Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Vilken snygging! Och så söt! Vad hon ser färdig ut i kroppen....

Nu har jag bestämt mej..för att skicka iväg Phigalle på sommarbete i juni och juli. Får även då lämna tillbaka sällskapsponny under den tiden. Min sommarhage är bara på 1,5ha och en gammalponny är ju inget kul att busa med även om man blir väl uppfostrad. Så nu ska han få gå i en hage på 8 ha mkt kuperad med en flock i blandade åldrar och både vallacker och ston. Är det lagom med två månader lr hur längre släpper ni era?

Phigalle fick även gå ute två nätter i helgen (inne några timmar på morgonen), vi hade det så skönt och varmt på nätterna, men vad trött han har varit. Dock ska han vara inne nu i veckan då det ska bli kallare igen.

Två månadet är det tänkt att Kristall ska få gå och "bara vara" på sommarbete. Sedan flyttar vi henne till en lite mindre beteshage och fortsätter jobba med henne, men hon får allt gå ute dygnet runt tills det blir för kallt och frost i gräset (september?)

Två månader är väl jättebra. Det låter ju toppen med så stor hage och mycket kompisar! :)

Idag har jag mätt lillan, hon mäter nu ca 146-147 cm över manken. Jag tycker det är lite svårt att mäta exakt, men någonstans där är hon. Hon har alltså växt ca 2 cm sedan i december. Nu har hon börjat greppa det här med att inte gå på människor, och kan backa fint när jag ber henne. Hon kommer som en raket när jag ropar på henne i hagen, och verkar tycka att aktivering varannan dag är alldeles för lite, trots att hon går ute dygnet runt. :crazy:

Min får massor med miljöträning nu när jag har varit tvungen att vara in till kliniken en gång i veckan. Han sköter sig otroligt bra. Har bott borta en natt i främmande stall åt och drack bra, är otroligt trevlig att lasta och kan stå en stund på finkan när man står och pratar med honom.
Han står snällt när han ska visas för veterinären och bandagering mm. Mycket duktig häst alltså.

Tyvärr står han på stallvila nu och det är inte roligt att ha sin unghäst stallstående. Har dragit ner ordetligt på kraftfodret.

Vi passade på och kolla vargtänderna fast jag hade tänkt vänta ett tag till, men han har ju varit väldigt strulig i munnen så det var lika bra att kolla och jag visste att han hade vargtänder så vi drog dom.
Stackars Ali led :cry: så, även om han fått två sprutor lugnande verkade det som om han kände av det och det tog länge innan vet fick bort vargtänderna.

showimage.php
showimage.php

Hoppas det vart rätt nu och att min lilla tjej kommer med på bild som jag så länge velat lägga in. Här är hon:idea:

Ja hon är faktiskt riktigt fin i kroppen!
Lär inte bli en liten späd älva direkt utan lite mer rejäl men det ska nog bli bra det också!
Runt 165-167 hög är hon nu, framdelen är just nu ikapp bakdelen dessutom! ;)

Dessutom börjar damen bli lite mer vuxen att hantera!
Igår gick vi en spännande promenad och idag har vi för första gången testa att löshoppa, helt ensamma men med hjälp av en havrehink!

Någon direkt hopp talang kunde vi väl inte se men hon är bra söt och snäll i alla fall tjejen! :bump:
Och vadå, travhoppa är väl en bra idé om man är född med en bra trav? :banana:

Har fått lite hjälp med att både fota och filma cobbens första löshoppning! Nu är man ju väldans sugen på att få visa det men hur gör man:confused: Jag har allting sparat i i-photo på datorn, i biblioteket, men hur gör man sen?

Det var så KUL att åka i väg och löshoppa, man blir ju stolt över att det går att åka iväg med honom själv och att han trots viss nerv ändå funkar så bra:love: Lastar honom själv och han står så fint i transporten - skryt, skryt:angel:

Jag är inte så insatt i hoppning och hoppteknik etc så det hade ju varit roligt att få lite kommentarer om filmerna kan visas här.

Du måste lägga upp bilden/filmen på tex photobucket.com på nätet. Sen länkar du därifrån genom att kopiera url och omsluter den med

Det ska jag testa efter jobb i e m! Bilder har jag klarat ut innan men då är det alltså precis samma med filmer, ska nog gå:bow:

Wow,vilken sötnos. vad tjejig hon ser ut hihi.:love:

Jag har inte sätt denna roliga tråd innan så jag svarar på frågorna nu, bättre sent än aldrig ;)

Hur går det för er?
Det går bra för mig och Ya-ya, vi går över pressningar och andra roliga saker. Ibland longerar vi och det går jätte bra. I sommar ska hon gå på sommarbete och efter det hadde jag tänkt att börja köra in henne.

Hur stora är era åringar?
Jag har inte mätt henne exakt på länge med runt 132 cm är hon.

Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?
Det är olika beroende på vad det är vi gör och hur trött hon blir efter träningen.

Och vad är framtidsplanerna?
Att vi ska ha kul :)

Jag fattar inte det där med bilder, hur lägger jag upp en bild på henne?

Halloj!
Har också en 05a som varit min ca 3 veckor, en korsning 75% arab 25% Halvblod :bump:

Hur går det för er?

Det går bara bra, har dock inte hunnit med så mkt ännu då han bara varit hos mig i 3 veckor, gått promenader, enklare nh-övningar samt alldaglig skötsel såsom borsta, kratsa hovar och stå uppbunden.

Han är ca 150 cm

Hur mycket sysselsätter ni småtttingarna?

ca 3 dagar i veckan

Och vad är framtidsplanerna

Att det ska bli en trevlig allround häst

khokos52.gif

Do-re-mi (f.4/6-05) De la Gardie - Jocer

Hon är lite drygt 155 tror jag har inte mätt henne (mer än mot min mamma som är 155) Och kan redan ha full i grimma.

Hur mycket sysselsätter ni småtttingarna?
Hon är första fölet så jag vet inte riktigt när man ska börja med vad :( Hoppas kunna finna svar på det här på Buke.

Och vad är framtidsplanerna?
Hoppas på att hon ska bli ressyr häst men med min otur lär hon väl fastna för hopp. :smirk:

Det var halv storm ute så fotona fick tas inne...

/ Kitara_

Näpp, det verkar inte funka att lägga in filmerna på photobucket:( Eller rättare sagt, det går nog kanske men det tar alldeles för lång tid och hela datorn blockeras!

Försöker lägga in dem under video, det vanliga albumet bilder funkar ju inte oc sen kan man välja URL web men det är väl inte där du menar? Jag är ett hopplöst fall när det gäller tekniska under...:cry:

Konstigt?
Du bara registrerar dig som användare på photobucket och sen laddar du upp genom upload. Det är väldigt lätt, vill du kan du maila bild till mig så lägger jag upp den.
Jag Pm:ar dig min mailadress.

Det är filmerna som jag inte får till att funka men jag pm:ar så kanske det går att lösa via mail!

Annars får jag väl sitta här och beundra honom själv:cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit