Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Först måste jag bara säga att jag tycker din svarta är så j*vla snygg. Alltid velat ha en svart häst!! svartis.... :angel:

Min 05.a e bara typ 140cm i manken. och just nu håller vi på att vänja henne vid sadel. träns, benskydd och stå i stall gången har hon kunnat ganska länge. Har kunnat stått uppbunden i stallgången i ca ett år! Ska börja med longering snart. men vill helsta att hon ska växa lite till. e så lite å svankig!

Tack så mycket!!
I en annan tråd skrev jag lite om hans färg just.
Det var lite kul för hans pappa är brunskäck och hans mamma är brun. Pappan hade när min föddes lämnat totalt 17 avkommor, 15 var skäckar, 1 helbrun och min svart!
Jag frågade runt här bla. om han verkligen var svart och det var han.
Min killes farfar var svartskäck har vi kommit fram till sedan så antagligen har han fått det därifrån. Än i dag så är det ingen mer av avkommorna som blivit svart.

I en tråd på western så var det någon som skrev att av två bruna avkommor är det 25% chans att det kan bli svart....men det där har jag ingen aning om.

För säkerhetsskull så har jag återigen nu frågat om han verkligen är svart........och det är han så nu kan jag säga med säkerhet att han är svart. Men i hans papper står det mörkbrun.

Nåväl......lycka till med din 05:a!

AA vilken tur att det ar fler som har smattingar som jag. Vart nastan lite radd nar sandela sa att hennes 05a korsning nastan var tva ar var 152 i manken. Mitt lilla sto ar bara ca 144 i manken och blir tva i slutet av juni men hon ar da bara arab. Hoppas pa att hon ialf kommer over ponnymattet.
Hur stora ar era andra araber?
Tror definitivt att din korsning kommer att bli uppat 160 i manken.
Tror jag har henne forsakrad i if men ska kolla for sakerhets skull. Har full vetrinarvard pa henne och livforsakringen ar satt pa 50 000.

AA vilken tur att det ar fler som har smattingar som jag. Vart nastan lite radd nar sandela sa att hennes 05a korsning nastan var tva ar var 152 i manken. Mitt lilla sto ar bara ca 144 i manken och blir tva i slutet av juni men hon ar da bara arab. Hoppas pa att hon ialf kommer over ponnymattet.
Hur stora ar era andra araber?

Min är exakt lika hög som din och jag har tänkt precis samma tanke, "hoppas hon kommer över ponnymåttet". Även om hon bara är två så är jag inte helt övertygad om att hon växer flera cm till på höjden. Hennes mor är strax över 150, men pappan är inte mer än 145 cm. Har du någon koll på föräldrarnas mkh?

Det har hände något på påskafton. Att det var häxorna som flög iväg till blåkulla eller om det var något magiskt-förtrollande om den dagen kan jag inte svara på men helt plötsligt så förändrades Phigalle och sedan den dagen varit en lätthanterlig,nyfiken och lättlärd individ.

Som tex idag när jag lämnat storpojken på dagis och lillpojken sov i bilen och jag skulle börja mocka som vanligt när jag fick en tanke-varför mocka när barnen sover,kan lika gärna fixa den grejen när dom är vakna. Jag hämtade Phigalle som kom galopperande när jag ropade:love: . Stod sedan stilla i stallgång förutom spark i golvet när jag hämtade borstarna.
Smekte hela hans kropp. Även flertalet gånger på långt rep ute. Sedan var det backup, några få whoo. Tränade på att flytta bakdelen åt båda hållen. Gå volter åt båda hållen när han håller sej bakom mej. han går bättre i vänstervarv än i höger. Har kommit på att han går bättre helt bakom mej istället för positionen med hans huvud vid mej för då lyssnar han inte.
Sedan skickade jag ut honom på volt runt mej i båda varv i skritt vilket gick så bra att vi testade i ett varv i trav i båda varven och det funkade jätte bra! Förut så har det inte funkat då han sparkat bakut,bråkat och studsat.
kan ju tilllägga att denna morogn blåste det ganska kraftigt ute så det var mer än en lyckad morgon för mej och min unghäst.

Vet dock ej hur hög han är, får kolla upp det men sist var han bara runt 140-142 både fram och bak.

Lyckans dig! har alltid drömt om en svart häst. Min första ponny var en svart welsh med bläs och strumpor. Efter honom har det bara varit bruna och fuxar. Men jag gillar dem ialla fall.
Tråkigt att det står mörkbrun i din killes papper. Vill gärna vet vad de e för stam, E jätte nyfiken!!! :p
Min pålla har en mörkbrun pappa, & fux morfar. Hennes pappa e brun med bläs, 4vita strumpor, och bukfläckar, plus att farfar är fux, bläs 4vita strumpor. Själv blev hon bara brun med en pytte stjärn och en lite vit kota höger bak. :smirk:

När min lilla föddes gick hon rak under mammans mage! :) Mamma är 158cm och pappa 167cm. men tror inte hon kommer över 155cm. lite tråkigt men sånt som händre antar jag.

hej. nu var det länge sen jag skrev in här, men uppdaterar väl mig o mina hästar... mitt sto har blivit en underbart hanterbar dam! jag tränar mkt ledarskap med henne utan grimma o grimskaft lös ute på gården. det funkar alldelles utmärkt o hon lyder minsta vink! :) hon är följsam och iakktar mig hela tiden. sadelvan o träns kan hon redan o jag ska snart börja på med longeringen. först inriktar jag mig på ledarskapet, så hon funkar där, annars kraschar det andra. jag har fått stora framgångar med henne o använder alltid "förlängd arm" när jag jobbar med henne. hingsten likaså, han e lika följsam o de kan både vara ensamma o ihop o lyssnar bra på mig. jag har hört, av ridlärare etc,, att jag redan i år kan hänga mig på stoet. tycker det känns för tidigt o jag väntar nog. hon är än så länge 1, 44 o för min del vill jag gärna fortsättningsvis hålla henne på ponnymått,,, vilket det nog inte blir. hon lär gå över, tyvärr tycker jag. lite synd, då jag har en häst med mkt ovanliga färger o tanken e att jag ska ta föl på henne sen. dels egenskapsmässigt och dels hennes färg. kul att läsa om andras framgångar o man får mkt tips o råd! hejsvejs!

Vad har ni alla för daglig tillsyn/träning på era små? Har ni något upplägg över veckan/månaden/framtiden? Är det någon mer som tränar NH. Tömkör/longerar/sadelvänjer/tränstränar/löshoppar/promenerar ni osv? Hur ofta? Borstar ni dom varje dag? Är ni flera timmar istallet? Vad för foder får dom. Hur mkt MJ får dom? Hur är dom i temperamentet nu? står dom på sall på nätterna/lösdrift? Hur många hästar går dom ihop i hagen med? Med andra unghästar? Vilka ska skicka iväg sina på bete ihop med andra unghästar?

Hihi lite frågvis får man väl vara?

*knapplån*

Måste bara berätta, jag är så stolt över min tjej. Igår skulle vi last-
träna för första gången sedan jag fick hem henne (för ett år sedan),
och när hon skulle hämtas då så var det ingen rolig historia.

Jag hade i alla fall bestämt mig för att jag inte skulle kräva mer än att
framfötterna kom upp på rampen, och ta allt väldigt långsamt. Men nej,
några fötter på rampen verkade hon inte vilja visa upp. Jag trodde inte
att det skulle fungera med en hink med havre, men tänkte att vi skulle
göra ett försök ändå - det skadar ju i alla fall inte. Men när jag kom med
hinken så gick hon raka vägen in i transporten! :)

Att komma ur var inte lika roligt tyckte hon, det var otäckt att backa,
så hon fick komma undan och gå ur i fronten. Jag tyckte hon hade gjort
så oväntat mycket bra ändå så mer ville jag inte kräva av henne.

Nu är jag glad och kan leva på det ett tag. :)

*kl*

Har oxå en -05. Han är en halvblodsvalack efter Goldmine xx-Gauguin de Lully-Flamingo.

Jag har mest varit ute och gått med honom + att han får följa med bort till ridbanan när jag ska rida hans mamma. Har försöka att ha honom som handhäst, men stoet tycker att han är för närgången och går därför jättefort och han vill inte gärna gå nära henne och går därför jättelångsamt. Ni kan tro att jag får lååånga armar! :D

Han är väldigt trevlig att hålla på med, dock hittar han på nya saker att testa och just nu är det "inne" med att vifta med bakbenen när man ska borsta dem.

Hade tänk att sätta träns på honom men jag vet inte riktigt vad jag ska ha för bett? Har ni nåt förslag skulle jag bli tacksam!
Skulle tränsat honom för länge sen om han inte vore så öronskygg!!!

I framtiden tror jag att han skulle passa som fälttävlanshäst, dels pga av stammen, men framförallt för att han är så tuff orädd!
När vi är ute och går brukar hans mamma tvärnita och stå och frusta och blåsa för en lite sten eller ett hus hon har gått förbi tusen gånger förut, medans han bara knatar på som inget har hänt!

Har ingen nytagen bild men här är en från i vintras:
http://camino.se/gallery/main.php?g2_itemId=307
och en lite mörk:
http://camino.se/gallery/main.php?g2_itemId=292

Malin

Jag tycker såna här frågor är jättekul! Det är ju sånt man undrar om med andra "bebusar" :)

Mitt upplägg med min 2-års russhingst är att han tömkörs 2 gånger i veckan samt går med lös på ridturer 2 gånger i veckan. Tömkörningen just nu är inriktad på att ha draglinor + svängel bakom. Han har dragit däck, men det blev lite för tungt tycker jag, så jag ska vänta med att fortsätta med det. Borde fixa ensamma skaklar och börja med dem, men har inte bråttom med det. Vi ska på körläger i månadsskiftet Juni-Juli och jag siktar på att sätta vagn för honom då.

Ridturerna är numer mer fartiga och sätter mer kondition, vi är ute mellan 40 min - 1 h på dem, alltid mycket off road. Alltså han rids inte - utan går med lös! (såg att det kunde missförstås) Han tar sej fram stensäkert i skogen i både trav och galopp, i stiglöst land :love:

"NH" anser jag väl att det inte är något man "tränar" - utan ett förhållningssätt...
Men visst, han är mycket ledbar - det är befäst. Vi tränar på att finslipa Ståendet - dvs att han kan stå även fast jag går iväg en längre bit. Vissa dagar går det bra, andra har han för mycket i huvudet ;) Han är i alla fall duktig på att stå still när jag fipplar runt med draglinor osv, och det är något jag värderar högt.

Promenader tar vi inga nu, vi har promenerat mycket tidigare men han började bli allmänt uttråkad av det :p - så nu tömkör jag istället.

Longerar gör jag inte för longerandets skull, vill inte att han ska gå på volt alldeles i onödan, Men när vi var till ridhus häromveckan så fick han gå på lina över lite bommar och över ett litet sockerbitshinder. Niemas problemas. Det är så underbart med unghästarna, allt man provar på "fungerar" liksom från första stund! :banana:

Tanken var att åka iväg till ridhuset fler gånger under våren och påbörja löshoppning, men nu är transporten lite trasig och måste fixas så vi får vänta tills den är klar.

Övriga dagar gör jag "så lite som möjligt" med honom. Han går på lösdrift just nu med 3 andra "Grabbar", och håller igång rätt mycket framförallt med islandshästkompisen, med hingstlekar. Det blir hingstbete här till sommaren och då blir det förhoppningsvis en grupp om 10 hästar som han ska gå i, jag hoppas på några jämnåriga.

I det stora hela är jag fruktansvärt nöjd med min lilla russunge, han är så kul och fin att ha å göra med. Jag känner mej överlag rätt nöjd med min egen insats också då han är mycket hanterad och är såpass "klar" i alla grunder, växer fint nu och ser bra ut i kroppen, musklig och stark, och är en förtroendefull, social kille.

Hrm...med risk för att bli påhoppad (har blivit det tidigare pga. detta så jag är väl van).
Hans mamma är en varmblodig travare och hans pappa är halvblod...OCH icke godkänd:eek: ;) .

Pappan heter Pontiac och farfar Fore X och sedan kom Hippie efter....det kan vara tvärtom på de två sista också...har det inte framför mig riktigt. Det jag vet är att Brabant och Drabant finns i den stammen.

Trots icke godkänd pappa har min kille fått 38p på utställning samt har ett väldigt fint steg......:p ;)

Vad har ni alla för daglig tillsyn/träning på era små?
Peia står ju på stall så hon blir tillsedd av antingen mig eller Maria varje dag.

Har ni något upplägg över veckan/månaden/framtiden?
Peia ska hängas på i sommar, visas på utställning en eller två gånger i sommar. Till hösten sittas på ordentligt. Om en ett år betäckas samt visas på 3-årstest. Sen fölar hon förhoppningsvis och går sedan årgångstävlingarna som fölsto.
Det är mina mål iaf :)

Tömkör/longerar/sadelvänjer/tränstränar/löshoppar/promenerar ni osv? Hur ofta?
Jag tömkör/promenerar med Peia cirkus fyra dagar i veckan. Sadelvan är hon och hon bryr sig inte alls om den så den lägger jag på någon gång ibland.
Träns har hon alltid när jag tömkör och ibland på promenaderna.
Inte löshoppad än då ridhuset är nytt=ny botten som inte satt sig än. Blir iaf till sommaren "hemma" och sen till hösten då botten ska vara fix och färdig även här.
Longerar gör vi bara någon gång ibland, inte särskilt ofta.

Borstar ni dom varje dag?
Nej, de dagarna då hon tömkörs och någon dag mer. Hon är dessutom rätt renlig av sig så det brukar gå rätt raskt.

Är ni flera timmar istallet?
Ptja, vanligtvis är jag i stallet cirkus 1,5 timme. Har ju bara henne just nu så det går ju snabbt.

Vad för foder får dom.
Hö, betfor, B-vitamin och HippoGrowBreed.

Hur mkt MJ får dom?
Har inte höanalysen framför mig så kan tyvärr inte svara på den frågan. Här finns infon om Hippo:n iaf.

Hur är dom i temperamentet nu?
Peia är lika ljuvlig som vanligt :)

Står dom på sall på nätterna/lösdrift?
Som jag tidigare skrev, Peia står på stall.

Hur många hästar går dom ihop i hagen med? Med andra unghästar?
Vanligtvis går hon med två äldre ston men just för tillfället går hon i en större hage med 5-6 andra hästar. Ingen annan 2-åring men väl en 1-åring och en 4-åring.

Vilka ska skicka iväg sina på bete ihop med andra unghästar?
Peia ska gå på bete hemma, inga unghästar men väl några som tror att de är unghästar ;)

Min är exakt lika hög som din och jag har tänkt precis samma tanke, "hoppas hon kommer över ponnymåttet". Även om hon bara är två så är jag inte helt övertygad om att hon växer flera cm till på höjden. Hennes mor är strax över 150, men pappan är inte mer än 145 cm. Har du någon koll på föräldrarnas mkh?

Mätte Phigalle idag och han är oxå 144cm i mkh precis som era araber.:rofl: Ska bli kul att se hur dom utvecklas. Phigalle var även 145cm i bak så det känns skönt att han börjat växa nu när all dum mask är borta. Jag tror hans föräldrar är runt 149 och 152. Jag vet inte om jag vill ha honom som ponny eller som liten häst. En maxad ponny är ju mer värd i pengar än en liten häst men vill jag tävla i dressyr eller hoppning så är det ju bra om han växer över. Först och främst ska han bli en westernhäst iaf.

in o utsläpp och borstning varje dag. Tömkör el longerar 1 gång/vecka nu.
Tänkt att ta det lugnt tom juli (stallbygge o göra ridbana :) ) och sen börja hänga och sitta in under hösten. Har redan suttit en gång på henne i 2 min. skötte sig utmärkt.
Är det någon mer som tränar NH.
lite ledarskapsträning...
Tömkör/longerar/sadelvänjer/tränstränar/löshoppar/promenerar ni osv? Hur ofta? saden o tränstränar 2 ggr /v
Vad för foder får dom. Hur mkt MJ får dom?
Hö 8kg 1kg grund 1kg pluss grön tot ca 90 MJ
glad o arbetsvillig igen! :banana:
står dom på stall på nätterna/lösdrift?
utebox
går medd 5-årig shettis/welsh korsning.
nej

Hon får daglig tillsyn i hagen. Ca varannan dag "gör" vi något, oftast promenader eller rengöring av henne i stallet.

Vi har inte börjat med utrustning än, men ska börja tömköra till sommaren är det tänkt. I höst blir det mer träning med utrustning, kanske börjat jag hänga lite på henne. Nästa vår ska hon vara ledig i ett par månader eftersom jag ska resa bort.

Tömkör/longerar/sadelvänjer/tränstränar/löshoppar/promenerar ni
Nej, bara promenader, går över bommar, diken osv.

Borstar ni dom varje dag?
Nej, hon är en lerig dam och verkar trivas med det. Borstar ett par gånger i veckan, mer nu när hon fäller.

Är ni flera timmar istallet?
Har en ridhäst också, och bor bredvid stallet så: ja.

Vad för foder får dom.
Hö, krafft protein, b-vitamin, vitaminer och morötter.

Hur mkt MJ får dom?
Skulle tro att hon ligger runt 65-70.

Pemba är pigg, social, nyfiken och lugn. Men går mycket upp och ner, vissa dagar är hon som en skottspole i hagen, andra jättelugn.

Står dom på sall på nätterna/lösdrift?
Lösdrift.

Hon går dygnet runt med ett äldre islandssto som "adopterat" henne. Jätteskönt- hon får mycket uppfostran från henne. På dagarna även två vuxna hästar. Ett lugnt gäng, lite för lugnt enligt Pemba.

Vi får tillökning av ett föl i sommar, men annars inga andra unghästar.

Kom på lite frågor själv också:

Hur ofta kollar ni unghästarnas tänder? Jag har haft min tjej i ett halvår nu, och har inte gjort det. Vet. gjorde väl någon koll på besiktningen, men inte särskilt utförlig. Kommer nog göra det när det börjar bli dags att vänja sig vid bett.

Hur är pälsen på era hästar? Pemba har som jättefint "ull", känns ungefär som en valp i pälsen. Den är glänsande och fin, men verkligen ingen päls på samma sätt som de vuxna hästarna.

Hur ofta kollar ni unghästarnas tänder? Jag har haft min tjej i ett halvår nu, och har inte gjort det. Vet. gjorde väl någon koll på besiktningen, men inte särskilt utförlig. Kommer nog göra det när det börjar bli dags att vänja sig vid bett.

Hur är pälsen på era hästar? Pemba har som jättefint "ull", känns ungefär som en valp i pälsen. Den är glänsande och fin, men verkligen ingen päls på samma sätt som de vuxna hästarna.

Peia kollas samtidigt som de vuxna, alltså en gång per år. Hon kollades i höstas och raspades lite.

Peia har päls som de vuxna hästarna, bara lite tjockare eftersom de vuxna är klippta ;)

Veterinär har inte kollat på Hjärtats tänder en enda gång. Jag har kikat några gånger då lek-kompisen blev röd i pälsen, annars har jag inte så bra koll :o Hjärtat vill egentligen ha sin mun ifred, han är inte alls så lätt-tittad som mina andra hästar varit... Samma med bett, han gillade inte alls bett, så därför har jag låtit det vila med bett-invänjning. Tömkör i grimma.

Med tanke på det måste jag nog börja vänja in honom på bett snart om han ska visas på utställning i sommar... Jäkla skit att det inte räcker med en bra (skarp) kapson eller dylikt på utställning. Jag hade helst velat vänta med att sätta något i hans mun tills att han är "klar" med alla sina tänder, dvs typ 5 år.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar