Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Världspremiär på Jawa!

Nu har jag longerad Jawa med sadel för första gången! :bump:Hon brydde inte sig om den alls, så nu har jag skrittat på henne uppsuttet två gånger! Första gången den hiskeliga sträckan av 10m. Idag ca 60m. Hon har ´mognat och växt till sig enormt! Sommaren gör mycket för våra 2,5-åringar.Det är så kul att börja jobba nu, Jawa är så himla arbetsvillig! :) Kommentera henna gärna! Bilder:
http://www.pixbox.se/pic_show_id12653931.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id12653932.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id12653966.html

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur går det för era 05:or?

ÅH MAN TACKAR.DIN ÄR INTE ILLA HELLER..VAD ÄR DET FÄR STAM PÅ DEN??HAR SJÄLV ARAB ;)

Phigalle är e.Firitzio S.A(BE) ee.FS Ritz(US) eue.Poulenc(BE)
ue.Kozz uue.Milagro (PL) vet tyvärr inte så mkt om arabstammar.

Idag är jag såå nöjd! Första gången som jag duschade en häst:o och första gången Phigalle blev duschad. Och det gick jättebra,lite otäckt på benen bara, fick tom svampa av hans huvud. vattenslangen vara bara lite otäck. han har fått en del märken på ben och kropp av hans nya hagkompisar men de har slutat racea hela dagarna och igår tom stod han och en av de andra och kliade varandra.
Gick även en liten sväng i skogen på några minuter med endast vanlig grimma och grimmskaft och det gick jättebra, inte bråkade han en endaste gång och vi vågade prova på att trava några meter och även det helt utan knuffningar/stegringar eller bråkningar utan helt exemplarisk.

Gick även en liten sväng i skogen på några minuter med endast vanlig grimma och grimmskaft och det gick jättebra, inte bråkade han en endaste gång och vi vågade prova på att trava några meter och även det helt utan knuffningar/stegringar eller bråkningar utan helt exemplarisk.

Vad brukar du leda han i annars då?? Och varför stegrar och bråkar han?

Jag brukar ha repgrimma och ett längre rep för säkerheten. Han var väldigt bråkig mellan jan till mitten av mars. hade väldigt mkt överskottsenergi och försökte överta ledarskapet men det funkar väldigt bra nu dock kan han bli ivig i skogen och knuffar mej och jag har lite svårt att få honom ifrån mej då han är så frammåt samtiodigt. Han tycker det finns roligare saker i skogen att titta på och upptäcka än att lyssna på mej. Men det börjar gå bättre det med.

Själv har jag inte börjat sitta på mina 2,5 åringar ännu, och undrar lite varför du har henne inspänd?:confused:

Aha... Då förstår jag bättre.:idea:
Även om det är en självklarhet för mej att hästen ska uppföra sej när man leder den.

Men det är ju bra att han är bättre...

Nu i helgen var jag på kurs och tömkörde min egna lilla häst!! :bump:

Så coolt det kändes att vara på kurs med unghästen!

Hon var fantastiskt fin att köra och såg väldigt stolt ut över allt hon kunde! :love:

Nu tömkörde vi ju bara i skritt men det berodde mer på den ovana tömköraren bak i snörena än på hästen :angel:

Om knappt två veckor kommer hon hem till matte igen så vi kan öva mycket mer tillsammans på det där med att tömköra.

Min 2,5 åring har jag börjat hänga lite på nu. Igår t.o.m. satt jag upp medan han skrittade några steg. Det gick jättebra och han verkar tycka det är jätteroligt när man håller på med honom. Gissa om hans mamma är lycklig! :)

Senast ändrad av en moderator:

jätte söt :love: ser ut som min Bebbs i kroppen :)

....
Hade hovslagaren ute idag, visade sig att Bebban hatar vår snälla hovslagara :D det första hon gjorde va att hugga henne i armen,viket hon sen försökte göra flera gånger :o kan säga att matte blev förvånad, har aldrig visat det beteendet framför matte tidigare, men vet att hon visar typligt vilka hon tycker om och inte tycker om, som tur väl e så gillar hon en annan iaf :love:

Nu i veckan klädde vi på oss hela utrustningen. Det gick hur fint som helst!

Du som var på tömkörningskurs (JohannaB): var någonstans och hur mkt kostade det? :)

SADEL.jpg

Min lillkille har ju egentligen vila nu. Men idag har vi röjt bakom huset och tagit ner några granar bredvid gräsmattan som mest är i vägen. Och så kläckte sambon ur sej "Har du ingen häst som kan hjälpa oss att få bort granarna från gräsmattan? Det går ju att använda kättingen som sax" (jag har sökt en timmersax ett tag nu)
Idén hann pyra ett par sekunder i mitt huvud men sedan plockade jag fram selen och gick och hämtade lillponnyn. På med grejerna och så fick han dra bort 3 granar :D - lagom aktivitet en sådan här varm sommardag. Första granen gick lätt och han var så himla duktig, matte var mycket stolt när han drog upp den i skogen, fick sitt Ptroo och då ställde sej att sova medan vi lossade granen och lyfte iväg den. "Jag är ju KUNGEN" tyckte Hjärtat ;)
Det var nästan så att han nästa vända självmant styrde ner och vände upp framför nästa gran. Jag skryter så ohämmat hela tiden över min ponny - men ärligt talat, jag blir helt FÖRSTUMMAD över hans underbara psyke!!!! :love: Han tar sej an uppgifter som om han gjort det i hela sitt liv, och är så klok så jag blir helt fascinerad - den här ponnyn säljer jag ALDRIG :p :D
Nästa gran var lite för tung och då blev han lite het, och har då liiite svårt att stå helt stilla, men såg då till att han fick avsluta med en jätte-lätt som gled på enkelt, och då blev ponnyn genast lugnare och gladare :D

Åh så kul det är med en användbar ponny! Det här gav också mersmak, jag VILL kunna använda honom i skogen mer, nu hade vi ju bara bröstselen och så, men får försöka hitta en lämplig loksele till honom och sedan börja leta igen bra doningar som en liten B-ponny kan dra. (men för såna här enkla sysslor räcker det ju med draglinor & svängel - och en timmersax skulle sitta bra)

KUL!!!! :banana::bump:

Ska nu sätta igång med lite hårdträning. Pållen ska vara longerad, sadelvan och sutten på innan 1 sep. Då har jag tid för inridning hos en jättemjuk och duktig tjej.

Nu kanske jag också kan smyga mig in i tråden..

Jag har ett nyinköpt halvblodssto, Chablis LS, född i maj 2005..

Än så länge tar vi det lugnt, har gått på lite promenader, försöker lära henne "halt" och "framåt" när vi går.

Så småningom blir det lite enklare longering och kanske tömkörning.

Hon är verkligen en ängel att hålla på med, och har kommit fint in i flocken. Verkar dessutom vara väldigt lättlärd.

Hon är långt ifrån fullvuxen och ser väldigt "valpig" ut i kroppen fortfarande. Dessutom är hon i dåligt hull, har stått på försäljningsstall. Så vi tar det lugnt, bara det allra mest grundläggande.

Chablis11.jpg

Chablis12.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar