Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Jag visade min på vretaskolan i helgen, en inofficiell unghästbedömning med hitbjudna domare från holstein. Inte lika dyrt då förstås, men samma moment och i princip samma upplägg som premieringarna. Och jag tog det som ett ypperligt tillfälle för både henne och mig att träna i samma miljö som 3-årstesten kommer att utföras.

För oss är det bra att ta alla tillfällen i akt att träna på sådana här tillfällen så att det ska bli så "normalt" som möjligt. Det var jätteläskigt med domare och domarbord, massa konstiga saker som stod uppställda i ridhuset och massa folk ( i hennes ögon ) så hon var spänd som en fiolsträng, men utförde alla momenten man bad henne om ändå. Så jag är väldigt glad att vi gjorde det.

Även om man åker iväg på träningar osv. så blir det ju inte riktigt samma förberedelser, så jag tycker det är nyttigt att se hur hon reagerar på bad, knoppning, min eventuella :crazy: nervositet osv. Är iaf väldigt nöjd med henne. Ska lägga ut en bild på min uppsnyggade bäbis så fort min "fotograf" mailar över bilderna till mig.

Bara för att jag känner för att vara petig, inte halvblod utan varmblod. (Om du nu mot förmodan har ett halvblod så ber jag om ursäkt ;) )

Det blir ändå så dyrt, där ser man. Tur att jag inte visar min stora häst utan bara ponnyerna :)

Här är hon:

9419330.jpg

9419331.jpg

öppna sidan åt fel håll... å en stor vit blob som ni helst ignorerar...
men blank o fin :love:

Vilken fin häst!

Ädel och snygg! Å härlig färg.... :d

Vad fick ni för bedömning?

Jag har ett halvblod, dvs ett varmblod registrerat i Avelsföreningen för den Svenska Varmblodiga Hästen med gröna papper vilket i sin tur betyder "I svensk HALVBLODSavel fullt godkänd härstamning".

Per definition ett halvblod alltså...

Hur menade du?

Att hon också är ett varmblod (halvblod är ju varmblod så att säga) är jag med på...

Tack så mycket, tycker jag med förstås.

Exteriört fick vi omdömet vackert huvud; högställd; fin skuldra, jag tolkar det som bog, det var ju en person som översatte från tyska så jag vet inte riktigt säkert; korrekt i sina ben; kort hals :crazy: hon stod och spände emot vid uppställningen och visade en underhals som jag aldrig någonsin sett annars, men som sagt: vi behöver övningen ;) .

Gångarter visade hon inga direkt, hon var alldeles för spänd, så där fick hon omdömet kort och spänd i alla tre gångarterna. Men delvis beroende på att hon är 5 cm överbyggd nu också.

Löshoppningen fick omdömet lite dålig i sin frambensteknik och svag i sin rygg, passar bättre för dressyr än hopp :D det tackar vi för. Jag tyckte hon var jätteduktig. Det var 3:e gången hon löshoppade och hon löste uppgiften trots att hon var så spänd. Så jag är jättenöjd med henne och samtidigt skönt att detta inte var så viktigt, utan mer som ett övningstillfälle. Det är ju tydligt att det behövs :o

Senast ändrad av en moderator:

Ska man vara riktigt korrekt är halvblod korsning mellan varmblod och fullblod. Men det har ju fått viss "hjälp" av det tidigare namnet svenskt halvblod. (Om jag inte minns fel är det namnet ändrat nu.)

Var har du läst att halvblod = 50% varmblod (vad för slags varmblod framgår inte? Ett varmblod = ASVH godkänd individ med full stam?) och 50% fullblod?

Den definitionen har jag inte stött på tidigare!

Ska sätta mig med Graafs bok igen och studera!

Ahhh vet inte, tror inte han är en "guld"-ponny (över 40). Men kanske runt 37 eller 38. Det beror litegrann på hur bra vi kan få igång visandet av skritten & traven, han har svårt att verkligen visa sej när jag springer bredvid... :) Typen är bra i mina ögon, men resterande är jag osäker på. Inte så insatt i rasen egentligen :o

Okej, är han lika "seg" alltid när du tränar hemma?
Det är jättesvårt att veta vad som gillas hos domarna. Peias mamma fick förra året 37 poäng på utställning ett och på utställning två ett par veckor senare fick hon 40 poäng.
Peia fick 38 poäng på båda men olika fördelning.
Vi får väl se hur det går med dem i år, Peia borde kunna höja sig framförallt i gångarterna :)

Jag får göra det!

Jag har tidigare hört att halvblod = varmblodig häst som ej är 100% fullblod.
Har också hört det Görel skrev (vilket stämmer med min text ovan) men aldrig hört att det ska behöva vara 50/50 av raserna...

Nåja, enligt ASVH är det då ett svenskt varmblod, också känd som svenskt halvblod (ASVH använder fortfarande uttrycket halvblod om den ras de registrerar)

Jo, tyvärr gör ju ASVH det. Det bästa vore om de satte ner foten och kallade den för svenskt varmblod, som "förkortning" då. Nu tror många att varmblod=travare vilket är helt fel. Eller ja, travare är ju varmblod men varmblod är ju inte bara travare.
Tämligen OT dock.

