Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

kl.

Min nsv-kille blir 2 i månadesskiftet maj-juni. Har är nu ca 155 i mankhöjd och 158bak... Ju större han blir desto bättre.

Det som förvånar mig när jag träffar andras 2-åringar är att de är så ouppfostrade! :devil: Min är, efter mkt arbete visserligen, lika lätt att hantera som min vuxna häst. Dvs står still på gången även ensam, även i nya stall osv. Biter inte i grejer. Är 110% hanterbar i allt, lastning, hovslagare, daglig skötsel, spolning mm mm. Van vid det mesta... Han har ngn testdag ibland, men uppför sig så gott som alltid exemplariskt. Jag accepterar inget bråk och tjafs, det kan han hålla på med i hagen. Att han vet var "skåpet ska stå2 har gjort honom mkt mer harmonisk, nöjd och glad. Han är en social och trygg kille numera!

Förutom den dagliga kontakten och skötseln så tränar vi tömkörning 2ggr/v. I regel en gång hemma själva, och en gång "borta". ca 45-60min/gång. Han är jätteduktig och gör enorma framsteg!

8110590.jpg

8109901.jpg

Senast ändrad:

Faktum är att många som sysslar med unghästar på heltid ofta säger att de lite livligare typerna ofta är lättare att rida in och är "ärligare" under ryttare dvs det kommer inte lika ofta ovälkomna överraskningar. Det är en rätt bra tröst tycker jag om man kämpar med en illbatting hemma:)

det optimala vore ju att ha dem på lösdrift och ändå hålla på mycket med dem, men sådana möjligheter har nog inte så många gissar jag...

Måste bara säga att jag har det så. Min blivande 2-åring går på lösdrift men är redan mer väl-och lätthanterlig än de flesta vuxna hästar...

Faktum är att många som sysslar med unghästar på heltid ofta säger att de lite livligare typerna ofta är lättare att rida in och är "ärligare" under ryttare dvs det kommer inte lika ofta ovälkomna överraskningar. Det är en rätt bra tröst tycker jag om man kämpar med en illbatting hemma:)

Härligt! :D Jag har en ur varje kategori. "Filbunken" är oftast snäll, men kan få nycker ibland och är väldigt omväxlande i humöret. Och då är det bara att hålla i sig. Energiknippet tror jag är mer - som du säger - ärlig i sin bjudning, han går framåt, inte uppåt... :angel:

Jag tycker inte att det är konstigt om en tvååring är "ouppfostrad". Det finns ju lika många sätt att hantera unghästar som det finns ägare till dem, och en del vill kanppt hantera dem förrän det är dags för inridning vid 3-4 års ålder. För mig är det inte viktigt om min häst nafsar i grimskaftet när vi promenerar, det viktigaste är att hon håller sig på sin kant och är uppmärksam. Jag låter kanske saker ta mer tid än vad andra gör som hanterar hästen mer, men man måste ju låta alla ha sin medicin, sas.

Jag tycker att när årets föl har egna trådar på Avel och 01-orna, 03-orna och 04-orna har egna trådar på Grundutbildning så borde väl även 05-orna få en tråd?! ;)

För visst måste det finnas ganska många ägare till åringar här?

Hur går det för er?
Hur stora är era åringar?
Hur mycket sysselsätter ni småtttingarna?
Och vad är framtidsplanerna?

Sen gillar vi ju såklart foton!! :idea:

Min medryttarhästs har en dotter dotter som är född 05. Feeling for You (flisan) är 159 cm hög. Är efter Foor Feeling. Mamman kommer från Irland.
8056449.jpg

Jag känner som du. Själv har jag inga stränga regler mer än att hon inte ska bitas, sparkas o annat farligt. Biter hon i grimskftet så tar jag ut det ur munnen, men skäller gör jag inte. Nu tuggar hon inte längre, hon har upptäckt att det är annat som är roligare att göra... typ testa gränser.

Alla gör självklart som de vill, men varför vill man ha en olydig, ouppfostrad unghäst? De är ju som lättast att forma när de är "små".

Jag har jobbat i stort dressyrstall och där hanterades unghästarna knappt alls. 3-åringarna red man in kvickt som attan där på våren men att leda dem eller ha dem uppbundna var mindre trevligt. Hästar som inte uppfostras i tid tycker jag oftast är stökigare och jobbigare att hantera som vuxna också.

Jag avskyr ouppfostrade hästar :devil:

Jag tror inte att någon säger "jag vill ha en olydig, ouppfostrad unghäst". Men VAD man tycker är väluppfostrat är en helt annan sak... Jag tycker inte att du har fel, men vi har ju alla olika vägar till en väluppfostrad häst. Sen skulle inte jag vilja hantera en unghäst som inte gick att hantera på ett säkert sätt. Men min tjej går på lösdrift dygnet runt, så ingen annan behöver röra henne, och hon stör ingen. Och då tycker jag att det är upp till mig om jag vill att hon inte ska nafsa i grimskaft, ex.

*Knapplån*

Idag har jag haft brottningsmatch med Peia. Vi skulle ut och inviga de nya tömmarna och det gick finfint till en början. Jag bestämde mig för att gå ett varv runt travbanan och allt gick så bra så tills vi kom till de stora vattenpölarna. Mer sjöar än vattenpölar ;)
Peia gillar vatten när hon väl gått i men det är just det där med att gå i som är otrevligt. Hon är väl en badkruka ;)
Efter lite ilskna sparkar från hennes håll och lite gormande från mitt håll gick hon i. Dock var nog jag i slutändan blötare om fötterna än hon :p

Men tömkörningen i övrigt går finfint :bump:

*knapplån*

Det är kul att läsa om de andra 05: orna.

Hjärtat har kommit förbi den där lilla testing-perioden i tömkörningen och går nu fram mycket bra. Jag blir så glad när jag har med honom att göra, med unghästar har man verkligen igen allt arbete man lagt ner. Han är precis som jag vill ha mina hästar :love:

Vi har fått hem vår sele, så han har dragit linor med svängel. Idag var första gången som han drog den en längre bit, och jag är så stolt, svängeln gick över grus, lera, is, "kristalligt" snöslask, snö osv och han reagerar inte. Jag är glad över hans känslighet för tömmar och röst. Stolt! :love:
Han är helt enkelt på väg att bli en riktig körhäst! :bump:

8118665.jpg

8118714.jpg

Vad kul att det går så bra för er! Jag får en liten kick av att läsa hur
bra det har gått för er alla i vissa moment, jag blir liksom mer motiverad av
att fortsätta själv. Inte för att det går dåligt för oss, men just under
de perioder då framstegen är väldigt små är det skönt att inse att det
kommer börja gå framåt igen.

Lite uppdatering..Har inte tränat Phigalle med Nh på stallplanen ännu (som tjänstgör som ridbana) inte heller promenader i skogen då det inte funkar. Utan jag tränar det han är bra/någolunda bra på och tar det därifrån. Han st¨år ganska stilla i stallgången, går ibland fram och tillbaka vilket inte gör mej ngtting men när han sprakar med frambenen så säger jag till honom, likväl när han naffsar i mej/på grimmskaftet. Att ta framhovarna är såå jobbigt tycker han och lyfter högt och lutar sej än åt det ena hållet än åt andra och rycker lite grann. Bakhovarna är han lite seg istället att få upp och är jätteduktig. han asepterar återigen att jag rör vid han huvud mera( haft period då jag inte fått röra det alls). Köpt en sadel som jag haft på honom 2 g yutan gjord, en 10 minuter en gång i stallgången med gjord och padd. Idag provade jag med padd och gjord i boxen som han hade på sej under 10 minuter när han åt kvällshöt en stund och han brydde sej inte alls. Så stålt!!!
MEN nu när han inte har täcke på sej i hagen längre har han börjat att rulla sej på de värsta lerställerna i hagen och smuts bakom och i öron och överallt.

Jag tycker det oxå är verkligen givande att läsa om er andras problem/framgång/motgångar och vardagliga ting!

Pemba tycker också att framhovarna är mycket jobbigare att lyfta än bakhovarna... konstigt. Min andra häst tycker tvärtom.

Vi fortsätter med våra skogspromenader, går över broar, diken osv. Träffar på bilar då och då, vilket hon inte bryr sig om. Hon verkar ha kommit över den perioden när hon skulle springa förbi mig hela tiden- skönt. Hon tuggar fortfarande på grimskaftet, men det har avtagit lite i intensitet. Någon gång per vecka är vi i stallet och borstar, lyfter hovar och lägger på schabrak eller gjord. En ny hobby hon har är att lyfta av alla de andra hästarnas grimmor från grindstolpen i hagen, och slänga dem på backen... det verkar hon mycket nöjd med! :confused:

Hon har börjat få finare hull nu också, och den skorv i pälsen hon hade när jag köpte henne i november är helt borta. Nu har pälsällninge börjat- så ska bli spännande att se henne i sommarpäls.

Ni som har börjat med tömkörning/inkörning- hur pass mycket hjälp tar ni av medhjälpare såhär i början?

Verkligen roligt att läsa om hur ni andra arbetar (och även vilka motgångar ni har!).

Jag kommer ta hjälp med tömkörningen; har bokat tid i 1 månad hos en duktig hästkarl som tar på sig hästutbildning.
Jag kommer själv vara med 3-4 dagar per vecka (= i principalla träningspass för en så ung häst) för att lära MIG också hur man ska göra!

Jag är inte alls någon van tömkörare och det är dessutom den första unghäst jag ska börja tömköra så det kändes säkrare att ta hjälp på en gång.

Kandar har blivit så VUXEN sista veckorna!
Hon koncentrerar sig på ett helt annat sätt och flockbundenheten har plötsligt försvunnit och nu går hon mer än gärna med matte istället för kompisarna.
Hon har blivit känsligare och lydigare och går nu för mycket små signaler på promenader osv.

Vi har testat lite longering, som väl går "sådär" eftersom det enda kommando som verkar vara självklart är smackningar! ;)
Å andra sidan stannar hon gärna och tittar på matte och får beröm så stopp-knapp verkar finnas automatiskt! ;)

Däremot är jag imponerad över hennes balans och rörlighet, hon travar "på tygel" och böjd i insidan i grimma på 10-metersvolt helt utan ansträngning i snöblasket?!
Det råkade bli ett varv i galopp också och det såg lika lätt ut det?

Det är ju inte meningen att volten ska vara bara 10 meter men än så länge behöver jag nå henne så jag vill inte ha henne på full-stor volt.
Våra longeringspass (3 stycken) har inte heller varit mer än 5-10 minuter, max 3 varv i trav upprepat 3 gånger.

Ni som har börjat med tömkörning/inkörning- hur pass mycket hjälp tar ni av medhjälpare såhär i början?

Första gången jag tömkörde Peia, i somras, var sys med framme vid huvudet ifall något skulle hända. Hon höll inte utan gick bara där. Peia fattade konceptet direkt och sedan har jag inte haft ngn medhjälpare. Jag har helt enkelt inte behövt någon utan Peia har funkat utmärkt ändå. Sen är hon visserligen väldigt lättlärd och ffa väluppfostrad så det är inga problem hittills.

Hjärtat har gått i snöre rätt mycket i tömkörningen. Dvs någon har hållt i ett grimskaft :). Det var för att det tog ganska lång tid för honom att börja bjuda framåt och när jag försökte reda ut det helt ensam så blev vi båda frustrerade.
Sedan i övergångsperioden från medhjälpare i snöre och helt utan medhjälpare, så hade jag någon som gick med ute och "höll sällskap" och kunde agera draghjälp (gå före) till exempel, kanske 5 gånger eller så.

Men med svängeln har jag inte haft någon hjälp ännu. Grunderna sitter såpass bra och jag är försiktig och vänjer in på saker långsamt.
Säkerheten sitter i en bra grundlydnad, och förtroende, som jag ser det. :)

Men kommer ha någon på backen i alla fall när vi utvecklar arbetet mer. Planerar att åka på körkurs i månadsskiftet juni-juli och då hoppas jag att vi är klara att sätta honom i vagn, då krävs det ju mer hjälp.

Att ta framhovarna är såå jobbigt tycker han och lyfter högt och lutar sej än åt det ena hållet än åt andra och rycker lite grann. Bakhovarna är han lite seg istället att få upp och är jätteduktig.

Haha, min är ganska söt. Hon brukar passa på att sträcka ut bakbenen
ordentligt, rätt bakåt, när jag ändå lyfter på dem.

Det känns som min har blivit mer vuxen i huvudet nu, även om hon
fortfarande har en riktigt "barnslig" kropp. Jag känner att hon börjar
bli precis den hästen jag hade som mål att forma. Visst finns det vissa
saker som hon inte borde göra som jag jobbar på. Men så finns det
vissa saker som hon inte ska göra och det har hon lärt sig och
försöker inte. En sån där "borde-inte-göra-sak" är när hon vill klia
sitt huvud mot mig, jag önskar att hon inte ens försökte. Men säger
jag bara ordet nej så slutar hon direkt.

Tyvärr har jag fått ett nytt problem att jobba bort. Efter hon hade
fått patellaupphakningen så gav jag henne en spruta en gång om dagen
i fem dagar, och istället för att hon skulle hoppa upp i taket så upptäckte
jag hur bra det gick om någon stod och distraherade henne med goda
morötter. Ja, problemet kan ni ju säkert räkna ut själva, hon blev lite
nafsig efter det. Visste ju att det skulle bli så, men kände ändå att
jag hellre tog det än en häst som flög omkring varje gång jag skulle
spruta henne. Men eftersom hon kan ordet nej så funkar det rätt ok
ändå, hon ger sig nog snart.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025