Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Önskar att jag kunde duscha min så där också. Hon är livrädd för vatten,
en riktig mespropp. Så vi har en hel del jobb att se fram emot! :smirk:

Önskar att jag kunde duscha min så där också. Hon är livrädd för vatten,
en riktig mespropp. Så vi har en hel del jobb att se fram emot! :smirk:

haha, det tog ett tag för mig med! ;)

För min del kommer jag inte börja tänka på inridning förrän om tidigast ett år. Jag tror inte heller at jag kommer tömköra henne innan (tyvärr), eftersom de tygelhjälperna är motsatta de jag använder vid ridning.

Om det är helt motsatta tygerhjälper, vilken "ridstil" rider du då? :idea:

// Seita

Jag rider Akademiskt, AR. Då är målet att rida på enhandsfattning, med så lite tygelkontakt som möjligt. Därför använder jag höger tygel för att föra hästen till vänster, och tvärtom. Alltså inga ledande tygeltag, utan endast trängande. I tömkörningen tar du ju höger tygel för att föra hästen till höger.

Phigalle har nu fått sin andra grundvaccinationsspruta. Han blev sparkad på betet där han var i aprilmånad och det är fortfarande en svullnad men Veterinären sa att det bara var att avvakta och se till efter sommaren,är det inte bättre då ska vi åka in och röntga. Ingen ömmhet eller stelhet. Han blev för två veckor sedan ialla sparkad av sin hagkompis så han stod på 3 ben men det var bara en shock så det släppte fort. Och förra helgen blev han trängd in i staketet och inklämd mellan några träd av samma häst så han fick hoppa stilla ståenede ut genom tråden så nu har han ett lång svullnad över hela bogen. han galopperade över stallplanen och stod där och väntade tills jag hämtat grimma i stallet och tog på den,han var helt lugn hela tiden och vi hade 1 års kalas hemma i trädgården så det var en massa folk men han brydde sej inte det minsta om det. Vilken tur att man var hemma när det hände. han verkar vara en liten olyckskorp gällande andra hästar tyvärr.
Bild hur han ser ut nu i grönskan.
bild_343_1182066158.jpg

Han är jättefin!

Manen och luggen är helt underbar.

Nu kryper tiden för insittning allt närmre...

Det ska bli så skönt att få börja jobba på riktigt nu med min 2-åring. Det ska bli så kul att se vad hon tycker om det och vad hon så småningom kommer att utvecklas till.. Har ju bara haft Jawa sen nov/dec och det har ju hänt mkt sen dess.. Maskmagen är nästan helt borta, hovarna fina samt nu är snart all vinterpäls borta... Hon har bara lite ull kvar på magen.. Har ju hört att pälsen sitter längre när de har haft mask ´(som extra klimatskydd), men så här länge... Det kommer före o efter kort frampå.. Har ingen kamera nu, då dottern tog ett kort på vattnet i poolen i närbild.. Lite för närbild... :cry:

När kommer ni andra att börja med era 2-åringar?? För oss blir det i slutet på sommaren. Håller ju på och bygger stall nu :D och har precis gjort en kombinerad paddock :banana: /grusplan (medling mellan mig o sambon.. )

Lycka till med era kusar!

Har en avkomma efter Aerline H.
Svårt att säga hur stor han är, då vi inte mätt honom, men han är d-ponnyn, så 155+ skulle jag chansa på. :)
Det går bra, han är hur snäll som helst att greja med, bryr sig itne om att stå fast i gången, bli pött på, och att saker och ting runtomkring honom rlör sig. Hur mycket vi grejar med honom är olika, beror på hur mycket tid och ork vi har, men någon gång i veckan. Framtidsplanerna vet jag inte än, då det är syrrans häst, men han har bra gener, så det kan nog bli bra! Bld kommer strax. :) //Ellinor

Någon mer med svårfödd 2-åring.

Är det någon mer här på buke som har svårfödd 2-åring.. Jawa har svårt att lägga på sig trots 9-10 kg hö med 8mj o 60 smrp samt 2kg grund 125. Avmaskad o fin i päls men m revben som syns. Har henne på bete nu o hon verkar inte lägga på sig trots mkt gräs. Det kan väl iof ta lite tid. Har delat på hästarna igen så att hon slipper konkurrens om maten. Någon som har något bra tips om foder till svårfödda hästar?? _Funderar på att byta till Hippo GrowAlfa 2,5 kg o ge tillskott av korn kanske.. Vill ju inte ha mager häst... :(

Efter att jag släppte min bete har det tagit drygt 1 månad innan hon är lika fet som de vuxna hästarna av samma ras. Så nog behöver de mycket energi! kan du inte ha henne på mer/bättre bete?