Jo detta är ju tämligen OT men det finns faktiskt beskrivet i ASVH:s avelsplan detta med namnen:
http://www.asvh.se/document/avelsplan.pdf

Sida 8:
"5 Rasens benämning
I dagligt tal, och i officiella sammanhang, används begreppet Svenskt halvblod. ASVH har dock i sitt namn 'Varmblodiga Hästen' och alla stamböcker handlar om 'Ädla Hästen' eller 'Varmblodiga hästen'. På engelska heter det 'Warmblood' och på tyska 'Warmblut'. Halvblod översätts ofta felaktigt till 'Half-bred' eller 'Half-blood' på engelska, vilket betyder att det är frågan om korsningar.

Den officiella benämningen på hästar tillhöriga Riksstambok för Svenska Varmblodiga Hästen eller som registrerats i något av ASVH:s register är fortsättningsvis Svenskt Varmblod."

Den nedersta delen är från 2006.
Innan dess hette alltså rasen officiellt Svenskt halvblod om jag förstår texten rätt, men för att fungera internationellt ska nu namnet Svenskt Varmblod användas även officiellt.

Det verkar dock fungera "sådär" att bytaut namnet, på de lokala avelsföreningarna är det mycket "halvblod" ännu! ;)

Jo, det är ju ett vedertaget, om än felaktigt, namn, Nu gäller det ju bara att de själva står fast vid namn"bytet" så det genomförs fullt ut.

Jag har börjat med lite social/miljöträning med Phigalle.
Härom dagen så gick jag en sväng hemma på våran egna väg med honom och barnvagnen, han var jätteförsiktig. Han var även med och fikade med min pojks hemma gjorda geggröra med lera, vatten och kottar i en hink:rofl:
Igår så kom det springande 5 tjejer med ålder runt 10-13 kanske?? Och efter dom mockat och sopat så ville be borsta Sunny,sällskapsponnyn så jag frågade om någon ville borta Phigalle med. Phigalle är inte handskad av barn eller några andra än mej och min sambo och brukar även bli lite nervös av andra. Men nu gick det jätte bra. Band upp dom på stallgången och 3-4 av de äldsta tog sej an Phigalle alla på en gång och jag tänkte herregud:eek: Men när han inte ville stå stilla så sa de bara till honom och tillslut stod han där så snällt med flätor i lugg och man och pälsglans i svans och var jättesöt.Mitt i alltihopa kommer sambon hem och jag frågar vad klockan var..hjälp bara jag skulle visst åkt till gymmet för 10 minuter sedan, springer å slänger på mej kläder,letar bilnyckel å rusar ut å ropar till sambon-tar du ut hästarna! och han sa bara de är redan ute. Men men vem tog Phigalle. Ja men det gjorde tjejerna, han var jättelugn.

Så nu hoppas jag att dom vill komma flera gånger och borta, det är ju jättebra träning.
Kan tillägga att jag hade mina barn på 4 år och den minsta på 10månader mitt ialltihopa så det var ovant med så många barn!

Det är så kul det där med hästar och barn. Oftast så är hästarna så
lugna, snälla och försiktiga när det är barn som handskas med dem.

Jag hinner inte riktigt med min häst ibland eftersom jag jobbar väldigt
oregelbundet och har hittat en liten tjej som hjälper till de dagar jag inte
kan. Det är inte det att min häst brukar vara elak eller så, men man märker
så tydligt på småsaker hur snäll hon blir mot de som är lite yngre.
T.ex. så brukar hon dra upp huvudet och jäklas med mig när jag ska
tränsa henne, men när den här lilla tjejen skulle göra det så sänkte
hon ned huvudet och gapade. :)

Nu har jag bråttom! Phigalle ska åka på sommarbete redan nästa lördag! Han är lastad för några dagar sedan med bra resultat. Stod bara där inne korta stunder och åt kvällskraften. Idag provade jag igen. Ibland gå han på bra in, ibland vill han inte alls. Minsta lilla tryck i grimman backar han med bakåtstrukna öron så det går inte att tvinga/ge tryck för då blir han förbannad. Det går ej att locka in honom för då ser han på mej och tänker-tror du verkligen att jag är så lättlurad?? Han är så otoligt smart så det är inte klokt, och han gör allt för att testa mej vad jag kommer att göra härnäst. Så nu ska jag på ngt sätt få honom att snällt gå in med hela kroppen-stanna där. Få på bakbommen,få på sidoväggen, vara fastbunden och ha lämmen stängd....hur ska jag hinna träna honom på detta innan lördag är en stor fråga. han skulle åka i Juni var det tänkt men nu blev det lite tidigare än beräknat.

Hur ska jag lägga upp träningen på ett lugnt sätt utan att han blir arg på mej och utan det blir för jobbigt för hans lilla hjärna? Kanske fodra kvällsmaten där inne på kvällarn/ Eller ska han få vila någon dag emellan? men han rör dock ej höt då han ser på mej och tänker- är du dum i huvudet? ska jag verkligen äta hö här inne???

Provhängde min spjuver igår. Först lutade jag mig bara över honom och han vände på huvet och tittade lite på mig. Efter att ha stått så en stund hängde jag mig ordentligt. Det gick bra i 1 minut sen reste han ryggen och bjöd mig på en flygtur! Han lyckades dessutom kicka till mig på båda låren och jag landade på rumpan på en sten.
Så idag är jag lite blåslagen!

Har hittat ett jättebra sommarbete åt honom. Han skall få gå ihop med 1-2 åriga valackar och hingstar. Nackdelen är att det inte kommer att gå att ta in och hantera honom så vi får väl se hur förvildad han kommer att vara i höst!
Det blir nog jättekul att rida in den kusen sen!!!

Malin

Ja så känner jag med..mu när allt funkar ganska bra..hur är dom efter några månader när dom nästan är helt ohanterade? Lite läskigt faktiskt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar