Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

*uppdat.*
Nu har vet. varit och sprutat henne, det va precis som att hon kände nåt på sig för när jag tog in henne från hagen så var hon jättecool, ljusår från igår kväll.
Men blödig som man är när det är nåt fel med ens bäbisar så blev det superjobbigt när biverkningarna började, hon svettades mängder och tappade balansen och krampade i magen, så nu står hon inne ett par timmar, ska snart gå ner och kolla till henne.

Hon ska börja brunsta igen om 2-4 dagar, så håll tummarna för att den brunsten avlöper som den ska, har stoet otur så kan hon behöva en spruta varje brunst, härligt om hon kommer brunsta var
3:e vecka.. Men vet. tröstade med att "av alla ston jag har varit tvungen att spruta så är det bara 1 han får spruta varje gång"

Härligt med fuxar!!
Hoppas att det blir bra i nygamla stallet, utan spark-kompisar

Ja, hoppas det räcker med denna gång!

Men om du ska se det från den ljusa sidan så är det ju åtminstone skönt
att få veta vad hennes temperament har berott på. :)
(haha, jag är inte alltid lika jobbigt optimistisk)

Hon har fått komma ut nu och mår bara bra, en lugn tur ut till hagen. :-)

Det är bara att torka svetten ur pannan och andas ut då. :)

Skönt att det verkar ha löst sig!

:eek: Jag har då inte märkt någonting på min lilla kelgris :confused: När brukar dom brunsta igentligen?

Ja för Selma var det IDAG! Eller i alla fall första gången jag märkt att hon brunstat.
Hon var precis lika go och glad som alltid, men när jag hade hoppat upp och skulle skritta av gården så gick hon stelt och bredbent. Så gick hon resten av den lilla sväng runt åkern vi gick. Stannade säkert 10 gånger för att brunstkissa lite. Hela hon stank dessutom piss idag :crazy:

Nu har jag fått hem min vagn och ikväll tog vi premiärturen!
Han hade en sån där halvgnällig dag så han var inte alls på samma gnistrande GODA humör som igår utan snarare lite små-kinkig. Men sköter sej ju utan problem under själva körningen - det hela märks egentligen bara genom att han slår lite med svansen och i halterna ska dra ner huvudet.

Nåväl sambon tog några bilder med mobilen! Här är ett par;

15089641.jpg

15089647.jpg

(ja jag såg på bilderna i efterhand att däckelgjorden är ute på äventyr :crazy: Jag är liksom ny på det här och den här selen är ju liiite konstig på just den biten, inget jag förstod skulle märkas på detta vis. I övrigt tar jag gärna emot tips på förändringar i dragläge osv! Bakselen är för stor, tror jag, men ska ändra den till nästa gång och se om det blir bättre i alla fall.)

Vad mysigt det såg ut! :) Fin vagn!

Jag är inte alls hemma på det där med körning så jag kan tyvärr inte
ge dig några råd och tips.

Superfint
Jag har en häst som är inkörd hos en travtränare där hon e född hehe så dte rä superbra träning att kunna spänna framför vagn och köra

Min 05:a har precis lärt sig vad longering innebär, och vi ska börja träna mer seriöst inom kort för att bygga på honom lite muskler. Inridning är inplanerat till våren.

pic_show_id15087939.html

tekniken för att lägga in bilder är alltför avancerad för mig =(

KL och inte KL

Vad fint det ser ut evis! Jag kan ingenting om utrustning och så men det så väldigt kul ut! :bump:

En liten uppdatering från mig och yaya också. De små fläckarna hon hade på halsen var varken ring orm eller lös, vilket var väldigt skönt! Hon hade helt enkelt ståt och kliat sig mot en pinne i hagen som vi tog bort för några dagar sedan och pälsen har redan börjat komma tillbaks! :) Hon har varit lite otålig vid borstning nu under två veckor och jag har kommit fram till att det är pga. fällningen (hon har alltid varit så varje höst och vår) så det är väl inte så konstigt. Igår så satt jag upp och red en tur med sadel för första gången och det gick jättebra! Jag satt på henne i ungefär 5-10 minuter så det är ett framsteg.
Hoppas att det går bra för er!

Phigalle har fått vila helt från allt i 2 veckor nu och det är dax för att sätta igång lite lugnt igen. Igårkväll så provades nya padden och han fick stå och äta i ca 10 minuter med sadel på, inga reaktioner. På morgonen idag så var träningen att mocka boxenb samtidigt som han var i den då han annars är livrädd för grepar,spadar och dylikt. Han var jättelugn men ändå nyfiken och det gick bra överallt brevid,framför,bakom men när jag skulle bara ta krattan under magen på spånet och sedan ta bort den för att testa så blev han tydligen rädd när jag tog bort den och vände och sparkade mej på låret aj aj men det kändes bara någon minute, har nog ett fint blåmärke där i morgon. Nu i höst ska jag koncenterera mej på miljöträning,bilar,sadel,träns och tömkörning var det tänkt. Om två veckor ska jag nog börja sitta på honom igen en gång i veckan.

ajj lårkakor klarar man sig utan om man kan :p
----
Bebban hade sitt nya träns på sig för andra gången idag, släppte henne lös i paddocken så hon skulle få hitta på lite annat än att bara gå i hagen ;) Vilket hon tyckte va kul, testade änen lite trix igen då hon haft uppehåll på det i över en månad pga skador, hon tyckte det va jätte kul gick ner i kompliment på första försöket och stannade även nere ett tag, tror till och med att jag skulle kunna få henne att lägga sig ner på kommando nu :) Lite bilder :d
Bebb040.jpg

Bebb054.jpg

Det ej inget roligt och det var konstigt min första spark.
........
Vilken fining du har och snyggt träns! Vad ska du ha för inriktning på henne sedan?

ja då e det shocken som är värre än smärtan, har klarat mig från sparkar av min dam än så länge, dock bet hon mig i fingret idag när jag skulle ge henne sitt godis under komplinentet men va inte med vilja av henne iaf :) Visst är hon :love: ska testa oss fram, har inte ridit western mer än lite på skojj hemma innan så :p men tankarna går till trail och reining, testa kosse på skojj någon gång kanske :p vad ska din söte bli då :)

Här är hon, Lindgårdens Amber, i egen hög person! :p

23179_1191094216.jpg

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar