Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

KL

Jag har satt upp hinder på vägen ut i hagen och ni kan tro att hästarna såg roliga ut idag! Först stannade de allihop och väntade på min minsting, sen sprang alla fram till hindret och vägrade hoppa över detta ofantliga(nästan 50cm) upprättstående. Sen kommer den lilla och slänger sig av rädsla för detta stora farliga. Jag går ut, manar på de stora, och min största hoppar över och ser ut som "det var väl inget" nästa kommer i snabb följd och sen ponnyn som tar ett litet käckt skutt. Kvar står Nilla (2 åringen) och känner sig jättesviken. MEN sen kommer hon på att man kan springa RUNT hindret och ser jättelycklig ut när hon kutar förbi ut i hagen...

Vad har ni alla för daglig tillsyn/träning på era små? Daglig rykt, uppbunden, leds in och ut i hagen (en bit att gå).

Har ni något upplägg över veckan/månaden/framtiden? Ja, men den ändrar hela tiden utefter hur kristallen väer och mognar. Går efter dagsform, alltså. Men målet fn är att inkörningen ska vara klar till hösten.

Är det någon mer som tränar NH. Nej, inte vår grej.

Tömkör/longerar/sadelvänjer/tränstränar/löshoppar/promenerar ni osv? Hur ofta? Ja, tömkör, tränstränar, promenerar.

Borstar ni dom varje dag? Ja

Är ni flera timmar istallet? De går hemma på gården, så vi sköter allt själv. Tar ungefär 2 h / dag i anspråk.

Vad för foder får dom. Hö, b-vitaminer, linfrökross, salt och basic mix. Melassvatten vi morgonfodringen.

Hur mkt MJ får dom? Har inte pappren här, och kan inte utantill.

Hur är dom i temperamentet nu? Precis när jag skrivit ett klagoinlägg svängde det. Båda är väluppfostrade nu, men Kristallen är försiktig av sig, kommer hon nog alltid att vara.

står dom på sall på nätterna/lösdrift? Stall.

Hur många hästar går dom ihop i hagen med? 1

Med andra unghästar? Unghästarna går ihop bägge två.

Vilka ska skicka iväg sina på bete ihop med andra unghästar?
Nej, men vi har planer på att låta glina gå ihop men några äldre hästar. De kan behöva tryckas ner i skoskaften lite ;)

Vad har ni alla för daglig tillsyn/träning på era små?
Borstning, uppbindning och promenad alt. något annat som gör att hon
får träna upp musklerna runt knäna (patellaupphakningen). Innan det
var vi ute och gjorde något ca. varannan dag.

Har ni något upplägg över veckan/månaden/framtiden?
Ja, men jag har mest långsiktiga planer, tar mest dagarna som de kommer
nu och gör det mesta jag kan hitta på.

Är det någon mer som tränar NH.
Ärligt talat så har jag lite dålig koll på vad som egentligen menas med NH
men ingår ledarskapsövningar m.m. i NH, så ja lite grann. Ingenting
komplicerat...

Tömkör/longerar/sadelvänjer/tränstränar/löshoppar/promenerar ni osv? Hur ofta?
Vi har gjort allt, men longerar och löshoppar gör vi inte särskilt ofta.
Tyvärr har vi inte tömkört på väldigt länge nu heller, gjorden som vi
använde har gått sönder och jag har inte köpt någon ny.

Borstar ni dom varje dag?
Ja, för det mesta. Just nu när hon fäller så är det väl mer behövligt, men
hon är väldigt renlig av sig så det skulle inte behövas. Det är mest jag
som är pedant och det får gå ut över hästen.. :smirk:

Är ni flera timmar istallet?
Har hästarna hemma på gården så det är ju inte alltid all skötsel av
häst och stall sker allt tillsammans, men minst två timmar dagligen blir
det nog i alla fall.

Vad för foder får dom. Hur mkt MJ får dom?
Hö, lusernhack, havre, betfor, ACE-vitaminer, B-vitamin och
mineraler. Genom det foder jag ger henne får hon i sig ca 70-75 MJ,
men hon går på lösdrift och äter bl.a hö tillsammans med andra = jag
vet inte exakt hur mkt hon får i sig.

Hur är dom i temperamentet nu?
Helt underbar. Ibland har jag svårt att tro att det är en unghäst, hon
sköter sig bättre än många vuxna hästar jag har träffat. Så jag hade
riktig tur som köpte just den här hästen. :)

står dom på sall på nätterna/lösdrift?
Lösdrift.

Hur många hästar går dom ihop i hagen med? Med andra unghästar?
Just nu är det hon och fyra hästar till, varav ett 24-årigt russto, en
16-årig varmblodsvalack, en 18-årig fullblodsvalack och ett 4-årigt
varmblodsto, så det är en salig blandning. :) De brukar kunna busa
på ganska bra allihopa, verkar trivas bra tillsammans.

Vilka ska skicka iväg sina på bete ihop med andra unghästar?
Vi flyttar på våra till en hage en bit hemifrån, men det blir samma hästar
som går tillsammans..

Min är exakt lika hög som din och jag har tänkt precis samma tanke, "hoppas hon kommer över ponnymåttet". Även om hon bara är två så är jag inte helt övertygad om att hon växer flera cm till på höjden. Hennes mor är strax över 150, men pappan är inte mer än 145 cm. Har du någon koll på föräldrarnas mkh?

Hej. När är din född då eftersom min är född på sensommaren. Ja hennes pappa är 156 och mamman tror jag var 154 så hon borde bli över 150cm hoppas jag men det är ju inte alls säkert om hon inte börjar växa snart.

Det jag fått rekommenderat av leg. hästtandläkare är att när hästen är runt 2 år så är det läge att kika dom i munnen. Då ser man oftast om vargtänder osv är på G.

Hmm........kom ju på att min är ju 2...kanske ska boka en tid då:o ;)

Det jag fått rekommenderat av leg. hästtandläkare är att när hästen är runt 2 år så är det läge att kika dom i munnen. Då ser man oftast om vargtänder osv är på G.

Hmm........kom ju på att min är ju 2...kanske ska boka en tid då:o ;)

Hmm. Min vet var ute och kollade på mitt gammelsto pga lite besvär och då frågade jag när det var dags att kolla på 2-åringens tänder. H*n sade att det var "bortkastade pengar" att titta på dem före 4-års ålder, såvida de inte hade problem förstås. Detta pga att deras tänder var så mjuka och formbara.
Vet har samarbete med en hästtandläkare.

Malin

Hmmm...ok. Hon jag fick denna rek. ifrån sa att det kan vara bra vid 2 års ålder innan man börjar hantera dom ordentligt med bett och allt sånt.

Men..det är som med allt annat....alla har olika åsikter om sånt,,även lekmän;)

Vi har raspat tänderna på våra första gången när de var ca 9 mån! Mest var det bara att vet kollade att allt såg ut som det skulle, och så träningen med att öppna munnen förstås. Nu fyller de två nästa månad och är raspade en gång till i december, vilket faktist behövdes då båda hade saker att rätta till.

Ja, jag litar inte på veterinärer när det gäller tänder heller, så får slå en signal till TL.

Här kommer lite bilder på Jawa (warsteiner). Hon var ännu mer bukig när jag köpte henne i nov. Men hon är fortfarande jättebukig... (misstänker nästan föl ibland...:confused: )Men blir hon grövre i bogen så ser det ju iof bättre ut... Håller på och kollar brunst nu för säkerhets skull... Nojjig kanske... Jag har avmaskad enligt konstens alla regler sen nov. Men om hon hade mask då så borde väl buken vara betydigt bättre än vad den är nu eller??

Hon håller på o fäller vinterpälsen nu.. skönt när den är borta!!

Hur växer era nu?? Jawa verkar vara inne i en vilaperiod av växtfaserna...

showimage.php

showimage.php

Kommentera henne gärna!!

Senast ändrad av en moderator:

Hur är det med protein då? De blir bukiga av proteinbrist också.

Men om de går på fri tillgång kan det ju vara bara "att magen är full" också :p

Lejonhjärta har vuxit ganska mycket, men växer så himla jämnt nu att jag lätt missar det. Märker bara på måttstocken :)
Senaste veckan har han legat ner mycket, han är Trött, men det kan lika gärna bero på att de har en ny häst i hagen och det är joooobbigt för honom (han är inne i en "klättrings"-period i rang, formar väl sin slutgiltiga identitet eller vad man ska säga, och försöker visa var skåpet ska stå, för den nye 4-årige valacken).

Den jag pratar om har egen praktik nu för tiden men har gått som lärling och jobbat hos TL.

hon går inte på fri tillgång. -får 7kg hö (7kg*60smrp=420smrp+ pluss 1kg*200smrp+1kg grund 1,2kg*80smrp=100smrp ger totalt 720SMRP.) Borde inte vara proteinbrist då det beräknade behovet är 600 vid lätt arbete. Magen kanske kommer upp när hon kommer igång mer... Vid proteinbrist brukar ju ryggkotorna kännas oxå, men det gör de inte. Det kanske är en maskmage trots allt, har hört att det kan ta tid...

*kl*

Nu har min lilla älskling åkt till sin nya ägare. Fick besked för en timme sedan att de kommit fram ordetligt. Hon hade skött sig hela resan (6 timmar) och varit lugn och avslappnad vid framkomst. Varit nöjd i boxen och börjat äta direkt. Är en stolt "ex. matte". :) Fick mycket beröm för hur välhanterad och snäll hon var, trots att hon tyckte att transportskydd på bakbenen var fruktansvärt onödigt.. ;)

Så, nu kommer inga fler uppdateringar från oss. Men jag är väldigt nöjd med köparna och nu behöver jag inte ha dåligt samvete för att jag inte riktigt har tid med henne.

Hej. När är din född då eftersom min är född på sensommaren.

Hon är född den första mars så då skiljer det sig flera månader.
Men föräldrarna till din är ju större än till min så det har väl kanske med det att göra.

KL
Nya bilder på bäbis. Hon vill helst äta upp kameran. Definitivt ingen modell...

DSC00041.jpg

DSC00056.jpg

DSC00040.jpg

....och jag är ingen fotograf. Öronen hade passat bra på bilden också. Jag fick verkligen bara bilder utan öron, eller med en klanthäst.

Senast ändrad:

Hej alla spända fans! Kan till er stora glädje berätta att min 05:a har blivit lastad och körd 500 meter. Han har verkligen utvecklats sen sist då han blev orolig när vi lämnade honom i transporten. Dessutom kan han stå själv i boxen utan sin mamma :)

*kl*

Min lilla har också lasttränat med gott resultat och promenerat med matte i grimskaft.
Att gå över bron över den strömmande ån var i alla fall en baggis, kanske en fälttävlanshäst?? :bump:
Nåja, för att tävla FT måste man ju kunna hoppa och några hoppanlag har jag inte sett än, säkrast vi håller oss på marken! ;)

Nu är det bara lite drygt en månad tills vi ska åka iväg på utbildning för att lära oss tömkörning!
Spännande!

Hoppas hon har hunnit växa på sig lite till mentalt tills dess, hon blir fortfarande trött i huvudet av alla nya intryck när vi gör nya saker...

Så här ser prinsessan ut just nu!
9168599.jpg

Hon jag fick denna rek. ifrån sa att det kan vara bra vid 2 års ålder innan man börjar hantera dom ordentligt med bett och allt sånt.

Men..det är som med allt annat....alla har olika åsikter om sånt,,även lekmän;)

Ja det är väl så att vi alla fått lära oss på olika sätt. Men jag fick oxså rådet att ta bort vargtanden så snart som möjligt när McLaren kollades i munnen för ca en månad sedan. Just för att förebygga problem som kan komma.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar