Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Tyvärr har jag fått ett nytt problem att jobba bort. Efter hon hade
fått patellaupphakningen så gav jag henne en spruta en gång om dagen
i fem dagar, och istället för att hon skulle hoppa upp i taket så upptäckte
jag hur bra det gick om någon stod och distraherade henne med goda
morötter.

Gick hon i taket om hon inte blev mutad? Ingen av mina hästar bryr sig om sprutor i halsen.

Gick hon i taket om hon inte blev mutad? Ingen av mina hästar bryr sig om sprutor i halsen.

Nej, det är ju för jäkla skönt för dig då. Min tjej var totalt ouppfostrad
fram till 1 års ålder, men hade varit tvungen att få en hel del sprutor
redan då av vissa skäl och blivit väldigt spruträdd (hela sanningen
kommer jag väl aldrig få veta, jag var inte ägare då). Det går att hålla
henne, men det var ett mycket smidigt sätt att slippa bråka.

Nej, det är ju för jäkla skönt för dig då. Min tjej var totalt ouppfostrad
fram till 1 års ålder, men hade varit tvungen att få en hel del sprutor
redan då av vissa skäl och blivit väldigt spruträdd (hela sanningen
kommer jag väl aldrig få veta, jag var inte ägare då). Det går att hålla
henne, men det var ett mycket smidigt sätt att slippa bråka.

Du behöver inte använda svordomar mot mig för det. Det var en helt vanlig fråga eftersom du inte nämnde om du provat utan. Det är ju så att det finns vissa som "målar fan på väggen" innan de ens har provat.

Du behöver inte använda svordomar mot mig för det. Det var en helt vanlig fråga eftersom du inte nämnde om du provat utan. Det är ju så att det finns vissa som "målar fan på väggen" innan de ens har provat.

Haha, förlåt om jag skrattar men det blev en ganska ordentlig missuppfattning
där.. Jag menade inget illa mot dig, jag menade verkligen att det var
för jäkla skönt för dig.. Sorry om du tog illa upp.

Jodå, vi provade första dagen när veterinären var här, då stod hon
på bakbenen den större delen av tiden. Till nästa gång det blir dags
att spruta så blir det inga mutor, nu hann hon få vänja sig lite och
skötte sig bra i slutet.

Haha, förlåt om jag skrattar men det blev en ganska ordentlig missuppfattning
där.. Jag menade inget illa mot dig, jag menade verkligen att det var
för jäkla skönt för dig.. Sorry om du tog illa upp.

Jodå, vi provade första dagen när veterinären var här, då stod hon
på bakbenen den större delen av tiden. Till nästa gång det blir dags
att spruta så blir det inga mutor, nu hann hon få vänja sig lite och
skötte sig bra i slutet.

Jaså, då så :) Vissa hugger ju på andra helt utan anledning så man vet aldrig, skönt att det bara var en missuppfattning då :)
Peia är en väldigt cool pålle, när hon chippades som fölunge fick hon visserligen lite lugnande men veterinären trodde att det skulle gått lika bra ändå. Hon hade aldrig träffat en så lugn och harmonisk fölunge förr :love:

Provade ni att bremsa? Eller du kanske inte vill prova det heller.

Provade ni att bremsa? Eller du kanske inte vill prova det heller.

Det var ju lite oturligt det där för vi hade gärna bremsat då, det hade
nog behövts, men jag hade ingen brems hemma och veterinären hade
förlagt sin i något annat stall. Nöp tag om snoken på henne så gott
det gick. Jag tror inte att det hade blivit så där om jag hade fått spruta
från början, hon är lite speciell. Det ska fasen inte komma in någon
främmande människa och göra henne illa! Men gör "mamma" det, okej
då blir hon lite ledsen men är ganska snäll ändå. Hon känner sig nog
ganska trygg med mig, hon brukar springa och gömma sig bakom mig
om något är otäckt.. :smirk: Jag inhandlade förresten en brems direkt
men den behövde jag aldrig använda..

Det var ju lite oturligt det där för vi hade gärna bremsat då, det hade
nog behövts, men jag hade ingen brems hemma och veterinären hade
förlagt sin i något annat stall. Nöp tag om snoken på henne så gott
det gick. Jag tror inte att det hade blivit så där om jag hade fått spruta
från början, hon är lite speciell. Det ska fasen inte komma in någon
främmande människa och göra henne illa! Men gör "mamma" det, okej
då blir hon lite ledsen men är ganska snäll ändå. Hon känner sig nog
ganska trygg med mig, hon brukar springa och gömma sig bakom mig
om något är otäckt.. :smirk: Jag inhandlade förresten en brems direkt
men den behövde jag aldrig använda..

Okej, det var ju väldigt typiskt det där. Får hoppas att det ska funka bättre i fortsättningen då :)
Peia är lika glad mot alla människor, därför är hon allas lilla kelgris :p

*kl*

Igår var vi iväg och löshoppade på bortaplan för första gången. Vi lastade båda 2-åringarna i samma trailer. De stod som ljus hela vägen (vi hade övervaknnigskamera). Tror det tog ca 1 h och 15 min att komma dit vi skulle. Sen lastade vi av min och så fick hon börja. Hon tyckte det var lite läskigt men skötte sig jättebra för att vara första gången sa tränaren. Sen lastade vi på henne igen och tog ut hennes kompis. Han var ännu duktigare, men han har varit iväg och löshoppat tidigare. Sen lastade vi på honom igen och körde hem. Båda hästarna var rejält trötta och stod och småsov i trailern. För att inte tala om hur trött jag var, hade nog varit lite nervös för hur allt skulle gå.... Men är så glad att de var så duktiga :bump:
Hon är en liten ängel ibland, min lilla häst :love:

Senast ändrad av en moderator:

Oj vad mycket ni gör med era ettåringar! :)
Min lilla welsh-fröken Hanna af Järboruder får mest vara ifred än så länge. Vi fick en turbulent start förra året när hon avandes tvärt på hösten, knappt 6 månader gammal. :( Inget jag förespråkar. Fölisen blev jätteneurotisk men blev som tur var adopterad av mitt islandssto som kastat sina föl flera år i rad och längtade efter en bebis! Så i år jobbar vi på att avvänja Hanna från sin surrogat-mamma...
Hanna går i en flock med hästar av olika åldrar, det tror jag är jättestimulerande. När vi kollar vattnet i hagen eller hämtar någon av de äldre hästarna kommer hon alltid fram och vill hälsa. Då lyfter vi fötterna och klappar på hela kroppen. Ibland får Hanna följa med när surrogat-mamman rids i paddocken, då får hon springa runt lös med grimma på sig och leds sen tillbaka till hagen i grimma och grimskaft. Mer tänker jag nog inte göra förrän hon är 2-3 år.

3046a4de.jpg

HEMMA022.jpg

GUD VA SÖÖÖT!:love: :love:

En liten uppdatering.
Lillkillen ska få gå på ljuvligt sommarbete med jämnåriga kompisar. Tror han kommer stortrivas men matte kommer sakna honom eftersom han kommer vara 9 mil hemifrån och kommer vara borta i 4 månader....snyft

Ska hinna med löshoppning, sätta för rockarden en gång samt ev åka på nån westernclinic innan han åker i maj.

han växer så det knakar just nu...flera cm på drygt en månad
enligt tattarmått ska han bli hela 163 cm men det blir han ju inte eftersom hans föräldrar är ca 150 och han själv är ca 144 cm just nu.
Hoppas han landar på 155, det skulle vara perfekt.

Lite flera uppdateringar......

Vi har varit iväg på våran workshop där vi bland annat fick en genomgång av munen. Där hittade en stor "fin" vargtand och ev en till som ligger gömd. Så det var bara att tillkalla vet när vi kom hem för att beställa tid. Och när vi ändå håller på att fixa mun så tänkte jag passa på att kastrera oxså.

För att vara tredje löshoppningen som vi var på så gjorde han bra ifrån sig!:) Kul att se att han redan börjar få en härlig inställning till att jobba!:banana: :love: :bump:

När tar man egentligen bort vargtänder? Jag trodde att man gjorde det lite senare, kanske i 3-årsåldern... Kan det inte komma upp nya nu som man ändå måste plocka bort sen?

Pemba fäller som jag vet inte vad, så jag undviker närkontakt så gott det går. :crazy: När jag leder henne är hon oftast väldigt duktig nuförtiden, men när en annan i stallet skulle göra det gick det inte så bra. Vet inte om det är hästen eller männsikan som gjorde fel, men vi jobbar vidare med det.

Usch vad jag börjar tröttna på detta!! Phigalle är helt oki i hanetering i stallet och till och från hagen men så fort man ska gå i skogen el göra ngt på stallplanen så stegrar han sej,sparkar mot mej, knuffar bort mej men ändå klänger på mej. Kan småbiter mej i axeln när man går och är helt klart en riktig pina just nu. Han försöker ta över ledarskapet och han tror att han redan gjort det. Men det är bara att kämpa på fast allt känns motigt.

Vi får väl peppa varandra! Jag trodde att fröken hade slutat bitas, men då och då kommer det konstiga små "hugg" ifrån henne. Bara när man leder, inte när hon är lös. Hon har tidigare blivit mycket irriterad när jag föröskt flytta hennes framdel åt sidan, eller backa henne. Att flytta baken har gått bra, och framåt vill hon alltid.

Idag tog jag 10 minuter träning. Gick ramåt, gjorde halt, fram, halt osv. Det går riktigt bra med halterna nu, förut kunde hon bara traska vidare. Sedan flyttade jag rumpan, vilket gick okej. Hon blev lite tjurig, men det gick ändå okej. Sedan kunde jag faktiskt flytta bogen ett par steg åt båda håll, och backa ett steg utan knussel.

När det känns som att ett moment funkar felfritt så kommer det tillbaka efter en vecka. Känns det som att ni iaf kommer framåt? Ibland tyker jag att det är lätt att fokusera på det som INTE funkar,e ller som man INTE övat, fast hästen faktiskt lärt sig en del. Pemba kommer numer när jag ropar, får på grimman, kan vända sig vid grinden osv. Det kunde hon inte när hon kom i November, så lite går det.

Men för ett par dagar sen skulle en granne leda Pemba och en annan häst tillsammans. Det slutade med att Pemba gick PÅ henne hela tiden, och prejade ut henne i diket. Kändes pinsamt, men jag vet ju att hon inte brukar vara så jävlig i vanliga fall. Det jag märkt är att jag alltid måste korrigera direkt, och inte bara traska vidare och hoppas att det blir bättre.

Det är stärkande och lärorikt att läsa om andras bekymmer och glädjeämnen också!

Phigalle kommer i full galopp när man ropar och visar verkligen att han blir jätteglad!:love:
Han är väldigt pillig med munnen,tyvärr så småbits ahn i axeln när vi är ute, dock ej till och från hage el i stallet.
Hästovana sambon tar ut honom på morgonen 5.30 med bara grimmskaft runt halsen, funkar jättebra.

Någon som har några tipps om hur man får hästen stå stilla när man tar på/av täcket när det inte finns mat i krubban?:angel:

Jag själv kan inget om vargtänder men det var när vi hade Workshopen med chefsveterinären på Wången som han kollade i munnen på hästarna. McLaren hade ju en stor och ev en som låg gömd. På frågan när de skulle bort så sa han att de skulle tas bort så fort som möjligt.

Och jag tror att det kan var bra med tanke på att det kommer ju att användas bett oftar i här framöver.

KL
Min lilla goding har de senaste dagarna förvandlats till en liten :devil: .
Anledningen är att hagen är överjävligt geggig så han rör sig inte alls om dagarna så vid intag när han kommer på fast mark så bara exploderar det!:crazy:
Har fått börja longera honom ett tag på kvällarna så att han får springa av sig, skall ikväll åka till ridhuset så att han får springa av sig det värsta. Så jag längtar efter våren på riktigt med torra hagar så att jag kan släppa i en annan hage, tycker verkligen synd om killarna nu. Annars så åker han ju första maj till den ryttare som skall ha honom, så innan dess så skall han vara sadelvan och tränsvan, det har vi klarat av utan problem. Från början var det tänkt att han skulle gå kvar här hos mig över sommaren också och åka till honom först 1 september men nu hade de så många lämpliga jämnåriga där som han skall få lattja med hela sommaren och jag slipper riskera min femåring som mer än gärna hänger på de vilda lekarna. All hantering i övrigt är super simpelt, tvätta ben, åka transport, löshoppning, han är bara super positiv till allt. Det som sagt bara de senaste dagarna som överskottsenergin har tagit ut sin rätt och då kan han bara inte behärska sig..

*kl*

Idag åkte vi till ridhus första gången. Lejonhjärta har ju haft en ganska behaglig lugn tillvaro senaste året, med sin "grabbflock". Sedan i höstas har han bott i en by utan en enda annan häst. Samtidigt har han mognat och blivit mer hingst i typ, utseende och beteende. Men han har levt i lycklig ovetenskap om att det finns hästar av ett annat kön :smirk:

Så idag när han kom till ett ställe med ca 25 andra hästar så blev han lite vimsig. Inne i ridhuset hade han först (när han fick gå lös) fullt sjå med att lukta på alla bajshögar och försöka "flörta" med hästarna som gick på utsidan ridhuset (hagar runtom ridhuset) genom vägen meddelst passage, frambenssläng, dova hummande och gälla skrikande.:D Hela hingstrepertoaren i rörelsemönstret visade han upp, bara en spänstig "samlad" trav runt fyrkanten med lite piruett-anslag i mycket "samlad" galopp osv :rofl:

Han fick gå lite i lina också, över lite bommar och över ett litet sockerbitshinder och det var skönt att få en uppgift för då koncentrerade han sej bra och gick fint på volt över bommar och hindret. :love:

Men sedan ledde jag honom en sväng ute också. Någon gång måste vi ju börja jobba med hur man beter sej som hingst bland andra främmande hästar. Jag var också ruskigt nyfiken på hur han skulle hantera det.

Och iväg gick vi förbi hagarna, och han gick i den mest svävande gångart som en häst kan lyckas med, bredvid mej. :rofl: Det var en blandning av spansk skritt/trav, passage och "balanstrav" - låååååångsamt bredvid mej. Han försökte göra sej jätte-jätte-stor (han är 120 cm) och hummade lite och gnäggade lite smågällt om jag inte hann "stoppa igen näsborrarna" (sånt gnägg får han låta bli med mej i närheten faktiskt).

Men han gick på löst grimskaft bredvid och skötte sej såååååå jäkla bra ändå :banana: Inte minsta lilla tendens till att "mucka" med mej trots att han ju förstås mer än gärna ville hälsa på alla hästarna i hagarna vi gick förbi, och jag hade ett "stående förbud" mot det. Han bara "passagerade" på bredvid mej. Snacka om att han var LÄCKER :love:

Sedan blev det lite kalabalik då en stor ridhäst slet sej och kom lös på stället just när jag skulle lasta. Det var lite jobbigt tyckte Hjärtat, och hästarna i hagarna blev ju samtliga helnippriga. Men det är bra träning! När den andra hästen till slut var fångad och hade studsat bredvid sin matte in i ridhuset, så gick vi på transporten och åkte hem. Lastningen är oförskämt enkel med honom, lastar själv ju :love: Men nu var han ju lite smått vimsig så det gick inte sådär störtenkelt som på ditåt-vägen, men ändå, han är hela tiden känslig och lyhörd ändå. :love:

Men det var en Trött kille som gick ut i hagen när vi kom hem....

Nästa gång tänkte jag prova bygga upp en korridor och sätta upp något litet hinder. Får hoppas jag kan få lite mer fart på honom, för idag var det som sagt bara "passage"-trav som gällde :rofl:

Är det någon fler som har kvar sina 2-åringar som hingstar ännu?

*KL*

Uppdatering.
Idag har Minna hoppat hinder för första gången! Hon var superduktig och tyckte det var jättekul. Tyvärr har vi ingen inhägnad volt så jag fick hoppa hinder jag med. Kommer ha träningsvärk imorgon.

Fler bilder finns här (från tre timmar gammal till idag..):
http://www.pixbox.se/alb_show_id36957_page0.html

Nu har jag ju mer eller mindre sålt henne, så helgen efter påsk kommer hon antagligen åka till sitt nya hem. Tråkigt för mig, men bra för Minna. Just nu finns inte tiden och tålamodet då jag börjat jobba (med barn = allt tålamod går dit). Det är J*vligt trist, men man kan inte alltid tänka på sig själv. Om hon någon gång får en avkomma eller är till salu igen är jag den första att köpa!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar