Sv: Hur går det för era 05r?
*kl*
Idag åkte vi till ridhus första gången. Lejonhjärta har ju haft en ganska behaglig lugn tillvaro senaste året, med sin "grabbflock". Sedan i höstas har han bott i en by utan en enda annan häst. Samtidigt har han mognat och blivit mer hingst i typ, utseende och beteende. Men han har levt i lycklig ovetenskap om att det finns hästar av ett annat kön :smirk:
Så idag när han kom till ett ställe med ca 25 andra hästar så blev han lite vimsig. Inne i ridhuset hade han först (när han fick gå lös) fullt sjå med att lukta på alla bajshögar och försöka "flörta" med hästarna som gick på utsidan ridhuset (hagar runtom ridhuset) genom vägen meddelst passage, frambenssläng, dova hummande och gälla skrikande.
Hela hingstrepertoaren i rörelsemönstret visade han upp, bara en spänstig "samlad" trav runt fyrkanten med lite piruett-anslag i mycket "samlad" galopp osv
Han fick gå lite i lina också, över lite bommar och över ett litet sockerbitshinder och det var skönt att få en uppgift för då koncentrerade han sej bra och gick fint på volt över bommar och hindret.
Men sedan ledde jag honom en sväng ute också. Någon gång måste vi ju börja jobba med hur man beter sej som
hingst bland andra främmande hästar. Jag var också ruskigt nyfiken på hur han skulle hantera det.
Och iväg gick vi förbi hagarna, och han gick i den mest svävande gångart som en häst kan lyckas med, bredvid mej.
Det var en blandning av spansk skritt/trav, passage och "balanstrav" - låååååångsamt bredvid mej. Han försökte göra sej jätte-jätte-stor (han är 120 cm) och hummade lite och gnäggade lite smågällt om jag inte hann "stoppa igen näsborrarna" (sånt gnägg får han låta bli med mej i närheten faktiskt).
Men han gick på löst grimskaft bredvid och skötte sej såååååå jäkla bra ändå
Inte minsta lilla tendens till att "mucka" med mej trots att han ju förstås mer än gärna ville hälsa på alla hästarna i hagarna vi gick förbi, och jag hade ett "stående förbud" mot det. Han bara "passagerade" på bredvid mej. Snacka om att han var LÄCKER
Sedan blev det lite kalabalik då en stor ridhäst slet sej och kom lös på stället just när jag skulle lasta. Det var lite jobbigt tyckte Hjärtat, och hästarna i hagarna blev ju samtliga helnippriga. Men det är bra träning! När den andra hästen till slut var fångad och hade studsat bredvid sin matte in i ridhuset, så gick vi på transporten och åkte hem. Lastningen är oförskämt enkel med honom, lastar själv ju
Men nu var han ju lite smått vimsig så det gick inte sådär störtenkelt som på ditåt-vägen, men ändå, han är hela tiden känslig och lyhörd ändå.
Men det var en Trött kille som gick ut i hagen när vi kom hem....
Nästa gång tänkte jag prova bygga upp en korridor och sätta upp något litet hinder. Får hoppas jag kan få lite mer fart på honom, för idag var det som sagt bara "passage"-trav som gällde
Är det någon fler som har kvar sina 2-åringar som hingstar ännu?