Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Okej, tack för alla svaren! Nu har jag iaf lite klarare för mig hur man ska gå till väga... :)

Evis: Jag har väl inte förstört min häst nu för att jag inte "tränat" henne så mycket ännu? :eek:

Får jag svara vad jag tror även om det var till evis?
Jag hoppas att jag får det eftersom att jag svarar nu.. Jag tror inte att det gör så mycket. Hästar passar olika med olika metoder och bara för att en metod är rätt behöver inte en annan metod vara fel. Det ända som jag kan se som dåligt är om man inte har rört hästen på 2,5 år och sedan rider in den på två månader. Jag fattar inte riktigt hur dom tänker som gör så faktiskt. Men om du har hanterat din häst och om du inte går för fort framåt utan låter det ta den tid det tar när du ska rida in henne så tror jag att det blir jättebra. Ja, det var mina tankar i alla fall. :)

Inte är hästen förstörd - åh så fel det blir!

De flesta använder sej av taktiken att rida in hästen på 2 mån som 2,5-åring. Det är allmänt vedertaget = behöver inte vara särksilt fel.

Men man får anpassa sej till nivån och inte få tvärbråttom med sin 3-åring. Ge den tid att bli stark!

Jättefin! :)

----------------------------------------------

Lite uppdatering här också. Eftersom vi bara har haft två ston varav det ena fick fång så har Zakira fått gå med ponnyvalacken i hagen på dagtid och stått inne med det andra stoet på nätterna. Sedan blev hon dock brunstig och valacken trodde att han var hingst. För att inte riskera att han försöker betäcka henne och hon skadar sig så har hon fått gå ensam i hagen. Småhingstarna har ju gått på andra sidan stängslet och det andra stoet på ridbanan så helt ensam har hon inte varit. Jag trodde naturligtvis att hon skulle tycka att det var jättetråkigt, men hon förvånar mig hela tiden. Det var inga problem över huvud taget, hon tog allt med ro och gick iväg och betade. :) Förra helgen fick vi dock hem ett till sto så nu har hon sällskap i hagen igen.

Upptäckte för ett tag sedan att jag omedvetet har "pjoskat" lite mer med henne än vad som är bra. Jag hade först ridit ponnyn och hade kvar "vuxenhästhanteringstänket" i huvudet när jag senare skulle tömköra Zakira. I vanliga fall brukar jag vara så försiktig med att inte göra saker som hon kanske inte förstår, men nu hade jag lite mer jävlar anamma (eller vad man nu ska säga) i mig. Jag krävde mer av henne och jäklar vad bra det gick!

Hon är en tuff häst. Får hon inte som hon vill så blir hon sur och man måste hålla henne kort hela tiden, annars tar hon direkt chansen att prova nya dumma saker. Däremot så tror jag inte att det kommer bli några problem vid inridningen på grund av det, för hon är väldigt arbetsvillig och tycker om att lära sig nya saker.

Har ännu inte försökt vänja henne vid att bli avspolad, det är väl jag som har varit för lat för det. Däremot har hon vant sig vid att bli sprayad över hela kroppen efter sommaren med massor av flugmedel. Det tog tid, hon var verkligen extremt emot det förr. Det har hon lärt sig från sin mor som varit likadan.

Hon har fått en ordentlig gräskula på magen, ser ganska rolig ut framifrån, ska försöka att komma ihåg och ta ett kort och lägga ut så ni får se. Hon har blivit lite småtjock också, utöver kulan, så jag har dragit ner på havren. Nu får hon bara litegrann för att jag ska ha något att blanda foderjästen med (blöter upp med vatten).

I det stora hela så går det bra för oss, känner dock att jag skulle vilja hinna spendera mer tid med henne. Det är mycket med jobb och så just nu, men det kommer bli bättre.

CindyLou: Phigalle, Arabiskt fullblod, f maj -05 e.Firitzio S.A ue.Koz

Sofflan82: Unicorn Minas Tirith (Minna), f juli -05 e. Zamuraj skn9 ue. epoz ox uue. Amiral 764

micra: Zakira, Arabiskt fullblod, f. mars -05 e. Etic (Etat-Estrada) u.Teliszka (Wadim-Trylogia)

Elea: EV Kristall, finsk häst f. maj -05 e.EV Johtotahti u.Perihelina ue.Perikuva

LadyCovergirl: Cassiopeia Nova (Peia), connemara f. maj-05 e: Rooar RC 86 u: Brolötens Cinnabar RC 1265 - Finney Master RC 41

JohannaB: Kandar, halvblod född juni 2005. E: Rubinrot U: Karamell (F.1) UE: Gauguin de Lully

Mc Laren: McLaren, halvblod född maj -05. e:Lambourghini 1028 u: Bambina Martelli xx ue: Siberian Express xx.

Balance: Athena, halvblod född maj -05. e:Briar u:Rockie ue: Krevad

Kullerbytta: Saffy, Welsh Cob e. Trevallion Quaker u. Ollies Soledad-Rookery Full Flight

Amk: Pemba, arab född maj -05. e Celowy, u. Pioda. Ue Danser, eu Probat

Tartuffe: Lindgårdens Amber, korsning Svenskt halvblod och Nordsvensk, född 16 Juni 2005, e: Udd, u. Appolonia, eu: Centur.

Psykskaft: stengärdes Milos, arab född maj 05. e: Capos, u: Mizpa ue:Arrogance

Helenea: Ya-ya, arabkorsning, född 15 Januari 2005, e. okänd u. Tingeling

DAngel: Billie Jean, korsning Irish Cob/vbl travare , född feb 2005, e. Pegasus, u: Denise Lopez, ue: Giant Force

Thera: Chablis L.S, halvblod, född 1 maj 2005, e. Mackay u. Opfelia ue. Gassendi

Vi pysslar och donar på, har löshoppat ett par gånger, tömkört två gånger, samt longerat någon gång. Sen har vi gått på skogspromenad, vilket kan vara nog så jobbigt efter alla stormar här.

Damen har tack och lov både lagt på lite hull och blivit mer proportionerlig, men det hinner väl ändra sig ett par gånger till.

Extremt usel kvalitet, men en löshoppningsfilm. (Visst är hon duktig som springer helt själv till starten, trots att hagen inte är avdelad! :D)

Fröken uppställd:
12121.jpg

Skööönt att läsa att det finns fler som gjort en hel del med sina 05:or
Shiny är e. paint u. hbl född 12/4-05. Vi har gått korta promissar från hon var några veckor tillsammans med mamman (5-10 min), hon har alltid varit väldigt aktiv och glad, full av bus och bestämdhet. Från hon var ca 1 år så har hon lärt sig att ha täcke, kan ta på o av i hagen, sadel på, promenerar i träns, hon står uppbunden el lös i boxen när man borstar. Nu är hon snart 2,5 år och våran dotter på 13 sitter på henne m jämna mellanrum, hon är skrittad på från stall till hage och hon följer ett par dar i veckan med ut i skogen och kliver över stock och sten, hon är säker på foten och verkligen älskar att komma ut. Hon duschas (lite läskigt) och lastas utan problem, tränade mkt lastning när hon var liten.

Vi har haft perioder då hon varit riktigt skitjobbig, rest sig upp, kastat sig osv, men jag har dissat henne rätt mkt då och sen tagit tag i träningen igen och det har för det mesta funkat bra.

Vi va på våran första utställning i somras och hon fick gå in i ett ridhus för första gången och träffa en massa nya hästar, hon har aldrig varit så cool som hon va då, 4 tim i ösregn och nya intryck.. Då blir man stolt!!:love:

Vi har tränat mkt på att kolla in läskiga grejor, gå in i traktorgarage, trånga utrymmen, gå över broar osv och hon följer med som en hund.

Vi har även en shettiskille, Mulle som är f. 7/5-05 Han har fått gjort väldigt mkt samma grejer som Shiny och har oxå blivit en väldigt cool kille som är totalt orädd för det mesta dom har upplevt hittills. Han är dock mer envis och protesterar gärna en gång el två innan han gör det man ber om.:crazy::)

Min tanke nu är att börja tömköra båda två under hösten för att köra in Mulle medans Shiny kommer att ridas in i vår/sommar.

Sofflan82: Unicorn Minas Tirith (Minna), f juli -05 e. Zamuraj skn9 ue. epoz ox uue. Amiral 764

micra: Zakira, Arabiskt fullblod, f. mars -05 e. Etic (Etat-Estrada) u.Teliszka (Wadim-Trylogia)

Elea: EV Kristall, finsk häst f. maj -05 e.EV Johtotahti u.Perihelina ue.Perikuva

LadyCovergirl: Cassiopeia Nova (Peia), connemara f. maj-05 e: Rooar RC 86 u: Brolötens Cinnabar RC 1265 - Finney Master RC 41

JohannaB: Kandar, halvblod född juni 2005. E: Rubinrot U: Karamell (F.1) UE: Gauguin de Lully

Mc Laren: McLaren, halvblod född maj -05. e:Lambourghini 1028 u: Bambina Martelli xx ue: Siberian Express xx.

Kullerbytta: Saffy, Welsh Cob e. Trevallion Quaker u. Ollies Soledad-Rookery Full Flight

Tartuffe: Lindgårdens Amber, korsning Svenskt halvblod och Nordsvensk, född 16 Juni 2005, e: Udd, u. Appolonia, eu: Centur.

DAngel: Billie Jean, korsning Irish Cob/vbl travare , född feb 2005, e. Pegasus, u: Denise Lopez, ue: Giant Force

Thera: Chablis L.S, halvblod, född 1 maj 2005, e. Mackay u. Opfelia ue. Gassendi

AthenaAvalon: Avalon, Svenskt halvblod, född 14 april -05. e: Camiell-Flamingo Z u: Athena ue: Swift 690 - Crown point xx

Senast ändrad:

Idag fick jag äntligen upp en liten film på Avalon från sommarbetet. Om 5 dagar flyttar han därifrån så det gäller att passa på att busa medan man fortfarande kan ;)

Min häst är den bruna, kom gärna med kommentarer! :bump:

AMBER-TRÄNING:
Idag, efter att ha skrittat min gamla gubbe och släppt ut honom i hagen, gick jag ut till Amber och skulle lägga på täcke (Det regnar ju som jag vet inte vad just nu :cry:), grimman gick hur bra som helst att sätta på förutom att hon backade lite för att få sitt JÄTTEVIKTIGA godis ;) Hon var lite rädd för täcket innan hon såg vad det var, men nyfiken som hon är, så kom hon snabbt fram igen och började nosa, sen var det inget problem att lägga på, hon stog helt stilla! Efter det blev jag lite sugen att "pyssla" med henne så tog med henne in i stallet, på vägen naffsade hon i min hand, godisgrisen, så jag har bestämt att sluta ge henne godis nu. Vid stallöppningen var en plastkasse med lite grejer i, som innan; lite nosande sen, inget problem. Jag gick bara med henne in i stallet för att visa att man ska bli borstad där inne innan man går ut igen, men jag orkade inte borsta idag så jag tog ut henne igen och började promenera på grusvägen längs hagen, hon var väldigt chockad och glad att det äntligen var hon som gick där och dom andra stog på andra sidan av staketet och glodde :smirk: så då måste man ju tuffa till sig lite genom att slänga med huvudet, men efter lite tillsägelse lugna hon ner sig lite. Under tiden gjorde jag lite halter m.m. så hon inte skulle få tråkigt. Så det har varit en lyckad dag :)

Jag ska försöka lägga in en bild på henne snart...

Min smäckra lilla vilding från förra sommaren har i år blivit grooov :crazy: mamman är hbl e. Troll - Parnass och pappan är paint, vilket har slagit igenom på grovleken.. Fast hon kan fortfarande busa en hel del, men blir numera omsprungen av våran lilla fbl-korsning på 128,5 cm ;)

mmm, hon är fin.. Hon är ju syster till din, ska bli spännande och se om hon blir lika grov..

AMBER-TRÄNING, 11 SEP:
Idag hade jag lite bråttom, skulle på voltigeträning så först var det tänkt att jag bara skulle borsta henne noggrant, men det blev inte av eftersom hon, efter ca. 3 minuter, började bli rastlös och vägrade stå stilla! Jag var ensam ute så jag blev lite rädd för att hon skulle börja dra i repen och få panik eller något så jag gick med henne samma korta promenad som igår, hon var faktiskt väldigt duktig, sen tog jag in henne och band upp henne igen, hon ska ju lära sig att man inte kan tramsa sig för att slippa hela tiden, och lade på henne täcket, som hon såklart redan hade lyckats ta isönder! Tur att det var gammelmans dåligaste vintertäcke och inte något sprillans nytt! :smirk: Inget godis alls till henne idag, bara klappar :) Hon sökte noga igenom fickor och händer minst 100 gånger innan hon fattade att där inte var något :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

urkella: Nakella, halvblod, född 6 juli 2005, e: Nactus u: Urkella ue: Urbino

Tog lite bilder när jag släppte ut Bebbs idag :love:
14686343.jpg

14686344.jpg

14686347.jpg

14686348.jpg

Tror att hon inte växer så mycket mer nu :cry: hon är väldigt jämn i kroppen och ser vuxen ut, bild på hur den andra 05:an i stallet ser ut, född tidigare och är 1 cm högre över manken.
14686304.jpg

*långt*
I söndags hade vi transportträning med Phigalle. Han gick upp på lemmen jättebra men ville inte in och då visade sambon linan och gick ngt bakom, Phigalle körde upp huvudet och tjurade som den arab han är men gick helt rakt in utan att tveka:love: Så körde vi en sväng (8km) hem igen och han gick lugnt ner frö lemmen och han hade inte ens en svettdroppe! Annars brukar han börja svettas efter 3 meter och rinna/droppa av svett efter ca 50-100meter så jag är jätte nöjd och vi ska börja köra en sväng varje söndag.
Igår så var det ännu en superdag med honom. Han står helt stilla numera vi borstning och han har tom börjat lyfta hovarna när jag ska kratsa dom. Inget spark i stallgången så länge jag är där (dock om jag går ur stallet eller blandar fodret). Granntjejen på 12 år kom över och ville pyssla lite med honom vilket är jättebra eftersom han håller på bli enmanshäst vilket jag inte vill han ska vara. Iaf så fick han på sej benskydd,knopp i luggen och fläta i manen:rofl: men han skötte sej förutom när jag skulle springa till huset för att hämta kameran-då började han spraka och gå omkring fast han höll på och bli flätad. Sadlingen gick bra, bettet tar han inte själv förutom när man tar försiktigt in fingret i mungipan då öpnnar han och tar bettet jättebra. Sedan invigde vi min nya hemmabyggda rundkorall som är under uppbyggnad. Inspänningen åt båda hållen gick jättebra! Sedan på med linor. Han är tömkörd 2 gånger innan i kanske 5 minuter varje gång och jag har aldrig tömkört någon häst innan heller. Iaf så fick han en liten reaktion vilket jag tyckte vad jättebra! han började trava fort,bocka och småstegra/hoppa framåt. Jag har dock inga handskar (måste köpa) så jag tappade tillslut ytterlinan på slutet men jag hade lättdrivit fram honom under tiden och tillslut lugnade han ner sej och jag kunde plocka upp den andra linan. Skönt att jag klarade av denna "reaktion" så pass bra ändå! Sedan så tränade vi höger,vänster, volttillbaka,halt och även rygga utan problem en gång. Dock tyckte jag det var svårt med linorna så man inte höll för slappt eller för spännt. Vi provade även trav vilket gick jättebra. Sedan var det dax för att ta av linorna och sitta upp. Ja nu är det lite farligt då sambon håller ner högra bygeln för jag vill inte att sadeln ska rubba sej ännu när jag sitter upp men han står helt stilla. Sedan blir vi ledda lite grann och mot slutet så red jag för andra gången lite själv en liten liten stund. Höger,vänster,halt och igångsättning. Det gick verkligen strålande och vi avsittningen står han helt stilla medans jag sitter av:love: Så från och med nu ska jag sitta på honom en gång i veckan,transportera en gång och 1-2 gånger tömköra,miljöträna,promenader. Vad gör ni mer era små nu?
Sj så tycker jag att jag ser så stor ut på honom fast jag är 155cm och han är ca 146. Sedan så sitter jag som en kråka och ser på bilderna att jag behöver nog länga fendrarna lite. Tycker att det ser ut som jag sitter på bakvalvet med så jag behöver nog sitta längre fram,djupare i sadeln? Hoppad den inte är för liten för mej det är en 15,5tum. Det märks verkligen att jag inte ridit western förut:o:rofl:
Bilder
http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/m1.jpg?t=1189668666
http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/m2.jpg?t=1189668711
http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/m3.jpg?t=1189668735

m4.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar