Sv: Hur går det för era 05r?
Jag kör helt på känn med min lille kille. Försöker se helheten med mental, psykisk och fysisk uppbyggnad och balans, med hänsyn till alla förändringar som sker när de växer både psykiskt och fysiskt. Ibland behövs det mer täta repetitioner, ibland tycker jag att han ska få "vara" helt och hållet i några dagar.
Alla "nya" upplevelser blir han trött av, när han måste tänka mycket. Det kan sitta i någon dag eller två, det syns när han kommer fram i hagen att det är en process på G i huvudet - han har inte "full i f-n"-blicken
Jag har inte börjat med löshoppning, han är transporterad några gånger i sitt liv men det går ju så smidigt så det ser jag ingen anledning att "öva". Bett skiter jag i just nu, han har haft svårt att acceptera att ha saker i munnen och jag tror på att vänta ut unghästarna. Kommer ändå inte använda bett förrän han börjar vara klar i munnen, alltså som 4-5-åring. Tömkör i bara grimma, känns inte som om det behövs något mer på honom, han är ytterst känslig. (den större tömkördes i kapson, han behövdes mer "skärpa" på)
Vill gärna att han får en stark fysik och chans att stärka upp sin kropp på alla nivåer över olika underlag, så därför har jag börjat med tömkörningen såpass "tidigt", samma med att han går med som löshäst - det är för att han ska få lite mer kondition och ork, och få gå mycket i skogen över stock och sten för balansens skull. Men det handlar ju inte om mer än skritt och små sträckor trav i tömkörningen, och lite trav eller galopp när han är med som löshäst (men då är det helt på hans villkor, dvs han bestämmer farten - jag rider mest bara skritt på ridhästen, korta sträckor trav).
I övrigt har de en superstor hage som de utnyttjar mycket väl, och nu senaste månaden/månaderna har han och islänningen lekt hela dagarna. Det är mycket hingstlekar som är relativt stillastående, men ungefär varannan dag har de jobbat på så mycket att de blivit alldeles svettiga.
Den överliggande planen är att han ska aktiveras ungefär 3 gånger i veckan, och då gärna en promenad, tömkörning en gång och så "löshäst" en gång. Men planen ändras och anpassar rätt mycket hela tiden.
Men jag blev nyfiken på hur väl jag följer den planen så jag gick in i träningsdagboken och så här såg ett par veckor ut;
Lördag - promenad med mycket miljöträning, träffade på skotrar, fyrhjulingar, hundar och en massa människor i byn så vi stod mest stilla
Söndag - "vila"
Måndag - Tömkörning utan ledare men med sällskap av sambo och vovva, ungefär 30 min
Tisdag & Onsdag & Torsdag -"vila"
Fredag - Löshäst, off road i skogen i snön ungefär 35-40 min. Mest skritt men också lite trav för den lille.
Lördag & Söndag - "vila"
Måndag - Ljudträning med pulka
- sedan Tömkörning ca 15 min, ganska enkelt utan krångel, framåtdriv och några halter, lite styrning.
Tisdag - hovis ute - "vila"
Onsdag - Tömkörning, mycket jobb med styrninge - framåtdrivet, och så en del halter och igångsättningar. Serpentiner och åttvolter på åker.
Torsdag & Fredag - "vila"
Lördag - Tömkörning off road i "djup"-snö, svinjobbigt för oss båda två så det gick lååååångsamt på vägen hem
Ungefär 40 min enbart skritt.
Söndag - Löshäst tillsammans med islänningen (alltså 2 hästar lös), först vilse i skogen off road
Sedan for båda löshästarna på egna äventyr så det blev drygt 1 h arbete med massor av "hingstlekar" och vi var allihop fulla i svett när vi var tillbaka
Efter det har han haft en längre vila på 1½ vecka, och ska komma igång igen nu.
Så ser det ut för oss!