Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Jo hanteras dagligen gör väl de flesta små! Om de inte går på lösdrift måste ju in och ut från hagen och oavsett uppstallning eller lösdrift måste de ju visiteras dagligen.

Men hur lägger ni upp "arbetet" med dem?

Är det perioder med jobb flera gånger i veckan och däremellan vila?
Eller annat alternativ?

Jo hanteras dagligen gör väl de flesta små! Om de inte går på lösdrift måste ju in och ut från hagen och oavsett uppstallning eller lösdrift måste de ju visiteras dagligen.

Men hur lägger ni upp "arbetet" med dem?

Är det perioder med jobb flera gånger i veckan och däremellan vila?
Eller annat alternativ?

Kanske skulle varit tydligare :) Med hantering menar jag inte sådana där "vanliga" saker utan promenad, longering, sadelpromenad och dylikt. Det gör jag med Peia 4-5 dagar i veckan, oftast cirkus 10 minuter per gång.
Övriga dagar får hon antingen bara gå i hagen eller så borstar jag av henne också. Hon rullar sig inte ute så hon är aldrig lerig iaf :) *peppar peppar*

Jag föredrar att jobba med Peia korta stunder och ofta. Hon är lär sig snabbt så jag behöver aldrig lägga ner mkt tid de gånger jag introducerar nya saker för henne.

Hon rullar sig inte ute så hon är aldrig lerig iaf *peppar peppar*

HUUUUR lär man hästarna det??

Mitt lilla monster är ALLTID smutsig....
Hon råkar alltid somna på precis de smutsigaste platserna tror jag?!

HUUUUR lär man hästarna det??

Mitt lilla monster är ALLTID smutsig....
Hon råkar alltid somna på precis de smutsigaste platserna tror jag?!

Man ser till att mamman är mkt renlig av sig :p Peias mamma rullar sig knappast aldrig i lera eller damm. Rullar hon sig ute är det vintertid i snö och med täcke på eller sommartid i gräs. Cinna är en mkt praktisk pålle :D
Dock är ju Cinna rätt förtjust i alla gosa ner sig i spånet i boxen och så också hennes dotter. Men det kan jag ta, hellre spån än lera :)

Phigalle rullar heller aldrig sej i hagen men han sover helt på sidan i spånet i boxen. Därför ser han riktigt rolig ut i hagen då hans otroligt mjuka man och svans verkligen suger åt sej all spån. Min sambo fodrar och släpper ut honom vid 5.30 så han känner sej inte så motiverad att stå och borsta då;)

Jag har läst litegrann hur ni hanterar era 2-åringar och har tänkt annorlunda. Brukar för det mesta ta in dom vid 22-tiden, fodra och pyssla lite grann bara i box el stallgång. Men igår tog jag in dom lite tidigare. Den andra hästen fick stå inne i sin box utan foder medans jag hade Phigalle i stallgången. Jag småpratade med honom hela tiden och han stod faktiskt ganska stilla, fick tom smeka hans huvud. Sa till när han försökte naffsa. Men ska jag säga till när han står och slår med frambenet? Det har inte funkat förut när jag sagt till utan han bara fortsätter.

*knapplån*

Hur stora är era 05 or nu? Framför allt ni som har halvblod. Min är ca 155cm hur stor tror ni att hon blir? Pappan är ca 170 och mamman 165cm. Hur mycket till brukar de växa?

*knapplån*

Hur stora är era 05 or nu? Framför allt ni som har halvblod. Min är ca 155cm hur stor tror ni att hon blir? Pappan är ca 170 och mamman 165cm. Hur mycket till brukar de växa?

Hej
Min kille efter Metall 1070 blir stor säger alla.
Har inte mätt honom. Men tror nu att manken 165 och rumpan 170.
En hovslagare som verkade honom i sommras sa han blir stor 180 HIHI
Det tror inte jag. Men 175 kanske
Han blir 2 år 15 maj Han är grov byggd
Han storebror växte mest den sommaren då han va 2 år.

Phigalle rullar heller aldrig sej i hagen men han sover helt på sidan i spånet i boxen. Därför ser han riktigt rolig ut i hagen då hans otroligt mjuka man och svans verkligen suger åt sej all spån. Min sambo fodrar och släpper ut honom vid 5.30 så han känner sej inte så motiverad att stå och borsta då;)

Jag har läst litegrann hur ni hanterar era 2-åringar och har tänkt annorlunda. Brukar för det mesta ta in dom vid 22-tiden, fodra och pyssla lite grann bara i box el stallgång. Men igår tog jag in dom lite tidigare. Den andra hästen fick stå inne i sin box utan foder medans jag hade Phigalle i stallgången. Jag småpratade med honom hela tiden och han stod faktiskt ganska stilla, fick tom smeka hans huvud. Sa till när han försökte naffsa. Men ska jag säga till när han står och slår med frambenet? Det har inte funkat förut när jag sagt till utan han bara fortsätter.

Då vet man ju iaf att de ligger ner och sover gott ;) Peias svans är väldigt tjock och korkskruvslockig så spånet sitter fast ordentligt :smirk:

Jag accepterar inte skrapande i gången, slängande med framben eller dylikt. Jag skulle säga till hästen genom ett skarpt 'Nej', 'Fy' eller dylikt. Kanske också peta till på benet hästen skrapar med. Det gäller ju att orka vara konsekvent, då går det mesta in så småningom.
Ju tidigare man börjar desto snabbare brukar det gå in. Du vet, det är svårt att lära gamla hundar sitta.

Jag "gör" något med Pemba ca tre dagar per vecka. En dag brukar vi stå i stallgången själva, lyfta på hovar, borsta osv. En eller två dagar blir det promenad, uppemot en halvtimme per gång.

Resten av tiden går hon på stor lösdrift dygnet runt, så de dagarna får hon bara kraftfoder och inget mys eller fixande alls. Jag tror på att låta dem vara unghästar så mycket som möjligt (no offense mot er som hanterar hästarna mycket!), och låter henne vara ifred mycket av tiden.

Känner igen mycket av Phigalles beteende, Pemba biter också i ALLTING. Det är grimskaft, borrmaskiner, jackor, balsnören, you name it. Dock har hon lärt sig att inte bita på människor, vilket är väldigt skönt...:angel: Hon brukar också krafsa med framhoven när maten är slut, men jag har hittills inte brytt mig om det. Har också varit en del stegrande och brallsprång på promenader, men tar jag det bara lugnt och tillrättavisar henne så brukar det lösa sig.

Förstår om det känns motigt, men det är bara kämpa på! Du får säkert din belöning så småningom.

Finns det någon anledning till att de är så mun-fixerade i den här åldern?

Min började vid ganska exakt 1½ års ålder med att ha ALLT i munnen, och sedan har det bara fortsatt! ;)
De byter väl inga tänder förrän vid 2½ års ålder om jag minns rätt?

Men det kanske är som med barn, perioder man ska igenom?

Kandar är 164 cm i manken och 166 cm över baken.
Blir 2 år gammal i juni.

Just nu växer hon inte så myckets om hon gjorde i höstas utan ser ganska bra ut i kroppen och är rätt trind *host* om magen...

Jag håller tummarna för att hon ska landa på ganska exakt 170 cm!!
Det vore PERFEKT!
Men allt mellan 167-175 är helt OK så jag borde bli nöjd oavsett!

Idag har veterinären varit ut på besök. Tjejen har fått en patellaupp-
hakning hö bak. Så hon blev sprutad med Finadyne och Beviplex, ska
fortsätta i fyra dagar till... Och nu ska jag ut och fixa i ordning lite
cavaletti som vi ska gå över varje dag för att träna upp musklerna.
Hoppas det blir någon ordning på det, operation låter ju inte så lockande...

Idag har veterinären varit ut på besök. Tjejen har fått en patellaupp-
hakning hö bak. Så hon blev sprutad med Finadyne och Beviplex, ska
fortsätta i fyra dagar till... Och nu ska jag ut och fixa i ordning lite
cavaletti som vi ska gå över varje dag för att träna upp musklerna.
Hoppas det blir någon ordning på det, operation låter ju inte så lockande...

Vad tråkigt! Fastnar hon mycket? Man brukar inte operera förrän de är 5 år.

Någon anledning borde väl finnas? verkar konstigt att de skulle undersöka ALLT med munnen annars. Det kanske kan ha med tändeer att göra, en annan tanke jag funderade på är typ Freuds "orala" fas, att barnet smakar sig till omgivningen. Kan det vara något liknande med hästar? Om jag smakar på grimskaftet så förstår jag bättre vad det är för pryl, typ. Jag vet inte, bara en fundering.

Pemba gö det iaf mkt konsekvent med i princip allting, så det känns som en metod/strategi för att undersöka ting.

Peia brukar inte tugga på saker i ngn större utsträckning. Möjligen nafsar hon i grimskaften om de är för lösa när hon är uppbunden och lite uttråkad. Men hon får inte så hon gör det knappt längre.
Sen äter hon på sina trädgrenar i boxen och i hagen förstås :)

Vad tråkigt! Fastnar hon mycket? Man brukar inte operera förrän de är 5 år.

Jag har inte sett det tidigare förrän igår morse, då fick jag först inte
loss det, men det lossnade efter ett tag och jag såg inte mer av det
under gårdagen. I morse satt hon fast ordentligt igen, fick bort det
så småningom, men då var hon väldigt rädd för att gå ordentligt på
benet (var svårare att få bort det idag). Om ingenting hjälper och
hon fastnar varje dag innan fem års ålder (nu tror jag ju inte att det
kommer hända, men OM) så måste man väl ändå kunna operera?

Jag har inte sett det tidigare förrän igår morse, då fick jag först inte
loss det, men det lossnade efter ett tag och jag såg inte mer av det
under gårdagen. I morse satt hon fast ordentligt igen, fick bort det
så småningom, men då var hon väldigt rädd för att gå ordentligt på
benet (var svårare att få bort det idag). Om ingenting hjälper och
hon fastnar varje dag innan fem års ålder (nu tror jag ju inte att det
kommer hända, men OM) så måste man väl ändå kunna operera?

Det kan du säkert. Men ofta växer det bort, så det kan ju vara bra att avvakta tills hon har vuxit klart.

Jo precis.. Jag får hoppas på det. Håll tummarna du också. :)

Jag kör helt på känn med min lille kille. Försöker se helheten med mental, psykisk och fysisk uppbyggnad och balans, med hänsyn till alla förändringar som sker när de växer både psykiskt och fysiskt. Ibland behövs det mer täta repetitioner, ibland tycker jag att han ska få "vara" helt och hållet i några dagar.
Alla "nya" upplevelser blir han trött av, när han måste tänka mycket. Det kan sitta i någon dag eller två, det syns när han kommer fram i hagen att det är en process på G i huvudet - han har inte "full i f-n"-blicken :p

Jag har inte börjat med löshoppning, han är transporterad några gånger i sitt liv men det går ju så smidigt så det ser jag ingen anledning att "öva". Bett skiter jag i just nu, han har haft svårt att acceptera att ha saker i munnen och jag tror på att vänta ut unghästarna. Kommer ändå inte använda bett förrän han börjar vara klar i munnen, alltså som 4-5-åring. Tömkör i bara grimma, känns inte som om det behövs något mer på honom, han är ytterst känslig. (den större tömkördes i kapson, han behövdes mer "skärpa" på)

Vill gärna att han får en stark fysik och chans att stärka upp sin kropp på alla nivåer över olika underlag, så därför har jag börjat med tömkörningen såpass "tidigt", samma med att han går med som löshäst - det är för att han ska få lite mer kondition och ork, och få gå mycket i skogen över stock och sten för balansens skull. Men det handlar ju inte om mer än skritt och små sträckor trav i tömkörningen, och lite trav eller galopp när han är med som löshäst (men då är det helt på hans villkor, dvs han bestämmer farten - jag rider mest bara skritt på ridhästen, korta sträckor trav).

I övrigt har de en superstor hage som de utnyttjar mycket väl, och nu senaste månaden/månaderna har han och islänningen lekt hela dagarna. Det är mycket hingstlekar som är relativt stillastående, men ungefär varannan dag har de jobbat på så mycket att de blivit alldeles svettiga. :love:

Den överliggande planen är att han ska aktiveras ungefär 3 gånger i veckan, och då gärna en promenad, tömkörning en gång och så "löshäst" en gång. Men planen ändras och anpassar rätt mycket hela tiden.

Men jag blev nyfiken på hur väl jag följer den planen så jag gick in i träningsdagboken och så här såg ett par veckor ut;
Lördag - promenad med mycket miljöträning, träffade på skotrar, fyrhjulingar, hundar och en massa människor i byn så vi stod mest stilla
Söndag - "vila"
Måndag - Tömkörning utan ledare men med sällskap av sambo och vovva, ungefär 30 min
Tisdag & Onsdag & Torsdag -"vila"
Fredag - Löshäst, off road i skogen i snön ungefär 35-40 min. Mest skritt men också lite trav för den lille.
Lördag & Söndag - "vila"
Måndag - Ljudträning med pulka :) - sedan Tömkörning ca 15 min, ganska enkelt utan krångel, framåtdriv och några halter, lite styrning.
Tisdag - hovis ute - "vila"
Onsdag - Tömkörning, mycket jobb med styrninge - framåtdrivet, och så en del halter och igångsättningar. Serpentiner och åttvolter på åker.
Torsdag & Fredag - "vila"
Lördag - Tömkörning off road i "djup"-snö, svinjobbigt för oss båda två så det gick lååååångsamt på vägen hem :D Ungefär 40 min enbart skritt.
Söndag - Löshäst tillsammans med islänningen (alltså 2 hästar lös), först vilse i skogen off road :o Sedan for båda löshästarna på egna äventyr så det blev drygt 1 h arbete med massor av "hingstlekar" och vi var allihop fulla i svett när vi var tillbaka :eek:

Efter det har han haft en längre vila på 1½ vecka, och ska komma igång igen nu. :)

Så ser det ut för oss! :banana:

Jawa är så himla lätthanterlig, nästan lite för lugn... undra om det är en filbunke jag har köpt... Hoppas att det är lite go i henne i ridningen... Hängde på henne igår, hon är så himla lugn och snäll så jag var bara tvungen att testa omb hon accepterade att jag satte mig på ryggen. Det gjorde hon, hon stod helt stilla! *stolt matte*.
Nu är det bara att vänta på att månadena ska gå så att man kan börja på riktigt! Hur går det med era 2-åringar??

Ja, ja- vänta tills hon blir fyra:angel: Då brukar "filbunkarna" vakna! Just precis när man invaggats i säkerhet:devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar