Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Jag håller med dig. Jag hade ett vakande öga på mig de första gångerna jag gjorde förstagångsuppsittningar i form av min "inridnings-mentor" som jag jobbade hos ett tag. Nu gör jag uppsittningarna precis när jag känner att hästen är redo och jag är med på noterna. Man får fånga de stunderna och göra något bra av det. Jag skulle tycka att det var svårt att vara bunden till att någon annan måste vara med. Har man dessutom gjort för-jobbet på enmanshand så tror jag hästen reagerar mer om det helt plötsligt kommer fler och blandar sig i.
Hålla i hästen när jag sitter upp är det förbud mot när jag håller på med unghästar!
Som du nämnde så är A och O ett bra och grundläggande förarbete innan.

Ja min sambo hjälpte till med inridningshästen 2 gånger...det funkade ju inet alls för hästen hade mer uppmärksamhet på den roliga nya killen i snöret, än på mej på ryggen ;)

*kl

Pemba har återfått energin efter sommarbetet, och lever rövare i hagen. Vi har inte gjort så mycket sedan jag hade på sadeln första gången. Ska fortsätta med sadeltillvänjningen, och fortsätta upptäcka skogarna. Om två veckor är det dags för röntgen av bakknän och bakben, för att se om fröken har cystor eller lösa benbitar. Må gud vare med oss! Vad gör OM röntgen visar något? :eek:

Pics från igår:
pemba018.jpg

pemba013.jpg

Senast ändrad:

*up to date*
Hur är det med er som har ston, har dom börjat brunsta ordentligt ännu? Shiny brunsta 1:a gången i maj, sen ingenting på hela sommaren och så brunstar hon just nu. Det har orsakat vissa problem.. Hon har dom senaste veckorna varit dum, "skriker", fjantar och sparkar mot min dotter (aldrig mig) och hagkompisen, saker hon aldrig gjort tidigare. När man leder in henne från hagen så småtaktar hon hela tiden och slänger med huvet.
Hennes mamma betedde sig aldrig så, hon bara brunstade och sen inget mer med det, däremot så kunde hon absolut INTE äta havre, då blev hon som en frustande studsboll på 600 kg.
Jag har börjat ge henne kraftfoder sen 2 veckor, hon har alltid ätit krafft groov sen föltiden, min tanke var att det oxå kan ha bidragit till det här dumma beteendet, så sen 3 dar så får hon ett icke havrebaserat muslifoder, för att se om det blir nån skillnad på sikt. Vad har ni för erfarenheter av foder och ändrat beteende som kommer helt plötsligt.
Shiny har alltid varit cool, orädd men med mkt egen vilja och väldigt livlig, men inte dum.:confused:

Det här är mitt första sto, så jag är verkligen inte erfaren på brunster. Hon har nog inte brunstat än iaf, vad jag har sett.

Pemba har blivit betydligt mer energisk efter betet. I kombination med hormoner och kraftfoder kanske det sätter lite extra :devil: på din?

"kl"
Har haft premiärtur på min -05 idag, i hela 5 minuter.

Rudstorps Murphy e. Big John u. Fairytale

Visst är det härligt att börja sitta på våra små! Att 5 minuter kan både vara kort och ändå lång sammtidigt med många känslor och intryck för både häst och människa!

Jag har tänkt visa min häst på 3 årstestet i vår. Så vi ska iväg på löshoppningsträningar några gånger innan jul.

Det var någon som undrade om någon skulle rida in med bomlöst. Jag har en Star-trekk dressyrsadel, som jag har tänkt rida in min unghäst i. Tycker att den känns som en bomsadel, sitter stadigt o bra i den.

*kl*

Jaha..och jag som trodde jag skulle få berätta så mycket om vad vi hade gjort häromdagen men det sket ju sig.
Har ni hört nåt så ovanligt....det regnade *suck*.

Nåja..vi fick en härlig stund tillsammans i stallet i alla fall men en välbehövlig rykt och gos gos.
Jag hoppas jag kan ge er något mer snart........OM det slutar regna...grrrr.

Till er andra: Det är jättekul att följa er och speciellt för er som nu har börjat sitta på era bebisar...Jag håller tummarna för att allt ska gå bra.

KL

Det är så kul att se att det går så bra för alla! :bump:

Nu har jag med en liten uppdatering om Ya-ya som har varit förskyld hela veckan så hon har varit ledig. Igår verkade hon mycket bättre så vi ska ut och tömköra en liten sväng och sedan in och rida lite i paddocken om allt går som planerat. Egentligen hade jag velat låta henne vila mer men benet hakar sig så mycket så att hon nästan ramlar om hon har stått still i bara några minuter så vi måste ut och träna. Det är synd att veterinären helst inte vill operera bort det eftersom att jag känner att hon ibland inte får den vilan som hon skulle behövt, men hon tycker ju att allt är kul än så länge så det blir nog bra. Lyckas jag få pappa att låna ut kameran så lägger jag upp bilder från ridturen i efter middag :)

*kl*
Testade hänga lite mer på Bebban igår stälde en stor målar stege brevid henne så jag kom lite högre upp. Denna stege får jag även släpa runt om henne ta under magen och en massa annat läskigt utan att hon bryr sig. hon gjorde inte en min när jag hängde på henne heller :love: hon kan däremot bli lite kinkig när jag står på marken och hoppar :p Idag va det tredje dagen hon fick ha täcke på sig och det tar jag lätt på i boxen utan att hon rör en min, första gången va det lite läskigt då det prasslade men bara när hon sprang. Hon har varit skadat ett tag men det läker ihop jätte fint :) har även tranat med att ha en pinne längst sidan som en skakel när vi går utan att hon bryr sig :D
Bus i täcke
14944767.jpg

f*n vad less man blir. Va ute och gick och allt gick super. hennes sår på framknät börjar läka och skulle börja sätta igång henne nu. Men hinner inte mer än släppa ut henne i hagen förrens den andra 2 åringen flyger på och sparkar henne. så nu har hon en sparkskada på bakbenet under hasen istället :mad: Hatar värkligenm den andra hästen nu, detta är 3:dje sparkskadan hon får pga denna häst.Min Bebb har aldrig kaxat mot utan flyttar alltid på sig för dom andra hästarna :(

Här går det också lite sådär. Eller ja, vet inte riktigt vad som hände.. Min första unghäst med så man blir ju lite nervös när saker krånglar lite.

Skulle longera vilket vi gjort runt 4-5 gånger på två månader, mest i skritt och trav, kanske 20 minuter.

I alla fall tyckte jag det var dags att prova på galoppen. Vänster varv gick kanonbra, även om volten mer blev oval i galoppen. Galopperade bara henne i två varv, sen trav-skritt.

Så långt allt bra.

Sen höger varv. Gick fint i både skritt och trav. Och ett halvt varv galopp. Men sen började krånglet. När hon kom till den öppna delen av volten drar hon iväg utåt isället för att fortsätta volten. Och man har inte mycket att sätta emot.

Hon stannade dock direkt, men jag fick inte henne att fortsätta framåt utan hon skulle bara vända. Så fick ta in henne i mitten, nytt försök. Gick bra ett halvt varv, sen samma sak igen, utbrytning mot den öppna delen (och öppningen..)

Nytt försök, fattade galoppen på det stället hon bryter ut, men då gjorde hon det direkt.

Vad tror ni? Ren envishet? Lathet? Trots? Orkar inte?

Och hur gör ni med era unghästar, fortsätter ni till det går bra, eller ger ni upp och backar ett steg?

Jag la ner försöken efter tredje gången, avslutade bara med lite skritt och trav (och där är hon klockren..), sen var det bra.

Det är ju som sagt min första unghäst så jag är livrädd att "sabba" något.

Så alla råd och åsikter mottages tacksamt!!

Kan du vara strategisk i ditt val av placering av volten? När man linar är det alltid lättare att hålla hästen UTE på volten än att hålla den inne. (det är lite annorlunda om man tömkör till exempel, även när man rider) Har du en häst som söker sej till grinden så kan det därför vara klokt att placera volten på så sätt att när hästen har en öppen del, så är DU mellan den och grinden. Att ha den "stängda delen" av volten mot grinden, så att säga.

Jag har en liten gräsvolt som är ypperlig för arbete på linan för B-ponnyerna. Den är 8x32 och jag kan alltså placera en "lagom" stor volt så jag har tre stängda sidor och en öppen, och börjar i princip alltid med att placera volter så att vi är "närmast öppningen". Kan sedan öka svårigheten med att placera mej i andra änden av gräsvolten, men det är när vi inte ska introducera nya grejer eller så. Med unghästarna är allt så himla nytt hela tiden så det gäller att ge dem trygghet = vara väldigt förutseende och så att säga inte "skapa" en situation på grund av att man tycker unghästen ska ha mer självkontroll eller självbehärskning till exempel. (de är som tonåringar ju! :D Eller rättare sagt - 3-åriga barn)

När något inte blir som jag tänkt mej backar jag ALLTID ett eller flera steg och gör något som hästen är trygg med & jag VET funkar - och funderar på lösningar till nästa gång. Att framhärda eller försöka "Vinna en fight" funkar inte - För att jag ska vara en vinnare måste hästen bli en förlorare i en sådan situation.

Nu har Phigalle fått vila en vecka igen och idags stallades han in för natten för första gången. Han ska nu i höst och vinter vara hos grannen så han tyckte det var lite spännande med ny box och allt, han fattade inte varför kompisarna inte brydde sej om honom och stallet utan bara sin mat men till slut så slappnade han av och började äta han med. Nu blir det ju lite mer vardagshantering igen nu när han är stallad.

Tack för ditt svar! :bow:

Eftersom vi saknar paddock får vi longera i en stor hage, och då har vi 2 öppna sidor tyvärr (håller till uppe i ett hörn av hagen).
Och det var när hon skulle fortsätta bort från öppningen hon drog iväg, så det är säkert där problemet ligger.

Ska se om det skulle gå att longera nere vid grinden, som du säger så är den öppna delen då bort från grinden. Smart!

Jag tycker det är svårast av allt än så länge, att veta om man ska ge sig eller om man ska köra på till det funkar.

Sist vi tömkörde krånglade det också lite, körde en liten slinga i skogen, hon ville absolut vända och gå hem. Men där gav jag mig inte utan ledde henne en bit och sen vände vi när JAG ville.

Det är en avvägning. Men som du säger är det nog alltid bättre att backa ett eller ett par steg. Det är ju ingen brådska liksom.

Och än så länge funkar allt kanon ändå. Är bara så rädd att förstöra nåt.. :crazy:

Jo det är klart att det är en avvägning, men jag brukar tänka att jag aldrig går in i en diskussion utan att VETA att jag får MIN vilja igenom. Då handlar det om att man lägger en grund i trygga förhållanden, och "skapar" sedan situationer som innebär svårigheter - där man kan använda sej av de befästa grunderna för att klara av svårigheterna. Jag försöker att INTE ge mej in i en svårighet om jag inte har grunderna för att klura ut den på det sätt JAG vill.

När man tömkör har man ju en annan möjlighet att rama in och påverka på ett tydligt sätt - så att unghästen FÖRSTÅR och så man kan ge den en enda möjlighet = att gå dit jag vill :angel:
På lina är det mycket klurigare :D Men om du har möjlighet att skärma av hagen något så är det super - min gräsvolt är jätte-enkel, ett tunt rep sitter på såna låga stolpar som man "trampar ner". Går fort och lätt att ta bort om det skulle vara så.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar