Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Tack för tipsen!

Så fin pållen är! Då har ni kommit en bra bit på väg med sadeltillvänjning o allt. Vi ligger lite back med det för tillfället men när han repat sig ordentligt så är det dags. Lite nervöst är det allt.

Det är det som är sååå typiskt, där är stengärden runt alla hagar förutom längs vägen där han sprang och skada sig. (tre sidor stengärd och en sida tråd)
Vi var inne i lördags och hälsa på han, och gissa om det var en glad häst ;) De sa att benet läker bra och det har inte spruckit mer än lite lite i vissa "sömmar".

De tyckte att han var väldigt bra uppfostrad för att vara hingst så jag får väl tacka alla NH:are här på buke som puchar en att försöka sig på det. :idea:

Skönt att höra att han mår bra efter omständigheterna:) .

Hade din hästs hemska olycka i minnet idag när jag släppte ut flickorna i stora beteshagen och stackars Kuben fick gå kvar i sin lilla hingsthage intill. Han är ju nykastrerad och måste gå själv ytterligare ett tag. Innan har jag haft en gata mellan hagarna så att de inte kommit tillräckligt nära för att nosa, men nu är det bara enkelt stängsel emellan, dock i hingsthöjd. Men det gick jättebra, de bara nosade och han gjorde ingen ansatts att slänga fram något ben eller vilja ta sig ut. Så fort flickorna vandrade utom synhåll ropade han på dem och så kom de tillbaka... Men kollade nog till dem från köksfönstret varje kvart hela dagen så att allt stod rätt till och alla hästar gick där dem skulle...

Fick en annan chock idag dock, kollade igenom papprena jag fick med honom när vi hämtade honom för en vecka sedan, och det visar sig att han är född i DECEMBER och inte i september som jag fått för mig:eek: Hörde nog fel från säljaren, och efterssom han varken är reggad eller har pass har jag inte sett datumet förrän nu i en liten ruta på signalementsbeskrivningen som ska skickas in med passansökan... Så han platsar ju knappt bland 05-orna, är ju pytteliten (dock ej storleksmässigt, är ca 150 cm idag!) Tur att man inte ska göra något 3-årstest:p

Det är inte så dramatiskt (sadeltillvänjningen). Han har haft sadel på sig på stallgången (utan sadelgjord) samt stått i boxen med elastisk täckesgjord i vinter. Det här är faktiskt första gången han har sadeln fastspännd. Bilden är tagen innan promenaden som gick väldigt bra utom på slutet då han sköt rätt upp i luften och sedan sparkade bakut. Han sparkade mig på ena handen (aj aj). Jag betraktar det som ett olycksfall i arbetet, kunde ha longerat först. Fast sen när vi kom hem så fick han springa ett par varv åt varje håll i lina och då kom det inga bockar eller bakuter alls.
Man har mycket igen av att börja tidigt med elastisk gjord. Så gör de med alla unghästar på Flyinge.
Ta det lugnt Jeeves, du har en jättefin ponny, det är bara att börja jobba igen. Ett par minuter här och där. Ni har ju varit i ridhus, det har inte vi:idea:

*KL*

Tänkte bara kolla lite med er alla som har 05or, hur tänker ni göra med inridningen? Sitter ni in dem till hösten eller vänter ni till våren när de fyller 3 år? Eller tänker ni vänta ännu längre?

Jag kommer inte börja med inridning detta år. Det kommer bli dags om ungefär ett år. Dels kommer jag vara bortrest under vintern, och innan dess tycker jag att hon är för liten och omogen.

Eventuellt börjar jag med inkörning i sommar/höst, men det återstår att se.

Sadeltillvänjning och lite mer arbete på töm under del av sommar och resterande år. Vintervila januari och februari och sen insittning i mars/april. Inridning med hjälp under april/maj och sen bete m vila ett par månader.

Ungefär så hade jag tänkt mig upplägget i a f OM nu inget mer händer på sjukdomsfronten, peppar,peppar o ta i trä...

Jag tror att min ponny ska få åka på inridning på hösten som 3-åring. Tyvärr är jag för lång och tung för att rida in honom själv, han är en rätt liten ponny än så länge, cirka 120 cm hög, och ser inte ut att växa så himla mycket mer.

Han ska sättas i vagn i slutet på juni är planen, och sedan få en liten sommarvila. Hingstbete hela sommaren, men mest troligt börjar jag jobba med honom igen i augusti. Min plan är att kunna löshoppa, eller "embryo"-löshoppa, en gång i veckan hela sommaren, men det är mest en idé, vi får se hur maniskt vi följer den planen...

Sedan blir det körning till hösten och över vintern, förutom annan träning då, hand/löshästande, fortsatt miljöträning, besök på ridhus, löshoppning, påbörjat arbete vid hand och på långa tyglar framemot nästa vår.

Jag har tänkt hänga på honom under hösten (sitta om han känns positiv till klänget). Får vi sen en snörik vinter så gör jag som med förra unghästen, longerar i snön och parkerar sedan "ynglingen" i en snödriva och sitter upp. Ramlar jag av så slår jag inte ihjäl mig. Jag är oftast ensam så jag får improvisera lite:idea:
Nu under sommaren så blir det promenader isadel och träns, longering, tömkörning, löshoppning och Welsh utställning om han är fin.

Då jag skall ha barn i augusti så passar det perfekt att börja i slutet av året.

Jag kommer att sitta in min när jag känner att det är dags..just nu växer hon mkt och är fortfarande till och från ganska valpig i sitt sätt så.

En färsk bild också på min lilla prinsessa:love:

070502029.jpg

Nå vad tycker ni???

Åh,,,tack...ja hon är verkligen fin i pälsen....och nu börjar hon se lite propitionerlig ut.....

Återkommer med nya bilder snart....

Jag tycker att när årets föl har egna trådar på Avel och 01-orna, 03-orna och 04-orna har egna trådar på Grundutbildning så borde väl även 05-orna få en tråd?! ;)

För visst måste det finnas ganska många ägare till åringar här?

Hur går det för er?
Hur stora är era åringar?
Hur mycket sysselsätter ni småtttingarna?
Och vad är framtidsplanerna?

Sen gillar vi ju såklart foton!! :idea:

Måste berätta om min connemara kille, Aragorn! :love:

Nu har han bl a lärt sig att longeras, löshoppas och visas vid hand.
Han brukar gå på promenader med matte och han har blivit lite tömkörd.

Har också använt elastisk gjord runt magen rättså tidigt för att vänja honom vid det. Han har stått med sadeln på sig inne i stallet, och det har funkat bra. Han är otroligt lugn och trygg i sig själv, även om han, som alla unghästar, kan busa lite ibland.

Jag har också vant honom vid täcke och benskydd. Inte för att han behöver det alltså, han har bara haft på sig det en liten stund i taget för att vänja sig. Jag kan t o m lägga en handduk på hans huvud, över ögonen, och han blir inte rädd. Mitt lilla hjärta.

Han har fått vara med på fölmönstring när han va liten, och på utställning förra året. Det är tänkt att han ska få åka på en utställning till i sommar.

Annars så ska han få gå på bete i sommar, med jämnåriga kompisar. Och när han kommer hem i höst, så är planen att han ska fortsätta löshoppas, longeras, tömköras och börjas att ridas in så smått.
Gud vad jag längtar tills man kan få sitta på honom! :love:

Bilder på Aragorn har jag på min hemsida: www.freewebs.com/amirett Kika gärna in om ni har lust! :bump:

*KL*
Jag har ett sto efter Chess, Black Pooh xx- Baffin- Tammerfors som är född 05.
Hon har varit iväg och löshoppats några gånger och tycker det är riktigt kul. Hon sköter allt själv, det enda man behöver göra är att säga ptroo när man ska höja. Har även tömkört och hängt på henne.

Hon är mycket nerv i men är samtidigt en liten tuffing. Går fram överallt.
Min plan är att hon ska börja ridas så smått i höst för att vila några månader och sedan sättas igång ordentligt till treårstestet.

En liten filmsnutt

Igår

Selma helkropp

Selma huvud

*kl*

Äntligen har Kuben fått flytta in hos tjejerna i sommarhagen! Allt har gått så bra efter kastrationen, och även om han visar sitt intresse så har han inte varit uppe på något av stona. Igårs släpptes även några av grannens kvigor över för att hjälpa till att beta av hagen (är alldeles för stor för bara tre hästar) och han såg ut som ett frågetecken:D Men efter en stund hjälptes de åt att jaga iväg dem upp i skogen och nu håller de sig på behörigt avstånd.

En härlig bild från ihopsläppet igår (Kuben är den lilla taniga skimmeln)

10084873.jpg

Hon är jättefin, väldigt snygg bläs.
Vart ska du visa henne har du tänkt?

Jättefin! Ser ju ut som en riktig häst, inte alls lika valpig som min lilleman...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar