Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Har tre halvblodshingstar som springer runt på bete. De har börjat förstå att de är hingstar nu och tycker alla ston är jättevackra!!
Alla tre ligger runt 160 cm så jag kommer att ha ett sjå att rida in dem om några år (är själv 160 cm). :o
Vi har testat att löshoppa alla och även tömkört dem ett par gånger, alla tre är jättetrevliga att hålla på med, den ena är väl lite mot bulldoser hållet vill inte riktigt lyssna på en.
Känns bara som det går så långsamt vill att de ska vara 2½ så man kan börja rida in dem :p

KL

I går åkte min lilleman, shettisen, till "skolan" för att bli inkörd:cry:

Det är ju väldigt spännande med inkörningen men läskigt att lämna iväg honom, han var ju så skygg när vi köpte honom men jag hoppas att han klarar miljöombytet bra. Hemma har han ju utvecklats till en mycket säker och social liten prick:)

Ska FÖRSÖKA avhålla mig från att ringa o fråga hur det går hela tiden;)

"Min" 05:a är träns och sadelvan samt att jag har hängt på han, han är så himla snäll så han är i princip bara att sätta sig upp o rida iväg på, alla i hans stostam har varit sånna :love:

Han är strax över 170cm redan och är e: Rubinrot -Solex Carex morsan och mormor är diplomston som har vunnit sina 3års test i gångarter så vi hoppas självklart på att även denna herre ska göra det vilket ju ger 3 generationer vinnare :D

Hej Micra! Jag har ett sto född 05 som jag gör massor med fast jag inte har börjat rida än :) Dels går jag ut på långpromenader (i grimma och grimskaft!) i varierad terräng, Jag klättrar med henne ca 4 ggr i månaden, jag longerar med min tränare (i kapson), jag låter henne stå med träns (utan nosgrimma) i groomingen medan jag borstar så att hon ska vänja sig, jag har provat lägga på en lätt hoppsadel (utan stigläder eller gjord), jag tränar på att gå över vattenmattor och "läskiga grejer" Som till exempel en gammal trasig pool :P Jag har satt fast en påse på ett ridspö och stryker henne med över kroppen (detta kan de tycka är väldigt läskigt i början!), Jag låter henne lösgaloppera i ridhuset (ibland med nån hästkompis), OCh det roligaste hon vet är när jag ställer upp några små hinder och låter henne löshoppa :) Hoppas att någonting av det här passar din ungis! //Johanna

Jag fattar inte det här med knapplån, ska jag skriva det när jag svarar någon fast att det egentligen är riktat till alla? haha, skulle vart snällt om någon kunde hjälpa mig med detta svåra. ;)

Jag har en fråga till er där ute, min häst är 2,5 år nu (är född i januari) och har patella, därför ska hon helst inte vila någon dag. Men det känns väldigt konstigt att motionera henne varje dag om hon ska tycka det är kul i längden. Hur tycker ni att jag ska göra? Hon blir fort trött i huvudet men om hon står får hon upphakningar i benet på en gång. Hon har än så länge inte tröttnat på allt vi gör utan kommer i hagen och gnäggar men det är det som jag är så rädd för att det ska försvinna om man överdriver träningen. Hur hade ni gjort? Hur ofta hade ni motionerat?

Om du tex. tar "snabbsvar från någons inlägg, fast du egentligen inte svarar på det den skrivit, så skriver man -knapplån- så att man fattar att det inte är till den ;) Så om jag skulle klicka på snabbsvar på dej nu, fast egentligen skulle det vara till någon annan i tråden, så skriver jag -knapplån- (och kanske den andre användarens namn, om man skriver till någon särskild.) så du inte undrar vad jag pratar om! //Ellinor

*knapplån*

"mina" 05-or (eller rättare sagt mina passhästar) är en hingst (e. Coktail Jet) och en märr (e. Rite On Line).. hingsten går rundbanejobb 2 ggr i veckan (2 x 2 100) för närvarande i 30-35-tempo och slinga (5-10 km) 2 ggr i veckan.. märren har blivit halsopererad så hon går slinga (10 km) 4-5 ggr i veckan..

Vi går långsamt fram, och försöker bara lära känna varandra.

Men jag blir mer och mer kär varje dag, hon är verkligen en ängel.

Inget är farligt, allt är bara kul, hon fullständigt njuter när man pysslar med henne.
Åh, matte, kommer du, vad ska vi göra idag, typ.. :love:

Vi har badat, ryckt manen, tvättat svansen, vilket verkligen behövdes.

Sen har vi testat longering, det tog tio minuter så hade hon fattat hur det gick till, så då slutade vi.
Andra gången hade vi gjord på också, den verkade hon inte ens märka.

Träns har vi provat tre gånger, första gången i stallet, andra gången när vi longerade (under grimman) och tredje gången på promenad.
Hon har ett rakt eggbett och verkar trivas med det. Inget gapande, hon suger mer på bettet.

Om några dagar tänkte jag leda henne med tyglar och ta lite tygeltag.
Och sen står lite skritt över bommar på programmet.

Jag tror vi väntar med sadelinvänjning till hon är tömkörd,
har ens ingen sadel i nuläget.

Men det känns jättekul!

20070804396.jpg

Vad fin hon var, verkligen! :)

Nu kommer jag med en ny fråga som alla gärna får svara på, haha. De senaste dagarna har Ya-ya haft väldigt ont i munnen, jag var helt säker på att det var mjölktänderna som ville ut men så började jag diskutera med en annan i stallet och så kom vi in på vargtänder. Jag vet inte riktigt och man får absolut inte kolla i munnen, det gör tydligen jätteont. Så då ringer jag till tandläkaren här i trakten och dom har semesterstängt till oktober, perfekt. Men hon sa i alla fall att hon med trodde att det var mjölktänderna så jag få hoppas på att dom ramlar ut snart. Jag ska ändå ringa veterinären på måndag för säkerhets skull så får han komma ut och kolla henne, tills han kommer får hon vara ledig. Så till min fråga, har era börjat tappa mjölktänderna? Har de reagerat starkt på det?

Oj, vilken fråga...:confused: Pemba håller på och grejar mycket med tungan just nu, så kanske är det tänder som spökar. Ringde till hästtandläkaren utanför S-köping, som rekommenderade att kolla hästens mun vid 2,5 års ålder. dvs. nu i höst för Pembas del. En "vanlig" vet som har en klinik i närheten rekommenderade däremot att vänta tills hästen bytt klart alla tänder. Jag har nog större förtroende för hästtandläkaren, så tar nog en tur dit med P i höst.

Jag ahr lasttränat Pemba nu, två gånger. Första gången trampade hon rakt på och sög på allt hon hittade... Idag, andra gången, gick hon också rakt in. Jag provade att säga "stilla", och gick långsamt bakåt längs med henne. Hon stod kvar, och jag kunde stå på sidan om rumpan utan att hon gick ut. Hon är en ängel! :love:

Två funderingar har dykt upp, ni får gärna reflektera dem med mig. Pemba är MYCKET tuffare/modigare än min äldre häst, och därför tror jag att jag inte berömmer henne lika mycket i t.ex. lastträningen. det känns liksom inte som att hon övervunnit en svårighet = inte så mycket beröm. Självklart klappar jag och säger typ "bra", men hon får nog mindre beröm än den andra. Hur gör ni, när hästen tar "svåra" saker för givet? beröm, eller en självklarhet? Flummigt detta, men hoppas ni förstår vad jag menar.

Fundering 2: Det är svårt att veta hur pass bra koll de har på min kropp, dvs. att inte gå på, trampa på eller tränga mig. Ibalnd tappar hon liksom huvudet, och står helt plötsligt i mitt knä, medan hon idag står helt still i transporten när det är trångt. Den andra hästen skulle inte våga nudda mig i en trängs situation, men hur gör man med unghästar? Ska man ALLTID vara två när man t.ex. lastar? kan hon tappa huvudet helt och meja ner mig, trots att hon aldrig gjort det förut? Naturligtvis går det aldrig att veta till 100 procent, men ett hum kan man ju ha. Dela gärna tankar med mig!:bow:

Oj, vilken fråga...:confused: Pemba håller på och grejar mycket med tungan just nu, så kanske är det tänder som spökar. Ringde till hästtandläkaren utanför S-köping, som rekommenderade att kolla hästens mun vid 2,5 års ålder. dvs. nu i höst för Pembas del. En "vanlig" vet som har en klinik i närheten rekommenderade däremot att vänta tills hästen bytt klart alla tänder. Jag har nog större förtroende för hästtandläkaren, så tar nog en tur dit med P i höst.

Jag tänkte detsamma, att det skulle vara bra att kolla tänderna nu innan man sätter igång lite mer på allvar. Ringde hästtandläkaren i S-köping för att fråga pris... 2000:- för en koll :eek:
Om hästen har vargtänder tar de bort dem då, men om de inte har det så antar jag att man inte åtgärdar så himla mycket.

Dyrt tyckte jag. Men han ska ju vara erkänt duktig...
Så jag vet inte hur jag ska göra, vi upplever ju inget problem än så länge.

Dyrt som snus. När får hästarna sina vargtänder (oftast?) Kanske är det större vits att åka efter det, så att man får bort dem ifall de finns? Självklart är det säkert inte dåligt att kolla tänderna redan nu, men det är ju en kostnadsfråga också.

Tack tack! Men jag har gjort allt det där.. Är nog jag som inte har tillräckligt med tålamod bara. Inte hon heller för den delen. :D Tålamodsträning för oss båda vore ju en idé! :idea:

Hur gör ni, när hästen tar "svåra" saker för givet? beröm, eller en självklarhet? Flummigt detta, men hoppas ni förstår vad jag menar.

Jag berömmer nog som dig då ungefär, klappar lite och berömmer försiktigt, men inte mer. Har fått för mig att hästen kommer på då att det verkligen var något speciellt med det här, det var inte så ofarligt som den hade trott. Men det är bara mina idéer, kan ju knappast säga att det är så. :smirk:

Den andra hästen skulle inte våga nudda mig i en trängs situation, men hur gör man med unghästar? Ska man ALLTID vara två när man t.ex. lastar? kan hon tappa huvudet helt och meja ner mig, trots att hon aldrig gjort det förut? Naturligtvis går det aldrig att veta till 100 procent, men ett hum kan man ju ha. Dela gärna tankar med mig!:bow:

Jag litar inte på unghästarna. Man kan ju oftast förutse vad de planerar att göra, men de är i mina ögon precis som små barn som helt plötsligt bara glömmer bort vad man får och inte får göra, för att det dyker upp något annat i huvudet på dem.

Tack för svaret, antagligen borde jag göra min koll på henne nu för hon är född i januari så hon är nog lite före alla andra 05or. Hon som jag pratade med ang vargtänder sa att vargtänderna brukar komma till hösten när dom är 2,5. Hon märker det när hon sätter bett på dom i munnen efter sommaren så jag tror att dom kommer när dom är runt 2,5 år, oftast.

Hur gör ni, när hästen tar "svåra" saker för givet? beröm, eller en självklarhet? Flummigt detta, men hoppas ni förstår vad jag menar.

Jag pjåskar inte så mycket med mina hästar. Försöker att inte göra så stor grej av det hela vare sig det är något så enkelt som att gå igenom en läskig vattenpöl, eller lite klurigare som att trampa in i en transport. Tror att hästen snarare känner av min nöjda sinnesstämning och mitt kroppsspråk än klappandes, bebisröst eller belöning i form av godis. Och där är jag också ganska återhållsam. Att inte förknippa vissa grejer med att få godis, har aldrig haft en nafsandes häst, och vill inte ha det heller. Förutom vid trickträning, där kan det ofta behövas en motiverande morot...

Fundering 2: Det är svårt att veta hur pass bra koll de har på min kropp, dvs. att inte gå på, trampa på eller tränga mig. Ibalnd tappar hon liksom huvudet, och står helt plötsligt i mitt knä, medan hon idag står helt still i transporten när det är trångt. Den andra hästen skulle inte våga nudda mig i en trängs situation, men hur gör man med unghästar? Ska man ALLTID vara två när man t.ex. lastar? kan hon tappa huvudet helt och meja ner mig, trots att hon aldrig gjort det förut?

Jag litar inte 100% på en unghäst. Vi har inte varit med om så mycket tillsammans än, och det finns många situationer där jag inte vet hur han skulle reagera om han blev osäker eller skrämd. Därav är jag lite försiktigare. Har tidigare skrivit om när han måttade en spark fel, var meningen att träffa en av de andra hästarna, men istället träffade den mig i magen. Det var jag verkligen inte beredd på:eek:

Tycker det vore lite dumtdristigt att utsätta sig för en situation där hästen lätt kan bli skrämd / få panik om det hade kunnat förhindrats om man varit två, och detta sedan bidrar till att hästen alltid kommer ha tråkiga minnen förknippade med denna grej. Har sett flera fall där just lastning varit en sådan grej som vållat problem resten av hästens liv. En häst i riktig panik blir lätt "blockerad" och bryr sig inte om att det är snälla matte som står bredvid...

Men även lastning är en sådan grej som jag personligen tycker att man ska klara utan någon medhjälpare, men kanske först när hästen fått lite mer rutin...

Lite av mina funderingar kring dina frågor...

Senast ändrad av en moderator:

*knapplån*

Nu har vi börjat så smått efter "sommarvilan". Det är så himla kul att hålla på med den lilla russungen! Han kan göra en halvdålig dag strålande bra, bara genom att vara :love:

Idag fick han dra däcket...dvs draglinor, svängel och så ett däck baki, så tömkörde jag honom.

Vi ska på utställning den 1 september så jag tänkte lägga lite energi nu de närmsta veckorna på att utveckla gångarterna något...han har en lite halvtråkig skritt, men sedan vi började med däckdragning/inkörningen i våras så utvecklades den ett snäpp. Han har också musklat sej himla fint över låren av det arbetet. Utvecklande för hur de tar för sej och griper framåt i rörelsen!
Såg ju idag också att han får ta igenom sin rörelse på ett annat sätt.

Tänkte också låta honom gå som handhäst med den store svarte, och tänja lite på traven och leka med att sträcka ut i den. Har sett det förut när han gått som handhäst, att han får en mycket vägvinnande och stor trav när han går bredvid kallblodet.

Också tömköra lite i några klätterbackar.... Så hoppas jag att vi Dagen D dessutom kan "visa upp" rörelserna ordentligt! Tränat litegrann, vi får väl se om han kan slappna av ordentligt också så han inte bara trippar fram och vill piffa & puffa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar