Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Jag håller på en del med träning inför vårens 3-årstest. Lösgalopperar en del så hon lär sig att hitta sin galopp. Igår passade hon på att hoppa ett par hinder som stod på banan också ;) Hon hoppar väldigt fint och rättar sig klokt.
Galoppen ser bra och balanserad ut. När hon byter varv genom att vända snett igenom (ja, faktiskt) så byter hon galoppen rent och fortsätter utan balansproblem. Hoppas att det fortsätter så :)

Har tömkört en del också för att jobba igenom henne i sidorna, förutom lite vanliga promenader då och då.
Löshoppning ska det ju bli några gånger i vinter också. Sitta på henne ska jag också göra några gånger men det får vänta ett tag.
Hon är ju både löshoppad och sutten på under sommaren och det gick väldigt lätt så det får hon vila lite ifrån nu.

Jag har börjat fundera lite på skoning nu också. Inte för att det behövs än men isf inför 3-årstestet. Då skos isf så att hon hinner gå en omgång först och sen blir omskodd 1-2 veckor innan 3-årstestet.
Sen åker skorna av när hon skickas till betäckning.
Hur ska ni andra göra med skoning?
Jag ska konferera med min hovslagare så får vi se.

Hur många har tänkt visa sina blivande 3-åringar på 3-årstest till våren?

Jag ska vänta så länge som möjligt med skoning. Enligt hovis så har han väldigt bra hovkavlite. Dock så gillar han inte att någon annan än jag kommer och ska hålla hoven och dessutom länge så han bråkar,småstegrar. Så snart är det dax för verkning igen och jag har börjat ta längre tid på mej att ta hovarna så han vänjer sej lite mer vid det. Hur många veckor har ni mellan verkningarna?

Vi håller också på att förbereder oss till 3-årstestet. Det är så himla skoj och spännande att se hur de utvecklas. Min går redan med skor fram pga av lite problem med ena fram, men så fort vi får ordning på det kommer han att få gå barfota igen.

Skor eller inte skor - 3-årstest? Ja, det har jag oxså funderat över.... Någon som har några bra erfarenheter eller förslag?

En helt annan sak, är det någon av er som har tankar på att köra in er unghäst? På Flyinge ingår det i unghästutbildningen vid 2 års ålder. Jag hade tänkt att få honom inriden först, men visst skulle det vara häftigt med en storhäst som faktiskt går att köra också om man vill? =)

Peia har generellt sett två månader mellan verkningarna. Verkningarna går sedan väldigt fort eftersom hon sliter sina hovar tämligen bra.

Jag vill gärna vänta med skoning men jag vill ju också få optimala förberedelser för 3-årstestet.
Jag försökte spana på ponnyernas hovar när jag var och tittade på 3-årstest i söndags och några hade skor, några inte och vissa bara fram.

Mycket handlar väl om vad som passar den specifika hästen/ponnyn. Peias mamma har gått oskodd och tränat/tävlat utan problem och Peia tycks ha ärvt hovkvalitén. Samtidigt vet man ju aldrig.
Bäst är nog att råda med sin hovslagare :idea:

Jag har funderat på inkörning. Har ju travtränare i grannstallet så just träningen skulle väl gå att lösa. Problemet blir ju vagnarna. Det finns ett vagnslider som är fullt men det är bara vagnar för stora hästar och Peia är bara en liten plutt ;) (Nåja, en D-ponnyplutt iaf.)

Jag är inte så sugen på att köpa en vagn när jag inte lär köra jättemycket i framtiden så det får nog vänta. Mina andra hästar är inte heller inkörda, även om Peias mamma antagligen bara skulle vara att spänna för och köra med :D
Det får duga med tömkörning så länge helt enkelt.

Nä, det är ju vagnen som är "problemet". Vi har bara ponnysulkys hemma i stallet...
Hade gärna haft en såndär vagn som är av sulkymodell fast med två stora hjul (är helt ute i det blå vad gäller namn på vagnar).

AMBER-TRÄNING, 12 SEP:
Idag (Blir egentligen igår) tog jag in Amber tillsammans med syrrans ponny, jag borstade henne ganska länge och hon stog lugnt och fint (Backade några gånger + blev "rädd" när jag satte igång kranen). Försökte borsta ut hennes dreadlocks till man :crazy: Sen gick jag en promenad ner till ån med henne, där hon och så var jätteduktig :D

AMBER-TRÄNING, 13 SEP:
Idag hann jag inte borsta henne så jag gick direkt på promenad, samma som igår, hon var som vanligt. Efter det ville mamma att jag skulle sitta på henne i skritt, allt gick bra men hon blev lite rädd för att jag "viftade" lite med armarna utåt så hon försökte springa men mamma sa till henne på direkten och då var hon lugn igen. :smirk:

14686343.jpg

På den här bilden ser din pålle PRECIS ut som min Amber, fast Amber är lite ljusare :eek::)

Jag har köpt mig en -05:a för ett par dagar sen, men det är en häst som jag har kännt sen han va liten bäbis...Det är i stort sett bara jag som har pysslat med honom sen han föddes...Skillnaden nu är bara att han är MIN...bara min :love:
Cornetto är en valack efter Camaro M - Swift.. En välväxt kille som är jätte flott!
http://Dedde88.bilddagboken.se/inde...kPTk0MjE5NDU0JnQ9MTE4OTU0ODAwMSZjdXJyaW1nPTEz
http://Dedde88.bilddagboken.se/inde...kPTk0MjE5OTUyJnQ9MTE4OTU0ODAwMSZjdXJyaW1nPTE1
http://Dedde88.bilddagboken.se/inde...kPTkzODM4NjU1JnQ9MTE4OTQ2MTYwMSZjdXJyaW1nPTU=

Så nu väntar mycket jobb framför oss, men det ska bli sååå roligt!
För första gången fick min bäbis stå innen med träns på sig att käka lite havre..;)
Och sen på kvällen så hjälpte min kompis mig när jag "longerade"..Lärde honom att han ska gå runt mig..Men bara i skritt idag! Han va jätte duktig och fattade väldigt fort :D
Ska nästa gång prova med tömkörning - svänga - stanna osv.

Så härligt att läsa om erat arbete med bebisarna. Min 2-åring Guardi fastande i eltråden i slutet av juli, skar upp ända in till benet på ena bakbenet = sträcksenorna helt av.:cry: Hon har sedan dess stått på Skaras djurklinik. Får förhoppningsvis hem henne om ett några veckor!:love:

Det vi hann med fram till olyckan var sadel- och tränsvan, gått några promenader, tittat på ett par hoppträningar borta vid ridbanan, longerat 1 gång. Några timmar innan olyckan hände så hängde jag med hela min tyngd i stigbygeln (med handen) för första gången, gick jätte bra! Längtar efter min donna, tråkigt att komma så mycket efter i utbildningen. 3-årstestet kan vi tyvärr glömma. Men det viktigaste är att Guardi blir bra!

Så härligt att läsa om erat arbete med bebisarna. Min 2-åring Guardi fastande i eltråden i slutet av juli, skar upp ända in till benet på ena bakbenet = sträcksenorna helt av.:cry: Hon har sedan dess stått på Skaras djurklinik. Får förhoppningsvis hem henne om ett några veckor!:love:

Det vi hann med fram till olyckan var sadel- och tränsvan, gått några promenader, tittat på ett par hoppträningar borta vid ridbanan, longerat 1 gång. Några timmar innan olyckan hände så hängde jag med hela min tyngd i stigbygeln (med handen) för första gången, gick jätte bra! Längtar efter min donna, tråkigt att komma så mycket efter i utbildningen. 3-årstestet kan vi tyvärr glömma. Men det viktigaste är att Guardi blir bra!

Vaa? :eek: Stackars dig (Och hästen såklart!), det måste ha varit hemskt... :(

På den här bilden ser din pålle PRECIS ut som min Amber, fast Amber är lite ljusare :eek::)

Då måste du ha en väldigt vacker häst :p ;)

Bebbs har svullnat i benet nu :( i tisdags hadde Bebbs ett sår på ena knät, hadde blodat jätte mycket men va bara lite svullen runt såret och haltade inte. Idag va hon svullen på insidan under knät och runt om. Tror det har lite med att göra att hon håller på och bocka & springa som en galning i hagen. Då hon inte haltar så avvaktar vi lite och under tiden träna på läskiga saker. Idag så fick jag sparka på en petflaska runt och imellan benen på henne, tuta på mopeden när hon står brevid och sen åt hon imellan en jätte hög av ihoprullade plaströr (hon åt igenom hålet) matte va så stålt över henne :love:

Senast ändrad:

Hmm, jag har faktiskt inte mätt honom...Men han är nog närmare 170.. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar