Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Min Spartacuz har jag lämnat till inridning hos uppfödarens dotter. En jätteduktig tjej. Så nu tränas han på longering, duschning m.m. Snart är det dax för uppsittning. Spännande.

KL

Nu har jag fått ett problem. Yaya har börjat klia sig JÄTTEmycket, hela tiden. Jag skulle gå ut och gå lite med henne idag men det gick inte för hon kliade sig bara. Jag har två teorier om vad det kan vara. Det första är löss, hon har kliat bort päls längst upp på halsen så det lär ju klia mycket. Det andra är att hon inte tål tvättmedlet som hennes täcke är tvättat med, men då skulle hon väl inte kliat av sig pälsen på halsen? Har ni några tips om vad det kan vara så får ni gärna säga till! Går det inte över inom några dagar, nu har jag tagit bort täcket ifall att det är tvättmedlet, så får jag ringa till veterinären.

Senast ändrad av en moderator:

Hoppas verkligen det inte är pälsätare du fått!

Jag har inte så mycket erfarenhet av det här, är pälsätare en sorts löss eller? Jag läste lite här på forumet och det verkar faktiskt som om det är det som hon har fått. Hon har en jätteman och tydligen trivs dom där det är varmt så det förvånar mig inte om dom tycker att det är jättebra att du bo i hennes man. Tack för tipset förresten!

Det kan inte bara vara så att ni har fått väldigt mycket knott? Vi har ganska mycket knott här emellanåt och min dam har kliat sönder hela manen.. Trots insektsspray och insmörjning med klådstillande salva.

Zakira brunstade första gången redan förra sommaren. Jag har dock inte märkt någon skillnad i humöret på henne medan hon brunstar.

Mina 05: or tömkörs nu, longeras korta stunder, med sadel och träns.
De sköter sig alldeles underbart. Var på kurs för Anders Eriksson i helgen och båda mina skötte sig som gammel valacker. De har dunder kolla på alla kommandon som proo, hooo och framåt drivande smackningar.
Även lillen (-06) tömkördes och skötte sig som om han inte gjort annat, han är just nu helt i fas med -05.

Nu skall det bara löshoppnings tränas och tömköras närmaste tiden, sedan är det dags för uppsittning.
Som hästarna sköter sig nu kommer det gå kanon bra.

Knapplån.

så där ja. Jag skulle rida på damen igår, trodde jag haha.
Har suttit på henne vid ett tillfälle tidigare, i sommras, inga problem då men igår jisses!
då har hon verkligen vaknat till liv. Blev uppkastad och sen drog hon iväg mass abockar o jag flög av likafort. Detta upprepades tre gånger.
Nu blir det mer övning varje dag hehe så till helgen SKA jag kunna sitta på henne ordentligt.
Hoppas bara på att hon inte har sadeltvång eller något sådant.
Det är inte så jättelätt att öva med henne heller då hon är 170 hög nu.. :smirk:

kl

En liten uppdatering från Selma.
Igår knatade vi en kortis i skogen och det gick super :love:
Jag tyckte hon kunde gå bakom extrapappan som en kompis red, men icke. Med långa steg skrittade hon förbi och först av gården. Helt avspänd och obekymrad över att ha matte på ryggen. På en åkerväg började hon trava och jag hängde på, hon saktade av efter en kort stund och vi skrittade igen.
Vilken härlig känsla att äntligen sitta på sin första egna uppfödning :love: :bow:

Hur ska jag kunna sälja henne :cry:

Idag har vi varit på klinik jag och min bäbis och tagit bort ocd i båda bak hasorna.
Tänk vad fort allt kan gå, för en vecka sen åkte jag till vet för att undersöka gallor i bak hasorna och veckan efter är dom borta.Har nästan inte fattat det själv än.
Skönt att dom är borta iaf och att hon nu ska slippa besvär av det i framtiden.
Som det verkar nu så ska allt bli bra, men man kan ju inte annat än vänta och se.
Allt gick iaf mycket smidigt måste jag säga, och tjejen min var helt underbart duktig.
Men nu får det iaf vänta med inridning till våren, lite tråkigt men hellre det och en frisk häst än en inriden sjuk häst.
Jaja nu har jag fått "prata" av mig lite, tack för de :)

KL

I stallet var dom nästan säkra på att det var ringorm, toppen!

Zakira brunstade första gången redan förra sommaren. Jag har dock inte märkt någon skillnad i humöret på henne medan hon brunstar.

Va glad för att humöret är bra!! Min är otrevlig just nu, nu ikväll va 1:a gången som hon vände upp och riktade en spark mot mig i boxen, 2 ggr. Blev skitarg på henne, inte acceptabelt, vet inte riktigt vad som flugit i henne, hon är verkligen astramsig. Springer runt hela tiden, stannar o småstegrar sig, skriker och sparkar..

Nån som har nån idé, om det är pälssättningen, installningen, kraftfodret (0,5 kg Hippo musli) eller bara brunsten som är slut nu:confused::cry:

Hur ska jag kunna sälja henne :cry:
Det förstår du väl - det kan man inte!:crazy:

Jag var helt bestämd innan min 05:a föddes att blir det en hingst ska han säljas och blir det stt sto ska hon behållas! Nu visade det ju sig att "hon" var en han och jag kan ju för allt i världen inte sälja min underbara bäbis!:D

Åh, lyllos dig som kan träna duschning, Amber skulle och så ha behövt det men vi har inget varmvatten i stallet, eller någon spolplats :cry: Hoppas det går bra för din lilla häst! :)

Vi får hålla tummarna för att det inte är det!

Har hört från andra som också har ringorm i stallet just nu, inte direkt
kul att hålla på med även om det inte är det allvarligaste de kan dra
på sig..

Jag har tyvärr ingen idé om vad det kan vara som gör att hon är så
grinig. Men förstår att det inte känns så kul, man vill ju helst att de
ska älska en.. :/ Vad har du gett henne för kraftfoder tidigare? Är det
samma som du har nu eller har du bytt? Det är ju ändå en hel del grejer
som är nya för henne just nu, så det är väl kanske inte helt omöjligt
att det är något av det som är problemet? Svårt att få reda på exakt
vad det är bara. Visst, kraftfodret kan man ju prova att ta bort, men
pälssättningen och installningen är ju svårt att byta ut och prova utan. :smirk:

*uppdatering*
Shiny blir bara värre o värre. "Husse" skulle va snäll o ta in henne från hagen igår, när matte va borta, hon kom som alltid travandes till grinden, han satte på henne grimman och hon reser sig rakt upp mot honom och vänder runt och sparkar mot honom. Han släppte ju såklart och hon for iväg, sen fick han tag på henne och kunde ta av grimma/grimskaft, men han vågade inte ta in henne.. Så när jag kom stressandes hem efter 1 tim så hämtade jag henne, hon frustade och sprang om mig hela vägen till stallet, stannade flera ggr på vägen och pratade lugnt med henne, men det hjälper inte, hon är som blockerad, reagerar JUST när man tar tag-säger ifrån men 2 sek senare så är den lille:devil::n tillbaka igen.
Eft 30 min så kom veterinären till stallet för att vaccinera ponnyn, beskrev hela min sorgliga historia om dom senaste 2 veckorna för honom och han tror att det kan vara en gulpropp (tror han sa det) som inte har släppt i samband med brunsten som gör att hon reagerar så här med stegrande frustration och agressivitet.. För det är verkligen så olikt henne, hon är gosegris nr:1 i vanliga fall..
Hon ska iaf få en spruta idag som förhoppningsvis gör att hon mår bättre inom ett par timmar och humöret ska lägga sig inom 1 vecka. För som det är nu så går det inte ens att borsta henne, hon är som en explosiv pruttkudde.

Vad har du gett henne för kraftfoder tidigare? Är det
samma som du har nu eller har du bytt?

Hon är uppfödd på krafft groov90, men jag har ju bytt sen 1½ vecka till ett icke havrebaserat muslifoder, troligen så är inte fodret anledningen, men eftersom att hennes mamma absolut inte kunde äta havre så finns ju tankarna där på att hon kunde reagera likadant.

jobbigt det låter, min dam va liknande efter brunsten några dagar men inte alls så extrem som din, kanske lite har att göra med att det e fux ston vi har ;)

*Ska flytta Bebban till helgen till gamla stallet, stallägaren i nuvarande är sjukt dum i huvudet :mad: Men ska jag tänka possetivt så e det en stor fördel att vi flyttar ifrån hästen som sparkat men Bebb 3 ggr nu så hon fått tjocka ben och jobbiga sår. :( på det andra stället va hon inte skadad en gång och där stod hon sedan hon va 1½ vecka till i juli iår :p

:eek: Jag har då inte märkt någonting på min lilla kelgris :confused: När brukar dom brunsta igentligen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar