Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

För oss går det sådär. Jawa var plötsligt halt mån. Helt säker på vrickning, bråkar lite m kaxig b-ponny. Inte halt på morgon kl 7 men 3 gradig hälta i skritt kl 9. Suck.. Kylde o lindade. Ringde vet o hon tyckte att jag skulle avvakkta. Ingen värme hov eller ben, ingen ökad puls eller feber.. Ngt bättre tisdag, mindre svullen men 3-gradig hälta. Ons: Ngt mindre svullen o 2-gradig hälta. Kändes skönt! På väg mot bättring?? :D
Tors: Mer halt igen o dessutom uppkom en knöl i utkant av övre delen av bogblad. Ringde hästkliniken o fick tid fre morgon. Satt hemma o målade f-n på väggen...
fre: samma svullnad, men mer halt. 4-5 gradig hälta. Skönt att ha en tid o åka ner!
Jawa gick klockrent in i transporten. (2:a gången) :) Stolt matte!

vet Kollade över henne och hittade inget först. Ingen märkbar svullnad, ingen värme ngn stans.. :confused:
Vet verkade hoven lite o där var den... Hovböld! Jippie! Det går ju att behandla o går över!!!:bump: Kändes konstigt att bli glad att de hittade ngt fel, men man väl rädd för fraktur på revben och bogblad, så en hovböld var ju rena barnleken!! Så nu är hon uppverkad och bölden är tömd. Fint inpackad hov! Skönt att veta vad det är!!

Jawa skötte sig exemplariskt o alla var imponerade av hennes bra psyke!! _De hade inte sett många så trevliga 2-åringar!! :banana: De frågade om vi varit ute o åkt mkt... Det var ju första gången sen jag köpte henne! Tokstolt. De tyckte att hon var mkt fin nu och bra temperament!! Tyckte att hon var bra avelsmaterial!!! Lite positivt i allt elände.. Fast en hovböld är ju iof inte så farlig... men jobbigt m halt häst... :(

Senast ändrad av en moderator:

ja ni vet väl alla att Phigalle gick på bakhovarna mest hela vintern men nu är han dock snäll som ett lamm.:) Funderar även på att ta hem honom igen.

Nu har "lillen" kommit in i en period av laaathet! Han rör inte en fena mer än han måste på volten, skritt och trav går och men slutar jag driva så stannar han... Galoppfattning? Glöm det...

Han är hur pigg och het som helst när det passar men det är på hans villkor. Suck, tålamod!:crazy:

Det KAN ju vara så men som sagt, när han vill så visar han upp mycket god förmåga att röra sig helt obehindrat:angel:

Jag är ingen förespråkare av att hålla på med arbete i lina titt som tätt men gör det en gång per vecka för att lära in kommando samt att kunna upptäcka ev orenheter i gången. Just nu är det lite förberednde inför den fortsatta sadeltillvänjningen också.

Men det är väl det här lite typiska unghästliret, det går lite upp och ner, toppar och dalar. Han ska snart ha sin helledighet också, den är kanske efterlängtad:bump:

Min tjej har också varit otroligt seg på sistone. Ibland är det rodeo i hagen, men hon ligger ner otroligt mycket. Förmodar att hon är inne i en växtperiod. Är nyfiken på hur stor hon kommer bli, är drygt 147 nu.

Ha, jag försökte få min lille kille att trava idag. Han har kutat omkring som en idiot och jagat ponnyn idag, men när matte ville att han skulle ta några steg så segade han som bara den. Smackningar, att jag sprang före, vift med linan, putt på bakdelen, ingenting hjälpte... Han var coollugn, matte blev genomsvettig... Ibland är det underbart med unghästar:p

:rofl: Man känner igen sig! Sist så var jag ju så ordentlig och hade på mig både handskar och hjälm - jag lovar att svetten lackade.

Lillskiten han såg helt fräsch och oförstörd ut däremot:)

Åhh nu får jag äntligen vara med i den här tråden :angel: :D

Har precis (4veckor sedan) köpt en 2årig valack, e:Weltman
En häst med stor personlighet som stormtrivs i det nya stora stallet fullt med andra hästar. Har små egna hyss och lekar för sig.
Bland annat har han kommit på att kråkor gillar bajs, så då går man och gömmer sig bakom ett träd intill den nykläckta bajshögen och väntar lite. När kråkorna sedan är vid bajset tar man full fart mot dem och viftar med frambenen.

När vi mätte honom för några veckor sedan var han 164 i mkh.
Framtidsplanerna är att han ska få bli hopp/ft häst som förhoppningsvis kan kunna gå lite högre klasser.

Än så länge jobbar vi för fullt med tömkörningen. Stopp, stanna och svänga funkar bra. Byta gångart är lite knepigare, då blir det gärna något bocksprång. Han har även haft sadel på sig och det var inga som helst konstigheter.
Löshoppning var också omtyckt.

I sommar ska han få gå ihop med några andra unghästar och få vara häst. Till höst börjar vi lite smått med inridningen och funkar allt bra blir det 3årstest. :D

Bild kommer senare, då jag ännu inte hunnit fota något.

Oj så långt det blev, ni få stå ut lite. :)

KL

jaha. Då var hon såld... Igår lastades hon och åkte iväg till ett nytt hem, bara dagen efter att hennes mamma gjort likadant...:cry:

KL

jaha. Då var hon såld... Igår lastades hon och åkte iväg till ett nytt hem, bara dagen efter att hennes mamma gjort likadant...:cry:

O det är väl jobbigt.
Jag lastade och körde i väg mina 17 o 18 aprill.
Nu skall vi ner på vet besiktning på den lille på mondag. Puu så jobbigt detta är. Saknar dom så.

Ja. Från att ha haft fyra sötnosar så äger jag nu bara en enda... Men en av de sålda står ju iallafall kvar i stallet. Och jag vet att de andra får det bra och bättre än här.

Ja. Från att ha haft fyra sötnosar så äger jag nu bara en enda... Men en av de sålda står ju iallafall kvar i stallet. Och jag vet att de andra får det bra och bättre än här.

Jag har ingen kvar nu
Stot dog för presis 1 årsedan. Gubbarna såldes ju i aprill.
Jag vill inte ens städa klart i stallet så jobbigt.
Mina har också fått det bättre nu. De får träna och jobba

Extra Pengar

Försäkringspengarna (60.000kr) höll på att ta slut för min lille gubben, men då kommer en djurskötare som en ängel från himlen och undrar när vi ska betala in nästa gång till försäkringen, och det är den 1 Juni och då menas det med att vi får nya 60.000kr

:banana: :banana: :banana: :bump: :D :bow:

En uppdatering från oss. Fröken har gått på bete en månad nu, men hittills inte lagt på sig särskilt mycket. Har legat väldigt mycket, så förmodligen växer hon på höjden.

Eftersom flugorna är som de är, har vi börjat med insektsmedel... det tyckte INTE Pemba var en bra idé. Så nu vänjer vi oss vid sprutljudet från flaskan, och också vattenslangen. Idag stod hon och bet på munstycket när vattnet forsade, så sådär väldigt rädd är hon ju inte. Hon har varit hemskt duktig när vi går promenader, inget bus längre, peppar peppar. Ska gå vidare med att lära henne tömkörning, och sedan blir det inkörning. Tur att jag har en gammal valack att öva på först!

Lite uppdatering om Phigalle. Han har ju gått på bete i en månad. Efter första veckan så fick jag lite hjälp av betesägaren att träna lite markträning vilket gick över förväntan. Men så ville h*n testa lastning och jag tackade och togemot efter som gratishjälp från är en tränare är ju som sagt tacksamt. Men under över en timmes tid så bråkade dom och h*n andvände grimma och kedjegrimskaft. och detta var den första häst som den inte lyckades få in i en transport på 30 år tror jag att det var?? eller som max fick han upp två hovar på lämmen. H*n gick på så hårt att Phigalle gick upp och stegrade sej och gick till attack:eek: såg riktigt hotfullt ut och upp ochg ner och ibland så sprang han emot och förökte träffa med frambenen:eek: Men nästan hela tiden sneglade han på mej där jag stod vid sidan om. efter lite över en timme började han darra i ena benet,sedan ialla och tillslut hela kroppen och han lät konstigt. Då sa jag stopp och avbröt. När jag lossade grimskaftet hördes en suck och han la huvudet i min famn. Stora brännmärken eftergrimman fanns + två stora blodiga sår efter kedjan:cry: jag har mått så dåligt av detta så det är inte klokt. iaf så har jag varit ute en gång i veckan och borstat honom. han har fått gå utan grimma men han varit lätta att fånga och älskade att bli bortade och stod stilla varje gång!! han var jättelätt att leda tom. För en vecka sedan så blev han sparkad/ormbiten/sträckt sej vi vet inte vad det är men han är fortfarande lite svullen på ena bakbenet men haltar inte. Iaf så tyckte jag inte betet var tillräckligt kraftigt, var mkt nerbettat fast 5-7 hästar på 8 ha. Så igår så tog jag hem honom och hur gick lastningen jo jag ledde, sambon och kompisen tog longeringslinerbakom men han gick rakt in. Hemma i hagen så började han beta och slutade inte förren efter en timma då han upptäckte att han var själv. Vi åkte och hämtade några andra hästar. Men nu fick han en spark på samma ben som han var skadad på. Blev träffad ordentligt på en muskel och fick ett litet sår. han stod med benet upplyft. Min kompis som såg det gick ut i hagen då travade han snabbt fram till henne för att visa benet. Men när vi provade att skritta några meter så försvann det helt. Så antagligen lblev musklen lite chockad av sparken men det släppte mkt fort. Här är lite bilder från igår.
bild_245_1180638402.jpg

bild_255_1180638499.jpg

bild_226_1180627608.jpg

bild_242_1180627645.jpg

Bild från ihopsläppet på förra betet för en månad sedan.
img_0729_1180445722.jpg

Hur gör ni andra? Låter ni era 2 åringar vila helt eller gör ni ngt med dom? borstar?tömkör? miljötränar?

Jag har börjat med min nu i stället....
Nu är det longering nån gång i bland..kort, kort stund. Bara så han förstår det hela.
Sadelvänjning, miljöträning, ledövningar osv osv. Tänkte köra ett tag nu med det...sedan får han vila augusti och framåt...sedan beroende på hur han växer men ev. insittning till hösten...vila..inridning till våren.....

Min 2-åring får en intensivperiod nu fram till månadsskiftet, med tömkörning, ett par ridhusbesök för att träna på "hingstigheten" (hanterbarheten vid besök där det finns massa ston :) ). Då ska vi iväg på körkurs och jag hoppas att han ska sättas i vagn då. OM han sätts i vagn då, så ska han köras/ha vagn på kanske 2-3 gånger direkt efter kursen, och sedan blir det vila i juli och i mitten på augusti börjar jag jobba med honom igen. Har iofs tänkt löshoppa honom en gång i veckan under hela sommaren. De är släppta på hingstbete nu;

(den minsta)
10710495.jpg

Några bilder tagna i mars från tömkörningen;
http://Ceridwen.bilddagboken.se/ind...kPTUwMTk2MDI2JnQ9MTE3OTA5MzYwMSZjdXJyaW1nPTI5

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar