Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Idag har jag tömkört min "lilla O" för första gången, och utan ledare. Jag började med att gå vid sidan om och förflyttade mig sedan alltmer bakom honom. Det gick över förväntan! Han är också lite valpig och vill gärna ha någon att "luta sig mot" så jag hade inte väntat mig att han skulle gå fram så bra utan ledare. Men han lyssnade väldigt bra på mig och mina tömkörningshjälper.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har inte skrivit så mycket här innan man jag måste bara få skriva av mig min glädje. :) Vi skulle flytta till ett nytt stall i tisdags och eftersom att Ya-ya har gått med mamma hela tiden så hade jag förväntat mig att det skulle bli väldigt läskigt enligt henne. Vi började med att gå in i transopten vilket vi bara gjort en gång förut och hon gick bara rätt in, när vi skulle lasta av henne gick allt fortfarande lika bra. Sedan skulle vi in i stallet och hon nosade lite och undrade vad det var för roliga saker som fanns där inne. Sedan åt hon lite och sedan ledde vi ut henne till kompisen i hagen som hon blev kompis med på en gång. Alltig har gått superbra och jag tycker att jag har en så superduktig häst! Nu har vi stått där sedan i tisdags då och att går fortfarande jättebra fast grinden till hagen är lite läskig för hon fastnade i den när hon skulle försöka äta gräset på andraa sidan men det ska nog bli bra det med. Lycka till för er alla förresten! :)

*kl*

Har väl inga nya framsteg att berätta om efterssom lillkillen får ta det lugnt nu under resten av sommaren. Men undrar lite över hur ni andra gör med foder? Får era något tillskott på betet? Krafftfoder eller mineraler? Hur är de i hullet? Och hur har ni planerat att göra till hösten? Vilket foder kommer de få, hur mycket, och varför? Vore intressant att jämföra och se hur andra väljer att göra.

Det märks tydligt att min russkille har lägre behov nu än tidigare. Vid 18 månader så svänger ju behoven!

Han håller sej fin på betet men ska börja få lite extra protein i form av soja nu. (Ettåriga hingstarna har allihop fått mycket tillskott nu i nästan en månad, så det är stor skillnad på behovet på dem, de går på samma bete alltså) Energimässigt ligger betet egentligen för högt så han är på väg att bli lite tjock.
Mineraler räcker betet gott och väl till för men han får Tokosel en gång i veckan ändå, jag är alltid osäker på selenet...

Till hösten blir det ett Bra hösilage så jag hoppas på att inte behöva fodra med kraftfoder alls. Men det får vi se med analysen, proverna ligger i frysen än, har inte tagit tag i att skicka in för analys ännu... Brukar oftast behövas selen ändå, så han får nog fortsätta med Tokosel en gång i veckan. Om det är något som fattas så är det nog proteinet, och då får han framförallt soja och lucernhack men eventuellt även Krafft PLuss grön. I våras behövdes även havre, det är ovant för mej att kunna fodra med "energi"-foder men numer har jag ganska bra hö med fina kvoter och då blir det en annan femma! :)

Ger inte fri tillgång på hö, då jag inte riktigt "tror" på den idén med hästar som står vid en höbal dygnet runt, utan han får ganska rediga mål 3 gånger om dagen istället.
Antagligen kommer han få gå med min andra B-ponnyvalack så jag hoppas de ska kunna ligga på ett ganska jämnt höbehov. Måste sära på flocken eftersom russet är hingst & jag får hem mitt sto :angel:
Inte supernöjd med att han ska gå bara med en polare, men å andra sidan så är han & islänningen (andra B-ponnyn) på samma nivå när det gäller bus & röj :banana::rofl:, så jag litar på att de kommer hålla igång rätt mycket ändå.

Ger min ca ½ kg krafft om dan nu i sommar + B-vitaminer,minneraler & vitlök, men har ganska dåligt med bete här och då vädret har skiftat så dant så köptes B-vitaminer in, hon blev dålig när hon fällde av vinterpälsen i våras så vill va på den säkra sidan :) Hon är väldigt fin i hullet annars, lite sommar tjock men hon har börjat växa nu så det e bara bra.

OT. Bebbs gick själv i hagen igår för första gången och hon brydde sig inte alls, när jag kom och skulle hämta henne kom hon lugnt i skritt efter att ha stått och betat, hon är dubbelt så lugn än min 7 åring vid hantering nu :p :love:

Hej alla!
Nu har Phigalle fått vila en vecka för att tänka igenom att jag satt på honom. Och igår provade jag på att hänga på honom ute, det gick jättebra! Förförsta gången så longerade jag honom (repgrimma,longeringslina, longeringsspö för det gick inte att snurra longeringslinan för framåtdrivning:p) Han fattade dirket vad det hela gick ut på och skrittade runt mej. Inte på någon stor volt men på en lagom runt mej iaf. Stannade hyffsat på "whhoo" men ville gärna beta då (jaja det växer lite gräs på stallplanen:o) gick fram bra på smackning och började trava på "ssst". Saktade även av bra på "easy" men ville gärna göra halt då med och hellst svänga in lite mot mej.
Jag kan nog snart inte bli mer förvånad över hur intelligent denna häst är. Har han gjort detta i ett tidagare liv montro?

Vad roligt att höra att det går så bra framåt för alla!

Måste få skriva av mig lite av mina senaste upplevelser.

Min fullblodsvalack har fått lite betfor m vitaminer och mineraler sedan mitten av sommaren. De senaste veckorna har han även fått lusern och krafft eftersom betet han går på inte är så kraftigt (och han är lite tunn (normal) i hullet) och eftersom jag har påbörjat inridningen lite mer intensivt. Idagsläget får han 1-1½ kg krafft per dag.

Övningsridningen har skridit framåt i rask takt. Igår när jag skulle börja lära honom att gå fram lite mer, kom reaktionen, vilket jag ser som väldigt positivt. Det blev ett litet skutt, följt av en mjuk trav som övergick i galopp. Fastän det var vingligt och helt utan form, var det kontrollerbart och alldeles otroligt underbart! Snacka om att man fick en rejäl adrenalinkick av det.

*knapplån*

Till alla er som inte börjat rida era ännu, kan ni ge massor av exempel på vad ni brukar göra med era hästar?

Jag har just nu helt stopp på idéer, känner att jag bara tragglar runt med samma tråkiga saker hela tiden och jag har liksom tappat lite av motivationen.. Så, fram med era tips och ge mig och säkert andra lite nya krafter.

Tack, tack!

har inte ens haft sadel på min, känns alldeles för tidigt för det, kan tänka mig börja hänga lite smått på henne i vinter. Det vi håller på med är mest ledövningar, trix & allmänt bygga upp ett bra förtroende.

*knapplån*

Till alla er som inte börjat rida era ännu, kan ni ge massor av exempel på vad ni brukar göra med era hästar?

Jag har just nu helt stopp på idéer, känner att jag bara tragglar runt med samma tråkiga saker hela tiden och jag har liksom tappat lite av motivationen.. Så, fram med era tips och ge mig och säkert andra lite nya krafter.

Tack, tack!

Vad brukar du göra då? Jag gör inte heller så mycket. Tömkör en hel del just nu, tränar att ha träns och sadel på etc. och går en massa långa promenader i skogen. Sen borstar vi och "myser" och det tröttnar vi aldrig på ;) Varför tycker du att det känns tråkigt med det du gör nu?

:banana:
Vad brukar du göra då? Jag gör inte heller så mycket. Tömkör en hel del just nu, tränar att ha träns och sadel på etc. och går en massa långa promenader i skogen. Sen borstar vi och "myser" och det tröttnar vi aldrig på ;) Varför tycker du att det känns tråkigt med det du gör nu?

Jag kan börja med att svara på vad vi gör nu. Vi går på promenader, tömkör lite smått, hon är van vid sadel och träns, vi har löshoppat någon gång, longerat, miljötränat, tränat på att hon ska kunna vara själv i stall och hage, hon är van vid täcken, benskydd och allt sånt.

Anledningen till att det känns så tråkigt är att jag tröttnat på de grejer vi gjort hittills eftersom vi gjort det så mycket. Jag menar inte att jag vill sluta med allt det här, men kanske lägga in lite nya saker i t.ex. miljöträningen och så. Så vi bara får lite variation, hon tröttnar också rätt fort om det inte händer något nytt. Vi har massor kvar att göra på tömkörningen men den vill jag inte hålla på att nöta med varje gång, då tröttnar vi på det också och hon vill inte lära sig mer. Förstår du vad jag menar? :smirk:

Hänger du på henne? Det är ju inte för tidigt att börja vänja dem vid att ha något på ryggen.

Jag har börjat gå lite "långpromenader" med min, 45-60 min. Supermysigt, vi skuttar över stockar och diken och filosoferar lite över tillvaron. Känner att jag måste ta tillvara på den här mystiden utan speciellt höga krav, och mest samvaro. Hon går som en liten hund efter mig, klättrar upp och ner för små backar.

*kl*
Bebbs är förkyld eller något nu, så vi har uppehåll, hon är bara hängig ögonen rinner och hon bryr sig inte om nått :( så nu borstar vi å gosa lite å få se hur det blir.

*knapplån*

Idag hade jag tänkt att vi skulle träna lite med hjälp av en presenning för första gången. Tänkte att jag skulle börja försöka få henne att gå på den medan den låg på marken, det skulle räcka för dagen om hon klarade av det.

Det gick inte riktigt som jag hade tänkt mig.

När hon fick syn på presenningen gick hon fort dit, ställde sig på den, skrapade på den så den trasslade in sig runt benen och bet i den. :rofl: Sedan brydde hon sig inte ett dugg när jag viftade med den, klädde in henne i den, drog den mellan både fram- och bakbenen, viftade med den bakom henne. Hon ville bara springa efter den och bita i den, som en hund med en leksak ungefär. Det enda som var lite otäckt var att ha den på ryggen och dra den över huvudet, då backade hon undan.

Jag som trodde att jag skulle ha något att träna på massor av gånger. Nä, det behövs nog inte riktigt...

:rofl: Känner igen det där! Man tror man ska vänja unghästen vid något nytt och konstigt...och de bara älskar det utan minsta rädsla ;)

Det är inte direkt som att jobba med en 10+ häst som har en massa dåliga erfarenheter... :)

ja ha då uppdaterar jag lite då;)

Igår så lasttränade vi Phigalle. Med hjälp av lina klev han på ,sedan fick han stå där inne och äta sin krafft med baklämmen stängd. I boxen kan han vara själv utan problem men att vara ensam i hagen är mer jobbigt och lite spring och gnäggningar blir det allt.
Då han går ihop med grannenshästar så sadlade vi med den nya sadeln och gick över med honom, ingen reaktion på sadel eller den grästrimmer som grannen andvände. Grannen har en sådan bra uppbindningsplats som vi börjat träna med lite. Tyvärr är den nya sadeln lite för vid men ska köpa en buildup-pad och får hoppas att det räcker.

Lite bilder från gårdagen.
77398_1186946349.jpg
86038_1186991105.jpg

81509_1186946861.jpg
69407_1186947217.jpg

87906_1186947278.jpg
36220_1186991202.jpg

55317_1186990712.jpg

ja ha då uppdaterar jag lite då;)

Igår så lasttränade vi Phigalle. Med hjälp av lina klev han på ,sedan fick han stå där inne och äta sin krafft med baklämmen stängd. I boxen kan han vara själv utan problem men att vara ensam i hagen är mer jobbigt och lite spring och gnäggningar blir det allt.
Då han går ihop med grannenshästar så sadlade vi med den nya sadeln och gick över med honom, ingen reaktion på sadel eller den grästrimmer som grannen andvände. Grannen har en sådan bra uppbindningsplats som vi börjat träna med lite. Tyvärr är den nya sadeln lite för vid men ska köpa en buildup-pad och får hoppas att det räcker.

Lite bilder från gårdagen.
77398_1186946349.jpg
86038_1186991105.jpg

81509_1186946861.jpg
69407_1186947217.jpg

87906_1186947278.jpg
36220_1186991202.jpg

55317_1186990712.jpg

ser inga bilder

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar