Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Igår skulle min tjeja ut i "sjukhage" för första gången efter 1veckas boxvila. Snacka om att det vart spännande, jag vågde faktiskt inte släppa henne så de vart bara att försöka beta henne lite runt stallet istället. Men hon hade ju helt andra tankar en att äta kan man ju lungt säga :eek:
Hon stod på bakbenen (jätte bra :crazy:) å försökte mest springa runt med matte.
Som tur va så lugna hon ner sig lite efter ett tag iaf.
Idag får jag se om man kanske vågar släppa henne, rädd för att hon kommer röja järnet :o
Skönt bara att hon sköter sig kanon inne :)

Hoppas ni kan se bilden nu?! :crazy:

47245_1191141505.jpg

Om ni fortfarande inte kan se bilden: http://MinaHastar.bilddagboken.se/index.php?main=L3Avc2hvdy5odG1sP2lkPTEwMDg0ODI3NiZ0PTExOTExMDMyMDEmY3VycmltZz0w

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ju aldrig ridit western men det är det jag ska sattsa på nu,det känns rätt som min sambo säger med hantering,ridning,stilen,musiken m.m. Jag har tänkt huvudsakligen reining men någon barrelrace säkert med tanke på han snabbhet och kvickhet vad man sett i hagen. Trail har jag funderingar på då jag tycker det ser så harmoniskt ut att med så små hjälper utföra svåra hinder. Ev pleasure med;) Men framtiden får förutvisa vad det blir. Det kanske blir någon liten dressyr och hoppclearround med:angel:

Åh! så fin, min gamla pålle hade oxå skjuten stjärn, det är så fint

En blandning tycker jag låter som en bra idé :idea: Mina förra hästar gick western både WP, WH, WR Reining, Barrelrace mm samtidigt som de tävlade upp till cnc* flt, 1.20 hoppning och LA dressyr. De var väldigt goa och harmoniska hästar :)

Selma har nu fått vila på obestämd tid, dock m inst oktober ut. Jag har skrittat, travat och galopperat i skogen. Hon har varit ute 4 gånger och skrittats på gården några gånger innan dess. Allt går mycket smidigare med henne än jag varit beredd på. :love:
Ska väl dock inte säga för mycket än :crazy:

*uppdat.*
Jag blir lite less nu, Shiny är helt oberäknelig :(. I fredagskväll tog min 13-åring in henne, hur lugn som helst, I lördags morse va hon supercool att ta ut i hagen, på kvällen när vi skulle in hoppa hon rakt in i ryggen på matte så jag ramla omkull, sen slängde hon sig och kasta med huvet hela vägen in, vi har ca 100 m till hagen. Söndag morgon helt knäpp att ta ut, men min syster tog in henne på kvällen och då skötte hon sig exemplariskt. Är det mig det är fel på :confused:, eller beror hennes knäppa beteende enbart på den krånglande brunsten, hon sprutades med prostaglandin (stavn?) i tisdags och skulle börja brunsta igen eft 2-4 dagar, har ej märkt av nån brunst än.

Jag vill bara att hon ska lugna ner sig igen, så vi kan fortsätta med roliga saker, som det är nu kan man inte göra nåt, knappt borsta.:cry:

Hej hopp
Kul att läsa om vad ni gör med era "Bebisar" :)
Jag har haft min pojke i snart 1 v. Han har stått uppbunden 4 ggr och vi har borstat och fixat, han har haft en filt på sig för att vänja sig att ha något på ryggen, vilket är lite läbbigt men de går bättre och bättre. Vi har lyft hovarna och iförrgår kom hovslagaren och värkade fossingarnna. Det gick super bra ::rofl:
Han är redan 162 och är större bak än fram :P så han kommer växa mer, lite nervös på hur mycke eftersom jag inte vill ha för stor pålle. :)
Han är otroligt social och snäll kille även fast han inte har blivit hanterad så mycke innan. Klok och smart
Lycka till med era underbara 05:or

Ojsan jag hoppas att det har gått bra för dig , tycker det är lite väl tidigt att börja med "hårdträning" på än så pass ung häst. Man tar en dag i taget och så lungt och fint som möjligt så att att blir bra och går rätt till .
Ska nu sätta igång med lite hårdträning. Pållen ska vara longerad, sadelvan och sutten på innan 1 sep. Då har jag tid för inridning hos en jättemjuk och duktig tjej.

Tänkte höra med alla:

Hur mycket täckar ni dem nu?
regn ute? regn ute o inne? inget täcke alls?

Den ena 05:an, shettisen går på lösdrift så täcke på på natten, den andra (shiny) har bara täcke vid dåligt väder än så länge. Hon har inte satt så mkt päls ännu heller.

har tunnt regntäcke på vid dåligt väder, fleece på om hon inte haft täcke på vid dåligt väder :p men då bara mellan middag och kvällsfodringen, sen åker det av igen ^^

Tänkte höra med alla:

Hur mycket täckar ni dem nu?
regn ute? regn ute o inne? inget täcke alls?

Inte alls nu. Hon har blivit fet och om man ska se något bra i det så
verkar det vara att hon håller värmen bra. :) Hon kommer dock få ha
på sig ett tunt fodrat regntäcke när det blir kallare ute, men bara då
det regnar eller snöar. Annars klarar hon sig fin-fint!

okey tack alla för svar

Jag har lite beslutsångest nämligen hur jag ska göra.. damen har fått gå utan hitills förutom mellan insläpp o kväll om d vart dåligt väder, då har hon haft fleece..

Är lite nojjig om det här med underhudsfettet måste stabiliseras osv.. Men jag ska nog börja täcka med regntäcke vid dåligt väder

Min kille tror jag har varit täckad i hagen 2 dagar i sitt liv hittills. De går på lösdrift. Just nu är det väldigt milt här trots allt regnande och den enda i min flock som är sjåpig är halvblodet - övriga "går inte sönder" av regnet. Inte heller 2-åringen. Den här vintern kan han gott få en sån där regntålig päls igen, vi kommer besöka ridhus så få gånger för såpass lätt arbete att just DET inte behöver spela in. När de går otäckade får de absolut bäst päls, den är fettig, rejäl, tjock och motståndskraftig mot väta. Men det är väl individen som får avgöra. Halvblodet som är här på utbildningen blir mycket spänd i sin ryggmuskulatur av nederbörd, därav täckas han när det är nederbörd.

Inte alls. Pemba har aldrig täcke, går på lösdrift.

Idag har Pemba varit iväg på klinik. Tog cirka 1,5 timme att köra, och hon har varit superduktig! :love: Traskar rakt in i transporten, var helt lugn på kliniken. De var förvånade att hon är så ung- hon är både stor i kroppen och huvudet! Det blir nog ingen showarab av den här filbunken.

Vi var inne för att röntga bakbenen för att se s att hon inte har cystor eller lösa benbitar, och hon var UA! En mycket glad och stolt matte är jag. Hon är ett litet mirakel, denna häst.

Så kul att hon såg bra ut på röntgen!

Ikväll fick jag hjälp av sambon så åkte vi iväg på den första körturen ut i skogen bakom lille-plutt. Det var betydligt mycket tyngre för honom än vad jag räknat med så vi körde bara en mycket kort bit, men jag var så glad så glad! Han var cool och lugn hela tiden, från förspänning och under hela turen. Eller förresten, precis innan vi kom hem så gick ena hjulet på vagnen ner i en stor grop och då blev ponnyn lite tvärt rädd och hoppade till så att sambon som satt & tittade på något annat höll på att ramla av ;) - men det roliga var ju då att ponnyn barah oppade till en gång och sedan skrittade på lugnt igen (det kan nog annars lätt bli följdreaktioner när de gör ett sådant skutt & vagnen skjuter på osv).

Några långa halter där han stod tryggt och lugnt över alla fyra fötter. Det är ju den gångarten som är svårast - Att stå stilla :D Och han är jätteduktig på det!

Jag ääääälskar min ponny :love: :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.