*kl*

Idag gjorde vi stora framsteg! Har haft lite problem med att lära lillkillen longering då han hela tiden ska följa mig och hela tiden vänder sig in mot mitten och tittar på mig. Är ju kanon ur ledarskapssynpunkt, men försvårar ju linlöpningen:smirk:.

Så idag fick jag hjälp av sambon som gick framför lillen på volten med grimskaft medans jag stod i mitten/strax bakom med linan och gav kommandon. Det gick jättebra och han lyssnade jättefint på mig, och tog tillochmed några varv i trav, vilket jag inte fått honom till innan:)

Dessutom övade vi på att lyfta hovarna (han har strulat med bakbenen, kickade mot hovslagaren och ville inte alls lyfta dem) och nu får jag ha bakhovarna i "knät" och banka på dem bäst jag vill!!! Han har dessutom ätit upp sig sedan han kom, nu ser man inte revbenen längre och pälsen är mycket finare. Här kommer ett par bilder, ta hänsyn till att han bara är 1 1/2 och lite rangligare än era fina hästar;)

11442764.jpg

11442765.jpg

Peia går nu i stor gräshage tillsammans med ett 12-årigt halvblodssto, Kelly. Hon är alltså "hemma" igen och alla hästar älskar henne, förutom hennes mamma då ;) Konstigt att Peia är så omtyckt när hon själv är mer sparsmakad i umgänget. Klart vänligare än sin mor men ändå mest intresserad av sig själv. Och jodå, hon bossar över Kelly. Häromdagen försökte Kelly springa om Peia när de galopperade. Det var synnerligen dumt så Kelly fick sig två ordentliga sparkar av Peia och höll sig därefter snällt bakom. Att Peia är cirkus 140 cm hög och Kelly är cirkus 165 cm hög och väger några hundra kilo mer är helt irrelevant :D

Peia har varit på en utställning till också. Hon fick 8-7-8-8-7 och jag var rätt sur på henne. Hon gick mest och maskade sig tyckte jag. Nåja, på Riks ska jag jaga på henne iaf ;)

Hon har blivit rundare om magen men inte så farligt ändå.
Idag roade vi oss med att hoppa över nerfallna träd i två av våra hagar. Det gillar hon skarpt och hon verkligen letar efter hindren. Hon har full koll på benen också så det ska bli spännande när vi nu börjar med ordentlig löshoppning :)

Bifogar några bilder från utställningen, tyvärr med en del skuggor :(

11255226.jpg

11255230.jpg

11255231.jpg

11255229.jpg

Här är Bilderna iallafall för dom som vill se, skrev om honom innan på denna tråden :
pic_show_id10435831.html

pic_show_id10435700.html

pic_show_id10435694.html

Inga så bra exteriörbilder dock, men man ser ju hur han ser ut iallfall ;) //Ellinor

Jag ser tyvärr inga bilder, bara små röda kryss...

Någon annan som kan se bilderna?

Om du ska visa bilderna direkt i tråden måste du högerklicka på själva bilden, kopiera adressen fram till frågetecknet och därefter lägga in länken på Buke via "Infoga bild".
Nu har du sidans länk och den funkar bara om du väljer "Infoga länk", inte "Infoga bild".

Under tiden till er som vill se bilderna, högerklicka på respektive kryss, kopiera adressen och lägg in den i adressfältet på en annan internetflik eller -fönster. Då kan ni kolla på bilderna :)

Jag lägger in dem dessutom eftersom jag är på snällt humör ;)

10435831.jpg

10435700.jpg

10435694.jpg

Jag har en 2-årig hingst e: Camiell-Flamingo Z ue: Swift 690 - Crown Point xx. Han är närmare 1.68 nu (innan betessläpp) och har rundat till sig en hel del första månaden på betet.

Han kan stå i gången när jag mockar etc. Stå inne själv i stallet utan sällskap, bli ryktad, avmaskad, tvättad och skodd utan problem. Han har haft filt på sig och gummijord + schabrak och träns med bett när han varit ute med mig på promenad. Han är lättlastad och står jättefint i trasporten.

Efter betet (september) åker han på tillridning medans jag är utomlands. Får väl se vad man kommer tillbaka till ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar