Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Vad fin hon var, verkligen! :)

Nu kommer jag med en ny fråga som alla gärna får svara på, haha. De senaste dagarna har Ya-ya haft väldigt ont i munnen, jag var helt säker på att det var mjölktänderna som ville ut men så började jag diskutera med en annan i stallet och så kom vi in på vargtänder. Jag vet inte riktigt och man får absolut inte kolla i munnen, det gör tydligen jätteont. Så då ringer jag till tandläkaren här i trakten och dom har semesterstängt till oktober, perfekt. Men hon sa i alla fall att hon med trodde att det var mjölktänderna så jag få hoppas på att dom ramlar ut snart. Jag ska ändå ringa veterinären på måndag för säkerhets skull så får han komma ut och kolla henne, tills han kommer får hon vara ledig. Så till min fråga, har era börjat tappa mjölktänderna? Har de reagerat starkt på det?

Vi åkte till tandläkaren med våran innan vi satte bett i munnen på henne (hon var precis två år då). Tandläkaren hittade två vargtänder som hon tog bort. Allt som allt så gick det på 3000 - 3500 (men då var det två hästar, den ena lite vanlig putsning och den andra vargtänderna). Om man vill sätta bett i munnen på sin häst så är det bästa att kolla tänderna innan. Man undviker så mycket problem på det sättet. Tanken är att vi skall åka tillbaka i februari - mars innan treårstetstet för en till kontroll.

Jag åkte faktiskt till en veterinärtandläkare som har sin praktik i Falkenberg (har för mig att du bodde i Halland).

Apropå ingenting. Det har verkligen hänt en hel del i hästtandläkaravdelningen. Denna inte bara plegga hästen utan även la bedövningar när hon skulle ta bort vargtänderna, precis som en vanlig människotandläkare gör (varför kan inte jag få pleggecil när jag skall till tandläkaren :D). Den lilla rörde inte en min när tandläkaren höll på utan hon stog bara och sov helt oberörd. Tandläkaren hade även en kamera som hon tog kort med för att verkligen kunna jämföra tänderna mellan gångerna.

Kommer ihåg hur det var för 20 år sedan. Då var det bara lite plegg, brems och en hammare och mejsel. Vissa saker var verkligen inte bättre förr.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

KL

Jaha, då har han visat sitt rätta ansikte nu då...:devil:

Lille shettisen har hittat på bus på "inkörningsskolan":D

Har varit som ett ljus de första 3-4 gångerna i vagn så nu vart han varm i pälsen och kunde showa lite; lite stegra, lite sparka bakut:angel:

En shettis som är HET! Det ni! Vi kommer att göra Skåneskogarna till en osäker plats framöver. Ser ni något vitt-brunt-och fluffigt fara förbi ( med något oformligt med illrött fejs dinglande i tömmarna ) så är det vi:D

Min häst fick träffa tandläkaren i våras och då tog han bort vargtänderna. Det kostade nästan 900 kr. Han rekommenderade att kolla tänderna igen nu i höst.

halvt KL*

jag vet inte om jag ska ta bort vargtänderna.... de är inte ivägen och dessutom så har jag tänkt att rida bettlöst... finns det någon anledning till att ta bort dem som inte har med bettet att göra?

för annars så tänkte jag spara in de pengarna... om det inte skadar hästen på något sätt...

Nej de flesta säger att vargtänderna egentligen inte borde spela någon roll ens för dem som ska ha bett. Men det är nog mest en "bäst att göra utifall att" just nu, modegrej typ.

Det har jag aldrig hört? :confused:

Min 15-åring har vargtänder. Han hade bett länge, tills bettet hade skavt på vargtänderna så att de nötts ned. Han kan absolut inte ridas med bett längre. En grymt lugn och känslig häst med bettlöst, men blir helt ifrån sig om man har bett och tar i munnen på honom.

Jag ska definitivt ta ut vargtänderna på Pemba. Om jag någon gång säljer, eller vill ha bett i framtiden är det skönt att ha det gjort. Jag har inte gjort det på 15-åringen, men skulle egentligen gärna göra det. Dock tror jag att han kan fungera med stångbett, så där har jag förhoppningsvis ett bett-alternativ.

Det är ju väldigt olika vad veterinärer och tandläkare råder om i frågan. Idag är modet att de ska plockas ut när de är unga, innan de "hunnit växa fast" och innan de övht får bett i munnen.

Men många veterinärer anser att det är ett onödigt ingrepp om det inte behövs = hästen visar obehag. Viktigt med bra veterinär som tar med hela tanden och inte slår sönder den.

Man rycker inte ut visdomständerna på alla människor bara för att vissa får problem av dem :D

Jag säger inte att det är fel att ta bort dem!
Men se nyktert på alla "mode"-hysterier :D

Själv tror jag nog jag skulle ta ut dem på min kille, om de finns...

Idag hade vi lite miljöträning iform av en icakasse på ett dressyrspö:D

Hade honom sadlad och med repgrimma, tycker om att andvända repgrimman då eftergiften är bättre och stark när det behövs. Jag började med att slå på sadeln och rumpa med höga armlyft, och rörde fendrarna upp och ner och åt sidorna. Därefter fick han nosa på påsen och sedan strök jag över framben,bakben,rumpa,hals och sedan över sadeln på båda sidorna. Över sadel och rumpa gjorde jag höga,mjuka rörelser mot honom med påsen/spöt. Han var väldigt nyfiken och jag fick göra pauser ofta så han fick nosa på den. En reaktion var på högerbak då han hoppade åt sidan och sparkade bakut en gång men efter det så stod han stilla hela tiden men verkade lite förvånande vad jag gjorde men han verkade som att han litade på mej vad jag hade för mej. Sedan i stallgången provade jag honom att ha honom lös. Fick korrigera några gånger då han gick fram ngt steg ibland när jag la tillbaka spö och dyligt men sedan stod han stilla när jag sadlade av,borstade,tog hovarna, borstade man. Dock så tog han två steg frammåt två gånger när jag borstade svansen men över lag är jag supernöjd med dagen!!!!
Kan inte sluta älska denna häst!:love:

Vargtänderna är borttagna på min lilla tjej! Känns bäst så. :smirk:

Jag håller också på att öva på att stå lös. Men det finns ju SÅ mycket spännande att titta på, så det blir några korrigeringar. men 5 minuter fixade hon första gången vi tränade iallfall.

Pemba har senaste tiden roat sig med att gå rakt igenom grinden när jag tagit ut Aswan. Så idag fick jag helt enkelt trimma halva hagen, laga grinden och vips! Pemba fick en stöt. Matte glad, Pemba missnöjd.

Mitt största bekymmer (ngt starkt ord), är att hon är SÅ social. Om jag ska in och hämta Aswan kommer hon genast fram, följer mig till honom, buffar nästan undan honom, och följer till grinden. Sen står hon där (om hon inte går igenom :rofl:). Det är omöjligt att inte prata/klappa på henne, för söt och trevlig är hon ju. Men något påfrestande ibland, hon ger sig liksom inte. Hon flyttar sig om jag ber och har respekt, men... är lite orolig att hon sak bli "knähäst".

*litet knapplån*

Jag gjorde en liten missberäkning för några dagar sedan då jag skulle ut och tömköra längs storvägen med Lille-Plutt (aka Lejonhjärta, Russ-Prinsen). Så vi var ute i nästan 1½ h och då blev han ganska less till slut och började stöka runt lite i halterna. Är annars mycket duktig på att stå still så det kändes jättedumt för jag vill verkligen bevara hans lugn & tillfreds inställning till att stå stilla länge. Orken fysiskt är det ju ingen fara med, men det är mentalt som det särskilt vissa dagar är jobbigare att orka koncentrera sej länge. Då blir han jättelätt grinig & sur och går och "gnäller" över allt, rufsar på pannluggen & piskar med svansen och stampar med bakhovarna ;) Litegrann som man själv kan känna sej ibland, jag kan identifiera mej med honom faktiskt...

I förrgår fick han hänga med min kallblodstravar-ridhäst ut i skogen, först som handhäst för att "travträna" lite, ville att han skulle få sträcka ut på allvar och få känna in sej i denna ökade trav. Det funkade skitfint, det är en härlig känsla att rulla på i en fri trav på ridhästen och ha lilleplutt som travar på fritt & ledigt bredvid med öronen fram. Hästarna tycker det är kul. Sedan får han följa lös sista biten hem, det gillar han men han är inget under av följsamhet såsom de andra hästarna, utan dröjer sej gärna kvar så länge han bara kan...

Och nu ikväll har jag tömkört honom igen, men nu med däcket bakom. Och det märktes redan innan att nu är min gamle coola kille tillbaka, så halterna ute i skogen var niemas problemas, han var glad och nöjd och inte alls sådär allmänt förbaskad som han var för några dagar sedan. Öronen fram och skrittar & travar på med fin bjudning.

När jag sätter för honom i linorna, svängeln och däcket så är han så skön, den rutinen är han så befäst i att han liksom styr in mellan linorna, ställer sej att sova lite demonstrativt på ett bakben och sträcker upp sej lite "Ja det HÄR kan jag då minsann skitbra! Jag är helt enkelt BÄST på det, för det har matte sagt!" :rofl:

Efteråt tränade vi lite visning vid hand och NU äntligen börjar vi få in lite snits på traven, så att han sträcker ut och får in "ökad trav-takten" liksom. Vi ska på utställning den 1:a september så vi måste ju träna lite inför det. Men skritten är fortfarande svår, han har inte en sån naturligt vägvinnande och ledig skritt utan kan bli lite kort och driva på lite dåligt, men jag lyckas inte riktigt få till den bättre heller, det blir bara överilat om jag "driver"... Men men...Hoppas på bra poäng...

Har försökt bestämma mej för vad jag ska köpa för vagn, för nu är det hög tid att beställa en så vi kan köra lite i höst, men jag velar så in i bänken... Jag har senaste dagarna snöat in på en sådan här;

CB3.jpg

Men den är dyyyyyr...men tänk; den skulle ju i alla fall göra Russungen rättvisa! :love: :D
Läraren på körlägret tyckte ju att jag skulle ha något "tjusigt" till en sån fin häst....:D

Jag är så fantastiskt nöjd med mitt russin! Det är kul nu när det börjar hända grejer också och man kan börja arbeta med dem mer :)

*kl*

Idag har vi första gången haft tyglar på bettet, men det jag undrar över är hur ni har lärt dem att följa tygeltagen så man kan svänga?

Först testade vi att ha händerna vid manken, som när man rider, vilket gick bra när jag gick innerst. När vi svängde åt andra hållet bara stretade hon emot.
Sen hade jag händerna och tyglarna under halsen vilket gick bättre.

Men hur har ni gjort? Tömkörning direkt?

Till slut testade vi iaf bara att min syrra ledde henne och jag gick bakom och bara höll tömmarna över ryggen. Hon är verkligen super i skallen!

Idag hittade jag ett lermonster i hagen först, fram med vattenslangen för att spola benen, vilket aldrig är gjort innan. Brydde hon sig? Näe.. Inte en min.. :love:

I söndags löshoppade vi för första gången, vilket var mycket uppskattat. Hade först bommar, sen typ 30 cm, och sista rundan 60 cm ungefär. Gick kanon!

Måste bara visa världens sötaste! :love:

20070819487.jpg

Mitt största bekymmer (ngt starkt ord), är att hon är SÅ social. Om jag ska in och hämta Aswan kommer hon genast fram, följer mig till honom, buffar nästan undan honom, och följer till grinden. Sen står hon där (om hon inte går igenom :rofl:). Det är omöjligt att inte prata/klappa på henne, för söt och trevlig är hon ju. Men något påfrestande ibland, hon ger sig liksom inte. Hon flyttar sig om jag ber och har respekt, men... är lite orolig att hon sak bli "knähäst".

Jag har samma "problem" med Phigalle. Visst jag skulle vilja stå och gosa med honom i timmar men jag vill inte ha en knähäst. Han sköter sej bättre än förut när man leder honom och är inte riktigt på en som han var förut men han har fortfarande svårt att hålla distans. Att stå stilla tex när man pratar me´d någon är så svårt man måste hålla på och greja med matte eller den andra personen hela tiden. Likadant i hagen, han går ihop med grannens 2 ponnyer nu och de har 3 barn som ofta är i hagen osv men han försöker kräva uppmärksamhet av dom HELA tiden när dom är i hagen och ska titta till sina hästar. Han kan tex inte ens låta bli mamman där när hon fyller på vattnet får han anser bara att hon måste klappa honom och gosa. Ska man ignonera/klappa om ibland eller hur ska man göra?

Det är ju väldigt olika vad veterinärer och tandläkare råder om i frågan. Idag är modet att de ska plockas ut när de är unga, innan de "hunnit växa fast" och innan de övht får bett i munnen.

Men många veterinärer anser att det är ett onödigt ingrepp om det inte behövs = hästen visar obehag. Viktigt med bra veterinär som tar med hela tanden och inte slår sönder den.

Man rycker inte ut visdomständerna på alla människor bara för att vissa får problem av dem :D

Jag säger inte att det är fel att ta bort dem!
Men se nyktert på alla "mode"-hysterier :D

Själv tror jag nog jag skulle ta ut dem på min kille, om de finns...

Problemet är att de flesta vargtänder sitter ivägen för bettet. De är inte heller några riktiga tänder och tål ingen belastning eller slitage. Att vänta med att ta bort vargtänderna tills hästen får obehag av dem är bara korkat. Det skapar en massa problem. Är det en duktig tandläkare som har bedövat och pleggat hästen så är det gjort på bara några minuter utan minsta obehag för hästen.

Att ta bort vargtänder är inte en modefluga det har man gjort i alla tider just för att de ställer till så fruktansvärda problem när man har bett i munnen på hästen.

Även om man inte har bett i munnen så kan vargtänderna ställa till problem då de kan gå sönder och bli till infektionshärdar. Även rötterna kan vara felaktiga och ställa till problem i hästen munn.

Hittills så har jag inte stött på en enda veterinär och/eller tandläkare som har sagt att man skall låta vargtänderna vara kvar och jag har ändå hunnit avverka en hel del hästmunnar i mitt liv. Skulle vara om man inte vill ha bett i munnen på hästen men man skall komma ihåg att vargtänder kan ställa till besvär även då.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Om hon kan förstå tygeltagen när tyglarna sitter i grimman så brukar det inte vara några problem. Om inte så skulle jag ta det med grimma eller sidpull först under tömkörning. Då slipper man krångla med två saker samtidigt (dels vänja dem vid bett i munnen och dels lära dem svänga för tyglarna). Fördelen med att lära in svängningarna på sidepull är att man inte behöver vara så försiktigt. Man kan helt enkelt dra åt tex vänster tills hästen svänger och då ge omedelbart eftergift. Har man bett i munnen så måste man vara mer försiktigt då man skall vara rädd om munnen.

När du börjar med att lära in tygeltagen så får brukar man ha en ledare som hjälper till i början. Allt eftersom så tar man bort ledaren mer och mer för att till slut styra helt själv.

Mvh

Tora

Jag tror att det är rätt olika mellan olika hästar hur mkt de påverkas av nya miljöer. Peia är ju rätt obekymrad i största allmänhet. Hon har ju åkt på utställning fyra gånger varav två var över en hel helg med övernattning. Hon har ju också flyttat mellan Kalmar och Finspång några gånger.
Helt obekymrad varje gång. Men visst, träning gör ju susen för det mesta så passa på att åka iväg på utställningar, träningar och dylikt.
Själv tänkte jag åka till 3-årstestet i Nybro andra helgen i september för att titta inför nästa år. Allt för optimal förberedelse :)
Vet man själv hur det ska gå till är risken kanske inte lika stor för att man jagar upp sig och överför stressen till sin häst.

*Kl*

Ni med ston, har ni tänkt att betäcka era blivande 3-åringar nästa år? Isf med vilken hingst?
Vi har tänkt att betäcka Peia i slutet av maj. Passar perfekt in mellan 3-årstest och eventuellt 3-årstestfinal.
Som det ser ut nu blir det connemarahingsten Juno Rory som ska användas :)

Gudars, nej. Jag har fullt upp med mina två troll som det är. Men någon gång vore det jättekul att ta föl, det svåra är ju bara att sälja det sen.. det vill jag ju inte.

Wow, vilken fin vagn! Hur måycket kostar den? Jag skulle gärna ha en bättre vagn när (om) jag lyckats köra in min äldre herre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar