Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Liten uppdatering.
Val f.maj 05 e-Richfield-Vivaldi.
m_dsc00150.jpg

Går nu på bete & blir kvar till sep-okt då matte skall ha barn i början av aug. Sedan blir det inridning. Har redan gått promenader med sadel,träns utan problem & även med tömkörningsgjord med lite saker hängande & slängande. Är otroligt positiv & lätthanterad.
m_dsc00158.jpg

Mäter idag ca 162 cm.

Åh, tack så mycket! :bow:
Du får gärna kommentera också om du vill ;)
//Ellinor

Ja, det märks ju att min lille kub ligger efter i utvecklingen jämfört med alla andra 05-or, men jag borde nog snarare jämföra honom med 06-orna då han bara är född några dagar innan årsskiftet... Men han är ett väldigt lyckat misstag trots allt:p

...AVLIVAD...

OBSTINATE KEY xx
e. Eighty Eight Keys xx u. Obitel xx

20/6-05-20/6-07

På 2-års dagen

Veterinären hade inte mer hopp....:cry:

Men han slipper lida...

Så tråkigt att höra. Usch, man har ju så mycket förväntan och hoppfullhet med sina unghästar och så händer det något på vägen som kastar omkull alltihopa.

Tröstkramar skickas!

Jättetråkigt att höra:( Det var han som gick igenom stänget va? Så tråkigt att inte få se sin häst växa upp och se vad det blir av den... Hur den utvecklas, både som individ och prestationsmässigt... Tänker på er...

Daxfärska bilder på Phigalle men dock lite stora,sorry.
senastenytt010.jpg

senastenytt014.jpg

senastenytt007.jpg

Hitills har han gått dygnet runt på bete utan kraftfoder sedan slutet av mars då vi haft mycket gräs och han ratat höt helt,han har ju ej heller varit hemma under aprilmånad. Men började ge honom idag 1/2 kg krafft idag då han behöver lite extra. Ska öka om det behövs. Ger ni era 2 åringar krafft nu på sommaren?

Nej, det gör jag inte. Hon har en stabil liten tunna på magen ändå...

Peia får 1 kg kraftfoder och 4 dl torr betfor per dag. (Betforen mäts alltså upp torr, utfodras inte torr.)

Ja, det var min lille gosse som gick i staketet..

oj, stackars dej!:cry:

Vad var det med h*n då?:confused:

I dag for jag till ridhuset med min andra 05:a, min shettiskille:love:

Han är alltså en klippa, går från klarhet till klarhet! Varför kan inte de stora hästarna bete sig så här?

Lasta honom gör man med ena lillfingret typ, han bara går på. Idag provade jag dessutom ut helt nya transportskydd på alla fyra benen, står blickstilla när de sätts på, provar att vifta lite först med ena benet sen med andra, hmm - det sitter fast - inget att göra åt, slutar vifta. Storebror får man dansa jenka med när skydden ska på:D

Lastar av, in i ridhuset, longerar i alla gångarter korta stunder i bägge varven. Hoppar lite cavaletti, vid hand - vita bommar med sockerbitar - som han aldrig sett förut; tittar lite, hoppar sen utan att tveka för matte har ju sagt att vi ska hoppa...

Sadlar, drar ner stiglädren med stigbyglar som dinglar på magen, longerar kort i båda varven - inte en reaktion. Säger jag halt så TVÄRNITAR han och står sedan absolut stilla.

Har jag fått en shettis från yttre rymden eller:confused: ALLA säger ju att de är så envisa, besvärliga och helt olämpliga barnhästar! Har aldrig sett maken till belevad pålle:love:

Du är pålitlig när man vill titta på bilder! :) Önskar jag var så där duktig
på att ha med mig kameran. Han är så fruktansvärt söt din lilla kille,
han ser så väldigt lugn och avslappnad ut när ni pysslar med honom..

Ang. fodret så ger jag 1 kg havre + mineraler, hon har en liten kula på
magen men det är ju sommar. :) Hellre det än att hon tunnar ur, hon
verkar ha ganska lätt för det.

det är ytterst sällan det blir bra bildr då jag är oftast själv istallet och sambon med barnen. det dumma är att vi hanterar honom så lugnt gör att han blir så avslappnad på korten och inte det dära fina arabia, det visar han bara i hagen. Idag föresten så träffade vi på vårat första möte med en bil framifrån och det gick superbra!!! Dock var det mycket blinningar på honom idag under våran lilla 5-10 minuters promenad.

Då måste jag nog säga att jag uppskattar mer att de är lugna än att
de är "showiga och fina". :)

Kul att det gick bra med bilen! Vi har haft det ganska bra med just
fordon hemma på gården så min är van vid både personbilar, lastbilar
och traktorer. Däremot tog det lång tid innan hon slutade vara livrädd
för cyklar! :D Det verkar vara bättre när det hörs tydligt vad det är
som kommer, även om cykeln kommer framifrån.

jag har två sällskapshästar till Phigalle i sommar och dess ägare kom och ville rida idag så hon red sin haflinger och hade shettisen som handhäst och jag tog Phigalle och vi skulle för första gången ut en lite längre skogstur på runt 30-40 minuter?? och med andra hästar. Gick bra men när vi kom till skogen så försökte han preja mej hela tiden och lyssnade inte alls så den andra tjejen tog honom som handhäst och jag ledde shettisen istället. Det gick jätte bra och Phigalle lärde sej ganska fort förutom han gick och knödde ibland och småbet haflingern. När man stannade vände han sej dock om. Men funkade tom bra i traven, gick ej att jogga för då skrittade han bara:rofl:. jag fick själv en joggingpromenad med shettisen i hand och var riktigt äckligt svettig. På hemvägen var en del kvigor mkt otäcka och han backade iväg men tjejen tappade aldrig honom för jag hade satt på det långa NH-repet så det gick bra det med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar