Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Ja, det verkar ju kanske lite långsökt att det skulle vara lucernhacket... Jobbigt det där när man inte vet säkert vad som är orsaken...

Jag hade min hingst som 1 o 2 åring på bassholmen. Helt vilda var de då. Bara får och en stor ö. Blev verkade en gång.
Gick där från 1 maj till slutet på september.
De var ko lugna vid hämtning . Inga problem hemma. Det verkade som att de sprang av sig allt under sommaren. Tyckte det va skönt att komma hem.
Jag tror inte det blir några problem

Jag hade med min häst på bassholmen 2006 :) gick din där då me? Min va nummer 15 :bump:

Oj, oj då! Läste tråden först nu. Men va skönt att allt gick bra!
Tror du verkligen att det är lucernet? Är han avmaskad, när?
Mitt sto hade några kolikanfall när hon var i samma ålder, men sedan har det varit lugnt.

Love_energy: Hoppas det går bra för din lilla med!

Men kan det inte vara just för att det är lite tillväxt av gräs i hagen? De går och pillar i sej det lilla gräs som finns och sätter samtidigt i sej sand & grus? Sandkolik? Är ju inte alls ovanligt den här tiden på året?

Är man nyfiken på det där med sanden så kan man samla upp en bajshög och lägga i en genomskinlig hink och fylla upp med vatten, sanden stannar i botten och skiten luckras upp och "flyter upp" till ytan.

Nej, det är bara jag som vill känna mig helt säker på att det i a f inte ska kunna komma ifrån det framöver. Vi har tre hästar i stallet som får lucern och de andra två har fått bulor på ganascherna + min då som fick ett så kraftig kolikanfall. Det kan ju klart lika gärna vara lucern i kombination med ex vis gräset ute som gör att det blir för mycket men jag chansar inte. Resterande hästar i stallet är helt friska.

Som ett tillägg från senaste inlägget så blev det ingen hämtning av honom i går eftersom de hittat bandmask i proverna! Visserligen var han i ett eländigt skick förra våren när han kom från Wales och hade nog aldrig avmaskats men sedan dess har jag varit noga med att följa avmaskningsschemat och nu senast för en månad sedan så avmaskades han just med ett medel som ska ta även bandmasken.
Jag förstår inte hur han kan vara infekterad fortfarande:confused: Kan de vara resistenta för att hästen inte är uppfödd här?

Fick besked för en liten stund sedan att han klarat avmaskningen och natten bra så nu har de LOVAT att jag kan få hämta hem honom. Jag vet hur känslig han är för miljöbyten och hur beroende han är av sina vanliga rutiner så jag vill verkligen att han ska få komma hem och kunna slappna av nu.:(

Det är en tröst att höra att dina inte haft återkommande kolikanfall i a f, många säger ju att en gång kolik=ofta kolik i framtiden också.

Så tråkigt för er:( Hoppas att han läker bra över förväntan nu då, håller tummar o tår.

Vi kom in dagen efter er då, tror jag i a f, kanske var det den bruna hästen som stod tvärsöver gången från min Quentin, i akutboxarna?
Bredvid låg ett litet skimmelsto.

amanin;8195962Får man lov att fråga vad det var för sorts tråd han fastnade så illa i? QUOTE skrev:
Det var helt vanlig eltråd på staketet med ström, men han såg inte det när de sprang och busa...:cry:

Så tråkigt för er:( Hoppas att han läker bra över förväntan nu då, håller tummar o tår.

Vi kom in dagen efter er då, tror jag i a f, kanske var det den bruna hästen som stod tvärsöver gången från min Quentin, i akutboxarna?
Bredvid låg ett litet skimmelsto.

Hmm, mm han är helbrun utan tecken, jag vet inte hundra vilka hästar som stod runt honom, men tror han stod bredvid en skimmel och mitt emot en fux i stall 1.

Vi sak in och hälsa på på lördag så får se efter då...

Nåt som är positiv är iallfall att han äter utan bekymmer,:D det är min häst det:angel:

Ok... Ibland har man bra lust att bygga en hög stenmur runt hagarna och slippa all jävla tråd, men jag tror inte att sambon är så villig att bära sten hela sommaren:D

Hoppas att han fortsätter krya på sig och blir återställd!

Nu har Phigalle åkt på bete...provlastningen igår tog två timmar och då fick jag inte ens upp honom för lämmen men hade lite hjälp idag av min vännina Petra och ett tu tre (med hjälp av linor) tog han ett skutt in. Väl framme så arabade han sej, gnäggade och kastade med manen. Och mötet med de andra hästarna var så otroligt vackert att se. Men så klart så låg han ju flera längder framför dom andra så han är otoligt snabb....kanske barrelracehäst montro:angel: :D Inga bilder från ihopsläppet men det kommer senare, här är iaf några från imorse.

Föresten så 0:ade han på allt på träckprovet!

Saknar honom redan!

blogg1_1178291602.jpg

blogg4_1178291848.jpg

bild_143_1178292111.jpg

Vad fin han är! Min lilla pojke är jättespinkig i jämförelse, men så är han ju född sent på året (september). Hoppas att sommarbetet kommer göra underverk...

Tack så hemskt mycket. Han har varit jätte spinkig av all mask men han börjar ta sej. Hoppas oxå han tar sej på betet så man kan börja sitta in honom i höst/vintern men troligtvis får jag vänta till nästa vår. Nu har jag varit utan häst i ett dygn och saknar honom så, så ensamt här på gården nu.

Min grabb har börjat bredda sig något mer nu. Fast han har även vuxit mycket på höjden och är väll 143 fram och ca fyra cm högre bak. Benen är ju ganska långa och han ser rätt slyngelaktig ut fortfarande. Lite som en "mini Friser".
saffmaj1.jpg
saffmaj3.jpg

Kan tillägga att han hoppade ut från ridbanan förra veckan, staketet är ca 130. Så nu vet vi att han kan:idea:

Senast ändrad:

Det var ett intressant tips faktiskt, det ska jag faktiskt testa. Man kan ju inte veta säkert om de faktiskt petar i sig jord eller sand. Min rotar ofta upp rötter också.

Tack för tipset!

Du kan ge "Loppfrö" i förebyggande syfte. Kan ju ha varit en kombination av mask och sand?
Mår han bra nu?

Jisses, vilken man Phigalle har! Ger du honom gödning? :idea:

Här kommer dagsfärska bilder på Pemba, i sommarhagen. Hon har verkligen växt till sig och blivit fin sedan jag köpte henne i november, och mitt hjärta är förlorat sedan länge! :love:

http://s120.photobucket.com/albums/o165/annaalthen/?action=view&current=Hstar012.jpg

http://s120.photobucket.com/albums/o165/annaalthen/?action=view&current=Hstar029.jpg

http://s120.photobucket.com/albums/o165/annaalthen/?action=view&current=Hstar022.jpg

Någon som kan berätta hur jag gör för att infoga bilden direkt i tråden, och inte som länk?

Senast ändrad:

Ja, han verkar må bra, peppar- peppar. Man vågar knappt andas ut ännu.Går och tittar på honom var o varannan timme i hagen. I går kväll låg han ner i boxen och jag blev rädd att det började om igen men han var bara trött som det såg ut.

Han ska ha betfor och hö enbart, ett par dagar till och sen ska vi introducera kraftfoder igen. Pytsar ut små mängder med hö ute för att försöka få honom att äta det istället för att pula med det småttiga gräset men gräs är ju godare...
Funderar på att byta till "sommarhagen", det är ett litet naturbete så där är mer gräs men det är inte särskilt kraftigt och om någon vecka låta honom gå ute nattetid. Jag vet inte men då är han ju mera i rörelse hela dygnet, det kanske kan hjälpa ytterligare. Loppfrön, hittar jag det i vanliga foderbutiken? Hur ger du det? Mängd, förberedelse m m.

Ska gå ut en sväng i hagen nu igen och titta på honom, usch luften har gått ur en lite granna i och med det här. Vi hoppas på att det var en engångsgrej och att vi får ett ok träckprov nästa gång! Eländes maskar...

Jisses, vilken man Phigalle har! Ger du honom gödning? :idea:

Hihi ingen gödning här inte, men visst den är underbar!:love: . Dock är den väldigt kännslig och om man inte borstar den varannan dag så bildas det stora tovor för den är supermjuk men ändå tjock...hmm undra hur den kommer att se ut efter sommarbetet?

Det jag tycker är tråkigt är att luggen är så tunn och inte så lång heller:mad:

Tror att både lokalföreningarna och Grannården har loppfrö (psillumfrö). Du kan även köpa små påsar på Konsum och andra mataffärer. Du ger 1 dl per dag torrt på krafftfodret (eller lucernhacket som jag ger). Fröna bildar ett slem när de blir blöta, detta tar med sig ev sand ut. Jag ger alltid loppfrö höst och vår eller när det är risk att de får i sig sand, som nu tex.
Hästarna blir dessutom otroligt blanka och fina i pälsen av det.
Slänger in en dagsfärsk bild på Saffy som varit på promenad i sadel och träns, samt blivit longerad i bägge varven i dag.
DSCN0611.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar