Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Hur gör ni andra? Låter ni era 2 åringar vila helt eller gör ni ngt med dom? borstar?tömkör? miljötränar?

jag börjar känna en sådan stress att jag inte hinner allt jag vill göra med Phigalle. Han har gått på bete utan att göra ngt nu i 6 veckor tror jag att det är. Han ligger mkt och sover. Han fick en svullnad på höger bak för en vecka sedan som inte gått bort helt men jag har en som ska kolla på det imorgon. Nu är saken att jag vill han ska vila och ha det skönt i sommar MEN så vill jag att han ska tränas NH,börja med löslongering,longering,tömkörningsadelvänjning,tränsvänjning,börja gå promenader,lastträna osv det känns så mkt som man vill hinna. Hade tänkt sitta in honom till höst/senhöst.

KL

Min 05:a (kallblodstravare, hingst) går på bete och har det skönt. Jag kliar och gosar med han nästan varenda dag och igår var vi ute på promenad ca 1 timme.
Jag upplever att han blivit mkt lugnare och trevligare på betet.

Han ska gå på bete ända till slutet på september är det tänkt och jag kommer inte göra nåt särskilt med han tills dess mer än det jag gör nu.

Jag tömkörde, promenerade, tränade NH, vande han vid sadel (bett var han redan van vid eftersom han är inkörd) innan han gick på betet.

Jag hinner fortsätta med allt det där i höst/vinter. Ev ska en mkt lätt ryttare få sitta på honom under vintern men jag kommer inte rida han förrän tidigast maj-08, troligen inte förrän hösten 08.
Ska miljöträna, promenera, tömköra (både i skog och på volt) och bara umgås med han så inridningen blir enkel.

Han behöver växa till sig mer i kroppen men han blir finare för varje dag som går:love:

Ta det lugnt!

Jag har en känsla av att de flesta vill göra så mycket med sina unghästar, allt ska gå så fort! De är ju bara beisar än.

För min del kommer jag inte börja tänka på inridning förrän om tidigast ett år. Jag tror inte heller at jag kommer tömköra henne innan (tyvärr), eftersom de tygelhjälperna är motsatta de jag använder vid ridning.

Nu riskerar jag väl att få onda blickar, men så gör jag. Och, jag tycker faktiskt att det är en jäkla hets med allt hästarna ska kunna och när, beror det på att sporthästarna ska gå på 3-årschampionat? De har ju inte växt färdig förrän de är tidigast 4 år, så jag tänker ta det lugnt ett bra tag till. Miljöträning, NH och borstning. Men inget presterande här inte.

Jag är väl lite skadad av alltför mycket läsande av forskningsrapporter och prat med kunniga hästmänniskor - alternativare och veterinärer, så därför vill jag att min unghäst ska kunna stärka sej i lugn och ro under lång tid. Mellan 1 och 2 års ålder harm an störst chans att påverka och stärka upp ligament & senor, det är då grunden läggs för den hållbara hästen. De allra flesta unghästar i den åldern står i alldeles för små hagar, med en enstaka hagkompis (gärna äldre) och får se utsidan av hagen ett par gånger i månaden - man kan inte förvänta sej annat än att dessa hästar kommer få det jobbigt när de väl sätts i arbete.

Man ska betänka att det tar 2 år innan ligament & senor verkligen stärkts upp, därav är det inte dumt att börja arbeta med hästen när den är 1 - på det viset är den kanske klar att bära en ryttare som 3 eller 4-åring. Stillsamt lyhört arbete, skritt, skritt och åter skritt, men att bara låta dem vara i hagen - nääää, det anser jag vara himla idiotiskt. Om man inte har ypperlig hage med en del asfalt, en del grus, en del sand, en del gräs, en del skog- och några mils vandringsradie - och en stor stimulerande flock :D. (det bästa är om man kan kombinera detta med lagom mycket arbete)

Men att hetsa på är bara dumt, om man tycker att man "kommer efter" i planeringen. Bygg en bit i taget, noggrannt, lyhört och med lagom mycket krav, så ska ni se att det blir trevliga, hållbara hästar i slutänden.

Jag ska väl visa på treårs - men för ponnyer är det enbart vid hand & löshoppning, men jag jobbar såpass mycket med min 2-åring framförallt för att få många hållbara år längre fram, tillsammans med honom. Det är ju nu jag lägger grunden, som sagt!

Jag förstår din poäng. Självklart ska hästen inte stå still mycket, utan ha möjlighet att röra sig på stora, ojämna ytor som du skriver.

Men å andra sidan kanske jag utgår från att unghästar har en sådan miljö, men så är det naturligtvis inte. Men då tycker jag- istället för att träna en himla massa- försök hitta en bra lösdrift i kuperade beten, med en bra flock. Det är inte omöjligt!

Men varför ska hästen vara redo att bära ryttare som 3-åring?:confused:

Jag anser att hästen ska kunna bära ryttare när den är mogen i huvudet och så gott som färdig i kroppen, jag tror att få hästar är det i 3-årsåldern.

En del hästar är färdiga för ridning som 3-åringar, andra senare. Jag har en 4-åring här på inridning, han har inte varit färdig för inridning tidigare.

Angående hagar så tror jag inte ens hästar i mycket kuperade hagar blir bra tränade för sin framtida uppgift som rid eller körhäst.
Om man då inte som jag skrev, har en jäkla massa asfalt och grus i hagen och FLERA MILS vandringsmöjligheter. (obs - detta är alltså ironiskt, det finns inga sådana hagar)
En häst som är uppfödd i en hage som är kuperad i en viss sorts markanskaffning, har också byggt upp sin kropp för just den sortens underlag och för den sortens bus och lek som hästen och hans kompisar pysslar med. Min unghingst gillar hingstlekar, han stegrar, biter, nafsar, biter ner på knäna, och vallar varandra och gör små utfall, mina hagar stimulerar också till mycket hopp över diken och nerfallna träd. Det är för mej en förutsättning för att övht ha unghäst. Men han behöver också byggas upp för det arbete som ser annorlunda ut än dessa lekar och bus.
Som ridhäst lär hästen träffa på alla möjliga andra varianter av underlag, allt kräver träning - jag tänker då inte på muskler direkt (det är bara en trevlig bieffekt, muskler är dock lätta att träna upp och går FORT) - utan på alla senor och ligament som kräver långsam, metodisk uppbyggnad under lång tid.

Intressant läsning för den som är nördig;
http://www.travsport.se/appImage/ATG_unghasttraning.pdf

http://www.stallbredbyn.com/dalin.html

Finns mer om man söker, sitter vid fel dator just nu och har inte riktigt tid att leta upp alla länkar :)

Tänkte berätta om min "lilla" (1,64) halvblodsdam. Guardi (Guardian Angel) fyller 2 år om en månad, är efter De La Guardi. Har just avslutat sadelinvänjningen med henne. Nu bryr hon sig inte alls när det spänner åt om magen:) . Hon är även van vid träns (inte tygeltag än). Ska börja tömköra henne lite smått nu i sommar.

Hur gör i när ni börjar tömköra era bebisar? Använder ni träns, kapson, grimma? Jag är lite skeptisk mot att använda träns i början. Mest därför att Guardi fortfarande kan bli skrämd när vi är ute i "den stora farliga världen", och jag vill inte sabba hennes mun. På hemmaplan är det inga problem, det är när man är på okända marker. Tips???

Vi har varit borta vid ridbanan som ligger ca 10 minuters skrittväg från gården, vissa har det bra!:angel: Har gått över bommar och små hinder, inga problem. Dock inte löshoppat ännu.

Låtersom mig :D Här tar vi det lilla lugna,borstning,vänjning av saker och ting men på en lekande nivå....inridning sker när hon är mogen...och det vet jag ju ännu inte när det blir.Det får ta den tiden det tar.

*knapplån*

I söndags flyttade vi till ett nytt stall. Tog några få bilder precis
efter vi släppt ihop hästarna, en ganska uppspelt Zakira. :)

2964611970052039393S425x425Q85.jpg

2330195130052039393S425x425Q85.jpg

2606715680052039393S425x425Q85.jpg

Jisses, vad stor hon är! Jag tycker att min tjej är enorm, men din är nästan snäppet värre. :D

Hon ser jättehärlig ut!

oj vad hon har växt till sej. Verkar vara så att min lillkille är minst av alla araber här och mest efter i utvecklingen.(dumma blodmaskar:()

Jag har knappt gjort något med Phigalle sedan april, bara borstat en gång i vecka. Men nu när han har han börjat stå och vänta vid grinen, eller så fort man är i närheten av hagen vill han ut. Han ben är bättre men jag funderar på om jag ska börja borsta lite,träna att stå still ev lite promenader i skogen eftersom han vill ut hela tiden. Men ändå så ligger han och sover jätte mycket så han behöver ju all vila han kan få. Han ser så sorgsen ut när jag bara klappar honom lite och går ur hagen igen,står där och väntar jätte länge på att få komma ut.

Igår provade jag att ta hovarna på honom lös ihagen, även dom andra hästarna, och alla stod helt stilla:)

För några dagar sedan var jag ute och red en sväng på min somrrahäst en haflingersto och när vi kom hem så hade Phigalle en massa svullnader längs ena sidan vilket vi kom fram till att han hade rullat sej bland bränn-näslorna:rofl: Men svullnaden var helt borta etfter några timmar.

Nu i mondas gjordes veterinär besiktning på på min 05 innan vi skulle sälja honom.

Det blev inte som vi tänkt. Han hade betett sig lite underligt sista veckorna.
Så när vet kom fick hon kolla nogrant på honom.
Konstaterade ganska direkt att han hade någon nervstörning eller liknande.
Röntgade nacken. EN förträngning i 3 nack kotan WOBBLER
Avlivas nog på fredag.
Jag är så j(((kla ledsen. Denna fina hästen
Det finns en annan tråd om detta. o bilder på han

Oj vad tråkigt.
Känner med dig.

Min 05:a går det framåt med.
Han är nu ca 165 cm. Han går på bete och gottar sig. Han kastrerades i höstas.
Han är tömkörd, longerad ngn gång, har haft sadel och träns på sig, löshoppad mkt lågt 2 ggr. Det låter som han gjort mycket men egentligen är det inte så. Jag gör kanske något med honom varannan vecka eller 1 ggr månad. Han har blivit uppstallad i stallgången nästan varje dag under våren och avborstad men det mest för han rullat sig så = lerhög. Ibland tränsar jag honom och går en promenad. Vi ska också åka till ridhus några ggr nu i sommar och bara gå runt och sen åka hem igen. Vi tar det lugnt.
Tänkte börja lite med longering och löshoppning i slutet av sommaren. Verkar han färdig sitter jag kanske på honom några gånger för att sen återuppta insittningen i december igen.
Här är han på promenad häromdagen. Jag har alltid grimma eller kapson över tränset för att jag vill inte ta i munnen på honom.
Inte lätt att ta kort när man håller i både häst och kamera själv.

kaleo-hel.jpg

Kaleo-huvud.jpg

Oj vad tråkigt, tycker verkligen synd och dej och din häst.
Många tröstkramar.

Är hon så stor? Jag tycker inte det själv men då har jag inte några
andra 2-åringar att jämföra med, bara 1-åringar. Men visst har hon
växt, är ganska överbyggd nu också så hon växer nog en bra bit till.
Ska ta och mäta henne någon dag igen och se hur hög hon är.

Hur hög är din då? Är hon tunnare eller är det bara det att hon är
lägre?

Jättetråkigt det som hänt med din häst, skickar över några tröstkramar..

Men det måste ändå kännas bra att ni upptäckte det nu och inte en
vecka efter en stressig flytt? Nu får han i alla fall bo kvar hemma till
slutet.

Det är så kul med unghästar: ena veckan är det trögt o hopplöst och veckan därpå så går allt som en dans!

I dag körde jag till "vårt" vanliga ridhus där underlaget är super och miljön är lugn. Ville backa bandet lite efter en lite motig period med både trots och dålig framåtbjudning. Det hade precis den effekt som jag hoppades på; han var lugn och avspänd under "påklädning" och tanken var arbete på volten, lätt inspänd, lyssna på kommando skritt, trav men framförallt galoppfattningen. Han gick som en klocka! Fattade galopp direkt på kommandot:banana:

Avslutade med att spänna loss inspänningstyglarna och låta dem dingla en bit ner på sidorna, en liten förberedelse på dinglande stigbyglar som vi snart ska introducera. Ett par bocksprång och sen lyssnade han igen, plus att han på eget bevåg visade upp en längning i trav som inte ens min förra halvblodshäst hade klarat:D

Han såg så NÖJD ut efter avslutat pass! Matte var lika nöjd. Nästa gång går det antagligen åt skogen men tills dess tänker jag mysa...

*kl*

Vi tar det också ganska lugnt just nu. Min lille kille är ju född så sent på året och är därför bara 1 1/2 år och ligger ju lite efter era 2-åringar i utvecklingen. Han ligger dessutom ner ganska mycket nu, och man kan nästan se med blotta ögat hur han växer när man tittar på honom:D. Men när han väl rör på sig i hagen (han jagar gärna kvigorna som hästarna går ihop med) har han ett gudomligt steg, han riktigt svävar fram över marken:love:.

Det enda vi övar på just nu är att ta på grimma, lyfta hovarna (han är ganska nojig me bakbenen, men från att ha kickat kan han nu lyfta upp dem utan problem, men man får fortfarande inte hålla i en längre stund... Men det går framåt!) Ha träns på sig och bett i munnen, och gå små promenader utanför hagen, men med kompisarna inom synhåll. Han har haft tömkörningsgjord på sig 1 gång, var rena rama rodeon till en början, men han lugnade sig och accepterade den ganska fort. Vi ska öva på gjorden lite mer längre fram i sommar och ta itu med tömkörningen till hösten och gå kurs till vintern när han blir 2.

Sadelinvänjnig blir nog också nästa vinter, och ev insittning nästa sommar om han är redo. Vi ska ju inte vara med på något tre-års så vi kan ta det i den takt vi känner för.

Tog lite nya bilder idag på underverket. Kollade hur hon såg ut när jag köpte henne i November- det har hänt en del! :eek:

November:
Hstarjan07038.jpg

Idag:

Hstar022-1.jpg

Jag tyckte ju att hon ar toppenfin då....:rofl:

Jag hoppas att bilden inte blir jätte stor men jag är inte jätte bra på det här med bilder..Hur som helst så kommer här en bild från dagens dusch :)

Gusten1129042.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar