Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Vad intressant att få veta vad ni andra gör med era 05-or och visst är det roligt när det går framåt.

Jag har också tänkt visa min pålle på 3-årstestet till våren, så nu under hösten kommer det att bli mer miljöträning och löshoppning. Och många skogspromenader så klart.

*knapplån*

Åh så stolt jag är idag, igen :D
(tur vi har en sådan här tråd, för här är det väl ändå okej att skryta?)

Egentligen var planen att åka till ridhuset i förra veckan, men eftersom utställningen var helgen innan det så tänkte jag låta honom "vila". Jag är himla fjompig med att "överladda" hjärnan på honom, känner mej rädd om hans coola psyke :o

Men idag åkte vi till ridhuset, på fredagarna brukar där vara lugnt och jag slutar tidigt.
Lastningen dit & hem var lite klurigare än vanligt då han stod och funderade ganska länge, men jag tror jag är bortskämd för det tog inte mer än 5 min av "vänta ut". Lastar själv.

I ridhuset fick vi vara ensamma i kanske en kvart så han fick gå lös och snusa in sej på skithögar och väggar, samt så passade vi på att öva lösgalopp. Fina fina lilla ponny, vad han RÖR sej :d Han har verkligen mognat under den här sommaren!

Sedan just när jag kopplat på linan i grimman så kom det in två ston som skulle ridas. Och det var här jag blev stolt, för lille herrn visade visserligen intresse men lyssnade verkligen jättefint när jag bad honom att koncentrera sej på mej. Wow! Jag slutar aldrig förvånas över hans psyke :love:

Faktiskt så upplevde jag det till och med som om han var mer lyhörd än han kan vara när jag linar honom hemma (hemma låtsas han på lina ibland som om han inte aaaaalls förstår Ptrooo ;) - trots att han är sjukt befäst i det vid tömkörningen och all annan hantering). Gjorde fina övergångar skritt-trav-skritt och skritt-halt-skritt, bra vändningar, samt tog några skutt över ett litet sockerbitshinder. Försökte bryta av i ena hörnet av volten när något sto reds förbi honom men behövde bara korrigera honom framåt ett par gånger så provade han inte igen.

Sedan fick han stå och spana på stona & fölen i deras hage, och nu förstår han så väl att det är "Se men inte röra" som gäller - han spänner upp sej och vill gärna visa sej på styva linan men står ändå på slakt grimskaft.

Jag är alldeles hopplöst kär i honom :love: RUSS RULES! :banana: :rofl:

*Kl*

Jag passar på att lägga in lite dagsfärska bilder på Peia :)

14751366.jpg

14751367.jpg

14751362.jpg

14751370.jpg

14751369.jpg

Jag har köpt mig en -05:a för ett par dagar sen, men det är en häst som jag har kännt sen han va liten bäbis...Det är i stort sett bara jag som har pysslat med honom sen han föddes...Skillnaden nu är bara att han är MIN...bara min :love:
Cornetto är en valack efter Camaro M - Swift.. En välväxt kille som är jätte flott!
http://Dedde88.bilddagboken.se/inde...kPTk0MjE5NDU0JnQ9MTE4OTU0ODAwMSZjdXJyaW1nPTEz
http://Dedde88.bilddagboken.se/inde...kPTk0MjE5OTUyJnQ9MTE4OTU0ODAwMSZjdXJyaW1nPTE1
http://Dedde88.bilddagboken.se/inde...kPTkzODM4NjU1JnQ9MTE4OTQ2MTYwMSZjdXJyaW1nPTU=

Så nu väntar mycket jobb framför oss, men det ska bli sååå roligt!
För första gången fick min bäbis stå innen med träns på sig att käka lite havre..;)
Och sen på kvällen så hjälpte min kompis mig när jag "longerade"..Lärde honom att han ska gå runt mig..Men bara i skritt idag! Han va jätte duktig och fattade väldigt fort :D
Ska nästa gång prova med tömkörning - svänga - stanna osv.

Ooo, min -05 har Swift 690 till morfar han med! :bump:

Photo_639_588838.jpg

Måste bara säga att jag är kääär i din russunge. Inte ofta jag blir så förtjust i Bukehästar, men denna!

Min första foderhäst var russ och isabell, kan det bli bättre?

Nåväl, för att uppdatera om den lite större isabellen som huserar hemma idag så kan jag berätta att vi idag premiärcyklat ihop, vilket gick väldigt bra.

(Och jag vet att en del får spel när man säger att man cyklat med häst, men det är det mest våghalsiga jag gör, jag lovar..)

Hon fattade vinken direkt, travade så fint vid min sida, men tyckte det var lite jobbigt för fötterna med det stora gruset de lagt på vägen.

Så det blev off-road på vägen hem, en genväg genom skogen med en oväxlad Crescent från 70-talets mitt. Och ja, det var ett äventyr.

Våga vägra mountainbike med andra ord.

KL och inte KL

Tack för svaret!
Jag lägger med upp träningen så att man gör en lite svårare sak och sedan något enklare som redan sitter och det har passat yaya än så längre. Jag fortsätter som jag tänkt med min planering tills hon tycker att det blir för mycket, man märker på en gång när hon tycker att skolan ska vänta tills en annandag :)

Kul att se bilder! Jag ska med ta med kameran till stallet någondag, när den dagen nu kommer..

Jawa har växt till sig och äntigen har hon lagt på sig! :banana: . hon är gudasnäll och sköter sig i all hantering. Nu har våra hästar fått flytta in vårt nybyggda stall! de verkar trivas o det gör jag oxå!! Vår tre-åriga dotter premiärsatt på Jawa för 1,5 månad sedan.. De skötte sig båda 2. Kort på detta o på stallet.. Kommentera gärna!

http://www.pixbox.se/pic_show_id14797272.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id14797269.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id14797271.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id14797270.html
ps. Hur gör man för att lägga upp bildera direkt i forumet?? Lite tråkigt m länkar... ds.

CindyLou: Phigalle, Arabiskt fullblod, f maj -05 e.Firitzio S.A ue.Koz

Sofflan82: Unicorn Minas Tirith (Minna), f juli -05 e. Zamuraj skn9 ue. epoz ox uue. Amiral 764

micra: Zakira, Arabiskt fullblod, f. mars -05 e. Etic (Etat-Estrada) u.Teliszka (Wadim-Trylogia)

Elea: EV Kristall, finsk häst f. maj -05 e.EV Johtotahti u.Perihelina ue.Perikuva

LadyCovergirl: Cassiopeia Nova (Peia), connemara f. maj-05 e: Rooar RC 86 u: Brolötens Cinnabar RC 1265 - Finney Master RC 41

JohannaB: Kandar, halvblod född juni 2005. E: Rubinrot U: Karamell (F.1) UE: Gauguin de Lully

Mc Laren: McLaren, halvblod född maj -05. e:Lambourghini 1028 u: Bambina Martelli xx ue: Siberian Express xx.

Balance: Athena, halvblod född maj -05. e:Briar u:Rockie ue: Krevad

Kullerbytta: Saffy, Welsh Cob e. Trevallion Quaker u. Ollies Soledad-Rookery Full Flight

Amk: Pemba, arab född maj -05. e Celowy, u. Pioda. Ue Danser, eu Probat

Tartuffe: Lindgårdens Amber, korsning Svenskt halvblod och Nordsvensk, född 16 Juni 2005, e: Udd, u. Appolonia, eu: Centur.

Psykskaft: stengärdes Milos, arab född maj 05. e: Capos, u: Mizpa ue:Arrogance

Helenea: Ya-ya, arabkorsning, född 15 Januari 2005, e. okänd u. Tingeling

DAngel: Billie Jean, korsning Irish Cob/vbl travare , född feb 2005, e. Pegasus, u: Denise Lopez, ue: Giant Force

Thera: Chablis L.S, halvblod, född 1 maj 2005, e. Mackay u. Opfelia ue. Gassendi

Malmmia: Jawa, halvblod, född maj 05. e warsteiner u Joan jet ue winniepeg F

Jättefint stall. Härligt att ha allt nytt och precis som du vill ha det antar jag.

Min 3-åriga dotter "rider" också på min 05a. Det är bra träning för båda, för dottern att lära sig respekt för de stora djuren och för hästen att ha någon som kravlar runt och låter på ryggen.
Igår premiärsatt också min 1-åriga son på hästryggen, han var så lycklig och sken som en sol.

Jättefint stall. Härligt att ha allt nytt och precis som du vill ha det antar jag.

Min 3-åriga dotter "rider" också på min 05a. Det är bra träning för båda, för dottern att lära sig respekt för de stora djuren och för hästen att ha någon som kravlar runt och låter på ryggen.
Igår premiärsatt också min 1-åriga son på hästryggen, han var så lycklig och sken som en sol.

Jag har varket någat låta min 1 åring eller snart 5 åriga pojkar provsitta ännu. är lite feg. men någon dag så.

Sofflan82: Unicorn Minas Tirith (Minna), f juli -05 e. Zamuraj skn9 ue. epoz ox uue. Amiral 764

micra: Zakira, Arabiskt fullblod, f. mars -05 e. Etic (Etat-Estrada) u.Teliszka (Wadim-Trylogia)

Elea: EV Kristall, finsk häst f. maj -05 e.EV Johtotahti u.Perihelina ue.Perikuva

LadyCovergirl: Cassiopeia Nova (Peia), connemara f. maj-05 e: Rooar RC 86 u: Brolötens Cinnabar RC 1265 - Finney Master RC 41

JohannaB: Kandar, halvblod född juni 2005. E: Rubinrot U: Karamell (F.1) UE: Gauguin de Lully

Mc Laren: McLaren, halvblod född maj -05. e:Lambourghini 1028 u: Bambina Martelli xx ue: Siberian Express xx.

Kullerbytta: Saffy, Welsh Cob e. Trevallion Quaker u. Ollies Soledad-Rookery Full Flight

Tartuffe: Lindgårdens Amber, korsning Svenskt halvblod och Nordsvensk, född 16 Juni 2005, e: Udd, u. Appolonia, eu: Centur.

DAngel: Billie Jean, korsning Irish Cob/vbl travare , född feb 2005, e. Pegasus, u: Denise Lopez, ue: Giant Force

Thera: Chablis L.S, halvblod, född 1 maj 2005, e. Mackay u. Opfelia ue. Gassendi

Pegija1: Classic Halvblod född juli 05 E.HipHop U.Cedowa

*KL*

Jag tror jag skrivt tidigare i tråden, här kommer en uppdatering.

"Selma" född juni-05. E, Chess- Baffin xx- Tammerfors xx.
Under sommaren har hon växt lite på höjden, men mest av allt har hon växt i sin egen kropp. Förra hösten löshoppades hon några gånger vilket vi ska fortsätta med i höst med sikte på 3-års testet i vår.
Hon är tömkörd en del samt sutten på och skrittad runt gårdsplanen. Allt har hittills gått bra. Hon ska sittas på i skritt, trav och galopp innan november för att sedan vila ungefär till februari då hon ska ridas in på riktigt.

Min favvo-bild

Tagen i våras då hals och framparti inte riktigt växt i övriga hästen än.

I en backe

Första riktiga språnget i fjor (tyvärr dålig kvalitet på fotot)

Kul att läsa hur det går med era 05:or :)

Lord_Calvert : Cornetto, sv.halvblod född 25/4 -05, e.Camaro M, u.Filippa, ue. Swift

Ah, det där hängde jag inte med på att jag skulle göra :D

Lord_Calvert : Cornetto, sv.halvblod född 25/4 -05, e.Camaro M, u.Filippa, ue. Swift

Nelle: Black Celebration "Selma", svhbl född juni-05. E. Chess, Black pooh xx- Baffin- Tammerfors- Shoolerville

Phigalle har varit trött de senaste dagarna och har fått vila från träning och även varit inne på kvällarna 1-2 timmar för att sova och vila. Vi har dock tagit en liten 10 minuters promenad i fredags och nu ikväll en på ca 30 minuter så dolen var så skön. Det var en väldigt rolig promenad, vi gick åt ett håll som vi aldrig gått förut. Först blev vi omkörde två gånger bakifrån utan reaktion. Sedan mötte vi en postlåda som vi bara måste få nosa på. Vi gick för bi kossor för andra gången och vi såg en traktor på långt avstånd. Sedan så blev gusvägen en asfalts väg och det känndes lite konstigt så han gick och nosade på den första metrarna. Gick förbi ett hus för första gången och även en hage med blå och vita bommar. En hage kom vi till sedan med två hästar som skrittade mot oss,Phigalle höjde huvudet men lyssnade på mej ändå. Sedan vände vi för att gå tillbaka. Då svänger en mellanstor traktor med två gafflar svajande framför oss. han stelnar till,höjer huvudet men jag går lugnt vidare. Traktorn stannar inte fast jag ger täcken men jag fortsätter att gå och vara lugn. Phigalle börjar studsa och backa lite men jag går och trakorn kör nu är vi ca 1,5meter ifrån varandra och Phigalle börjar svänga ut baken och då stirrar jag föraren i ögonen och ger återigen tecken för att han ska stanna´och äntligen gör han det. Jag går lugnt,Phigalle vill inte men följer mej ändå lite studsande brevid mej. Så fort vi kommit förbi så sänker han halsen och är lugn igen. Möter därefter två bilar framifrån-inga problem. Helt plötsligt så knör han mej åt sidan och jag puttar ordentligt tillbaka och han blir förbannad och stegrar sej. Då skällde jag ut honom för noter och tar tag i honom så han blev så paff att han backar ner med ena benet i diket och tittar frågande på mej. Resten av vägen hem gick jätte bra och vi provade även att trava en kanske 5-10meter. Han blir ibland lite uppspelt i traven och håller inte riktigt koll ifall han är förnära mej eller inte. Just nu så står han inne och kvällsvilar lite.han har verkat behöva det och det regnar mkt på nätterna.
Men jag är jättenöjd med Phigalle för dagen. Brukar inte bli jätterädd för ngt om det inte är ngt som verkligen skrämmer honom är det ngt mindre så går han ofta och fnyser tex på brevlådor som man bara måste fnysa och anbsolut gå och lukta på länge.

*KL*

Nelle: Black Celebration "Selma", svhbl född juni-05. E. Chess, Black pooh xx- Baffin- Tammerfors- Shoolerville

frogeyes : Romance, sv.halvblod född 13/5 -05, e.Blue Hors Romancier, u.Chinella xx, ue. Atlantic Boy xx

Skuttar in här igen.

De senaste 2 månaderna har jag pendlat mellan hopp och förtvivlan då lillgossen råkade ut för en sparkskada i sommarhagen. Med ledinfektion och operation som följd. Han har varit helt still i boxhage med undantag för de dagliga skrittpromenaderna. De 6 första veckorna drabbades han följd- infektioner och inflammationer(dock ej i leden men i kroppen och runt ledkapseln) och vi var in akut till strömsholm 2ggr. Vi bytte sedan klinik och gjorde ett besök på Ultuna för 3 veckor sen. Då fanns det en envis hälta på 0,5 grad kvar, som inte velat ge med sig. Vi fick metacamkur på 12 dgr och kors i taket, för ca 5 dgr sen släppte hältan :bump:, gossen har vaknat till liv(på gott och ont). Vi har nytt ÅB på torsdag och jag hoppas och tror att han kanske äntligen kan få öka på motion och hagen. Äntligen börjar jag se framåt igen och planerar för framtiden. Håller tummar och tår på att det verkligen har vänt!

Jag och pojken på promenad:
001.jpg

frogeyes : Romance, sv.halvblod född 13/5 -05, e.Blue Hors Romancier, u.Chinella xx, ue. Atlantic Boy xx

Anemonia: Oghill xx, född 21/3 -05, e: Informant xx, u: Moneta xx, ue: Domynsky xx

*knapplån*

Idag tog jag ut Zakira på ridbanan för att longera henne. Hon är van vid sadel sedan länge och även med dinglande stigbyglar då hon skrittar. Däremot har hon inte travat med dessa innan. Sedan var det länge sedan vi hittade på något också.
Så, överskottsenergi + stigbyglar som slog i sidorna = rodeo! :)
Jag lät henne göra sig av med all överskottsenergi och efter att hon travat något varv i lugn och ro så la vi av med longeringen. Tyckte att hon varit rätt okej ändå. Sedan gick hon runt och jagade pinnar som jag kastade och ruskade om dem ordentligt när hon fick tag på dem. :) Jag passade på idag när hon hade sadeln på sig att dels hänga en kort stund över ryggen på henne och även lägga mycket vikt i stigbyglarna på både vänster och höger sida. Ingen reaktion, så henne blir det nog inga problem att sätta sig på. Det största problemet är väl att jag nästan alltid är själv, ingen som håller i henne. Jag vill inte bestämma en speciell dag heller då jag ska sätta mig på henne, det vill jag ta en dag då jag helt plötsligt tycker det känns bra.

Jag tror inte det är dumt att vara ensam när man sitter på dem första gången, om man lägger en säker grund innan och vänjer dem sakta men säkert vid alla moment. Med de som jag ridit in så har jag bara haft en medhjälpare "för syns skull" de första 2-3 gångerna på två av dem, den tredje är insutten utan hjälp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar