Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

En undran till alla som sadelvänjer/sitter in sina tvååringar - Vad har ni för sadel? Hopp, dressyr, allround eller bomlös? Märke? Bomvidd? Lite nyfiken:angel:

Jag har ett stort halvblod. Just nu passar min hoppsadel som jag har till fullblodet.
hehe 2 åriga halvblod kan ha 12 åriga fullblodets :rofl:

Det är en Prestige Bom 31 Hoppsadel

I framtiden kommer deninte passa då ska jag bredda bommen på den.. Rider nu med ett tjockt pessoaschabrak + en fårskinnspad under.

testade förra pållens sadel på damen, men den va för smal å det va en Bates med vid bom :o Har beställt en bomlös sen har jag en gammal wintec jag ska testa på henne, ska senare köpa en westernsadel :)

KL

Nu har jag hittat kameran så här kommer lite rid bilder från idag, första gången utan ledare och tredje gången överhuvudtaget. Det är så kul att lära henne nya saker för hon försöker alltid så gott hon kan! Idag skrittade vi i 10 minuter, vi svängde och gjorde halt. När jag smackade ökade hon takten, när jag sa whoo gjorde hon halt. Jag är så glad över att jag har en häst som henne! :)

Här är Yaya i stallet innan vi går iväg på en liten tur
Bild422.jpg

En bild när hon äter lite
Bild431.jpg

Och en till bild när hon äter lite
Bild433.jpg

Här rider vi
Bild435.jpg

Och så en närbild
Bild439.jpg

Ett kort sedan sommaren -06, hon har ändrats mycket!
Bild253.jpg

Jag, Yaya och Yayas mamma, hon var söt när hon var liten med :)
Bild252.jpg

Förlåt för de stora bilderna!

*kl

Idag har jag mätt Pemba. Hon är numera stor häst! Hela 149 cm är hon nu, stora tjejen.

fiin får jag fråga varför du inte har träns?

Såklart att du får! Jag vill inte rida med tränset förrens vargtänderna är borta nästa vecka, hon går bara och stör sig på dom annars och hon lyssnar lika bra i alla fall :)

jahaaa då förstår jag. vilken snäll häst iaf =)
skulle aldrig våga utan träns på min haha

Jag använder två olika sadlar. Antingen en rysligt gammal allroundsadel, märkessadel men jag vet inte vad för märke. Bara 15,5 tum, hade den när jag var liten :p
Eller en flatbacksadel, Zaldi Star.

Har förresten mätt Peia igen, 142 cm är hon nu. Precis lagom :D

Jag har en bomlös, star-trekk dressyr med en 3a på järnet, tror det är normal.

Idag har vi varit ute och kört och både jag och min mamma satt i vagnen idag (jag har gått bredvid honom tidigare). Han var jätteduktig och tyckte att det var riktigt roligt! Vi har även travat kortare sträcka och han lyssnar väldigt bra på alla hjälperna =)

På lördag ska vi på löshoppningsträning, det ska bli roligt! Han har varit med på några träningar tidigare, både hösten -06 o i våras.

I slutet av november har jag tänkt börja rida in honom, har suttit på honom några gånger och skrittat en kort bit ute i skogen 1 gång.

Jag har köpt och andvänder en Continental Montana arabian-westernsadel till Phigalle. Har inget täcke just nu på honom men har får ett ofodratregntäcke om det regnar mkt eller ett fleecefodrat om det blåser samtidigt.
.........................
Igår efter 2 1/2 veckas vila så satte vi igång igen. Första rundkoralle träningen för oss båda. Han fick följa mej,stanna,backa,flytta bakdel,sänka hals. Flytta framdelen gick inte så bra, han lutade mot mej istället. Provade att trava korta sträckor på några meter och tvärstanna på whoo vilket han ludde exemplariskt. Sedan tränsade jag av och skickade ut honom på volten först i trav men han brydde sej ej om mej utan kikade på allt annat så jag drev honom och han fattade lätt galopp, vände honom några gånger. I galoppen så småbockade/studsade han framåt så jag fick driva på honom så han slutade med det. Både i traven och galoppen så slutade jag drivningen så fort han lyssnade,sänkte halsen. Jag stannade och han kom in till mej i mitten och sökte kontakt. Traven var jättefin men som sagt så var han spänd i galoppen då det var första galoppen med sadel.

KL

Ohh nu är jag så glad!
Skulle rida för tredje gången idag. Senaste gångerna har hon kickat som en tok och jag har flygit i backen på direkten. Efter fem avfallningar orkar man inte så mkt mer så då ger man upp. :crazy:
Har senaste veckan övat o övat o övat själv på att stå still brevid stege när jag hänger och klättrar på henne..
Idag tog jag hjälp av min vän och hon står som en stjärna!
Tar fram min stege ( som jag måste ha för o nå ryggen på min 170 dam :smirk:) tar tag i tyglarna, hänger och tynger i stigbuglarna.. Hon står som ett ljus!
Inte ett dugg brydd och jag kunde sitta o skritta utan problem!
Nu blir det tömkörning imorogn och ridning på fredag lör och sön igen :bump:

*kl*
idag har vi hafft underbart väder :) Flyttade Bebban i söndags tillbaka till gamla stallet och där fanns det jätte mycket bete :D Har fodrat Bebban 4 ggr dan tidigare då betet försvann i början på augusti. Bebb orkar inte ens äta upp dom 2 kg hö hon får över natten nu. Hon står även inne själv då dom andra går ute vilket hon inte har något emot. Lite bilder från dagen :love:
15305739.jpg

15305740.jpg

15305741.jpg

15305742.jpg

Så härligt när det märks så tydligt vad lite övande & tränande kan göra! :bump:

Jag är liiiite (mycket!) avis på er som kan RIDA era 2-åringar....Jag skulle vilja rida min också men han är alldeles för liten :cry:

Jag har kört Hjärtis idag igen på vår inhägnade åker, och travade för första gången i vagn. :bump: Han är underbar, gör jättefina övergånger upp i traven - såna där grejer som jag tycker är jätteroliga att se på unghästar (att de liksom startar traven bakifrån :d ) och travar på bra, lyssnar till och med på ok tempoväxlingar i traven och gjorde ett par fina halter ur traven. Skulle kunna trava hur mycket som helst men fick ge mej för jag tror han tyckte det var ganska jobbigt :)

Han är som en aldrig sinande källa med glädje för mej! :love:

*kl*

Det går faktiskt framåt även med min tjej!

Numera går det riktigt bra att tömköra både i paddock och på "uteritt".
Vi kör bara i skritt och lite trav men hon är följsam och fin att köra och matte börjar lära sig hålla reda på alla långa snören också! :angel:

14985556.jpg

Hon är nu riden tre gånger också, fortfarande bara med matte i lina, men har både skrittat och travat litegranna. Lite konstigt är det fortfarande men så när som på ett litet skutt har hon inte haft något emot att ha en människa på sig.
Om två veckor hoppas jag på tömkörningskursen att få hjälp med att själv sitta upp. Än så länge är det en liten hopp tjej i stallet som suttit på!

Det går riktigt bra med lastningen nu också (som har strulat i våras).
Vi har tränat en gång i veckan med att åka "enkel resa" och sedan gå hem och det har gått prickfritt.
Idag åkte vi för första gången till ridhus, och då måste man ju lasta två gånger (för att komma hem igen) men det gick absolut lika bra att lasta på bortaplan och två gånger samma dag.
10 sekunders tankepaus och så rakt in bara! KUL!

Ridhus var en spännande och kul plats!
Framförallt var den röda hästen i spegeln OTROLIGT snygg alltså!!
Matte var dock trist och påstod att man inte fick leka med hästen i spegeln och pratade om 7 års olycka?! :eek:
Låter ju helflängt när man äntligen hittat en så snygg kompis! :love:

15304033.jpg

Min går fortfarande ute dygnet runt och har för första gången fått börja ha täcke nu i höst.

Ett regntäcke att ha vid regn nu när hon går ute dygnet runt.
När hon stallas upp kommer hon få ha det bara vid ihållande regn.

Jag tror jag kommer investera i ett vintertäcke att ha när det blir kallare än -15 i vinter...
Hon arbetar ju ändå litegranna nu så det känns onödigt att hon ska frysa...
Å andra sidan var det inte många dagar ifjol hon frös trots stormar och -30 grader.. Men matte fryser ju så då måste ju även lillan göra det?! :o

Peia får med största sannolikhet gå naken även i vinter. Tidigast nästa vinter får hon ha täcke på sig, och är hon dräktig så lär hon få gå naken då också.
Inget mjäkande med unghästar inte ;)

jag tänkte ansluta mig i denna tråd nu :) här kommer en liten beskrivning om honom

jag fick hem en 05a förra veckan :)

han är en connemara/pinto-korsning (har Honey Chief som farfar) och är nu ca 140+ cm i mkh :)
när jag fick hem han hade han mest ledits in och ut från hagen, pysslats med litegrann och stått på gången några gånger..

iförrgår lade jag på honom en sadel och det gick hur bra som helst, så igår var vi ute och gick med den på gick hur bra som helst!
har även tränsvant honom nu, och det var inga problem det heller :)

tanken är den att vi nu tills nästa veckoslut ska pyssla och öva stå på gången när han är själv inne i stallet (är det nån därinne är han hur lugn som helst). sen öva lyfta hovar, och sen då gå ut och gå lite i omgivningarna med träns och sadel.
om en vecka kommer mina föräldrar hem från semestern på kreta och då ska jag och min låtsaspappa hjälpas åt att börja tömköra honom och sedan köra in honom om allt gårbra.. efter det nån vecka efter ska jag försöka börja rida in honom.
vill köra in han först för man har så mkt vunnet till inridningen då :)

jag tror att allt kommer gå smidigt då han är otroligt snäll, nyfiken och harlätt för att acceptera nya saker, ett riktigt bra psyke har han :).
DSC00147.jpg

PIC_0015.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit