Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Ridhäst är nog inga problem, inte med tanke på temperamentet i a f det är i så fall mer exteriört som jag oroar mig för, hållbarhet - lite långryggad - men annars var det mer körhäst som jag skulle vara lite tveksam till p g a reaktionsförmågan...

Ska ut o fota lite i helgen och sen ska jag prova om jag minns hur man gjorde med photobucket för att få in bilderna.

ojoj, vad alla updaterar.

Lill killen växer så att det knakar, vad kommer han bli för en jätte?

Vi longerar en del , går som handhäst och provar konstiga utrustningar. Han har inga problem med att vara ensam varken inne eller ute. Men är grymt otålig, det ska hända saker hela tiden.

Tyvär så ska gammel tanten åka hem, ägarna har fått för sig efter ca 6 år att ta hem henne, så vi får se hur det blir i hagen nu och med hans beteende. Hon har hållit dem i shackt. Även henne han har gått som handhäst till.

Men fortsätter han såhär kommer hna bli en bjässe och en valp. . .

Bilder på lilltjejen

Nu har jag lagt upp två bilder här på buke men jag fattar inte hur man lägger in dem i tråden står något om url nummer?
Hur gör man?

Uppdatering: Jag har en valack efter Akribori-Stanford född: 2005. Han är inkörd nu och tömkörs en gång i veckan, i bland över lite bommar. Övar nu på att styra och stanna. Han är inte riktigt van vid bettet än. Han är stor nu me... ca 166 i manken, har precis kommit ur en växtfas och är nu ganska jämnhög. Går för övrigt i ett Active Stable i Nossebro, där han rör sig otroligt mycket! Bilder finns på min profil :)

*Knapplån*

Nytagen bild på Peia :)

8874486.jpg

Hon tömkörs och promeneras med cirkus fyra dagar per vecka. Söker sig till rätt form utan inspänningar och får mycket beröm :D

*knapplån*

Igår var vi och löshoppade för första gången. Det blev inte så många
språng, men det var kul att prova.

Det här är lite otäckt, men jag ska nog springa efter henne med havrehinken...

Okej, det här var ju lätt, jag behöver inte ens hoppa! Och ja, jag
skulle behöva en dammsugning...

Och jag ser oerhört munter ut...

Lyfta på fötterna??? Jaha, så här?!

Wiiiie!

Okej, min matte är inte världens bästa fotograf..

Aha, nu har jag det!

Jag är väldigt nöjd med henne, med tanke på att det var första gången.
Hon fick ju till det där på slutet också. :)

För första gången på länge så är jag så glad över detta framsteg som hände idag. Tog in honom från hagen och ställde honom i stallgången, hel lugn. Jag och sambon borstade lite snabbt och han sparkade bara igången två gånger annars så stod han stilla (förutom framhovarna vid krattsningen då som han skulle bråka med). Blev jätte förvånad!
Sen hade jag varit på westerntävlingar idag och köpt en starkare repgrimma och bättre och längre rep och hela hästen blev som förvandlad. Han följde mej överallt på gårdsplanen, stannade, backade, flyttade baken åt båda håll,stod stilla.:eek: Jag var så himla shockad, han var supersnäll. Inga stegringar,kickningar och bara två små naffsande i min axel. Fram med kameran med det hade börjat skymma och hagla så bilderna är inte de bästa men det e lite att titta på iaf.
bild1.jpg

bild2.jpg

bild3.jpg

In med hästen och på med sadeln, han har bara haft på sej den 4 korta stunder i stallet förut och då i samband med mat men tänkte att nu hade jag ju fotograf med mej så. Så fort vi kom ur stallet hoppade han åt sidan lite men sedan knallade han runt stallplanen med mej.

Vilken grabb, han är helt otrolig när han känner för det:love: :love:
bild4.jpg

Ursäkta för storleken på bilderna, hade ju minskat dom 50% jue.:o

Åhh vad fin hon är:love:

Åh tack! Eller kan jag säga så? Hon tackar för sig i alla fall.. :D

Och din lilla plutt då, så duktig med den där stora tunga sadeln! Vi kör
på en "vanlig" sadel vi, gissar på att den inte väger hälften så mkt!

För första gången på länge så är jag så glad över detta framsteg som hände idag. Tog in honom från hagen och ställde honom i stallgången, hel lugn. Jag och sambon borstade lite snabbt och han sparkade bara igången två gånger annars så stod han stilla (förutom framhovarna vid krattsningen då som han skulle bråka med). Blev jätte förvånad!
Sen hade jag varit på westerntävlingar idag och köpt en starkare repgrimma och bättre och längre rep och hela hästen blev som förvandlad. Han följde mej överallt på gårdsplanen, stannade, backade, flyttade baken åt båda håll,stod stilla.:eek: Jag var så himla shockad, han var supersnäll. Inga stegringar,kickningar och bara två små naffsande i min axel. Fram med kameran med det hade börjat skymma och hagla så bilderna är inte de bästa men det e lite att titta på iaf.
bild1.jpg

bild2.jpg

bild3.jpg

In med hästen och på med sadeln, han har bara haft på sej den 4 korta stunder i stallet förut och då i samband med mat men tänkte att nu hade jag ju fotograf med mej så. Så fort vi kom ur stallet hoppade han åt sidan lite men sedan knallade han runt stallplanen med mej.

Vilken grabb, han är helt otrolig när han känner för det:love: :love:
bild4.jpg

Ursäkta för storleken på bilderna, hade ju minskat dom 50% jue.:o

Han är verkligen jätte fin måste jag säga. Gillar hans kropp och hållning helskarpt. =) Hur har du lagt in bilderna föresten.. vet ju inte hur man lägge rupp dem i tråden?

Det finns en lite gul fyrkantig ruta (infoga bild) när du skiver meddelandet. Tryck på den och radera http:// som är markerat blått. Sedan klistrar du in länken på din bild !
Hoppas att jag förklarade rätt.;)

*knapplån*

Här har vi det pestigt med en riktig fas av trotsålder. Saker hon kunde tidigare kan vara som bortblåsta en dag för att sedan finnas där igen... Saker som att stå still, gå lugnt, lyfta hovarna.. Allt ska testas :crazy:

Vi hade inprickat en utställning nu i nästa vecka men tyvärr har alla utställningar här omkring blivit inhiberade på grund av hästinfluensa, så det blir inget... Får sikta in oss på hösten i stället.

*kl*

Uppdaterar lite igen om min 05:a då.

Idag introducerades han för longering för första gången. Tränset var på men jag hade grimma under som användes till longerlinan.
Då jag var helt själv så fick jag ta hjälp av dressyrspöet för att "peka" ut honom rätt på volten. Det gick jättebra, han förstod precis vad som gällde.
I vänstervarv gick det jättebra, han travade tom. lugnt och sansat ett halvt varv.
I höger ville han bara vända hela tiden och då jag var själv som sagt så var det inte lätt att hålla kvar honom.
Men huvudsaken är att han förstod det hela.

Har tyvärr ingen bild från longeringen men här är lite andra från idag.
IM000350.jpg
[/IMG]
IM000364.jpg
[/IMG]
IM000358.jpg
[/IMG]

Hejsan. Jag undrar om någon kan svara på det hära med mankhöjder på dessa unghästar. Jag har själv en 05:a som är efter en arabmärr på 157cm å en fullblods/halvblods hingst på ca180cm. Hon mätte 150cm i mankhöjd när hon var 18mån, hon blir två år om två månader (6 juni) å är nu ca 152 i mankhöjd och 153,5 på korset. Visst borde hon åteminstone bli ca 160cm i manken? Sedan undrar jag hur å var ni försäkrat era hästar, inte hur i hur man gör utan hur mycket i vet.försäkring resp liv.försäkring ni satt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar