Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Oj, vilken skillnad det är! =) Väldigt feminimt och sött sto! //Ellinor

Jisses, vad stor hon är! Hur hög är hon? Hon ser ju nästan fullvuxen ut jämfört med min.

En till fundering till er alla! Hur tänker ni kring sadel? Någon mer än jag som funderar på bomlöst eftersom unghästar utvecklas och förändras länge? Min lilla tjej är ju en riktig tunnis nu men hennes mamma och mormor är båda riktigt runda och breda över ryggen och jag hoppas att min tjej blir det också. Frågan är då hur man ska göra med sadel och vilken sadel som är bäst?

Har också funderat lite över detta med sadel. Har kommit fram till att det nog blir att köpa en beg. allroundsadel som följer ryggen någorlunda för invänjning och till de första uppsittningarna. Vill inte lägga på min andra sadlar förrän jag vet att han inte kommer mosa dem:D. Sedan är det väl bara att hoppas att de sadlar jag har kommer att passa honom, men det är nog inte så troligt då min andra pålla har SPIKRAK rygg:smirk:

Jag tror personligen inte på bomlös sadel till inridning, dels p.g.a. att jag vill ha mer stabilitet på en unghäst som i sig är vinglig och obalanserad, och dels p.g.a. att jag vill kunna rida mycket i lätt sits och avlasta ryggen, vilket vad jag vet inte är optimalt att göra i en bomlös...

Här kommer jag med ännu mera bilder på Phigalle från ikväll:p
Han är dock oborstad men det får ni stå ut med.
1_1184348078.jpg
2_1184348120.jpg

3_1184348254.jpg

han är väldigt,väldigt svår att ta kort på så man ser hans "rätta jag" dvs hans utstrålning och hur vacker han egentligen är. Har ser 99% ut som en tråkig alldaglig häst men idag lyckades jag,speciellt på de två översta korten. Det var när han hade varit inne i stallet en snabbis, sambon höll lillpojken på armen,höll Phigalle och snettbakom lekte äldsta sonen med en skottkärra som fångade Phigalles nyfikenhet och jag lyckades då äntligen med några av korten att få fram det jag ser dagligen här hemma.

han är väldigt,väldigt svår att ta kort på så man ser hans "rätta jag" dvs hans utstrålning och hur vacker han egentligen är. Har ser 99% ut som en tråkig alldaglig häst men idag lyckades jag,speciellt på de två översta korten. Det var när han hade varit inne i stallet en snabbis, sambon höll lillpojken på armen,höll Phigalle och snettbakom lekte äldsta sonen med en skottkärra som fångade Phigalles nyfikenhet och jag lyckades då äntligen med några av korten att få fram det jag ser dagligen här hemma.

Precis så är det med min häst också. Hon ser aldrig sig lik ut på kort! Men han såg iaf väldans fin ut din Pighalle, särskilt på det första kortet! Jättefint huvud!

Jag tror personligen inte på bomlös sadel till inridning, dels p.g.a. att jag vill ha mer stabilitet på en unghäst som i sig är vinglig och obalanserad, och dels p.g.a. att jag vill kunna rida mycket i lätt sits och avlasta ryggen, vilket vad jag vet inte är optimalt att göra i en bomlös...

Men använder de inte ofta bomlöst på distansen då de ju ofta rider i lätt sits och så för att avlasta hästarnas ryggar?

Blir så glad över att du tycker att han är fin! Nästan alla mina kompisar tycker han är skitful och han ser dum ut och så tycker de inte alls om araber heller.

Oj. Nu har jag inte vart på buke på ett år...dax o skriva lite om min 05-a med!:)

Har ett sto Arab/Varmblod som kallas för Vanni. Hon är väl ca 148 cm i mhd nu, blir troligen runt 155 hög. Otroligt social och nyfiken, dock testar hon gärna "nya" människor och ser om hon kan skrämma dom. Känner hon någon är hon däremot bara sockersöt.:D

Hon kan vara lite "arabig" ibland dvs vaken och reagerar på nya saker. Dock blir hon aldrig rädd utan går genast och kollar upp "det där konstiga".
Vi har gjort en del bla longerat i roundpen och på lina i alla gångarter, haft på sadel och benskydd och longerat med det, promenerat, lastat, tömkört, dragit kälke osv. Träns ska vi sätta på i dagarna och på onsdag ska vi åka till ridhus.
Min lilla kusin har suttit på henne och vi ska börja hänga på henne lite i höst.

När man läst inläggen här så verkar dom flesta ha både toppar och dalar i sin utbildning men med henne har det bara varit toppar!? Lika glad och positiv varje gång man ska göra något, inga negativa reaktioner (el ens att hon spänner sej) när det är något nytt man "plockar fram". Intresserad, motiverad och koncentrerad..
Det är nästan så att man går o lurar på att det ska gå åt helvete när som helst.:D
Man får verkligen anstränga sej att ta det lugnt och bara lite i taget några minuter i taget fast hon bara erbjuder mer.

Här är en gammal bild från januari (dålig jag vet, min kompis som tog, hon vill helst hålla sej på avstånd:D). Nya bilder kommer inom kort.

http://nisse.rymdraket.net/marie/vanni2/DSC00756.JPG

Men använder de inte ofta bomlöst på distansen då de ju ofta rider i lätt sits och så för att avlasta hästarnas ryggar?

Kanske de gör, jag kan absolut inget om distans... Men rätta mig gärna om jag har fel, är inte en bomsadel att föredra när man rider i lätt sits eller skuttar omkring lite extra - den fördelar ju trycket över en större yta. Man ska ju exempelvis aldrig hoppa i en bomlös och det borde väl vara p.g.a. att den inte kan fördela trycket lika bra?

Själv har jag bara ridit i bomlöst (Torsion) ett par gånger på islandshästar, och det har varit störtskönt, men jag vet inte om jag skulle våga sitta på en ostadig unghäst i en sådan... Däremot skulle jag säkert kunna byta till bomlöst när hästen börjat hitta sin balans om jag nu hade varit intresserad av att rida i bomlöst...

Hur tänker ni andra - föredrar ni bomsadel eller bomlöst till inridning?

Helt klart en bomsadel. På en unghäst är det ju extra viktigt att den ovana vikten fördelas över en så stor yta som möjligt. Samma med hästar med svag och/el outvecklad rygg..

Ungefär så jag tänker ja... Söt häst, men vill hon inte vara med på bild:D

Nä...hon tyckte det var dax att gå o äta ensilage istället!:D

Hade ny kamera o fattade inte riktigt hur den funkade. När jag väl fick till rätt inställningar hade hon tröttnat.:cool:

har en underbar liten knabstrupperdam som jag har haft sedan maj i år. DÅ var hon inte ett dugg hanterad men hon har hela tiden varit extremt lättlärd. VI har kommit igång ordentligt med löshoppning och även börjat tömköra henne ett par gånger i veckan:)..väldigt korta pass såklart...Lyfta hovar är inga problem och hon kan vara själv i stallet en stund...:)hoppas mycket på henne i framtiden

PICT3100.jpg

Jisses, vad stor hon är! Hur hög är hon? Hon ser ju nästan fullvuxen ut jämfört med min.

Hon ser nog större ut på bilderna än vad hon egentligen är. Har inte mätt henne på ett tag men hon är nog runt 146-147-148 någonting.

Hur hög är din då?

Bilden längst upp till vänster är verkligen jättefin!

har en underbar liten knabstrupperdam som jag har haft sedan maj i år. DÅ var hon inte ett dugg hanterad men hon har hela tiden varit extremt lättlärd. VI har kommit igång ordentligt med löshoppning och även börjat tömköra henne ett par gånger i veckan:)..väldigt korta pass såklart...Lyfta hovar är inga problem och hon kan vara själv i stallet en stund...:)hoppas mycket på henne i framtiden

PICT3100.jpg

Vilken blick............:rofl::rofl::rofl:

Mvh

Tora

Min är runt 148. Din tös är nog lite bredare än vad min är.

Igår fick Pemba följa med Aswan (gammelhästen) på promenad. Vi gick en runda på cirka 30 min i skogen, och hon var toppenduktig. Jag försöker lära henne att inte äta gräs när grimman är på (vi gör något), och nu går det riktigt fint. Hon gick tjusigt bredvid Aswan, och gick efter när det blev trånga passager. Förhoppningsvis kan jag snart börja ha med henne som handhäst. Jag har också bytt hovslagare, och hon är redan betydligt mindre ömfotad. Underbart!

Jag hade köpt en betesreducerare till Aswan, men den tyckte inte Pemba att han skulle ha på sig. Hon bet tag i den bakom öronen, och drog tjusigt av den. Så nu måste jag smeta in den med något äckligt (tabasco?), och se om hon kan låta bli att tugga av den.

Min är runt 148. Din tös är nog lite bredare än vad min är.

Haha, det tvivlar jag inte på. :)

Detta är nu det 1000'e inlägget i den här tråden, den har hållt sig i liv bra länge nu. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar