Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

*kl*

Hur stora är era åringar?Han är ca. 152-153 cm.
Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?Lite olika men oftast varannan dag. Den vardagliga skötseln förstås sedan longering, ledövningar, nu också sadelvänjning och ska börja med lite trail.
Och var är framtidsplanerna? Han ska förhoppningsvis bli min nästa westernhäst. Mestadels ridgrenar (pleasure och trail framförallt) men ev. även nån kogren.

Har redan lagt in en hög med kort men här är ett till
IM000379.jpg
[/IMG]

Nu glömde jag kolla om jag redan lagt in den bilden men strunt samma :p

Senast ändrad:

En liten bild i a f:o

Han ser visserligen ut som en tax på den här bilden men ändå...
Vad tycker ni om hans mysko färg? Skulle vara svart egentligen men bestämde sig för annat.

Vi löshoppar, longerar lätt inspänt, tömkör, promenerar OCH jag lastar och åker med honom helt själv:banana:

Han har mycket temperament, hot hot hot, men är lättreglerad så det är egentligen bara roligt. Kanske man kunde önska lite mer koncentration på uppgiften ibland men så är han ju bara bebis ännu.

Lägger på sadeln i stallgången lite då och då men det dröjer nog till hösten innan det blir sadeltillvänjning på allvar. Han är väldigt sen i kroppen och behöver mer tid.

CIMG0600_1.jpg

Vilken läcker färg, han är verkligen chokladbrun. mums!:d

Han är en läckerbit på många sätt men jag hade ju föredragit en lakrits:smirk:

Frågan är om man behöver korrigera passet eller om det inte spelar någon roll, får ringa och kolla det.

I går var vi ute på promenad i blåsten och man hade honom dansandes vid sidan hela rundan! Det som skiljer honom från min förra häst, som var ett halvblod, det är att cobben dansar vid min sida och halvblodet dansade på och över en...

En liten nackdel med herrn är det "slår över" lite när han blir ivrig goch då blir han bitig och nafsig. Antingen försöker han nypa mig eller så tar han grimskaftet i munnen och håller det som en annan hund.

Han ser ut att vara en "blek" svart. Alltså svart i genotypen, men en svartfärg som är ganska ljus, och solbleks lätt.

Jag tycker att han är snygg!
Min kille är också lite bufflig och naffsig i bland.
Visst är det härligt med hästar som dansar brevid och inte på en.
Mitt Wpb sto tas ofta för hingst, då hon har ytterligt svårt för att hålla sig i skinnet och gå ordentligt.

Jag måste bara för att dela med mej av min glädje! Phigalle har fått vila i en vecka men idag, trots lite regn så bestämde jag mej för att lastträna. Kan ju tillägga att han åkt i en transport en gång förut och det var den gången när jag köpte honom i december -06, innan dess hade han aldrig varit ifrån uppfödarens gård. Den gången gick inlastningen relativ snabb (första gången han ens provade) men var jätte svettig när han kom hem och då hade han åkt ca 4 mil.

Idag skulle jag alltså lastträna, tog bara ut honom från hagen med regntäcket på, det fick sitta kvar, repgrimma på å sedan lite övningar så att han lyssnade på mej. Sedan gick jag bara in i transporten och han följde med upp med två hovar på lämmen, lite back lite fram men snart därefter hela han på lämmen men in verkade otäckt och varken hö eller pellets funkade, då satte jag mej med havrehinken (han har nog aldrig fått havre vad jag vet förut) pratade lite, han stod och tittade på mej och lät sej smekas över huvudet, han var jätte lugn, det tog inte lång tid innan han följde mej helt in i transporten. Provade 4 gånger till..gick rakt in, stod där lugnt och tuggade på lite havre, backade lugnt ut när jag sa till.

WoW, äntligen så litar han på mej och ser mej som ledaren efter flera månader med bråk och trots. Vad jag älskar min häst,Phigalle:love:

Det roliga var att flera gånger stod han avslappnad på lämmen tittade på mej och såg ut att fundera... Undra vad han funderade på egentligen-jag tror jag att detta är den klokaste häst jag stött på och jag lär mej så himla mkt av hans kroppsspårk och beteende.
..............
Han ska ju åka på sommarbete bland en massa hästar i olika åldrar och springa på 8 ha i juni och juli så då e det bäst att han är lasttränad :smirk:
..............
I går fick han släppas i en nystängslad hage med gott gräs i och han vill varken ha fruksot eller lunchhö längre.

*Knapplån*

Är det några som ska visa sina hästar i sommar? Peia ska visas i Örebro 2 juni och sen på connemarariks 3-5 augusti. (Cinna ska också visas men hon är ju inte -05:a ;) )

Jag hoppas på att kunna visa Lejonhjärta på Nord-Russ utställning, men har inte hittat någon info om när och var den ska vara. Om jag hittar någon fler premiering eller utställning inom rimligt avstånd åker jag gärna också :).

Kanske jag vågar mig på att visa min shettis i Bjärsjölagård. Skäck, efter Alfons, är lite osäker på om han håller sig under max mankhöjden. Sist jag mätte, med vanlig tumstock, så var han ca 1,05. Jag tycker ju att han är så snygg, har varit så hela tiden i mina ögon men frågan är vad en domare skulle tycka om honom:crazy:

Han har härliga gångarter och löshoppar helt fantastiskt, en liten arbetsmyra.

Neej:eek: INGEN bild förrän jag har fått av raggsockan till päls:o

Sen kommer det en bild på snyggingen:bump:

Jag vet inte om jag bryr mig om att visa min tjej...
Tanken var att jag skulle göra det men betala 600 kr för att springa med henne i snöre och få poäng som inte kommer påverka hennes karriär (ej tänkt till avel utan sport)...

Jo, det vore himla bra miljöträning MEN nu börjar hon ju vara så stor att vi kan åka på tömkörning/löshoppning/inridning istället för de pengarna...

*velig*

Vi får se hur det blir!
Är hon hysteriskt snygg i slutet av juli kanske vi åker ändå! ;)

Det var en dyr utställning det. På första utställningen kostar det 300:- för ponny ett och 250:- för ponny två. Billigare om man är medlem i det länets förening.
Riks finns ingen propp till men jag tror det kostade 200 kronor förra året.
Kanske är det alltid dyrare på häst, för det är väl det du har eller?

Mina ponnyer är ju främst tänkta till sporten men det är ju ston och ska ju få iaf några föl så det är ju ingen nackdel att de är visade. Peia är ju egen uppfödning undan mitt andra connemarasto och Peia ska ju betäckas nästa år :)
Det handlar ju om stambokföringsbokstäver också ;)

Det är ju inte utställning utan premiering för halvbloden..
Jag har visat welsh ponny förut, det är billigare!

Och jo, man får rabatt som medlem i föreningen, men rabatten = medlemsavgiften så det blir ju ändå 600 kr totalt att betala! ;)

Vi får se hur vi gör!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar