Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

*knapplån*
Jag har storartade nyheter ang min Welsh Cob kille. Han har nu efter en periods regnande behagat bestämma åt vilket håll manen skall ligga. Alltid lika spännande med unghästarna tycker jag:D
Den har nu blivit "pappiljotterad" åt vänster. Skitfåniga tjejgrejjer tyckte han:mad:
I övrigt har han haft täcke, sadel, träns med bett och beter sig hyffsat när vi går på promenad. Inga tecken på trotts, tvärt om är han gosigare än någonsin, vilket försvårar försöken till longering...
Löshoppad ca 50 cm, fattar direkt vad han ska göra.
Han har vuxit hela vintern och mäter nu 138 cm:banana: Blir nog som jag tror ca 145 cm.

*Kl*

Äntligen kom jag ihåg att be Hans att mäta Peia. Jag har bara tänkt göra det i ett halvår eller så ;)
Iaf, Peia mäter idag 141 cm i manken och blir 147 cm som vuxen. Perfekt höjd :D
Hennes höjd gör också att hon måste betäckas med en C-ponnyhingst. Vi vågar inte prova med en liten D. Det gjorde urvalet mkt mindre och inget gult föl :(

Peia fick också ungefär ett ton beröm. Det är så roligt när ens hästar får beröm av riktiga hästkarlar som kan sina saker :D
Hon fick ju i måndags beröm av veterinären som vaccinerade henne också *stolt uppfödare, ägare och utbildare*

Min lillkille nyputsad och fin:)
DSC00051.jpg
DSC00053.jpg

Han har en ovanligt bra hals för att vara en Welsh Cob tycker jag.
Han är helt mullvadssvart och har fällt det mesta. En snygging som kom fram ur lurvet!
Tyvär för dagen halt:( upptäckte jag när vi skulle longera. Han leker rätt tufft med sin Shettiskompis, får se om det ger sig på ett par dar. Vet kommer och vacinerar till veckan och kan titta på honom då. Inte varm eller svullen.

Oj vad alla unghästar börjar bli fina och duktiga här!
Följer tråden men skriver nästan aldrig något om min egen tjej, nu var det länge sedan ialf.

För oss går det bra fast jag har en ganska envis och trotsig liten tjej när jag ställer lite krav på henne. Men sedan är ju hon ett sto också å det vet vi ju hur vi är. Bara att se på oss själva.
Ingen dag är den andra lik å alltid ska det provas om man verkligen måste göra den där dryga grejen.
Just nu håller vi mest på med promenader förbi andra hästar
(då måste man ju showa så mkt, typiskt araber) och träningen i korallen. Följer med som handhäst då och då sen är det mest ompyssling och vanlig hantering.

Ska ställa ut henne i sommar, någon mer som ska ställa ut sin 2åring?

Jag har en korsning med okänt ursprung. Han är helt underbar, fast det händer att han är lite bufflig. Han kastrerades i höstas, och efter det blev han trevligare och nu är han ett riktigt charmtroll. I helgen lastade vi honom i släpet (han gick rätt in!) och körde till en granne. Det kom en hel flock hästar springande då vi lastade ur, i hagar runt omkring, och vår lille Prins var lugn och cool ändå, fast han gjorde stora ögon:D
Han fick springa lite i deras paddock, det är ju så man dräglar när man ser hans trav:d
Efter en stund lastade vi in igen och körde hem, inga som helst problem. Verkar lovande tycker jag.
Skall försöka lägga in lite bilder, ursäkta den dåliga kvaliteten på framförallt det ena, ville visa hans fina trav...
/Cicci
prins07.jpg

finhast.jpg

snygg.jpg

prins21.jpg

Jag har funderat på det, men har fortfarande en negativ inställning till arabutställningar tyvärr. Skulle nog hellre satsa de pengarna och tiden på utbildning. Dessutom tycker ju JAG alltid att hon är vackrast, men det tycker ju kanske inte alla andra, och det vill jag ju helst inte veta.... :D

Pemba har slutat lyfta av grimmor från krokar, kan ofta backa fint om jag ber henne, travar ikapp men inet längre när vi promenerar. Hugger fortfarande i mig när vi promenerar ibland, men det har blivit bättre. Som tur är har hon inte fått ett bra grepp än, hoppas det löser sig snart. Funderar på att börja med tömkörning/inkörning när jag får hem en ny sele snart. :)

Jag väntar också spänt på att se hur hon ser ut i sommarpäls, köpte ju henne i full vintermundering. Lustigt bara att jag råkade köpa en TILL brun häst utan minsta tecken, av samma ras som min förra. går snart inte se skillnad på dem längre...

Det vore intressant att veta vad det var för raser i pållen... har du någon fundering? Ser fin ut!

Det vore intressant att veta vad det var för raser i pållen... har du någon fundering? Ser fin ut!

Hej!
Ja, visst är han en läckerbit!:love:
Mamman är welsh/ new forest (skimmel 139 hög)
men pappan är okänd. Ingen aning.
Jag gissar något ädelt, för det är lite arab/ fullblodsstuk på honom tycker jag. Han är 139 cm nu. 2 år i April.

/Cicci

Ja, det ser ut att kunna vara en del arab i honom. Särskilt på öronen! Kanske därför jag tyckte att han var fin....:)

Hej har suttit här och läst om era 05:or, många trevliga individer, även om vissa har lite otrevligare beteende ibland. Jag har en 05 Amazone, E:Hamilton U:Hancza UUE:Polonez xx EE:Irco Mena. Hon har stannat i växten, men det kommer väl igång med våren (ca 150-153, baken 160) Hon är för det mesta väääääldigt cool av sig, berörs inte av mycket, MEN sen o andra sidan så ska hon undersöka ALLT......suck. Ett ex: jag skulle klippa svansen på min gamla tävlingsponny, han är väldigt väluppfostrad, ställde han i hagen med grimskaftet hängande, han går ALDRIG iväg...ett tu tre så traskade han iväg.Jag sa -stanna, men han fortsatte...Jag gick fram för att ta i grimskaftet MEN där fanns redan någon...Amazone tog ut Lykke(ponnyn) på en promenad!!! Löshoppade henne lite lätt idag, hon tyckte det var jätte roligt, berömde henne med en morot. Sen tog hon en runda till..över hindert och kom för att få morot.Detta upprepade hon tills jag tog bort hindert, då tittade hon sorgset på mig. Hon älskar nog......morötter.:rofl:

Hej igen, är det någon mer som har 05 efter Hamilton???:confused:

MIn -05 har varit jätte duktig i veckan då vi haft tid att vara ute lite mera. Han går nu att tömköra själv även fast han fortfarande tycker att bettet är lite läskigt.
Jag leder honom i träns och sadel och det är inga problem.

Han har vant sig vid trafiken och är inte ett dugg bakrädd :banana:

Sedan till det tråkiga, såg så mycket fram emot tömkörningskurs i slutet på denna månad, så stod Ali block halt ute i hagen igår :eek:

Antagligen har de små liven busat lite för ivrigt, lill hingsten har börjat bli så kaxig.

Antagligen är det en ordentlig sträckning så det lär ta lite tid att läka. Hoppas nu att han hinner bli helt bra tills kursen, men det hindrar ju även den träning jag hade tänkt ge honom innan kursen för att vi skulle vara förberedda. :(

knapplån

Har varit och löshoppat 2 ggr nu. Första gången var hon ganska skeptisk och hoppade som en makaron. Där det var tanken att hon skulle få in 2 galoppsprång hann hon med 3-4 stycken. Men hon var rapp i fötterna och försiktig, så det får man ju se som något positivt.

Andra gången var helt annorlunda; kan det här nu sade hon. Hoppade med "riktiga" språng den här gången och tyckte själv att hon var ganska duktig. Efter sista språnget tyckte hon det var såpass kul att hon tyckte att hon skulle komma en gång till. Det är så kul att se de små bäbisarna, det händer ju så mycket så fort :love:

8701532.jpg

8701533.jpg

Tur att man har en duktig instruktör som håller i det hela som vet vilka krav man kan ställa.

Jag har funderat på det, men har fortfarande en negativ inställning till arabutställningar tyvärr. Skulle nog hellre satsa de pengarna och tiden på utbildning. Dessutom tycker ju JAG alltid att hon är vackrast, men det tycker ju kanske inte alla andra, och det vill jag ju helst inte veta.... :D

Pemba har slutat lyfta av grimmor från krokar, kan ofta backa fint om jag ber henne, travar ikapp men inet längre när vi promenerar. Hugger fortfarande i mig när vi promenerar ibland, men det har blivit bättre. Som tur är har hon inte fått ett bra grepp än, hoppas det löser sig snart. Funderar på att börja med tömkörning/inkörning när jag får hem en ny sele snart. :)

Jag väntar också spänt på att se hur hon ser ut i sommarpäls, köpte ju henne i full vintermundering. Lustigt bara att jag råkade köpa en TILL brun häst utan minsta tecken, av samma ras som min förra. går snart inte se skillnad på dem längre...

Ja fast egentligen så är de inte så fruktansvärt dyrt att gå på utställning, själv ser jag det som en kul grej att komma ut och det är ju också träning. Men det är klart som du säger man tycker ju alltid sin egen är finast fast så är det nog för alla.
Ska väl mest ställa ut henne för uppfödarens skull och för att jag såklart vill få en liten glimt av hennes fördelar och nackdelar och för att se på andra i hennes ålder.

Jag vet vad du menar. Var ställer du ut? Jag ska iallafall åka på utställningen i Linköping.

kan du inte slänga upp lite nya bilder? var länge sedan man såg någon av araberna på bild!

Men gud vad han har fällt redan! Så fin i pälsen, du måste ha varit där och putsat en hel del i vår;)

Han är lik min gubbe, fast min har inte riktigt lika bra halsansättning. Tror att jag får tänka om lite granna i ridningen när det är dags för det, med vilken form man kan rida honom i egentligen. Tittar man på honom rent exteriört och hur gångarterna är så ser man en klockren körhäst:crazy: Det var ju inte riktigt meningen...

Har du märkt det på din cob förresten, att den naturliga gångarten är trav?? Min har lite trippig skritt, lång och fyrtaktig?galopp men sen en HÄRLIG trav med HÖGA knän:love: Det blir till att ta hjälp av tränaren tidigt för att matcha fram honom till en trevlig ridhäst. Temperamentet gör att jag inte riktigt känner för att sätta vagn bakom...Eller ja, han är hääärlig men lite för kvick i skallen o benen för att befinna sig mellan skaklar:D

Vi blir retade för färgen, han o jag; jaha, hade du inte köpt en svart häst eller? Jo, det STÅR black i papprena! Han har nu fått någon slags märklig fuxsvart färg:eek: Du skriver mullvad, menar du att han är svart grå då eller? Han ser helt svart ut på bilderna.

Nä, jag har faktiskt inte borstat på honom mer än nån gång i veckan då han får stå på gången och bli pysslad. B-vitamin och olivolja har han fått.
Med mullvad menar jag riktigt djupsvart.
Min galopperar helst just nu, kan bero på att han vuxit rätt bra på sistonde.
Pappan till min har tävlat en del i dressyr upp till MSV, mamman är helsyster till Ollies Solo Flight som tävlas framgångsrikt i dressyr,
så jag har medvetet köpt en ponny som lämpar sig för dressyr.
Han verkar bli riktigt cool i skallen och jag har alvarliga funderingar på att köra in honom. Morfar, Rookery Full Flight har tävlats en del i körning.
Vet var och vacinerade i morse, han trodde på en hovböld under uppsegling. Vi väntar en vecka och ser om han inte blir bättre, annars får vi väll konsultera hovslagare/sätta in en hippotrimkur.

Senast ändrad:

Jag har gått o köpt mig en körhäst jag - omedvetet:o

Fast det ska nog gå att få till en trevlig allrounder av honom, han är hemskans trevlig i temperamentet. Klok som en pudel.

Måste ju också få flika in mina bravader med en annan 05:a, shettisen! Lastar honom ensam, traskar in i ett ridhus, det byggs hinder runt omkring honom, någon sätter upp en banderoll inför kommande tävlingar, det spikas och klättras på stegar etc etc. Det lilla stjärnskottet är oberörd, bara trevligt nyfiken. Tar fram ett litet kryss och introducerar honom för "löshoppning" och han hoppar med VÄRLDENS teknik! Introducerar sadeln för första gången, peace of cake! De flesta bara småler åt såna där små men hade denna lille man varit stor så... HÄRLIGT temperament o arbetsvilja:banana:

Äh, jag tyckte din såg väldigt fin ut på dom bilder jag sett tidigare.
Kan du inte ta en bra bild från sidan, vore kul att se honom ordentligt. Han hinner ändra sig, de är ju bara två år.
Många Cobar är lite heta, men det behöver ju inte betyda att han är oridbar för det:idea: Mitt Wpb sto är het som e aga-spis, men man vänjer sig. Jag gillar pigga och vakna hästar.
Kul att du jobbar din Shettis!
Jag har varit väldigt seriös med utbildning av min. Dom är så kul att jobba med, önskar att de var större för det är underbara hästar.

Jag vet vad du menar. Var ställer du ut? Jag ska iallafall åka på utställningen i Linköping.

kan du inte slänga upp lite nya bilder? var länge sedan man såg någon av araberna på bild!

Jag ska åka med min arab till linköping också:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar