Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Hon har sett ut som hästen gud glömde i perioder men nu är hon jämnare. Nu ska hon bara växa till sig ordentligt. Är rätt liten och taning just nu. Runt 1.58 skulle jag tro.

Här ser man att hon är rätt liten men ganska duktig ;)

Jag tycker att när årets föl har egna trådar på Avel och 01-orna, 03-orna och 04-orna har egna trådar på Grundutbildning så borde väl även 05-orna få en tråd?! ;)

För visst måste det finnas ganska många ägare till åringar här?

Hur går det för er?
Hur stora är era åringar?
Hur mycket sysselsätter ni småtttingarna?
Och vad är framtidsplanerna?

Sen gillar vi ju såklart foton!! :idea:

Jag vill också vara med:) . Jag har suttit och läst hela tråden och det är jätteroligt att se vad "de andra 05-orna har för sig!

Min kille fyllde 2 år i söndags. Han är en ganska stor kille ca 1.62. Heter Romance e: Blue Hors Romancier ee Rosenkavalier- Altlantic Boy xx. Han har fått gå ut på bete sen 30 april. Jag och min mor tänkte påbörja tömkörning när det blir lite varmare. Just nu håller vi på att bekantar oss då jag fick hem honom 6 maj. Det är en otroligt social, sansad och lätthanterad kille. Ska bli jättekul att komma igång med honom. Vi har ställt in siktet på 3 årstesten 2008, får se hur vägen dit ter sig :confused: :)
Lägger med några bilder av gosebiten Tagna innan betessläppet.
a.jpg

b.jpg

c.jpg

/Ellinor & Romance

Min kille fyller 2 i dag.
Men jag sålde både 4 åring o 2 åringen den 18 aprill
Så i dag är det tungt
Men har bra kontakt med köpare
hurra hurra:bump: :bump: :bump: :bump:

*kl*
vad mkt ni verkar ha hunnit göra med era 2-åringar!
min bebis (sto e:Landor S-Cortez) är än så länge bara löshoppad o lite tränad för hand (springa, ställa upp osv). tänkte försöka ta henne på lina någon dag o sen så ska jag väl klämma på ett träns med hennes huvud är så litet o sött, ser så ömtåligt ut :)

Men vilken stjärna i löshoppningen! ifs bara upp till kanske 1-110m (inte kollat så noga) men försiktig, kollar noga o tänker helt rätt! o vilka härliga bakben !!! helt rätt uppsyn o har stenkoll på kroppen! traven börjar se väldigt bra ut! fint påskjut o galoppen blir bättre o bättre !

jag har tänkt sitta på henne i senhös/vinter för att ge henne vila o så lite till innan 3-års, o efter de planerar jag att betäcka henne! (vill ha Calido i dagsläget, eller planerat att ta honom i 2 år nu :))

ska ta lite bilder på henne inan hon går ut på bete o bli för tjock :)
riktigt stolt över henne! än så länge är hon bättre än bror sin i samma ålder (hingst=uppmärksamheten oftast lååååångt borta!)

va ut härom dagen o skulle fota tjejen, hon va väl inte så samarbetsvillig när ja kom själv men såhär blev de iaf :)
JNHQLODNFQRMG4.jpg

Lantez -05 e:Landor S-Cortez-Romeo

*kl*

Shit vad höga allas är......ska mäta min pojke i morgon och se men han är nog inte mer än 155 kanske.

Du är inte ensam om att ha en liten... Min är 157, men jag hoppas hon kommer växa en del!!:bump:

Hon har nu blivit riktigt duktig på att löshoppa, hon har blivit tömkörd i skogen, promenerat med sadel, blivit hängd på osv. Det går framåt :)

Men skönt ändå att du har möjligheten att kolla den genom köksfönstret imellanåt...
En tanke jag får i huvudet är: tänk om vi inte varit hemma och han gått med den benet i flera timmar plus tiden innan ambulansen kommer...

Men han är på tillfriskning nu, muskeln har läkt ihopa och nu väntar vi bara på att svullnaden på utsidan av benet ska lägga sen så kommer såret att gå ihopa jätebra:smirk:
Lika hemskt varje gång att hälsa på (två ggr i veckan) och se hur han magrar, han trivs ju inte direkt, för han står fastbunden och med "haklapp" så han inte ska pilla på såret, men det är ju varken lätt att äta ur hönät eller dricka ur en upphängd spann på det viset, men det är ju för hans eget bästa..

Sen har han fått en varningsskylt på dörren :D för han trängde upp en skötare mot väggen, det har han inte gjort innan :angel: :D

Vad hade hänt med din lilla pålle då?
står h*n fortfarande kvar?

Han fick komma hem efter två dygn på Hbg och mår fint nu! Peppar, peppar...

Har ändrat i foderstaten och kollar honom noga varje dag, är ju orolig att det ska komma tillbaka.

Roligt att höra att din är på bättringsvägen med!

Kul att höra att han är på bättringsvägen! När kommer ni få ta hem honom igen?

Kuben stortrivs med tjejerna, men har inte gjort en ansatts till att vilja betäcka. Jätteskönt! Men han går ponnyn på nerverna, hon är en ganska lat dam på 17 år vars stora intresse är att äta, och är inte alls förtjust när han vill leka och springer och tjuvnyper henne i rumpan. Den stora ger han sig inte på ännu, hon är för stor och kaxig.

I förrgår fick Kuben ha träns på sig för första gången. Det gick jättebra, han är inte ett dugg rädd om öronen, men tyckte det var läskigt med bett och försökte bara spotta ut det. Och igår hade jag honom med lös när jag red i sommarhagen, han var ivägen hela tiden:p och galopperade efter oss när vi red på volten. Vi tog även några skutt på naturhinder och han följde efter över. Sedan drog vi iväg i en galopp över fälten och upp genom skogen, med både Kuben och ponnyn efter. Var riktigt roligt att ha dem på släp, alla tre hästarna såg ut att ha jättekul. Sen om det är vidare smart reflekterade jag inte över, men han får ju vara med om en massa ridmoment och vara med när jag rider stora pållan, så han blir kanske inte lika förvånad när jag såsmåningom sitter upp på honom med... Men det är ju en evighet dit:cry:

*kl*

Nu har jag mätt min kille och han är fortfarande runt 153 cm. Men har ser mycket större ut..han är ganska högrest.

Här är några nya foton från häromdagen på honom

IM000456.jpg
[/IMG]
IM000458.jpg
[/IMG]
IM000466.jpg
[/IMG]

Ingen aning när vi får ta hem honom, de sa max 1 månad och han är nog inne på sin tredje vecka, sen är man ju orolig över hur långt försäkringen gäller. han är försäkrad i 60.000 kr och igår hade dem talat in ett meddelande på maskinen att det var uppe i ca 43.000kr, får ringa och fråga om det är utan eller med moms.. :(

Jag har också tänkt tanken att han lillen lös (innan) när jag rider, men det har inte vatt riktigt aktuellt då jag rider sto :D och min andra valack hatar honom sen han var liten för han har fått leka mamma och nu fullständigt hatar han den lille för han är en riktigt retsticka..

Lillemannen var redan lite van att longeras och har även löshoppat och transport, haft sadel, sele, täcke, bandage, ja allt. Han är ju uppfödd på napp så han litar fullständigt på mej.. skönt att han är van vid allt detta nu när han är skadad för han får ju ha hela sommaren på sig att läka mer eller mindre. Så man inte är alltför efter i höst, men då ska jag ev in på högskola andra sidag sverige så får se hur vi gör, försäljning var ju alternativet innan men nu vet jag inte...:crazy:

*KL*

Tänkte bara kolla lite med er alla som har 05or, hur tänker ni göra med inridningen? Sitter ni in dem till hösten eller vänter ni till våren när de fyller 3 år? Eller tänker ni vänta ännu längre?

Jag har en liten plan på att jag ska ha hunnit sitta på henne innan
betet nästa sommar. Sen får vi väl se, jag kanske tycker att hon är
redo långt innan, eller tvärtom. Jättesvårt att säga, men just nu vågar
jag knappt lägga en arm över henne. :smirk:

Jag har kikat höjden på era 05-or och våran har bara skjutit i höjd på sista tiden. Han är dessutom lite överbyggd bak.
Så vi får se vart vi hamnar. Han måste ligga runt 1.64 nu. Han går på bete men vi är där och gosar och donar med honom varje dag.
Eftersom han växer så tar vi det lilla lugna :love: :smirk:

gullisar.jpg

knappt.jpg

Min plan med min 05a är oxå att sitta in honom innan sommarbetet och sen efter de ska han får ha sommarlov. För att sedan ta upp allt efter sommarbetet. men vi får väl se hur de går med min plan. Sadel+träns är inga problem iallafall.. Hoppas på att han ska växa lite under betet. Va senast jag mätte honom 155 fram och 157 bak..
Men vi får väl se....

Phigalle växer och frodas på sommarbetet som han nu varit på i tre veckor tror jag att det är. Han blänker och ser välmående ut menb med bitmärken över hela ryggen så det verkar som att han inte är så kaxig utan fostras hårt speciellt av en tvåårigt quartersto och en treårigt quartervallack. Men han har blivit så lugn vilket vi märker när vi åker dit en gång i veckan och borstar och kollar över honom. Men ack så jag saknar honom så.
fick passet idag så jag fick hans stam.
e.Firitzio S.A (BE)e. FS Fritz(US) eee. Paradons Psyche (US) eeee.Padron (NL) eue.Poulence(BE) euue. Neqatiw (PL)
ue.Kozz uee Omar (PL) ueee.Woroblin (PL) ueue. Zareef (DE)
uue. Milagro (PL) uuee Gil(PL) uuue. Cashmir

Med min lilla tjej går det framåt i träningen trots att hon just nu är inne i en trotsperiod då hon kommit på att de är jätte bra att stegra så kanske man slipper göra det jobbiga trots att hennes matte säger nej så får man inte göra så testar hon så fort de blir lite påfrestning eller hon inte riktigt vet vad hon ska göra.
Någon mer som har samma problem som jag?
Jag har inte tänkt så mkt på just "när" jag ska sitta in henne utan det får bli när hon är redo för det och de får ta den tid de tar.
Just nu har vi sadel med stigbyglar, träns, sele och annan vanlig utrsutning. Håller just nu på med mkt horsemanchip träning och mkt promenader och handhäst träing.
Vad gör ni mer era just nu eller går de på bete allihopa?

Ha ha, min är också ett litet monster emellanåt :crazy: Eller en brunstig kossa kan man kanske kalla henne. Nu har hon förvisso inte stegrat sig med mig, men vet att hon har gjort det med andra som har tagit in eller ut från hagen... Försökte tömköra i skogen i helgen, men det var dömt att misslyckas. Hon sprang in i en häck, sen skulle hon inte gå utan bara stampade och pep :D HOn hade ingen lust alls den dan. Sen när jag skulle leda hem henne så var hon som en ångvält... Men som sagt så var hon brunstig. Hoppas det blir bättre i helgen. :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar