Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Det är en Bröstsele Hobby från equilex. Inte toppenkvalitet, har märkt att lädret i draglinorna ser lite lurigt ut nu (så vet inte om jag vågar köra med dem sedan). På körlägret undrade de också över de märkliga skakelhållarna, eller obefintliga kopplingen mellan bukgjord och däckelgjord. Men fick beröm för att det är en "silettdäckel" (eh tror jag det heter), bra i ojämn terräng tydligen :)
Kommer nog köpa en ny sele nästa år, typ.
Vad har du för sele?

Jag har köpt min sele på ebay, från USA. Det borde vara samma som din, är otroligt lik. Har en konstig rem på vardera sida, som jag tor används för att hålla ner skacklarna. Halvdan läderkvalitet, men fungerar bra hittills.

Tack-tack! Ska hälsa russungen det :D

Bjuder gärna på fler bilder :D

14136138.jpg

Han fick ett träns från Hööks med hjärtan i pannbandet. :D Kunde inte låta bli, han är ju mitt Lilla Hjärta! :love:

Söt rumpa har han också! :angel: :love:

14136463.jpg

Hm vet inet riktigt vilken rem du menar...?
Men som sagt bukgjorden ser ju lite konstig ut, eftersom den inte "sitter ihop" med däckelgjorden som den brukar göra på bröstselar. Tränaren rekommenderade att jag lät fixa det hos en sadelmakare, behövs bara en liten hälla. I efterhand funderar jag på om det är för att det är en silettdäckel och så liten? För om jag sätter dit en hälla så kommer inte skakelhållarna att kunna röra sej genom däckeln åt sidorna, så mycket.
Nåväl...Som sagt, den funkar nog för oss ett tag till. Om jag ser över draglinorna innan jag använder dem på vagnen, i alla fall.

Ska se vad det är för märke...osäker, den är köpt från equilex i alla fall.

KL

Tack för alla svar ang vargtänder! Hon lugnade ner sig dagen efter jag skrev och nu verkar hon inte ha ont av det. Hon får ändå gå utan bett tills jag varit och kollat tänderna i oktober men vi behöver inte skynda oss.
Jag kan ju uppdatera lite nu när jag ändå skriver. Yaya och jag bytte stall den 1 augusti och hon verkar trivas nu. I början var hon lite stökigare än vad hon hade varit innan men nu är hon sitt gamla vanliga jag igen. Nu har jag suttit på henne 3 gånger också och det har gått jättebra alla tre gånger! :) Idag ska vi ut och gå i skogen och ha picknik. Hoppas det går bra för er!

Idag var jag barnledig så jag och sambon tog en promenad i skogen på morgonen. En underbar promenad rakt ut i skogen så han fick lyfta hovarna ordetligt.
Han har ju alltid bråkat när man gått ut och gått men nu följer han mej som en hund. Hade även med mammas hund som ej
är hästvan och Phigalle är ej hundvan men det funkade super.
På hemvägen gick vi över en lastpall, dock ska det spikas på ett jämnt lager brädor på när tid finnes.
men han tvekade ej utan följde mej direkt över utan att tveka!
Han har vilat en vecka helt nu men vi ska smått sätta igång igen.
4h.jpg
4k.jpg

4g.jpg
ghj.jpg

*knapplån*

Idag har vi varit på Nordruss utställning i Skellefteå och Lejonhjärta förvånade mej med att först bli klassvinnare med guld på 98887=40 poäng och sedan även bli Best in show!

Skötte sej bra men var väl lite laddad över situationen :D - han är väldigt fascinerad över det där med brudar, andra hingstar och allmänt ståhej...Men det är okej, nyttig träning för honom!

Matte är jättestolt och glad och Hjärtat var mycket trött på vägen hem, stod och lutade huvudet på frambommen och blundade. Sötisen :love:

Fossig här på buke är fotograf;

14298832.jpg

Mattes hjärtegris!

Åhhh! :love:

Jag som eg inte alls tycker om russ, men din häst har en beundrare :D Domarna gjorde helt rätt, mkt fint russ!

KL

Kan uppdatera med lite nytagna bilder. Nu börjar hon äntligen suga lite på bettet och tycka att det är helt ok att svänga och stanna, även med bett i munnen. Duktig på att stå still också, i halv storm utanför sommarhagen... nu är hösten här :crazy:

14319664.jpg

14319665.jpg

14319666.jpg

Hur lär ni in tygeltag för ridning-tömkörning? hade tänkt börjat tömköra snart. han vilar mkt , aktiveras kanske 2 gånger i veckan. Idag skulle han in som vanligt för att få sitt kraftfoder och jag hoppade bara upp barbacka på honom (tredje gången jag suttit på honom)och sambon ledde mej ett varv på stallplanen. jag hoppade av och så vände vi honom och jag hoppade upp igen och ett varv till. han började skritta självmant men var lite vinglig de första stegen och lite stel men sedan slappnade han av helt. undrar när det kommer en reaktion och jag flyger:angel:

Efter mycket velande fram och tillbaka har jag slutligen bestämt mig för att skicka min -05:a på inridning. Fredagen den 14/9 bär det av, och jag är redan nervös, haha! Det känns konstigt att den där lilla mjuka sötsaken som låg i ens knä alldeles nyfödd nu är en stor, stark hingst som snart går att sitta på. Tiden går verkligen fort!

vad spännande! jag håller på och sparar till inridning men tyvärr så fick jag andvända det till mat istället-dåligt ekonomiskt denna månaden. Men förhoppningsvis så får Phigalle åka någon gång efter nyår.

Mm, billigt är det då inte! Jag betalar 5600:-/mån + moms, då ingår mat, box, strö, hage och hantering. Har velat fram och tillbaka om Avalon var redo men som du kanske såg på bilderna tidigare i tråden så har hans kropp ändrats mycket på väldigt kort tid. Han har också gått från sitt "mycket-beskedliga-jag" till ett mer "bossa-de-andra-i-hagen-jag" och eftersom jag reser utomlands i 3 månader nu så måste han komma till ett ställe där han kan hanteras. Dags att bli häst lixom!

Min inridare är välmeriterad och har många års erfarenhet av speciellt unghingstar så jag litar på att han tar det i hästens takt och så ser jag fram emot när jag kommer tillbaka och får sitta på MIN uppfödning :bump:

CindyLou: Phigalle, Arabiskt fullblod, f maj -05 e.Firitzio S.A ue.Koz

Sofflan82: Unicorn Minas Tirith (Minna), f juli -05 e. Zamuraj skn9 ue. epoz ox uue. Amiral 764

micra: Zakira, Arabiskt fullblod, f. mars -05 e. Etic (Etat-Estrada) u.Teliszka (Wadim-Trylogia)

Elea: EV Kristall, finsk häst f. maj -05 e.EV Johtotahti u.Perihelina ue.Perikuva

LadyCovergirl: Cassiopeia Nova (Peia), connemara f. maj-05 e: Rooar RC 86 u: Brolötens Cinnabar RC 1265 - Finney Master RC 41

JohannaB: Kandar, halvblod född juni 2005. E: Rubinrot U: Karamell (F.1) UE: Gauguin de Lully

Mc Laren: McLaren, halvblod född maj -05. e:Lambourghini 1028 u: Bambina Martelli xx ue: Siberian Express xx.

Balance: Athena, halvblod född maj -05. e:Briar u:Rockie ue: Krevad

Kullerbytta: Saffy, Welsh Cob e. Trevallion Quaker u. Ollies Soledad-Rookery Full Flight

Amk: Pemba, arab född maj -05. e Celowy, u. Pioda. Ue Danser, eu Probat

Tartuffe: Lindgårdens Amber, korsning Svenskt halvblod och Nordsvensk, född 16 Juni 2005, e: Udd, u. Appolonia, eu: Centur.

Hur går det för er?
Har än så länge inte gjort på långa vägar så mycket som ni andra verkar ha gjort :o Hon har åkt transport 2 gånger, var lite tittig i början båda gångerna men gjorde inte mer än att backa några steg, sen gick hon snällt in :) Har hängt lite på henne men har nu övergått till att sitta på henne i skritt när mamma leder, hur snäll som helst! :D Är nu tänkt att jag verkligen ska sätta igång med hennes träning.
Hur stora är era åringar?
Försökte mäta henne idag men gick inge vidare :crazy: Mätaren var visst vääldigt läskig, men lite nyfiken kunde man ju vara ändån... Fick iaf till slut stå brevid henne med den, det fick räcka för idag, men hon är högre än sin mamma iaf så hon borde ligga runt 160 cm...
Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?
Inte så länge, blir kanske 5 minuter borstning, annars tycker hon det blir långtråkigt, sen kanske 10-15 minuter "träning".
Och vad är framtidsplanerna?
Hopp och Dressyrhäst! Mamma vill även att hon ska användas till voltigen, men det vill inte jag! Och det är ju ändå jag som är ägaren så. :smirk:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Ratsit