Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Haha ja det är väl inte bara hästarna som ska motionera? ;)

Jag har alltid longerlina när jag går med Zakira, av samma anledning,
att man inte tappar henne om hon blir rädd/dummar sig.

Oj, nu flög det in en fågel i rutan här.. Vilken jävla smäll!! :angel:

Nu kommer mina före o efter bilder på Jawa. Före bilderna är när jag hämtade henne i november 2006 och de andra bilderna är från juni 2007! Det har blivit en hel del skillnad på fröken. Det är ju en bit kvar, hon behöver mer hull och muskler. Håller på att göda upp henne nu så hon är inte riktigt lika mager idag! Hon får 0,5 kg krossat korn o 1kg pluss grön o 1kg grund + hö och bete! Så nu börjar hon ta sig.. Hon växer nog en hel del nu... Hon var ju rejält maskangripen när jag hämtade henne, det kan ju tydligen göra att det har svårt att tillgodoge sig innehållet i maten i ett år efter... (Har en kompis som gjorde examensarbete på vet. linjen om maskangrepp... )

11747203.jpg

Senast ändrad av en moderator:

...AVLIVAD...

OBSTINATE KEY xx
e. Eighty Eight Keys xx u. Obitel xx

20/6-05-20/6-07

På 2-års dagen

Veterinären hade inte mer hopp....:cry:

Men han slipper lida...

Beklagar
Vad hände med din häst ??

Jag har i dag fått ut försäkrings pengar för min 05a
född 20050515 död avlivad 2007 0608
pu så jobbigt

Har återupptagit lite träning av Phigalle då han står och hänger vid grinden så fort jag vistas i närheten och han vill bara ut hela tiden. De tre sista dagarna så har han haft träns på sej (har endast haft 3 gånger förut under feb/mars) ca 10-15 minuter utan nosgrimma. Även haft på sej shettisen (mest utspända) körsele, han bryr sej inte alls om selen men bettet tuggas det på men har upptäckt att det går att äta hö med bett i munnen med. Han har tränats att vara själv inne i boxen utan någon häst/människa med och han har lagt sej efter någon halvtimma och igår fick jag vääcka honom efter 3 timmar eftersom det blev natt. Lite trötter pojke. Han fick även gå i hage ca 10-15 minuter helt själv, inga problem. Idag blev det lite lätt NH träning i 5-10 minuter med tränset under repgrimman och det gick helt ok det med.:)
Släppte ut honom och hans två kompisar i en annan hage vilket lede till att Phigalle sprang och busade i 20 minuter men han fick jobba hårt att få med dom andra i upptågen.:rofl: Synd bara att batterierna var slut i kameran:(. (nu inhandlat 20st!)

Apropå det där att vänja hästarna vid träns, vad har ni valt att börja
med för typ av bett? Har ni provat olika? Vilket bett verkar era hästar
gilla bäst?

Zakira gillar helt klart det raka tränsbettet bäst, inte så mycket "skrammel"
i munnen då. Har provat vanligt tvådelat och
tredelat också, det går bra, men inte alls som det raka. Men då är
det bara att ha det på sig som jag kan svara för, har inte hunnit
"använda" bettet så mycket än. Kanske blir annorlunda då.

Min lille har haft träns på sig tre gånger, och jag har haft ett tvådelat HappyMouth tränsbett efterssom det är det enda jag har som är så smalt. Men det lutar nog åt att jag köper ett tredelat vanligt bett nästa gång jag är i någon butik... Ikväll ska han få prova sitt nya träns som jag köpte häromdagen, hoppas verkligen att det passar... Ska ta med kameran och fota lite:idea:

Bebban har ett 2-delat bett än så länge, har bara haft träns på henna 4 ggr. hon är inte så jätte glad för det, ska köpa ett rakt bett till henne sedan, men än så länge så tränar vi med grimman på.

Hur mycket till växer dom nu ? Bebban är fortfarande så liten >_< runt 155, kan hon bli iaf 160-163 tror ni ? Hon har ju inte fyllt 2 ännu (6 juli) så hoppas på att hon skall växa till sig i sommar.

Peia har ett ganska smalt 3-delat bett. Hon har accepterat bettet redan från början så det finns ingen anledning att byta :)

Så, nu har vi varit ute och övat lite longering och provat tränset!

Det gick ganska bra idag, han har börjat förstå att han ska gå i en cirkel runt mig och inte stanna och titta på mig eller gå in till mitten och gosa:D Jag provade även tömkörningsgjorden för andra gången, idag var det bara rodeo i ett tiotal sekunder innan han lugnade sig, han tycker fortfarande att det är läskigt med något runt magen. Nu kan han bli ledd, lyfta hovar, bli tagen på över hela kroppen, har börjat prova på longering, har provat på att ha en tömkörningsgjord och har haft träns på sig 4-5 gånger. Jag tycker att det räcker för sommaren då han bara är 1 1/2 och har tänkt att inte göra något mer förräns till hösten då vi ska börja nosa lite på tömkörningen. Hur tycker ni det låter?

Tränset passade ganska bra, käkremmen är lite för lång, men den växer han förhoppnings i såsmåningom. Kanske lite väl mycket blingbling på en pojke:angel:, jag är mer för diskreta stilrena träns med dolda spännen, men lädret var jättefint och färgen passar honom så bra... Provade även pållans tredelade fullcheek för att kolla om han gillade tredelat, och jag tyckte att han tuggade mindre på bettet idag... Ska nog köpa ett tredelat imorgon i rätt längd...

Här kommer några bilder, var jättesvårt att både longera och fota så bilderna blev kanske inte de bästa:

Skritt
11842342.jpg

Trav
11842341.jpg

Tränset
11842340.jpg

Färdigjobbad och lite trött
11842339.jpg

*kl*

Idag gjorde inte Bebban något, men hade kameran med och för en gång skull så kom hon med på bild, hon brukar va väldigt duktig på att lyckas med att inte bli bra på bild annars :p

Mattes vackring :love:
11846014.jpg

Min Essi har fått en fraktur :-( på ärtbenet av alla ben !! (kanske tur de iaf?)
skulle släppas på bete o hamna i ett dike, volta och mitt hjärta stanna till trodde hon skulle bryta nacken !!!
Vet. har ifs bara kännt på henne hemma men säger att det känns ganska väl.
Funderar nu på om vi ska ta in henne till kliniken och röntga henne utifall och för att se så inget annat är skadat också.
Vad tycker ni?
Hon har bara åkt transport en gång tidigare och de va som bebis när hon kom hem till oss. Bra träning ifs men det är ca 1h dit och jag är orolig att hon ska få tokspel och göra sig mer illa.
Hon har ifs all tid i världen just nu att läka ihop.
Hur skulle ni göra?
Fundera på att ge henne lite mer tid och se så att de blir bättre, om inte åka in då istället men de kanske kan vara för sent?

Hon som va så duktig innan, gått lite med bett o på lina. skulle äntligen få gå ut på bete (hade väntat på att kompisarna ska komma i 1 månad!)

Vad tråkigt! :( Jag skulle nog ta in henne till en klinik och kolla henne, det är det värt.. Tror inte det ska vara några problem i transporten, men jag har för mig att man kan få inte sövande medel, men avslappnande medel eller något sådant av vet. Men är itne säker, har dock aldrig provat det själv.. Men så länge ni kör sakta, tar det lugnt i svängar och så är det nog ingen fara.. Lycka till med pållen! :( //Ellinor

Vad tråkigt:( Personligen så skulle jag ju vilja veta exakt vad som är fel, en fraktur är ju inte att leka med, även om det "bara" är ärtbenet:crazy: Jag skulle åkt in, men jag har iofs bara 15 min till närmsta djursjukhus... Vad tyckte vet.?

Vet tyckte vi kunde vänta om vi ville (pratade om de samma dag som de hände och han tyckte inte de va akut o röntga om man säger så).
Men självklart så vill jag ju se så att det inte är ngt annat också som vi missat. Blir nog så att vi åker in nu i veckan.
Hon stödjer iaf nu på benet nu även om hon inte belastar de. Har slutat göra "kaninhopp" när hon kommer ut, struttar mer fram nu.
Fick gå ut en liten stund igår för o röra lite på sig o höll sig lugn!
Stod där och övervaka henne, hon är normalt sett skogstokig när hon kommer ut!

Om inte annat så skulle det väl vara skönt att veta att det INTE är något allvarligt. Då kan det vara värt lite extra utgifter för att slippa oroa sig och kunna sova på nätterna...

Efter en incident med unghästen idag är det en sak jag undrar: Är ni noggranna med att ha på er hjälm och annan säkerhetsutrustning när ni hanterar era småttingar? Jag är så invand i mina rutiner att jag aldrig har på mig hjälm när jag går ut i hagen eller ska göra något med de andra hästarna. Har även slarvat när jag lett unghästen till och från hage m.m.

Idag skulle jag rengöra ett par sår på en av mina andra hästar, och gick ut i hagen för att fånga in henne. Hon ville inte bli infångad (trodde väl att vi skulle ut och rida för ANDRA gången idag) och tog ett skutt åt sidan när jag kom. Hon hoppade då på unghästen som blev sur, tvärvände, och drog till världens bakutspark - och träffade mig rätt i magen och på överarmen. Som tur är gick det bra, det var precis så att han nådde mig, och sparken var ju inte menad åt mig egentligen. Men han kunde ju lika gärna träffa mig illa i huvudet:o.

Så nu måste jag skärpa mig och ska ha på mig hjälmen om jag ska hantera honom eller vara runt honom hädanefter - även om han är snäll är han ju mer sprallig och oberäknerlig än de vuxna hästarna. Hur gör ni? Har ni alltid hjälm? Ibland? Säkerhetsväst? Stålhätteskor? Handskar? Medhjälpare? Vore intressant att höra...

Handskar har jag nästan alltid, ibland stålhätteskor. Men aldrig hjälm.. känner som du, att det känns konstigt att ha hjälm när man ska gå på promenad t.ec. Men som du säger så kan det nog vara en bra idé.

Handskar har jag alltid i stallet oavsett vad jag gör. Vanesak. Däremot har jag inte hjälm, väst eller något annat sådant. Medhjälpare har jag bara om jag ska göra något som kräver medhjälpare. T.ex. löshoppning eller så.

På skrift om löshoppning. Peia har idag löshoppat för första gången. Hon är bara hoppad vid hand tidigare. Första gångerna var hon lite tveksam men sen insåg hon att det här var lattjo lajban :bump:
Hon fick hoppa sex gånger på riktiga hinder och gjorde det mycket bra. Inte optimal ryggverksamhet men det kommer nog med mer vana. Huvudsaken var att hon tyckte att det var roligt.
Två språng på 90 cm var det högsta och hon gjorde det med luft :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar