.jpg

83277_1183442888.jpg

*kl*

I söndags satt jag på min bebis för första gången och skrittade ett litet varv (med ledare såklart). Hon skötte sig helt exemplariskt, brydde sig inte ett dugg om att jag satt där, nosade lite på mitt ben bara :D Jag hoppade av för att hämta kameran och hoppade upp igen för att dokumentera :D Bildbevis kommer eventuellt... jag har ett sånt fånigt flin på bilden :angel:

Fast jag tycker nog att säkerhetsväst är otäckt jobbigt. Dels blir man stel som tusan, vilket i sig är en säkerhetsrisk. Dels blir man, eller åtminstone jag, så varm att jag kokar. Jag kokar av värme redan vid 20 graders värme iförd shorts och linne :crazy:

Okej, ja det är ju en annan sak iofs! :) Jag blir inte varmare utan, och min säkerhetsväst är rätt flexibel faktiskt, så jag har inte så ont av den. :) //Ellinor

Eller med kanske det borde stått ;) //Ellinor

Men egentligen bör man ha säkerhetsväst också, så jobbigt är det ju inte att ha på den, och så mycket den skyddar..

Ja, egentligen så borde man väl kanske det.. Men så långt tänker jag
nog inte gå, tycker att det är fruktansvärt obekvämt. :smirk: Äger faktiskt
inte ens någon, men när det blir tal om att börja rida, då kommer jag
garanterat att införskaffa en. Litar inte riktigt på min balans.. ;)

Haha, okej. :D Tror det är en vanesak, jag har itne det minsta ont av min.. :) //Ellinor

*kl*

Uppdaterar lite igen om min 05:a.
Mätte han idag och han är "bara" 154 cm. Har inte växt mer än 1cm de senaste 2 månaderna eller nåt...däremot har han breddat sig mera.
Tränar just nu mycket på att acceptera olika saker på hela kroppen, täcken, paddar, lasson osv osv på huvud, hals, bakdel, bakben osv osv. Även olika ljud..som prassel av påsar, kardborre m.m m.m.
Han accepterar i stort sett allt..har inte reagerat något nämnvärt på nåt. "Fladdrar" även med sakerna han har på ryggen så snart blir det sadelträning på allvar (har haft den på sig en gång tidigare,,eller två).

Lite bilder från idag
IM000530.jpg
[/IMG]
IM000527.jpg
[/IMG]
IM000533.jpg
[/IMG]

Va fin han é:) Ser större ut än vad han är, min lille pojke tippar jag är ca 150 cm och han ser jätteliten ut i jämförelse... Ska mäta honom imorgon, har aldrig gjort det:o

Och förlåt mig för att jag lägger mig i något jag inte har att göra med, men det ser lite läskigt ut att ha grimskaftet lindat runt handen:crazy:... Det gick riktigt illa för en kompis pappa en gång:(

Inte säkert att det ligger runt handen. Det kan vara så att handen är runt det hoppknycklade grimskaftet. Jag tycker iaf att det ser ut så.

Tack...ja..han ser större ut men jag tror han har ganska långa ben som gör att man lurar sig lite...högrest och kvadratisk.
Mäter och mäter men han är inte högre :rofl:.
För min del är det jättebra för jag vill inte att han ska bli alltför stor...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar