Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Tror att ni som låter dem gå på bete med andra hästar utan hantering inte alls kommer bli så bråkiga faktiskt, klart första tiden när de kommer hem kommer de nog trotsa lite för att se om de kanske får bestämma lite..
Men annars så tror jag att när de år gå i en flock sådär så får de lära sig rangordning och de brukar bli lugna då och man får en hel del gratis. Så var det lite med mitt sto ( iofsig sto men tror de funkar på alla hästar) tog hem henne helt ohanterad inte ens haft grimma ingenting och efterso hon gått i flock så kunde hon hästspråket mkt väl och där fick an en hel del gratis.
Det är min teori..

Jag hade min hingst som 1 o 2 åring på bassholmen. Helt vilda var de då. Bara får och en stor ö. Blev verkade en gång.
Gick där från 1 maj till slutet på september.
De var ko lugna vid hämtning . Inga problem hemma. Det verkade som att de sprang av sig allt under sommaren. Tyckte det va skönt att komma hem.
Jag tror inte det blir några problem

Min tjej har tappat sin vinterpäls, och är riktigt fin i både päls och hull. Hon kommer som ett skott när man ropar på henne, och är positivt till allt. En riktig kelgris. Vi har fortsatt med våra promenader, som går bättre och bättre. Vi går i snårskog, över broar och med andra hästar. Hon nafsar fortfarande ibland, men det blir mer och mer sällan.

Jag vet inte riktigt vad vi ska gå vidare med. Jag tycker att hon är för ung för att börja med sadel, så förmodligen blir det promenader tillsammans med min äldre häst för att vänja henne att gå som handhäst. Än går hon betydligt långsammare än den äldre, så det lär dröja innan det funkar. Dessutom blir hon trött ganska fort, efter ca 30 minuters promenad. Det kommer snart nytagna bilder på underverket.

Jag vet inte riktigt vad vi ska gå vidare med. Jag tycker att hon är för ung för att börja med sadel, så förmodligen blir det promenader tillsammans med min äldre häst för att vänja henne att gå som handhäst. Än går hon betydligt långsammare än den äldre, så det lär dröja innan det funkar. Dessutom blir hon trött ganska fort, efter ca 30 minuters promenad. Det kommer snart nytagna bilder på underverket.

Kan du inte prova att tömköra henne då? Löshoppa eller lösgaloppera kanske?
Går hon verkligen mkt långsammare än den vuxna hästen? Peia är ju bara liten D-ponny men håller utan problem samma tempo som halvblod på 175 cm i mankhöjd.

Kan du inte prova att tömköra henne då? Löshoppa eller lösgaloppera kanske?
Går hon verkligen mkt långsammare än den vuxna hästen? Peia är ju bara liten D-ponny men håller utan problem samma tempo som halvblod på 175 cm i mankhöjd.

Löshoppning tycker jag inte är någon bra grej att göra än. No offense mot er som gör det, men för mig är det inget alternativ. Vi övar däremot att gå över bommar och sådana saker. Hon går rätt mycket långsammare, trots att hon bara är 5-10 cm lägre. Det är mycket att titta på, och hon verkar växa mycket nu. Tömkörning ska vi nog dra igång med till sommaren, och sedan blir det inkörning när hon verkar mogen. Vi fortsätter nog med att utforska skogen, titta på ormar och vatten osv.

Löshoppning tycker jag inte är någon bra grej att göra än. No offense mot er som gör det, men för mig är det inget alternativ. Vi övar däremot att gå över bommar och sådana saker. Hon går rätt mycket långsammare, trots att hon bara är 5-10 cm lägre. Det är mycket att titta på, och hon verkar växa mycket nu. Tömkörning ska vi nog dra igång med till sommaren, och sedan blir det inkörning när hon verkar mogen. Vi fortsätter nog med att utforska skogen, titta på ormar och vatten osv.

Jag löshoppar inte heller även om jag vill. Ridhusbotten är ny så det får bara hoppas ute. Men i sommar när jag är "hemma" ska det löshoppas :bump:
Alla får ta det i sin takt bara pållarna blir bra :)

*kl*

Min 05:a har jag börjat vara ute och tömköra med. Det går över förväntan faktiskt! Han tycker att det är riktigt roligt att vara ute på äventyr. Gör halt direkt på kommando, samt både travar och galopperar på kommando med fina avsaktningar. Även svänga för tygeltag och flytta sig för tömmen sköter han fint. Vi är ute ungefär 30-40 minuter 3 gånger i veckan i skogen och efter grusvägar. Mestadels skritt med några halter samt kanske 1-2 travsträckor.

Just nu är han nykastrerad. Hoppas att det kommer att fixa sig utan komplikationer. Ingen feber men något svullen över skapet ("förhuden") men själva såren ser öppna och fina ut.

Tänkte börja ta fram lite bommar på ridbanan om några veckor när kastreringssåren är läkta. Sedan blir det nog lite löshoppning inlagt till hösten någon gång då och då.

Har inte mätt honom sedan förra sommaren men han verkar inte ha växt så mycket på höjden. Möjligtvis att frammen har hunnit ikapp baken något. Däremot har han blivit lite grövre.

Här är en bild på lillen:

DSC00192.jpg

Hej!

Nu har det gått ett tag sedan jag skrev sist så jag tänkte att jag kanske skulle uppdatera vad min lille man och jag pysslar med nu.

Senast idag tömkörde jag honom, och det går sakta framåt, dock endast i grimma än så länge då vi fortfarande jobbar på att gå ut och gå i träns. I övrigt verkar lille mannen acceptera det mesta, dock inte bilar och barnvagnar, men det kommer vi förhoppningsvis få bort inom en snar framtid.

För ett tag sedan var vi till ett ridhus med honom, och tillsammans med bästa kompisen sprang de runt och busade. Fick även träffa på en åsna som han sent kommer att glömma. (Något förvånad blick när åsnan började ge i från sig sina höga läten)

Har dock inte bestämt mig än om jag skall skicka iväg honom på inkörning eller om jag skall göra det själv. Någon annan som går i dessa tankar? Och är det någon som skulle ha lust att berätta mer om detta?

Lägger in en bild på min lille grabb
9521713.jpg

Angela

Hej!

Idag var det premiär för mig och den nya unghästen som anlände i söndags (arabkorsning, 1,5 år, hingst) då vi tog vår första riktiga promenad! Han är inte så jättemycket hanterad innan, ledd mellan hage och stall och är verkad, inte så mycket mer verkar det som. Han är ganska så hingstig, vilket inte gör det lättare med två brunstiga ston i hagen bredvid:D men detta ska åtgärdas i morgon då veterinären kommer hit och kastrerar den lille grabben.

Promenaden gick bra ända tills det kom människor, någon mekade med traktorn, och ena stoet skrek efter honom samtidigt. Då blev det lite krumbuktningar, kastade ut frambenen och reste sig ett par gånger (tur att han är så liten:o ) Hoppas att allt går bra imorgon då han ska stå i boxen för första gången i väntan på vet, får ha med damerna in i stallet som sällskap, men vågar nog inte ställa någon i boxen bredvid då jag inte har galler emellan. Är jättenervös inför imorgon:crazy:

Men jag återkommer med rapport, tycker det är jätteroligt att följa denna tråden...

Jag håller just på att köra in min äldre häst. Jag har ingen tidigare erfarenhet av körning, men hittills har det funkat bra. Om han blir bra kommer jag ge mig på den lilla också. Men vad mycket tid jag hade sparat om jag tagit hjälp av någon! Men jag hade inte varit lika stolt över resultatet heller.

Usch, sitter här o väntar på besked från djursjukhuset om min lille ska klara sig eller inte. Han fick våldsam kolik i eftermiddags och var tvungen att åka djurambulans in.

Han är full försäkrad men vi har ändå inte råd att betala för en ev buköppning så nu är vårt enda hopp att medicinerna kan hjälpa honom.

Har aldrig sett en så våldsam kolik och vet inte hur en frisk 2 åring kan drabbas, det känns helt overkligt.

Håll alla era tummar för Quentin i natt.

Håller tummarna!! Hoppas att allt har gått bra..... Har ni fått något besked än?

Hoppas, hoppas att allt blir bra!

Jag håller också tummarna för er, hoppas att det ordnar sig för er...

Tack, och ja, vi har fått ett besked nu - efter en helvetisk natt. Han har svarat över förväntan på insatt behandling och är ute ur krisen nu!

MÅNGA tackkramar vill jag skicka till ambulanspersonal, veterinären på plats och Hbg djursjukhus jour den gångna natten! De har gjort ett jättejobb.

Vad kul att höra att allt verkar ordna upp sig!

Har ni någon aning om varför han drabbades?

Nej, jag har frågat veterinärerna och verkligen försökt gå igenom om jag gjort något annorlunda nu men det enda jag kunnat komma på det är att vi började med Lucern strå för en månad sedan.

Veterinären trodde knappast att detta kunde vara orsaken eftersom han har fått kolik först nu. Jag slänger säckarna på gödselstacken i dag i vilket fall, det är det enda nya som har tillkommit och jag tar det säkra före det osäkra.

Vi har gått igenom hagarna och inte hittat något anmärkningsvärt där. Gräset kommer ju upp men det är otroligt lite tillväxt i hagarna eftersom det inte är beteshagar i den bemärkelsen.

Han har fått gott om grovfoder både ute och inne. Dricker ibland lite dåligt tycker jag men det har han alltid gjort å andra sidan.

Jag hoppas att det är lucernet som ställt till det och att han när jag nu tar bort det inte drabbas igen.

Vi trodde att han var förlorad i natt, känns underbart att han har repat sig och vi sitter som på nålar nu för att få åka och hämta.

NEGATIV UPPDATERING

Den 1 maj sprang min lilla kille in i staketstråden och skar av hela frambensmuskeln, den som lyfter knäet.

Så nu har han åkt djurambulans och står på helsingsborg djursjukhus, 2-3 veckor sen ska han vila hemma. Högt försäkrad.

Fick rapport idag att styngnen hade hållt när dem titta till honom idag då de där inne är optimistiska om hans framtid förutom att han ev kommer bli kort i steget på vänster och ev slapp i den musklen om man ska hoppa, om det kommer att gå att rida och hoppa honom överhuvudtaget...:cry:

Har ni några erfarenheter av denna typ av skada?

Vad tråkigt att höra:eek: Har tyvärr ingen erfarenhet av den typen av skada, men håller tummarna för att han kommer att repa sig. Måste vara jättejobbigt att inte veta hur bra det kommer att läka... Får man lov att fråga vad det var för sorts tråd han fastnade så illa i?

Här hemma har lillkillen varit med om kastrering idag. Själva ingreppet tyckte jag inte var ett dugg jobbigt, det var mer när han tvunget skulle resa sig direkt efter och höll på att ramla omkull flera gånger som var jätteläskigt:crazy: . En jäkla tur att han är så liten fortfarande, annars hade han dragit mig omkull med. Nu hoppas jag bara att det får läka ihop fint och att han äntligen kan släppas ihop med dem andra på betet...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar