Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

KL

Lite uppdatering från oss. Just nu svävar jag bland molnen, jag har suttit på min häst för första gången. Har ju hängt på henne lite i stallgången och klappat runt om när jag hänger där, och idag flög väl :devil: i mig, hon stod ju där så lugnt att jag tänkte vafasen, vi provar. En medhjälpare höll henne och jag gled ganska osmidigt upp. Det var väl inget tyckte hon, jag kunde sitta om och flytta lite på mig och även resa upp överkroppen.
Min plan var att ha suttit på henne innan sommaren, nu kan jag ju bocka av det i alla fall. Jag blir så stolt över min kloka lilla dam, ibland är det ju extra kul med unghästar :love:

Skönt att hinna med detta medans de ännu är tillräckligt små för att inte förstå sin egen storlek och styrka, samtidigt som de faktiskt är så pass stora att det går att göra rent fysiskt. OBS! Jag tänkte inte pressa på henne mer nu, kanske sitta någon eller några ggr till innan sommaren, men inte tvinga fram något ytterligare. Nu får det bli tömkörning och försöka få till någon löshoppning såsmåningom.

Är det någon som har tänkt visa dem som 2-åringar? Jag tänkte att det kanske kunde vara ett bra delmål och en bra träning för oss, att piffa till oss lite, åka transport till ridhus med massa andra hästar. Vad tror ni?

Bifogar bild på henne med sadel på :D
7805365.jpg

Är det någon som har tänkt visa dem som 2-åringar? Jag tänkte att det kanske kunde vara ett bra delmål och en bra träning för oss, att piffa till oss lite, åka transport till ridhus med massa andra hästar. Vad tror ni?[/IMG]

Peia ska ju visas på connemarariks. Får se om någon annan utställning passar in i schemat i sommar :)
Hon visades ju två ggr förra året också.

Vad kul att du har suttit på din pålle också :)

Japp, jag hade tänkt att visa honom i Sundsvall i september (brukar vara då). Har visat honom som föl men det gick inget vikdare. Visade honom även som 1 åring och då gick det faktiskt riktigt bra.

Jag gör detta för att jag tycker att det är skoj :banana: och för att jag vill passa på att prov på så mkt som möjligt vem vet när man får nästa unghäst. :(

Här i Ö-götland finns en intresseförening som heter Avelsringen, de ska ha en unghästmönstring i april, känns som ett bra delmål för oss.

Man får ju passa på som sagt, det kanske dröjer tills nästa unghäst.

Var i Östergötland hör du hemma? Jag är ju från Finspång från början, mamman till min -05:a är fortfarande kvar där hos mina föräldrar :)

KL

Får ta och presentera min 05a också! Islandssto e. Flipi från Österåker. Just nu går hon bara och äter och växer i godan ro på lösdrift, när inte matte är där och trakasserar henne med kameran och busar lite med henne i paddocken... Förut har vi roat oss med promenader och handshästridning, men nu står inte min ridhäst på samma gård längre och jag är endast där och hälsar på lite nu och då.

Lite bilder på ungen kommer här. Ursäkta den kassa kvaliteten på bilderna!
DSC01270.jpg

DSC01288.jpg

travar på
min älg..:love: :D

*knapplån*

Idag fyller min bebis 2 år. :)

Har några bilder tagna i det härliga vintervädret om någon vill se, dock
inte från idag...

2932269200052039393qtJeVY_ph.jpg

2224037670052039393lHEcOq_ph.jpg

2057359660052039393sYsBpN_ph.jpg

2503329130052039393apVZjM_ph.jpg

Hon ser jättefin ut! Och vad stor hon ser ut... ser nästan vuxen ut i ansiktet, tycker jag.

*Knapplån*

Måste bara skryta lite om lillpärlan :bump: Tänkte prova att longera idag, första gången. Hon är bara tömkörd och promenerad med förut.
Satte på gjord, träns, inspänning och longerlina och gick ut. Väl ute så gör hon rätt från första början. Hon travar runt mig så fint så, en alldeles rund och jämn volt.
Säger jag 'sakt av' så saktar hon av. Säger jag 'gör halt' så gör hon halt. Ber jag om 'skritt' eller 'trav' så gör hon rätt.
Helt otroligt så klok hon är. Det finns ju vuxna hästar som aldrig fattar.

Det gjorde att jag blev glad trots ingen luft i cykeldäcket och missat första åk i storslalom :D :bump:

Btw, micra, jag kan inte se dina bilder :(

Hej,lite uppdatering om Phigalle.
Han är fortfarande väldigt busig och pillar på allt. I stallgången och när ma leder honom så ska han bita hela tiden i grimmskaftet. han naffsar mej i armen när vi är ute. I boxen och i stallgången så sparkar han med frambenet när han blir otålig. Vägrar stå stilla när man tar på täcke om han inte har mat i krubban. 1-2g i veckan tränar vi lite NH-lätt longering och då är det helt hopplöst! Ifs så stegrar han sej inte så mkt längre men är bråkig,naffsig och okoncentrerad. Han vägrar flytta sej för tryck utan lutar sej mot mej istället. Vid lättlongering i skritt går det väl ganska bra men så fort man ska komma till trav så sparkar han bakut,bockar och vänder sej emot mej och går på mej. Kan inte nes gå ut och gå med honom då han inte lyssnar för fem öre på mej och skall bara bråka. Han var mkt snällare som hingst!
Allt känns lite motigt men som tur är så skrämmer han inte mej men han försöker.

Hur ofta tränar ni era? hur mkt hanterar ni dom dagligen?

*kl*

Nu tycker jag att min lilla Kandar börjat bli betydligt mycket mer mogen!

Tålamodet blir längre för var dag och nu har hon "tid" och tålamod att lyssna på matte.
Hon är nu riktigt fin att leda, går att reglera med små fina signaler och joggar gärna med matte i snöre. Vi har fortfarande inte gått så långa promenader hemifrån dock, men hon verkar inte lika flockbunden längre i alla fall!
Vi har också hunnit prova spolspiltan (man blev blöt men det var helt OK ändå) och longering i grimma på stallplan (halt, skritt och trav, skötte sig mycket bra!).

Angående hur mycket jag hanterar dagligen:
Jag TROR min är väldigt försiktigt tagen?
Vi har inte gjort så avancerade saker utan hon är trevlig att handha, leda, borsta och tycker framförallt mycket om människor och är väldigt säker på att människor är snälla och att allt vi utsätter henne för är kul och bra.
Jag har henne på gången ochborstar och grejar 4-5 dagar per vecka. Dagligen vid intag så blir det lite träning i ledövningar med halter, igångsättningar, ryggningar osv.

Utöver detta enkla blir det kanske 1-2 gånger i veckan någon liten aktivitet?

Och med liten aktivitet är det just LITEN aktivitet!
Vi longerar max 5 minuter, går promenader på 500 meter, provar spola frambenen endast, har träns eller benskydd på osv osv.

Men då är min som sagt väldigt försiktigt tagen och ganska "rå", å andra sidan tror jag att allt vi tränat på är gjort på ett BRA sätt och att det med tiden innebär att vi hinner ikapp!

(Vi har t ex inte provat löshoppa eller tömköra ännu, endast åkt transport till och från bete, aldrig arbetats med bett osv. Saker som många 2005or redan verkar ha hunnit med. Grundtanken har varit vad min tränare sa "Ta det lugnt och se till att inte skrämma henne, lite i taget och ha en positiv och glad unghäst". Och positiv och glad är hon verkligen! Hon älskar människor och litar på dem plus att hon gillar att få göra saker! Det har jua ldrig blivit vare sig jobbigt eller tråkigt för henne. Det lär ju komma trista upplevelser också med tiden men just nu är hon ett barn! ;)).

7716162.jpg

(Vi har t ex inte provat löshoppa eller tömköra ännu, endast åkt transport till och från bete, aldrig arbetats med bett osv. Saker som många 2005or redan verkar ha hunnit med. Grundtanken har varit vad min tränare sa "Ta det lugnt och se till att inte skrämma henne, lite i taget och ha en positiv och glad unghäst". Och positiv och glad är hon verkligen! Hon älskar människor och litar på dem plus att hon gillar att få göra saker! Det har jua ldrig blivit vare sig jobbigt eller tråkigt för henne. Det lär ju komma trista upplevelser också med tiden men just nu är hon ett barn! ;))

Vill bara påpeka att man inte behöver skrämma sin unghäst bara för att man gör saker med dem tidigt :) Positiva och glada kan de ju vara ändå.
Peia är arbetad med bett i snart ett år. Tömkörd blev hon första gången i somras. Löshoppad är hon inte däremot har hon hoppat med ledare lite då och då. Det jag har är en glad och klok ungponny med mod och vilja som gör det man ber henne om. Hittills har vi inte stött på patrull vad vi människor än bett henne om. Det är för mig en väldigt bra och välhanterad ungponny som är van vid nyheter och blir inte skrämd av sådana.

(Du kanske inte menade så men det verkade litegrann åt det hållet :) )

Jag har gjort en hel del med min 05:a och han är också väldigt glad och positiv till job & människor :) Ville bara få det sagt eftersom jag oxså fick lite av samma känsla som LadyCovergirl...... Men ibland kan det ju bli lite fel med vad man skriver ;)

Mc och jag har kommit en bra bit på vägen vilket jag bara ser fördelar med. Som tur är har han inte kännt av sina hingsthormoner eller unghästhormoner heller. Snäll som ett lamm hela tiden man blir alldeles alldeles alldeles..... jättekär :love: när dom är så rara hela tiden!

Hihi, JAG tycker ju då inte att jag på något sätt meddelat att mitt sätt är bäst! Men det är ju vad jag tycker det! ;) :angel:

Jag försökte bara förklara min filosofi och hur vi arbetar tillsammans lillan och jag!

Jag har inte haft sååå många unghästar förut så jag har inget direkt belägg för att mitt sätt är bättre än något annat, det kanske till och med är sämre? ;)

Berätta gärna hur ni lägger upp ert arbete!

Det finns ju såklart inte bara ett sätt, för mig fungerar det här bra på en unghäst som vuxit mycket och som inte varit så mogen för arbete tidigare. Dessutom har jag en ridhäst som jag tränar för fullt så jag har inget eget "behov" av att göra så mycket (dvs, jag är fullt sysselsatt ändå och det kliar inte sååå mycket i mina fingrar över att få göra en massa med lillan).

Jag kan inte se bilderna

Jag vet tyvärr inte vad jag ska göra för att ni ska kunna se bilderna
heller, är väl ingen riktig stjärna när det kommer till datorer.. En del
andra verkar ju ha kunnat sett dem, så jag förstår verkligen inte vad
felet är..

Vet du JohannaB jag tror att man kommer långt med sunt förnuft :). Jag tror säkert att ditt sätt är det bästa för dig & din Kandra. Vi har ju alla en gång fått lärt oss på olika sätt vilket bidrar till hur vi tycker och tänker.

Ett himla sött sto!

Nej, missförstånd sker ju lätt via skrift. Tyvärr.

Jag tycker att mitt sätt med mkt kontakt och hantering från början är ett bra sätt. Jag har ingen jätteerfarenhet av unghästar men jag kan ju göra jämförelser mellan andra unghästar i stallet som blivit lite hanterade. För dem blir det mkt av en chock när det sen kommer mkt på en gång. Dessutom har de inte varit lika lugna med människor som Peia är.
Men det finns ju olika individer bland hästarna också. Vissa är oroligare av sig och vissa lär sig långsammare än andra. Peia lär sig väldigt snabbt och tycks gilla när det händer saker. Men det är ju hon :)

Och vad det gäller "behov" av pyssel. Det är först de senaste månaderna som jag bara haft Peia. (Och skola, jobb osv då ;) ) De första ~18 månaderna i hennes liv hade jag en eller två hästar till varje dag. Jag tog mig ändå tid att hantera Peia nästan varje dag :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar